Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
I ordets strikta mening är vi kanske alla egoister, men att t ex försöka hjälpa en kompis som är nere i droger är iaf en hedervärd handling, och det är det så traditionell oegoism definieras
Jag höll med de första 3 sekunderna, men sen kom jag på att du hjälper ju honom för att inte förlora en kompis. Det är DIN kompis...
Citera
2008-01-07, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Jag höll med de första 3 sekunderna, men sen kom jag på att du hjälper ju honom för att inte förlora en kompis. Det är DIN kompis...
Precis.

Man bör däremot påpeka att egoism inte alltid är något negativt.
Citera
2008-01-07, 00:34
Medlem
Whattabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Precis.

Man bör däremot påpeka att egoism inte alltid är något negativt.

Eftersom alla handlingar är egoistiska faller det ganska naturligt att alla inte är negativa, tycker du inte?
Citera
2008-01-07, 00:35
Medlem
MrTambourineMans avatar
Jag har alltid trott att människan är 100% ego tills idag. Jag fick en idé och tänkte faktiskt starta en tråd men eftersom denna redan finns räcker väl den.

Visst människan strävar alltid efter att tillfredsställa sig själv. Men det finns olika sätt att göra det på. Man kan göra det enkla och försjunka i kroppsliga drifter. Men man kan också hjälpa en annan människa. Det ger visserligen också tillfredsställelse men det är svårare också. Det är en osjälvisk akt att välja det lite svårare sättet istället för det enkla.
Citera
2008-01-07, 00:35
Medlem
BlackMetals avatar
Alla bryr om sig själv i alla första hand. När man gör något för någon annan vinner man också till viss del på det själv.
Människan är som alla andra djur egoistiska varelser och som det har sagts måste det inte alltid vara negativt.
Citera
2008-01-07, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Jag har alltid trott att människan är 100% ego tills idag. Jag fick en idé och tänkte faktiskt starta en tråd men eftersom denna redan finns räcker väl den.

Visst människan strävar alltid efter att tillfredsställa sig själv. Men det finns olika sätt att göra det på. Man kan göra det enkla och försjunka i kroppsliga drifter. Men man kan också hjälpa en annan människa. Det ger visserligen också tillfredsställelse men det är svårare också. Det är en osjälvisk akt att välja det lite svårare sättet istället för det enkla.
Intressant tanke, men kan man uppnå samma tillfredsställelse på båda sätten? Blir det samma sak?
Citera
2008-01-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba
Eftersom alla handlingar är egoistiska faller det ganska naturligt att alla inte är negativa, tycker du inte?
Självklart. Men den gängse uppfattningen av egoism är mycket negativ. Ond och elak.
Citera
2008-01-07, 01:10
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Intressant tanke, men kan man uppnå samma tillfredsställelse på båda sätten? Blir det samma sak?
Beror på personen. Om en person som i vanligt fall inte bryr sig om människor utan som bara vill supa eller liknande hjälper en människa så blir det osjälviskhet för att personen gå emot sin natur.

Om man däremot är som Dalai Lama och liksom dedikerar sitt liv till att hjälpa så är det ju uppenbarligen därifrån man får sin njutning och hjälpandet blir således själviskt. Det betyder dock inte att den förstnämnda personen är bättre en den andre. Bra handlingar är bra oavsett om dem är själviska.
Citera
2008-01-07, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Beror på personen. Om en person som i vanligt fall inte bryr sig om människor utan som bara vill supa eller liknande hjälper en människa så blir det osjälviskhet för att personen gå emot sin natur.

Om man däremot är som Dalai Lama och liksom dedikerar sitt liv till att hjälpa så är det ju uppenbarligen därifrån man får sin njutning och hjälpandet blir således själviskt. Det betyder dock inte att den förstnämnda personen är bättre en den andre. Bra handlingar är bra oavsett om dem är själviska.
Men bryr man sig inte om människor, eller är sadist och gör något som i VÅRA ögon räknas som en god gärning - så är det raka motsatsen för dem själva. Det kan alltså inte räknas som en god gärning om den inte är menad som en. Det är den som utför själva handlingen som avgör vare sig det är något bra eller inte.
Citera
2008-01-07, 02:08
Medlem
Resistances avatar
Vad som är en god eller ond handling är ju subjektivt då vi alla har en egen åsikt om vad som är godhet och vad som är ondhet. Så att tala om godhet som någon objektiv sanning är fel..
Citera
2008-01-07, 02:22
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Jag tror människor är goda i grunden. Se på samhället idag t ex. Ingen förtrycker oss, och vi har relativ frihet, och får inte skada andra. Världen strävar hela tiden mot det bättre (eller har vi inte fått det bättre sen medeltiden?).

Se på Flashback. Ingen har sagt åt oss vad vi ska posta (vi har regler, men ingen har sagt åt moderatorerna vilka regler de ska sätta upp), och ändå så håller vi (för det mesta) inte på med flame-wars och mobbing, utan istället seriösa diskussioner. Tror knappast det hade sett ut såhär idag om alla var egoister som cynikerna tror.

Det har nog mer med mognad och att vi är anonyma att göra, inte om egoism och egenvinning.

Jag tror att människan är egoist, eftersom allt gott vi gör ger oss en skön känsla av att allt är som det ska, vilket kan förklaras kemiskt.
Citera
2008-01-07, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Vad som är en god eller ond handling är ju subjektivt då vi alla har en egen åsikt om vad som är godhet och vad som är ondhet. Så att tala om godhet som någon objektiv sanning är fel..
Du får gärna quota så man vet vem du riktar ditt inlägg till. För nu såg det ut som att detta var ett svar till mitt, vilket jag inte förstår för det du sa nu är exakt så som jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in