2008-01-14, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Ja och sen då, vad har likamedstecken med detta att göra?
Sedan frågade jag dig snällt vad som faktiskt skiljer dessa åt konkret. Då om egenvinst är en produkt av egenintresse som du tidigare sa var egosim kommer det ju ner till att vare sig det handlar om egenvinst eller egenintresse är det egosim i var handling.

Ingen "det var då själva fan" eller "amatörfilosofer" om du inte anser mig förstå förklara istället för att försöka underminnera folk.

Det ligger som du ser, en hel del ego i att bevisa att egot inte alltid styr.
Citera
2008-01-15, 12:38
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Det ligger som du ser, en hel del ego i att bevisa att egot inte alltid styr.

Fyndigt
Citera
2008-01-15, 14:07
Medlem
NostradamusJRs avatar
Bra att vara ego.

Min åsikt är att man alltid ska satsa 51% på sig själv. Jag var allt annat än ego i mina yngre dagar och de resulterade i att vänner trampade på en. När man sen började sätta sig själv lite i fokus och prompt säga nej för att man inte gynnas själv av det blev allt helt enkelt bättre, även relationen till vännerna.

Narcissism, självgodhet och egoism kan vara bra i vissa yrken dessutom.
Ska du opereras av en kirurg som säger att han är "duglig" så väljer du nog hellre en som säger att han är "den bästa" även fast båda är lika kvalificerade.
(Det där lärde jag mig i scrubs för övrigt, schysst serie)
Citera
2008-01-15, 14:13
Medlem
waaaH_5s avatar
har inte läst igenom tråden, men ja,jag tror människan är i grund och botten ond, girig och egoistisk!
Citera
2008-01-15, 16:53
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NostradamusJR
Min åsikt är att man alltid ska satsa 51% på sig själv. Jag var allt annat än ego i mina yngre dagar och de resulterade i att vänner trampade på en. När man sen började sätta sig själv lite i fokus och prompt säga nej för att man inte gynnas själv av det blev allt helt enkelt bättre, även relationen till vännerna.

Narcissism, självgodhet och egoism kan vara bra i vissa yrken dessutom.
Ska du opereras av en kirurg som säger att han är "duglig" så väljer du nog hellre en som säger att han är "den bästa" även fast båda är lika kvalificerade.
(Det där lärde jag mig i scrubs för övrigt, schysst serie)
Det där du säger om vänner är faktiskt sant. Om man är för snäll mot folk så får man inga riktiga vänner. Dem blir som parasiter efter ett tag.
Citera
2008-01-15, 17:17
Bannlyst
Intressant fråga. Anledningen till att man är redo att offra sitt liv för sitt land är för att man (förmodligen) älskar sitt land. Vilket betyder att det är en egoistisk handling? Om man var tvungen att döda antingen sin pojk/flickvän eller den person man hatar mest så skulle alla välja sin flickvän. Men anledningen till at man skulle välja sin flickvän är för att man älskar henne, hon är alltså viktig för DIG.
Om man vill vara riktigt oegoistisk så ska man ta värvning i Al-Qaida och sedan spränga sig själv i en shoppingmall här i Sverige. På det sättet stödjer man dem man hatar och dödar dem man gillar. Det borde väl i så fall vara höjden av oegoism?
Citera
2008-01-15, 19:20
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Intressant fråga. Anledningen till att man är redo att offra sitt liv för sitt land är för att man (förmodligen) älskar sitt land. Vilket betyder att det är en egoistisk handling? Om man var tvungen att döda antingen sin pojk/flickvän eller den person man hatar mest så skulle alla välja sin flickvän. Men anledningen till at man skulle välja sin flickvän är för att man älskar henne, hon är alltså viktig för DIG.
Om man vill vara riktigt oegoistisk så ska man ta värvning i Al-Qaida och sedan spränga sig själv i en shoppingmall här i Sverige. På det sättet stödjer man dem man hatar och dödar dem man gillar. Det borde väl i så fall vara höjden av oegoism?
Att spränga sina väner på det sätter kanske inte är egoistiskt. Det har du faktiskt rätt i. men det är också viktigt att påpeka att det är en, etiskt sätt, dålig handling.
Citera
2008-01-15, 20:26
Medlem
l00zekks avatar
Bara för att alla styrs av sina egna inre impulser betyder inte det att alla människor är lika egoistiska.

Du måste se till vad som påverkar de interna impulserna. Hur dina handlingar påverkas(tar hänsyn till) av andras välmående avgör om du är egoistisk eller inte.
Citera
2008-01-15, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Jag tror att människan är en egoistisk och girig varelse i grund och botten.

Sant, finnas massor utav egoister.

Att skänka pengar skulle jag dock inte se som egoistiskt, man tänker en god tanke man gör något man inte behöver göra.

Att klaga på folk som skänker pengar i ett forum ser jag mer som egoistiskt, eller att man klagar på folk som har det dåligt. Osv.

Folk som oftast inte kan se inom sig själva och tänka efter hur dom verkligen är, utan bara kör järnet är oftast egoistiska för dessa bryr sig endast om sig själva.
Citera
2008-01-16, 14:17
Medlem
Mr.Puddys avatar
Alla är egoister, för även om de ses som generösa, altruistiska så är det bara att de tycker att t ex pengar kan växlas in för "feelgood"-känsla.
Citera
2008-01-16, 14:59
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
...Då om egenvinst är en produkt av egenintresse som du tidigare sa var egosim kommer det ju ner till att vare sig det handlar om egenvinst eller egenintresse är det egosim i var handling.
Nej, för då hade det varit ett likamedstecken mellan "egenvinst" och "egenintresse." Att jag vinner på en handling, betyder inte att detta var anledningen till att jag utförde handlingen. Om jag hjälper en vän, är målet att hjälpa min vän, och inte att jag ska tillfredsställa mina egna känslor - även om det här blir effekten av att hjälpa min vän, så var det inte anledningen.
Citat:
Ingen "det var då själva fan" eller "amatörfilosofer" om du inte anser mig förstå förklara istället för att försöka underminnera folk.
Jag blir förbannad när det uppenbara undgås att observeras av vanliga användare på flashback. Men om du verkligen tar illa upp över mina svordomar, så måste du ha mått dåligt redan innan.
Citera
2008-01-16, 19:19
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Nej, för då hade det varit ett likamedstecken mellan "egenvinst" och "egenintresse." Att jag vinner på en handling, betyder inte att detta var anledningen till att jag utförde handlingen. Om jag hjälper en vän, är målet att hjälpa min vän, och inte att jag ska tillfredsställa mina egna känslor - även om det här blir effekten av att hjälpa min vän, så var det inte anledningen.

Där tar du fel, du hade aldrig hjälp din vän ifall du inte ville, din vilja uppkommer av känslor om vad som är rätt och fel. Och vad som är rätt och fel är subjektivt utifrån personen i fråga. Som är kopplat till din självklänsa som du mår bra av ifall du hjälpr honom.
Detta exempel är uselt att dra för du tänker inte längre än vad som är nödvändigt.

Men det du nämner med att en handling man vinner på inte behöver vara en menad handling är helt ovesentligt. Pga av att jag kan inte alltid veta ifall jag får mer vinst av en handling än vad jag förutsåg.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag blir förbannad när det uppenbara undgås att observeras av vanliga användare på flashback. Men om du verkligen tar illa upp över mina svordomar, så måste du ha mått dåligt redan innan.

Men lilla du, jag blir förbannad på folk som förutsäger att andra skall se deras uppenbara som det självklara. Ta och ransaka dig själv över hur du faktiskt argumenterar sedan kan du komma tbx och föra en konstruktiv diskussion där du inte slänger skit på andra för dem inte ser saker som du gör

För att citera dig: Amatörfilosof
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in