Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Nej, för då hade det varit ett likamedstecken mellan "egenvinst" och "egenintresse." Att jag vinner på en handling, betyder inte att detta var anledningen till att jag utförde handlingen. Om jag hjälper en vän, är målet att hjälpa min vän, och inte att jag ska tillfredsställa mina egna känslor - även om det här blir effekten av att hjälpa min vän, så var det inte anledningen.
Där tar du fel, du hade aldrig hjälp din vän ifall du inte ville, din vilja uppkommer av känslor om vad som är rätt och fel. Och vad som är rätt och fel är subjektivt utifrån personen i fråga. Som är kopplat till din självklänsa som du mår bra av ifall du hjälpr honom.
Detta exempel är uselt att dra för du tänker inte längre än vad som är nödvändigt.
Men det du nämner med att en handling man vinner på inte behöver vara en menad handling är helt ovesentligt. Pga av att jag kan inte alltid veta ifall jag får mer vinst av en handling än vad jag förutsåg.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag blir förbannad när det uppenbara undgås att observeras av vanliga användare på flashback. Men om du verkligen tar illa upp över mina svordomar, så måste du ha mått dåligt redan innan.
Men lilla du, jag blir förbannad på folk som förutsäger att andra skall se deras uppenbara som det självklara. Ta och ransaka dig själv över hur du faktiskt argumenterar sedan kan du komma tbx och föra en konstruktiv diskussion där du inte slänger skit på andra för dem inte ser saker som du gör
För att citera dig: Amatörfilosof