Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-06, 00:17
  #1
Medlem
Igens avatar
Är det någon som har läst denna bok?

Tycker själv denna bok är helt fantastisk. Berättelsen är så sjukt, äcklig att den blir bra. När man tror att allt är över så vänder det helt för honom. Han går från ett misslyckat barn till en parfymör till en mördare och sedan en ängel helt fantastiskt .

Någon annan som har läst denna bok?

Låt oss diskutera lite!!!
Citera
2008-01-06, 00:57
  #2
Medlem
helluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igen
Är det någon som har läst denna bok?

Tycker själv denna bok är helt fantastisk. Berättelsen är så sjukt, äcklig att den blir bra. När man tror att allt är över så vänder det helt för honom. Han går från ett misslyckat barn till en parfymör till en mördare och sedan en ängel helt fantastiskt .

Någon annan som har läst denna bok?

Jag har läst denna bok! Fantastisk bra! Har även nu sett filmen som också är bra och mkt välgjord men.....boken är mkt bättre! Tack för mig då!

//Helene
Citera
2008-01-06, 01:06
  #3
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Jag kan inte instämma i hyllningskören. Köpte boken då jag hade hört mycket gott om den (och fortsätter höra..kanske är det jag som är konstig ) men blev rejält besviken. Tyckte att språket var träigt och styltigt - ingen finess i beskrivningarna, bara en massa staplande av adjektiv utan tanke på språkligt flyt.

Själva historien var också rätt ointressant, med platta karaktärer och en massa övernaturligt tjafs; vilket inte är något som jag normalt brukar ha problem med, men just här blev jag bara irriterad.
Citera
2008-01-06, 01:06
  #4
Medlem
Igens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellus
Jag har läst denna bok! Fantastisk bra! Har även nu sett filmen som också är bra och mkt välgjord men.....boken är mkt bättre! Tack för mig då!

//Helene


vaaa!! Finns det en film? Härligt en film också hoppas jag gillar den.

MEn bra att jag inte gjorde tråden innan jag läste boken annars skulle jag bara tankat ner filmen .
Citera
2008-01-06, 02:02
  #5
Medlem
Tjohildas avatar
Hm, upptäckte att jag har boken hemma men inte läst den, hur nu det gick till. Filmen är fantastiskt bra iaf, rekommenderar den. Ska läsa boken nu...
Citera
2008-01-06, 04:18
  #6
Medlem
Nefuss avatar
Inte sett filmen, sträckläste boken över en natt och den var otroligt bra.
Citera
2008-01-06, 06:37
  #7
Medlem
Favvis

Patrik Süskind är en av mina absoluta favoriter. Parfymen var en njutning att läsa. Han språk är helt fantastiskt. Hela boken luktade, kanske att det kan bero på att han är historiker. Inledningen är ju bara såååå. Översättaren ska naturligtvis ha en eloge. Jag har inte sett filmen då jag har misstänkt att den inte har gjort boken rättvisa. Vilket slut!! Det fnottrar sig fortfarande när jag tänker på det.
Citera
2008-01-06, 13:14
  #8
Medlem
E.Erikssons avatar
Jag läste "das Parfüm" för några år sedan och minns att jag gillade den skarpt. Den kan rekommenderas. Den enda scen som jag minns idag är slutet. Man skall väl inte avslöja det för att inte förstöra för er som inte läst boken men det är brutalt, logiskt och slutgiltigt
Citera
2008-01-06, 13:24
  #9
Medlem
Trinnits avatar
Väldigt bra bok, jag läste den första gången när jag var i fjortonårsåldern och gillade den skarpt. Har sedan läst om den i vuxen ålder, och den är fortfarande lika bra.
Filmen har jag dock inte sett än.
Citera
2008-01-07, 21:07
  #10
Medlem
En vän kallade boken "en svindlande resa ner i det manliga själslivet". Be that as it may. Fantastisk berättelse ialla fall. Äcklig och vacker på samma gång. Har dock undvikit filmen, känsla av att den är rätt medioker. Läste att Süskind sa nej i 15 år till att boken skulle filmas men sen tog väl pengarna slut och han gick med på det.
Citera
2008-01-07, 22:12
  #11
Medlem
ja den boken är verkligen enastående, slutet är extra magnifikt enlig mig.

Filmen var inte en enorm besvikelse vilket är ett bra betyg.
Citera
2008-01-07, 22:32
  #12
Medlem
Trädpojkes avatar
Sträckläste den också jag, tyckte den var orginell och bra men inte "WOWOWOW"-bra. Slutet var dock en riktig höjdare. Anser nog att det är ett verk som skall tas in i sin ursprungliga form, dvs. Parfymen skall läsas och inte ses som film.

Har dock inte sett filmen, gjord av tysken Tom Tykwer, kanske ser man den senare men tvivlar på att slutet kunde återberättas lika bra som i skriven form.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback