Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-07, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag har aldrig förstått varför behandlingshemmen ska vara så tråkiga och torftiga som möjligt.

Ingen TV, ingen dator, starkt begränsad kontakt med familj och vänner, inget godis och till och med inget kött och bara utedass för att nämna några exempel. Och varför hårt kroppsarbete hela dagarna? Det är ändå frågan om behandlingshem för nedbrutna och sjuka människor och inte något slags fångläger.

Klart att man längtar efter knark när man lever i sån miljö...

Vad grundar du dina erfarenheter på?

Om frågan varför ställs angående arbete vilket många missbrukare lyckats undvika så är du inte den skarpaste kniven i lådan.

För det fungerar inte att förtidspensionera ALLA som vill med recept på valfri medicin.
Fast OM så ställer jag mig gärna med kölapp..
Citera
2008-01-07, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheSerpent
Vad grundar du dina erfarenheter på?

Om frågan varför ställs angående arbete vilket många missbrukare lyckats undvika så är du inte den skarpaste kniven i lådan.

Just nu tänkte jag främst på reglerna på behandlingshemmet Korpberget, (vilka b.la. Arkomann så målande beskriver i den där flugsvampsrapporten).

Och jag ifrågasatte inte arbete som sådant, utan hårt kropssarbete av typen hugga ved i skogen i sex månader, som Trollish nämnde som exempel.
Citera
2008-01-07, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Just nu tänkte jag främst på reglerna på behandlingshemmet Korpberget, (vilka b.la. Arkomann så målande beskriver i den där flugsvampsrapporten).

Och jag ifrågasatte inte arbete som sådant, utan hårt kropssarbete av typen hugga ved i skogen i sex månader, som Trollish nämnde som exempel.

Antog nästan att det var målande bilder från Fb krönikörer som bildat din uppfattning!

Men helt fel är du inte på D, mest att du tog de värsta scenariorna från olika sorter behandlingar och skapade en riktigt otrevlig behandlingsform!
Hoppas jag aldrig hamnar på det stället du beskrev?
Citera
2008-01-07, 20:12
Bannlyst
Har bott på hassela gotland i ett års tid och jag har inget som hellst negativt att säga om stället. Fick ha dator, tv & internet på rummet och mestadelen av personalen var skit trevliga.
Citera
2008-01-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twizted
Har bott på hassela gotland i ett års tid och jag har inget som hellst negativt att säga om stället.
Blev du ren av det da?

Att doma av dina ort och avatar sa verkar det inte sa...
Citera
2008-01-07, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Blev du ren av det da?

Att doma av dina ort och avatar sa verkar det inte sa...

Nej ren blev jag inte men det berodde inte på Hassela. Jag var ung och dum helt enkelt och hade valt fel bana. Hassela funkar för vissa, andra inte. Men det var helt klart inget helvete att bo på Hassela som folk verkar tro.
Citera
2008-01-07, 20:19
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twizted
Nej ren blev jag inte men det berodde inte på Hassela. Jag var ung och dum helt enkelt och hade valt fel bana. Hassela funkar för vissa, andra inte. Men det var helt klart inget helvete att bo på Hassela som folk verkar tro.
Tror definitivt att det beror på var man hamnar. Men om deras motto är att "bryta ned ungdomar (för att sedan bygga upp dem igen)" så är det minst sagt en extrem rörelse.

Är det bra uppfostran? Om barnet gör någonting man inte anser är rätt (t.ex. har sex eller brukar droger) så skriker man hur äcklig, ful och smutsig hon är, tvingar henne att hugga ved samt låser in henne på sitt rum.

Ungdomar som missbrukar droger behöver vård - inte ett koncentrationsläger.
Citera
2008-01-07, 22:04
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Jo såklart alla är olika, en vän satt tex på ett ställe som var väldigt pedagogik som styrde möten,samtal bla bla bla medans en annan satt samtidigt på annat ställe där det enda dom gjorde var hugga ved i skogen i typ 6 månader.

Dagöholms Behandlings- och utbildningscenter, där finns det mer heroin än i hela katrineholm=) kanske nått för er stackare att söka er till, hela natten är utan personal så det är bara att göra vad fasen ni vill. Mängder med langare kommer ut dit på kvällarna och underhåller er. Det ligger fint beläget vid en fin sjö, gym och gymnastikhall finns samt bastu och tvrum. fanns även en svimingpool förut men tror den är borta nu men vem bryr sig om de när knarket flödar
Citera
2008-01-07, 22:35
Medlem
ssshhs avatar
Är detta ett behandlingshem man frivilligt skickas till? Alltså att tex föräldrar som har fått nog osv.

Sen läste jag i den tidigare postade länken, där en FB:are skrivit om sina upplevelser på Hassela:
Citat:
...men dom kommer ju undan eftersom 80% av alla som är där är ungdomar som rökt holk 5 ggr...
Det är alltså inte tunga missbrukare vi pratar om?
Citera
2008-01-07, 22:49
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
Dagöholms Behandlings- och utbildningscenter, där finns det mer heroin än i hela katrineholm=) kanske nått för er stackare att söka er till, hela natten är utan personal så det är bara att göra vad fasen ni vill. Mängder med langare kommer ut dit på kvällarna och underhåller er. Det ligger fint beläget vid en fin sjö, gym och gymnastikhall finns samt bastu och tvrum. fanns även en svimingpool förut men tror den är borta nu men vem bryr sig om de när knarket flödar

Droger finns på alla behandlingshem och anstalter dock i olika mängder. Men tack för tipsen om Dagöholm ska söka dit om jag om jag måste sitta av en tid på nått behandlingshem.
Citera
2008-01-08, 09:27
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
Är detta ett behandlingshem man frivilligt skickas till? Alltså att tex föräldrar som har fått nog osv.

Sen läste jag i den tidigare postade länken, där en FB:are skrivit om sina upplevelser på Hassela:

Det är alltså inte tunga missbrukare vi pratar om?
förr var det beroende på vilket av kollektiven du hamnade på.

PÅ tex Franshammar så satt de tyngre, medans på Bäckaräng (båda ligger i byn Hassela) så satt "fjollorna" (enl. de på franshammar )

Var själv på B-äng, men jag hade kompisar som satt på franshammar.

och man kunde hamna på ett kollektiv frivilligt, som jag gjorde, eller via tex lvu.
Citera
2008-01-09, 01:45
Medlem
Svart_Afghans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSerpent
Inte för jag tänker försvara något men finns det inte skräckversioner på alla behandlingsformer?

Tycker ni detta verkar hårt så kolla upp västkustfamiljen ist.....

Att en behandlingsform suger, betyder ju inte att en annan är bättre. Hassela"pedagogiken" är auktoritär och sjuk, den har ingenting med riktig narkomanvård att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in