Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-08, 20:13
  #13
Medlem
Heads avatar
Läst den men inte sett filmen, frågan är om man bara komemr bli besviken på den?
Citera
2008-01-08, 21:38
  #14
Medlem
slabadans avatar
Läst den och visst är det en bra bok. Klart läsvärd.

För den som även läst Carl Johan Vallgrens "den vidunderliga kärlekens historia" kanske storyn känns igen. Ganska tydligt var vår käre CJ hämtat inspiration ifrån. Inget ont sagt om CJ, han är en av mina favoritförfattare, men faktum kvarstår.
Citera
2008-01-09, 03:53
  #15
Medlem
Igens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Head
Läst den men inte sett filmen, frågan är om man bara komemr bli besviken på den?

hahaha såg precis filmen och ja självklart kommer du bli besviken. Men kan lova er som inte har sett filmen att den också är riktigt bra. Om man skulle ge boken en 10 av 10 så får filmen lätt en 7+
Citera
2008-01-18, 23:41
  #16
Medlem
Har precis läst klart boken och kan med lätt hjärta hålla med alla som nämner slutet som en av de största höjdpunkterna i boken. Älskar logiken i den här boken, även fastän huvudpersonens logik inte är en allmänt accepterad eller på något sätt "vanlig" logik är det ändå en logik som man kan förstå. Författaren trycker in huvudpersonens synvinkel och perspektiv i hjärnan på dig på ett sådant snyggt sätt att man nästan kan hålla med huvudpersonen och känna för hans sak och förstå hans logik nästan till 100%. Det är nästan lite läskigt ibland när man kommer på sig själv att faktiskt identifiera sig med en mördare, en sådan svinig och omänsklig varelse som huvudpersonen. Suskind fångade i alla fall mig och när slutet kom och de som medverkat i det reagerade så som de gjorde efteråt var det nästan perfekt, riktigt bra bok.

Nu är frågan om man vågar kolla på filmen, har hört att den inte skall vara något att ha alls. Fast man blir väl nästan tvungen att se den nu ändå.
Citera
2008-01-20, 20:36
  #17
Medlem
zappy2s avatar
Tycker att det är en fantastisk bok. En upplevelse att läsa den Var inte särskillt intresserad i början men efter ett tag så sögs jag bara in i den.
Citera
2008-01-21, 11:21
  #18
Medlem
Frantics avatar
Jag håller inte med. Jag läste den också i nedre tonåren och fann det underbar och fascinerande, har sedan försökt läsa om den i vuxen ålder och då funnit den ganska platt och barnslig. Jag tror att detta är en bra tonårsbok, men kanske inget för den vuxne bokälskaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Väldigt bra bok, jag läste den första gången när jag var i fjortonårsåldern och gillade den skarpt. Har sedan läst om den i vuxen ålder, och den är fortfarande lika bra.
Filmen har jag dock inte sett än.
Citera
2008-01-23, 10:32
  #19
Medlem
framochtillbakas avatar
Gillar den skarpt. Har även läst flera böcker av Suskind, däribland Der Kontrabass som är en monolog om kontrabasen, mycket intressant faktiskt om man kan tolerera att det är bara monlog
Citera
2010-10-30, 15:41
  #20
Medlem
Palahniuks avatar
Har Süskind skrivit något annat bra utöver detta mästerverk?
Citera
2010-10-30, 16:13
  #21
Medlem
Håller också jag med i lovorden om boken. Ibland blir man (jag) besviken nästan på att böcker inte är längre och det är väl ett bra omdöme.

Liten kuriosa om boken är också att Kurt Cobain gillade den så pass mycket att han skrev en låt om den; Scentless Apprentice.
Citera
2010-11-01, 18:45
  #22
Medlem
Lantbruks avatar
Läste boken för några månader sedan, rekommenderas varmt .
Citera
2010-11-01, 18:48
  #23
Medlem
Mycket bra bok, historia och hur han beskriver världen ur ett doftperspektiv.
Citera
2010-11-01, 19:19
  #24
Medlem
Palahniuks avatar
Någon som läst hans bok Duvan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback