2008-08-07, 02:51
Medlem
shady_ladys avatar
hittade ven en intressant artikel p expressen; hr r ett utdrag, lnk kommer lngst ner!!!

Hasselametoden gr ut p att bryta ner ungdomarna fr att sedan bygga upp dem p nytt. Mnga har vittnat om rrelsens krnkande behandling, bland annat i boken Bakom vr blindhet. P ntet berttas liknande historier: unga isoleras, ledare trakasserar framfr allt tjejer som kallas fr tjackhora och slampor. Inte nog med det. Deras politiska ider har tidigare ntt ut via projektet och tidningen Motgift; strikta tullkontroller och narkotikahundar vid btar, flygplatser, offentliga tillstllningar, skolor, vid varje krog. Fler poliser, och med strre befogenheter. Personer som dms fr narkotikabrott br hngas ut med bild och namn i tidningarna, arbetslsa ska utbildas till att delta i tgrdsprogram dr de ska spionera p folk som kan misstnkas rka hasch. Och s pricken ver i:et, deras stora konspirationsteori; George Soros hemliga plan r att frslava vrlden under knark.

http://www.expressen.se/ledare/1.763...ndamentalister
Citera
2008-08-07, 02:56
Medlem
Katarsiss avatar
Barn och ungdomar r rttslsa, liksom missbrukare.
I kombination r det mnniskor man kan misshandla psykiskt och fysiskt helt ostraffat.

Att Hassela kunnat fortleva har frmodligen med politiska frtecken att gra. Det r ju ett socialdemokratiskt utbildningslger, dr man ska ta en hemsk och vidrig mnniska och bryta ner den, fr att sedan teruppbygga den som en god socialdemokrat.

Men nog skulle det vara intressant att se ett ordentligt gjort reportage dr ett strre antal fd. intagna kommer till tals.
Senast redigerad av Katarsis 2008-08-07 kl. 02:58.
Citera
2008-08-07, 05:08
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Hasselakollektivet har jag inget erfarenhet av och minns bara en som har suttit dr inne (Om jag inte har blandat ihop det med ngot annat stlle).

Fick ven hra nu att tv av mina vnner ska bli intervjuade ang. ett annat stlle som var aktuellt i tv frra ret, Baggium AB i Kllered.

Hoppas min polare stller upp p intervjun, snubben satt inne i avdelning 4 i den lsta delen Sanktionen helt ensam i 9mnader. Varken tv, trning cigg eller umgnge med andra intagna.
Han blev helt knpp att han brja snacka med en kaktus...Tills de tog ifrn honom den. Lter som ett lgn men tyvrr r allt sant och det hr r inte det vrsta som har skett i behandlingshemmet, det har varit aktuellt med vldtktsfrsk (eller var det fullbordat) emellan intagna och fysisk/psykisk misshandel frn personalens sida.
Alla som hamnade i 4:an gick rejlt ner i vikt pga att de svalt, fr de fick knappt ngot kk eller gammal mat.
Sen var det populrt frn personalens sida att trakassera med rasistiska inslag mot ungdomarna
(behandlingshemmet r endast inriktat fr ungdomar med invandrabakgrund)
kokhett p somrarna (de stnger av ventilationen och det finns inga flktar) och iskallt p vintrarna (utslitet gammalt tcke och ingen avstngd i rummet).

Lite offtopic men jag r glad att ntligen media tar upp de fuckade behandlingshem som varken har en vetenskapligt belagd terapi eller ngon orsak ngon blir omhndertagen.
Dessa privata behandlingshem fr ungdomar r endast fr vinstyfte dr det kan ligga allt frn 2500-3500kr/dag i kostnad fr hemkommunen
( i min polares fall lg det upp till 4000kr/dag fr han hade tv stycken personal som fljde och vervakade honom konstant)

S ni som har mjlighet att bli intervjuade, eller f erat ord sagt, gr det, oavsett om det r Baggium, Hassela eller ngot annat fuckat behandlingshem.
Folket mste fatta det r det hr som skattebetalaren betalar fr, ett vinstdrivande fretag som skiter i ungdomar och gr dem vrre nr de blir fria.
Hellre en statlig driven LVU 12 (ven ppna som SOL) n jvla pengasugare.

Mvh Mystiqe

edit. Jag vet det finns felstav men det fr ni leva med.

Hej!

Jag tog mig friheten att editera din jkligt viktiga, skrmmmande och intressanta post, s att den blir enklare att lsa.
Jag rttade den s att fler lser den, mnga struntar i att lsa om det inte finns radbrytningar. Eller s blir de arga fr eventuella felstavningar.
Jag hoppas att du inte blir sur eller srad, jag har gjort det av vlvilja.

Skrmmande lsning. Lst avdelning utan andra intagna?
Hur gammal var din kompis d, ungefr?
Har han terhmtat sig frn denna otroligt krnkande "Behandling" ?

Att behandla ngon som dessa hem gr i namnet av att "Det r fr deras eget bsta" som urskt, r tamejfasiken otroligt. Helt otroligt. Jisses...

Hasselahemmen kr vl med att bryta ned "Missbrukaren" fr att n den "kta" personligheten?
Det r ju bara nnu en patetisk stinkande moralkaks"urskt" fr att g in fr att kncka en mnniska totalt psykiskt.

Fy F*****n!

Jag som naivt trodde att Scientologerna och liknande rrelser var de som krde med personlighetsfrndrande "Behandlingar" och "Terapier".
"Flugornas Herre"-lek med mnniskor som redan mr illa, finansieras med skattemedel. Toppen...

TILLGG/Redigering:

Jag anser nu att Hasselarrelsen r en sekt.
Ls kriterierna fr hur en rrelse/religion uppfyller kraven fr att klassas som en sekt.

Litet sektinformation: http://www.fri-sverige.se/

Jmfr sedan med Hassela-modellen.

Skrik sedan och spring till bilen fr att undstta din kompis eller slkting.
Jag menar det.
Senast redigerad av StorMamma 2008-08-07 kl. 05:41.
Citera
2008-08-15, 08:59
Medlem
bubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
[/b]

Hej!

Jag tog mig friheten att editera din jkligt viktiga, skrmmmande och intressanta post, s att den blir enklare att lsa.
Jag rttade den s att fler lser den, mnga struntar i att lsa om det inte finns radbrytningar. Eller s blir de arga fr eventuella felstavningar.
Jag hoppas att du inte blir sur eller srad, jag har gjort det av vlvilja.

Skrmmande lsning. Lst avdelning utan andra intagna?
Hur gammal var din kompis d, ungefr?
Har han terhmtat sig frn denna otroligt krnkande "Behandling" ?

Att behandla ngon som dessa hem gr i namnet av att "Det r fr deras eget bsta" som urskt, r tamejfasiken otroligt. Helt otroligt. Jisses...

Hasselahemmen kr vl med att bryta ned "Missbrukaren" fr att n den "kta" personligheten?
Det r ju bara nnu en patetisk stinkande moralkaks"urskt" fr att g in fr att kncka en mnniska totalt psykiskt.

Fy F*****n!

Jag som naivt trodde att Scientologerna och liknande rrelser var de som krde med personlighetsfrndrande "Behandlingar" och "Terapier".
"Flugornas Herre"-lek med mnniskor som redan mr illa, finansieras med skattemedel. Toppen...

TILLGG/Redigering:

Jag anser nu att Hasselarrelsen r en sekt.
Ls kriterierna fr hur en rrelse/religion uppfyller kraven fr att klassas som en sekt.

Litet sektinformation: http://www.fri-sverige.se/

Jmfr sedan med Hassela-modellen.

Skrik sedan och spring till bilen fr att undstta din kompis eller slkting.
Jag menar det.

jag kan tala om fr dig att efter otaliga rymnar s gr det inte livet lttare direkt 1.5 r har jag varit inskriven p hassela har vl rymt cirkus 8 gnger, det gr ingen skillnad till slut hittar polisen dig och d skickas du bara tillbaka! idag fr jag iaf reda p nr jag blir utskriven dremot har jag suttit parbetsvgran och total revolt hela sommaren vilket bara har resulterat i att jag r mer eller mindre utesluten ur gruppen ingen frgar efter mig och jag bara r lixom jag har suttit framfr datorn i en fotlj hela sommaren och d menar jag hela! men men som man bddar fr man ligga som man sger
Citera
2008-08-15, 10:47
Bannlyst
Sg ett enda behandlingshem som har en vetenskapligt beprvad behandlingsmetod och dessutom tillrckligt vrd!? Finns det sen ngon frestndare som inte kr dyr bil, har platt-tv etc?
Citera
2008-08-19, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
Sg ett enda behandlingshem som har en vetenskapligt beprvad behandlingsmetod och dessutom tillrckligt vrd!? Finns det sen ngon frestndare som inte kr dyr bil, har platt-tv etc?
Hmmmm.... ligger nagot i det dar. Fast personalen pa maria Ungdom korde inga flotta bilar, de har inte flashiga klader elller nat sant. OCH de baserade behandlingen pa forskning.... . Och har tid for en dagligen...

Men du menar kanske privata behandlingshem
Citera
2008-08-24, 00:22
Medlem
Weedmastas avatar
http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleId=4081023

dom r riktiga skojjare nr jag bodde dr s rnade dom presbyrn o nu det hra
Citera
2008-08-25, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Men du menar kanske privata behandlingshem

Inte blir man rik av att jobba inom landstinget, jag syftade p de privata aktrerna p olycksprofitrsmarknaden.
Citera
2008-08-26, 12:27
Medlem
Weedmastas avatar
Hassela omorganiseras

Ny lag stller hgre krav p kontroll

Hasselas behandlingshem
omorganiseras och fr fyra
frestndare.
Bde Lars Siggelin och Mats Barre, som sttt fr alla tillstnd tidigare, blir kvar i verksamheten tillsammans med bitrdande frestndare.

http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleId=4115219
Citera
2008-08-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weedmasta
Ny lag stller hgre krav p kontroll

Hasselas behandlingshem
omorganiseras och fr fyra
frestndare.
Bde Lars Siggelin och Mats Barre, som sttt fr alla tillstnd tidigare, blir kvar i verksamheten tillsammans med bitrdande frestndare.

http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleId=4115219
Litet fortsttning p artikeln: "- Vi breddar verksamheten och hjer kvalitn, men utkar inte kvantitativt, sger Lars Siggelin som var med och drog igng Hassela p Gotland fr 25 r sedan.

Efterhand har verksamheten vuxit och i dag finns omkring 70 ungdomar och drygt 100 anstllda p Hassela. Samtidigt har myndigheterna hjt kraven p kontrollen.

- Under flera r har vi diskuterat med lnsstyrelsen om hur organisationen ska se ut, sger Lars Siggelin.

Obligatorisk vrdplan
Den 1 april i r skrptes skrivningen i socialtjnstlagen fr att frbttra rttsskerheten fr utsatta barn. Det innebr bland annat att varje inskriven ungdom ska ha en vrdplan som beskriver vad som ska hnda med personen p behandlingshemmet. Hemkommunen som skickat ungdomen upprttar denna.
Hassela ska sedan gra en genomfrandeplan som beskriver hur behandlingen ska g till. Allt ska godknnas av de berrda.
- Ungdomarna ska veta varfr de r dr, sger Ulf Linnerhed, socialvrdskonsulent p lnsstyrelsen.
Han r den som ansvarar fr att allt gr rtt till och ger tillstnd till verksamheten. Fler frestndare ger en bttre kontakt mellan ungdomar, personal, frldrar och hemkommunen.
Att enstaka hndelser skulle ha pverkat omorganisationen avfrdar han.
- Det hr har vi jobbat med under en lngre tid. Misshandeln p Warfsholm till exempel utredde vi noga men vi kunde inte se att Hassela brast i ngon del, sger Ulf Linnerhed.
Dremot kommer det in klagoml p Hassela.
- Med en sdan verksamhet hade det varit konstigt om det inte gjorde det."

Nu r det ett bra tag sedan jag sysslade med missbruksvrd, men d tog Hasselakollektivet Franshammars grd enbart emot tvngsomhndertagna ungdomar, allts sdana som var smst motiverade och som ville fortstta sitt missbruk. Bl.a. "de svraste stockholmarna"! Jag vet inte i vilken grad detta har ndrats under ren.

Jag skulle tro att de negativa erfarenheter som redovisas i huvudsak kommer frn tvngsintagna, som vl ofta vill se det mesta som ett inhumant och ondigt frihetsbervande. De frmodligen mnga som klarat sig eller i varje fall inte vill skylla sitt missslyckande p Hassela breder inte ut sig hr.

Jag har i varje fall sjlv mtt tskilliga Hassela-elever som tergtt till ett liv utan droger eller i varje fall blivit mera sktsamma efter Hasselavistelsen.

Jag efterlyser dock aktuella forskningsresultat om all narkomanvrd, ven Hasselas.

Det r hr tydligen litet oklart vad Hasselakollektiven omfattar. Det har hr nmnts ngra "kollektiv" som inte tillhr dessa. Den officiella organisationen, framgr av http://www.hasselasolidaritet.se .

Dr finns det ursprungliga Hasselakollektivet Franshammars Grd beskrivet under http://www.hassela.se . Det finns dr ytterligare ett kollektiv, Bckarngs grd.

Vidare finns allts, se ovan, Hassela Gotland, http://www.hasselagotland.se

Samt Vrmlandskollektivet vid Olsng 45 km norr om Karlstad finns under http://www.wermlandskollektivet.com
Senast redigerad av Babord 2008-08-26 kl. 16:11.
Citera
2008-09-01, 00:55
Medlem
Mr Frstndets avatar
Min hgstadieklass skickades p "klassresa" till ett Hasselahem... mrkligt nog s anvnde ledarna sina metoder p oss vanliga, sktsamma elever ocks. Det var det som var det roliga, vi var nstan fr prktiga (till och med jag, p den tiden). Jag tror skolan mest skickade oss dit fr att det var det billigare alternativet.

Det jag minns mest var att vi skulle inordna oss i grupper och gra upp en lista p knamn, fljda av namnen p de personerna i klassen som kunde passa in p dem.

Vi uppmuntrades allts att etikettera vra klasskompisar med ord som "tnt", "svans" (vill sga ngon som bara fljde de "starkare" eleverna) och "problembarn".

Eftersom vistelsen bara var en vecka lng frstod ingen av oss riktigt vad det dr skulle tjna till... men jag kan sga att "ledarna" knappast imponerade p ngon av oss 13-ringar med sin intelligens.

Hassela r n idag det nrmaste jag har kommit att vistas hos en sjuk sekt.
Citera
2008-09-01, 10:53
Medlem
Nej, jag frstr inte heller vad en sdan klassresa skulle vara bra fr!

r det verkligen ett Hasselahem enligt frteckningen ovan?
Senast redigerad av Babord 2008-09-01 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in