2008-01-07, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag har aldrig frsttt varfr behandlingshemmen ska vara s trkiga och torftiga som mjligt.

Ingen TV, ingen dator, starkt begrnsad kontakt med familj och vnner, inget godis och till och med inget ktt och bara utedass fr att nmna ngra exempel. Och varfr hrt kroppsarbete hela dagarna? Det r nd frgan om behandlingshem fr nedbrutna och sjuka mnniskor och inte ngot slags fnglger.

Klart att man lngtar efter knark nr man lever i sn milj...

Vad grundar du dina erfarenheter p?

Om frgan varfr stlls angende arbete vilket mnga missbrukare lyckats undvika s r du inte den skarpaste kniven i ldan.

Fr det fungerar inte att frtidspensionera ALLA som vill med recept p valfri medicin.
Fast OM s stller jag mig grna med klapp..
Citera
2008-01-07, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheSerpent
Vad grundar du dina erfarenheter p?

Om frgan varfr stlls angende arbete vilket mnga missbrukare lyckats undvika s r du inte den skarpaste kniven i ldan.

Just nu tnkte jag frmst p reglerna p behandlingshemmet Korpberget, (vilka b.la. Arkomann s mlande beskriver i den dr flugsvampsrapporten).

Och jag ifrgasatte inte arbete som sdant, utan hrt kropssarbete av typen hugga ved i skogen i sex mnader, som Trollish nmnde som exempel.
Citera
2008-01-07, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Just nu tnkte jag frmst p reglerna p behandlingshemmet Korpberget, (vilka b.la. Arkomann s mlande beskriver i den dr flugsvampsrapporten).

Och jag ifrgasatte inte arbete som sdant, utan hrt kropssarbete av typen hugga ved i skogen i sex mnader, som Trollish nmnde som exempel.

Antog nstan att det var mlande bilder frn Fb krnikrer som bildat din uppfattning!

Men helt fel r du inte p D, mest att du tog de vrsta scenariorna frn olika sorter behandlingar och skapade en riktigt otrevlig behandlingsform!
Hoppas jag aldrig hamnar p det stllet du beskrev?
Citera
2008-01-07, 20:12
Bannlyst
Har bott p hassela gotland i ett rs tid och jag har inget som hellst negativt att sga om stllet. Fick ha dator, tv & internet p rummet och mestadelen av personalen var skit trevliga.
Citera
2008-01-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twizted
Har bott p hassela gotland i ett rs tid och jag har inget som hellst negativt att sga om stllet.
Blev du ren av det da?

Att doma av dina ort och avatar sa verkar det inte sa...
Citera
2008-01-07, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Blev du ren av det da?

Att doma av dina ort och avatar sa verkar det inte sa...

Nej ren blev jag inte men det berodde inte p Hassela. Jag var ung och dum helt enkelt och hade valt fel bana. Hassela funkar fr vissa, andra inte. Men det var helt klart inget helvete att bo p Hassela som folk verkar tro.
Citera
2008-01-07, 20:19
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twizted
Nej ren blev jag inte men det berodde inte p Hassela. Jag var ung och dum helt enkelt och hade valt fel bana. Hassela funkar fr vissa, andra inte. Men det var helt klart inget helvete att bo p Hassela som folk verkar tro.
Tror definitivt att det beror p var man hamnar. Men om deras motto r att "bryta ned ungdomar (fr att sedan bygga upp dem igen)" s r det minst sagt en extrem rrelse.

r det bra uppfostran? Om barnet gr ngonting man inte anser r rtt (t.ex. har sex eller brukar droger) s skriker man hur cklig, ful och smutsig hon r, tvingar henne att hugga ved samt lser in henne p sitt rum.

Ungdomar som missbrukar droger behver vrd - inte ett koncentrationslger.
Citera
2008-01-07, 22:04
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Jo sklart alla r olika, en vn satt tex p ett stlle som var vldigt pedagogik som styrde mten,samtal bla bla bla medans en annan satt samtidigt p annat stlle dr det enda dom gjorde var hugga ved i skogen i typ 6 mnader.

Dagholms Behandlings- och utbildningscenter, dr finns det mer heroin n i hela katrineholm=) kanske ntt fr er stackare att ska er till, hela natten r utan personal s det r bara att gra vad fasen ni vill. Mngder med langare kommer ut dit p kvllarna och underhller er. Det ligger fint belget vid en fin sj, gym och gymnastikhall finns samt bastu och tvrum. fanns ven en svimingpool frut men tror den r borta nu men vem bryr sig om de nr knarket fldar
Citera
2008-01-07, 22:35
Medlem
ssshhs avatar
r detta ett behandlingshem man frivilligt skickas till? Allts att tex frldrar som har ftt nog osv.

Sen lste jag i den tidigare postade lnken, dr en FB:are skrivit om sina upplevelser p Hassela:
Citat:
...men dom kommer ju undan eftersom 80% av alla som r dr r ungdomar som rkt holk 5 ggr...
Det r allts inte tunga missbrukare vi pratar om?
Citera
2008-01-07, 22:49
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
Dagholms Behandlings- och utbildningscenter, dr finns det mer heroin n i hela katrineholm=) kanske ntt fr er stackare att ska er till, hela natten r utan personal s det r bara att gra vad fasen ni vill. Mngder med langare kommer ut dit p kvllarna och underhller er. Det ligger fint belget vid en fin sj, gym och gymnastikhall finns samt bastu och tvrum. fanns ven en svimingpool frut men tror den r borta nu men vem bryr sig om de nr knarket fldar

Droger finns p alla behandlingshem och anstalter dock i olika mngder. Men tack fr tipsen om Dagholm ska ska dit om jag om jag mste sitta av en tid p ntt behandlingshem.
Citera
2008-01-08, 09:27
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
r detta ett behandlingshem man frivilligt skickas till? Allts att tex frldrar som har ftt nog osv.

Sen lste jag i den tidigare postade lnken, dr en FB:are skrivit om sina upplevelser p Hassela:

Det r allts inte tunga missbrukare vi pratar om?
frr var det beroende p vilket av kollektiven du hamnade p.

P tex Franshammar s satt de tyngre, medans p Bckarng (bda ligger i byn Hassela) s satt "fjollorna" (enl. de p franshammar )

Var sjlv p B-ng, men jag hade kompisar som satt p franshammar.

och man kunde hamna p ett kollektiv frivilligt, som jag gjorde, eller via tex lvu.
Citera
2008-01-09, 01:45
Medlem
Svart_Afghans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSerpent
Inte fr jag tnker frsvara ngot men finns det inte skrckversioner p alla behandlingsformer?

Tycker ni detta verkar hrt s kolla upp vstkustfamiljen ist.....

Att en behandlingsform suger, betyder ju inte att en annan r bttre. Hassela"pedagogiken" r auktoritr och sjuk, den har ingenting med riktig narkomanvrd att gra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in