Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-08, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Alla organismer är i grund och botten rent egoistiska.
Du har en stor poäng i det!

Dock finns det en och annan här som hävdar annat och de har givetvis också egoistiska skäl till det.
Citera
2008-01-08, 12:37
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Dock finns det en och annan här som hävdar annat och de har givetvis också egoistiska skäl till det.
Att du så blint tror på vad du själv skriver är ju otäckt, framförallt när du har misslyckats med att bemöta de argument som jag tidigare har gett i tråden angående skillnaden mellan egenvinst och egenintresse.

JA - alla människor agerar allted efter vad som på något sätt, medvetet eller omedvetet, kan ge egenvinst - men detta är inte samma sak som att agera i egenintresse och därmed vara egoist.
Citera
2008-01-08, 12:38
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRUSSELUSKAN
Du har en stor poäng i det!

Gener verkar självreplikerande. Det innebär inte att organismerna de har konstruerat därför måste vara egoistiska. De kan vara det, det är en helgjuten strategi. Men människan är ett socialt djur och har därmed en ytterligare dimension att ta hänsyn till vid beslutsfattande.
Citera
2008-01-10, 06:24
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Att du så blint tror på vad du själv skriver är ju otäckt, framförallt när du har misslyckats med att bemöta de argument som jag tidigare har gett i tråden angående skillnaden mellan egenvinst och egenintresse.

JA - alla människor agerar allted efter vad som på något sätt, medvetet eller omedvetet, kan ge egenvinst - men detta är inte samma sak som att agera i egenintresse och därmed vara egoist.

Människan handling är ju utifrån personen i frågas subjektiva värderingar. Ifrån detta kan jag ju enbart spekulera att människor då kan aggera i ett omedvetet intresse för en egenvinst i det långa loppet "för du anser detta vara bäst för dig". Som t.ex. självmordsbombare som kan ha en såpass hög tro för sin religion att dem tror sig komma till himlen av handling finns ju ingen fruktan för att livet kommer bara ta stop och därtill förlora allt, då gud belönar dig och du dör för din sak.

Dock ligger problemet att i många abstrakta sammanhang kan man vrida ett perspektiv till ens eget, och på så sätt få varje situation att i möjliga mån utgå ifrån vilken grund som helst.
Citera
2008-01-10, 07:46
Medlem
De flesta är nog de i alla fall. Tråkigt nog tycker jag.

Men egoister bryr sig enbart om sig själv. Så de rör dem inte i ryggen vad som händer andra.

Men en egoist som enbart ser till sig själv.
Kan inte räkna med att få hjälp av andra.
Citera
2008-01-10, 18:53
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black_Saphire
De flesta är nog de i alla fall. Tråkigt nog tycker jag.

Varför tråkigt? Vill du att andra skall offra sig?

Du har rätt i att de flesta är egoistiska (för det mesta), annars dör man ju.

Citat:
Men egoister bryr sig enbart om sig själv. Så de rör dem inte i ryggen vad som händer andra.

Nej, att bara bry sig om sig själv gynnar inte en individ. Man gynnas mer av att kunna sätta sig in i andras situation och av att umgås och samarbeta med andra. Att bara bry sig om sig själv är rena rama altruismen faktiskt. Det är att offra sina intressen.

Citat:
Men en egoist som enbart ser till sig själv.
Kan inte räkna med att få hjälp av andra.

Du verkar blanda ihop allmän elakhet och dumhet med egoism. Om man agerar så att man inte får hjälp är man inte en egoist. Egoism betyder egenintresse. En egoistisk handlning är en handling som gynnar sina intressen. Om man behöver hjälp är det egoistiskt att agera så att man får hjälp.
Citera
2008-01-10, 20:38
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Egoism betyder egenintresse. En egoistisk handlning är en handling som gynnar sina intressen.
Du säger ju emot ditt första påstående (som för övrigt är korrekt) redan i andra meningen.
Citera
2008-01-10, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Du säger ju emot ditt första påstående (som för övrigt är korrekt) redan i andra meningen.
Faan va egoistiskt alltså.
Citera
2008-01-10, 21:39
Medlem
Varangians avatar
Nej, människor är inte enbart egocentriska.

På en medveten och vad man kan kalla för en vardaglig nivå kan man hävda att så är fallet även vid ett visst altruistiskt handlande (skänka till välgörenhet etc.).

Men på en undermedveten nivå är vi alla mer eller mindre flockdjur och därmed närmast artcentriska. Hit hör fall av masshysteri, altrustiska instinkter m.m.
Citera
2008-01-11, 01:49
Medlem
roccs avatar
är alla människor egoister?
- Oja..
Med god uppfostran och sunt förnuft går det dock att kontrollera
denna destruktiva egenskap.
Citera
2008-01-11, 02:03
Medlem
Eckankars avatar
Nu har jag inte läst tråden, men låt mig gissa: Tråden urartade till att handla om semantik?
Citera
2008-01-11, 03:29
Medlem
Necrobutcher666s avatar
Att offra sitt liv för någon annan kan knappast ses som egoistiskt, eftersom man själv inte får ut något av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in