2008-01-06, 20:59
Medlem
Är det så att alla människor egentligen är egoister? Ligger det i vår natur?
Man kan utföra goda gärningar, skänka pengar till fattiga osv. Men är allt gott man gör för att hjälpa andra, egentligen för sig själv? Att man ska bli av med skuldkänslor, för att andra har det sämre än sig själv?

Jag är tveksam om detta verkligen stämmer, eftersom jag personligen skulle offra mitt liv för att rädda ett barn i ett brinnande hus. Är det verkligen egoistiskt tänkt?

Ge exemplen på goda gärningar som INTE är egoistiska.

Mvh
Citera
2008-01-06, 21:12
Medlem
nickelms avatar
Kan inte annat än att hålla med dig, ger man pengar till en fattig så har man dämpat sitt dåliga samvete en stund och det känns ju bra, och tar man en kula istället för någon annan så gör man ju det i viss mån för att bli hjälte, men det är nog fortfarnade det minst egoistiska man kan göra då man inte kan njuta av det senare.
Citera
2008-01-06, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Jag är tveksam om detta verkligen stämmer, eftersom jag personligen skulle offra mitt liv för att rädda ett barn i ett brinnande hus. Är det verkligen egoistiskt tänkt?Mvh

Hur kan du få det till att bli egoistiskt? "Jag vill bli hjälte, efter min egen död så jag räddar ett barn. Klart det inte är.

Alla som hjälper folk känner sig bra när de gjort det, inga undantag. Innebär det då att bara de som mår dåligt när de t ex skänker pengar till fattiga är oegoistiska? Ingen vill väl göra något den personen mår dåligt av, så antagligen kan vi bara säga att den som gör gott för andra utan att tänka på sig själv i första hand inte är egoist. Sen att den personen mår kanon efteråt, är väl ens egen belöning
Citera
2008-01-06, 22:32
Medlem
Resistances avatar
Jag tror att människan är en egoistisk och girig varelse i grund och botten.
Citera
2008-01-06, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Jag tror att människan är en egoistisk och girig varelse i grund och botten.

Jag tror människor är goda i grunden. Se på samhället idag t ex. Ingen förtrycker oss, och vi har relativ frihet, och får inte skada andra. Världen strävar hela tiden mot det bättre (eller har vi inte fått det bättre sen medeltiden?).

Se på Flashback. Ingen har sagt åt oss vad vi ska posta (vi har regler, men ingen har sagt åt moderatorerna vilka regler de ska sätta upp), och ändå så håller vi (för det mesta) inte på med flame-wars och mobbing, utan istället seriösa diskussioner. Tror knappast det hade sett ut såhär idag om alla var egoister som cynikerna tror.
Citera
2008-01-06, 22:43
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Jag tror människor är goda i grunden. Se på samhället idag t ex. Ingen förtrycker oss, och vi har relativ frihet, och får inte skada andra. Världen strävar hela tiden mot det bättre (eller har vi inte fått det bättre sen medeltiden?).

Se på Flashback. Ingen har sagt åt oss vad vi ska posta (vi har regler, men ingen har sagt åt moderatorerna vilka regler de ska sätta upp), och ändå så håller vi (för det mesta) inte på med flame-wars och mobbing, utan istället seriösa diskussioner. Tror knappast det hade sett ut såhär idag om alla var egoister som cynikerna tror.
Vi kanske är onda, giriga och egoistiska i botten men strävar efter något annat. Vi kanske förtränger det vi egentligen känner för att det andra verkar så mycket bättre. Jag vet inte hur människan fungerar eller vad vi egentligen är - men jag tror att vi är onda, giriga och egoistiska i botten men formas av samhället till något annat. Vi kanske har insett att om vi skulle leva ut det vi egenltigen känner så skulle våran vistelse här på jorden bli väldigt kort - därför strävar vi efter något annat som gör att vi kan samsas och leva på jorden längre. Överlevnadsinstinkten är väldigt stark.

Men som sagt. Jag påstår inte att det är så utan det är bara vad jag tror.
Citera
2008-01-06, 22:58
Medlem
Citat:
Hur kan du få det till att bli egoistiskt? "Jag vill bli hjälte, efter min egen död så jag räddar ett barn. Klart det inte är.
"Jag vill bli hjälte, efter min egen död så jag räddar ett barn"
Klart det är egoistiskt.
Citera
2008-01-06, 23:23
Medlem
Citat:

Alla som hjälper folk känner sig bra när de gjort det, inga undantag. Innebär det då att bara de som mår dåligt när de t ex skänker pengar till fattiga är oegoistiska? Ingen vill väl göra något den personen mår dåligt av, så antagligen kan vi bara säga att den som gör gott för andra utan att tänka på sig själv i första hand inte är egoist. Sen att den personen mår kanon efteråt, är väl ens egen belöning
Jag håller med dig. Det enda jag kan påpeka är att jag aldrig skrev att jag ville bli hjälte, det är dina påhittade ord.
Citera
2008-01-06, 23:28
Medlem
...

"Jag vill bli hjälte, efter min egen död så jag räddar ett barn"

Det finns säkerligen sådana som gladeligen skulle riskera livet för att rädda
t.ex. ett barn utan någon chans till att bli hjälte.
Citera
2008-01-06, 23:44
Medlem
Ja
Citera
2008-01-06, 23:53
Bannlyst
I ordets strikta mening är vi kanske alla egoister, men att t ex försöka hjälpa en kompis som är nere i droger är iaf en hedervärd handling, och det är det så traditionell oegoism definieras
Citera
2008-01-06, 23:56
Medlem
Citat:
I ordets strikta mening är vi kanske alla egoister, men att t ex försöka hjälpa en kompis som är nere i droger är iaf en hedervärd handling, och det är det så traditionell oegoism definieras
Då hjälper man honom för att han är ens kompis.
Allt utgår från jaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in