2008-01-11, 03:49
Medlem
Eckankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher666
Att offra sitt liv för någon annan kan knappast ses som egoistiskt, eftersom man själv inte får ut något av det.

Klart du får. Annars så skulle du inte göra det. Just DU kanske inte skulle få något utav det, men personen som gör det måste ju få motivationen någonstans ifrån. Och vi får motivation rent neurokemiskt sett ur ett belöningssystem.
Men som vanligt så blir det som jag skrev inlägget innan ditt, att det blir en semantisk fråga, för det beror på hur man definierar egoism.
Citera
2008-01-11, 04:24
Medlem
Necrobutcher666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckankar
Klart du får. Annars så skulle du inte göra det. Just DU kanske inte skulle få något utav det, men personen som gör det måste ju få motivationen någonstans ifrån. Och vi får motivation rent neurokemiskt sett ur ett belöningssystem.
Men som vanligt så blir det som jag skrev inlägget innan ditt, att det blir en semantisk fråga, för det beror på hur man definierar egoism.

Jävligt sant.
Citera
2008-01-11, 13:49
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Nja, definitionen kring egoism är ju redan fastslagen.
Citera
2008-01-11, 14:22
Medlem
Eckankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Nja, definitionen kring egoism är ju redan fastslagen.

Så därför kommer frågan aldrig komma upp igen?
Tyvärr är det så att människor sällan följer ordboken ordagrant (eller tolkar den på samma sätt), utan har egna mer eller mindre vidlyftiga interpretationer och känslor runt ord.
Citera
2008-01-11, 16:47
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Så därför kommer frågan aldrig komma upp igen?
Tyvärr är det så att människor sällan följer ordboken ordagrant (eller tolkar den på samma sätt), utan har egna mer eller mindre vidlyftiga interpretationer och känslor runt ord.
Definitionen är egenintresse. Dvs inte på något sätt samma sak som egenvinst. Dessa får man faktiskt ta och hålla isär. Man kan inte bara gå omkring och ändra på ords betydelser för att man inte har tänkt tillräckligt långt eller är dålig på att uttrycka sig (inte riktat mot någon).
Citera
2008-01-12, 00:37
Medlem
cenobites avatar
Svaret finnns i min singatur, eller om ni vill http://www.comics.com/comics/pearls/...-20080111.html

Eventuella stavfel skuller jag på min osjälviskhet.
Citera
2008-01-12, 05:26
Medlem
Eckankars avatar
Citat:
Definitionen är egenintresse. Dvs inte på något sätt samma sak som egenvinst. Dessa får man faktiskt ta och hålla isär. Man kan inte bara gå omkring och ändra på ords betydelser för att man inte har tänkt tillräckligt långt eller är dålig på att uttrycka sig (inte riktat mot någon).

Tänk, och ändå så gör folk det kors och tvärs mest hela tiden.
Citera
2008-01-12, 14:50
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Tänk, och ändå så gör folk det kors och tvärs mest hela tiden.
I dagligt språk är det kanske tillåtet till vissa gränser, vilket jag antar är poängen under din sarkasm. Men i den här diskussionen kan det inte accepteras, eftersom alla som påstår att "Allt vi gör är egoistiskt och alla är egoister" begår ett tankefel då de inte tycks känna till, eller acceptera, vad "egoism" betyder. I sådana resonemang kan folk inte bara ändra definitionen 'kors och tvärs'.

Jag skulle kunna påstå att "alla som har sex är våldtäktsmän" vilket vore lika fel.
Citera
2008-01-12, 15:27
Medlem
ja det tror jag.

får mig direkt att tänka på det där vänner-avsnittet när Joey slår vad med Phoebe om att "there's no unselfish act" för att de får en att känna sig bättre än innan=selfish
Citera
2008-01-12, 19:37
Medlem
Yppsilons avatar
Thegooddoctor: Man lär sig något nytt varje dag. Och stämmer korrekt det du säger att man lätt fyllr ett tomrum runt varje ord med innebördes känslor från sitt liv. Men jag verkar har svårt att greppa vad du menar med

Egoism -> deffintion egenintresse.

Vad skiljer konkret ett egenintresse mot en egenvinst?

Borde inte egenvinsten vara en direkt produkt av ett egenintresse.
Citera
2008-01-13, 11:17
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Vad skiljer konkret ett egenintresse mot en egenvinst?

Borde inte egenvinsten vara en direkt produkt av ett egenintresse.
Ja, och det är väl en förbannad skillnad mellan det, och ett likamedstecken mellan orden.
Citera
2008-01-13, 12:13
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ja, och det är väl en förbannad skillnad mellan det, och ett likamedstecken mellan orden.

Ja och sen då, vad har likamedstecken med detta att göra?
Sedan frågade jag dig snällt vad som faktiskt skiljer dessa åt konkret. Då om egenvinst är en produkt av egenintresse som du tidigare sa var egosim kommer det ju ner till att vare sig det handlar om egenvinst eller egenintresse är det egosim i var handling.

Ingen "det var då själva fan" eller "amatörfilosofer" om du inte anser mig förstå förklara istället för att försöka underminnera folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in