Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-28, 10:24
  #7177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
nackdelen är bara det att psykologen vägrar att en utredning.
Har redan frågat henne senast jag var hos henne så det kan jag glömma

Med vilken motivering? Jag fick stå på mig rejält under basutredningen för att få till ADHD-utredning och inte bara AS.
Citera
2018-02-28, 21:56
  #7178
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Med vilken motivering? Jag fick stå på mig rejält under basutredningen för att få till ADHD-utredning och inte bara AS.

Att AS är en diagnos som jag fick tidigt och att det inte finns någon ADHD diagnos för mig så det blev ett blankt nej till det
Citera
2018-02-28, 23:13
  #7179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
En kvick fråga kära AS. (Aspergers Syndrom).
Hur gör ni med medicin eller så??

Själv så behöver jag inga tabletter.
Dock tror en del kollegor på jobbet att jag även ha en del av ADHD (det finns ingen utredning för det,
läkaren säger att det inte behövs). Så kollegor säger att jag skulle behöva lite Ritalin för att se ifall jag kan gå ner i varv.

Hur är det för er; vet dock att AS skiljer sig från person till person.

Själv har jag diagnoserna autism/Asperger och ADD (fick dessa diagnoser förra året). Utöver detta har jag sedan lång tid tillbaka även problem med depression, trötthet/utmattning, sömnsvårigheter, social fobi m.m. Har provat de flesta vanliga antidepressiva, sömnmediciner samt centralstimulantia/ADHD-mediciner som finns att tillgå.

I dagsläget medicinerar jag med följande:

Attentin 3x10 mg, mot ADD-symtom och trötthet
Venlafaxin 37,5 mg, mot ångest och depression
Mirtazapin 15 mg (munsönderfallande tabletter), mot sömnsvårigheter

Har kört med ovanstående kombination i snart en månad och hittills har det fungerat mycket bra. Attentin har en mycket bra uppiggande effekt och gör att jag får mer driv samt fungerar bättre socialt. Venlafaxin minskar ångesten som jag tidigare fick när jag tog endast Attentin under dagen. Mirtazapin fungerar mycket bra för sömnen, enda sömnmedicinen hittills som fungerat för mig tillsammans med centralstimulantia. Så hittills är jag riktigt nöjd. Känns som att jag kanske äntligen har hittat en kombination av olika mediciner som fungerar.
Citera
2018-03-01, 05:42
  #7180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Att AS är en diagnos som jag fick tidigt och att det inte finns någon ADHD diagnos för mig så det blev ett blankt nej till det

Hur menar hon att det inte finns någon ADHD-diagnos? Att du inte uppfyller diagnos-kriterierna? Att AS skulle utesluta ADHD? Eller va?
Citera
2018-03-01, 06:56
  #7181
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Hur menar hon att det inte finns någon ADHD-diagnos? Att du inte uppfyller diagnos-kriterierna? Att AS skulle utesluta ADHD? Eller va?

läkaren hävdar att det behövs inte göra någon ADHD utredning för mig eftersom jag fick min AS -
diagnos fastställd när jag var mindre så det finns inga belägg för en ADHD utredning.
Citera
2018-03-01, 07:23
  #7182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
läkaren hävdar att det behövs inte göra någon ADHD utredning för mig eftersom jag fick min AS -
diagnos fastställd när jag var mindre så det finns inga belägg för en ADHD utredning.

Okej, det låter som hon menar att aspergers exkluderar adhd, vilket är felaktigt. Det var så i DSM-IV, men dels är det ändrat i DSM-IV, och dels använder vi ICD-10 i Sverige...
Citera
2018-03-25, 06:34
  #7183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gråskägg
Jag har en fråga angående aspegers. Är aspergers en psykisk störning som man föds med, eller är det något som man kan utveckla senare i livet?
Jag skulle vilja säga såhär. Man kan ha aspergerdrag utan att ha asperger fullt ut. Jag tror att uppväxtmiljön mycket väl kan bidra till om man ska ska scora tillräckligt på skalan för att uppfylla kriterierna för asperger eller inte.
Citera
2018-03-30, 04:03
  #7184
Medlem
Eastmancolors avatar
Jag har en god vän som fått denna diagnos. Emellertid är jag skeptisk till att den skulle vara riktig medan personen ifråga i hög grad har identifierat sig med den.

Han har några - som jag förstår det - påtagliga AS-drag såsom

(1) en oförmåga att hantera sociala relationer som lätt kan ta formen av naivitet.
(2) begränsade intressen men en påfallande bredd inom dessa.
(3) repetitivt tal: upprepar banala iakttagelser samtalsvis utan att tillföra något nytt till dessa.
(4) ointresse för andra: orkar inte lyssna utan återför samtal till den egna personen.
(5) utvecklande av hoarding.
(6) vissa svårigheter att avläsa kroppspråk.
(7) viss motorisk klumpighet: har knyckiga rörelser och svårt för att t ex tända en cigarett.
(8) oförmåga att ändra stil och beteende: använder utslitna kläder och har bristfällig hygien.
(9) fantasilöshet och svårigheter att skilja på sak och person: tenderar att tänka i s/v.

Han har dock motsatta drag såsom

(1) påfallande narcissism och pompöst beteende.
(2) tendens att se ned på omgivningen.
(3) manipulativt beteende och förkärlek för t ex anonym brevskrivning.
(4) psykotiskt beteende som ofta har formen av rättshaveri.
(5) utnyttjande av diagnosen för personliga förmåner.
(6) paranoia och emellanåt undvikande beteende.
(7) impulsivitet och maniska drag.
(8) aggressivt beteende: har lätt för konflikter och har förlorat många vänner.
(9) perfektionism: har mycket svårt att avsluta projekt eller ens påbörja dem.

Till det positiva hör dock att han har

(1) humor om än ofta sarkastisk.
(2) lätt för att anta nya intressen: blir ofta snabbt "expert" på nya områden som t ex vin.
(3) spontan läggning: kan boka in möten omgående.
(4) lätt för att skänka bort saker.
(5) stort behov av kontakt med personer som han kan fördra.
(6) språklig talangfullhet: är kvick och bra på att sammanfatta.

Sedan han fick diagnosen använder han den som generell förklaring till excentriskt beteende. Han har också "lagt sig till med" hyperakusi som han tidigare inte verkade lida av.

Vad kan man säga om denna typ av personlighet?
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-30 kl. 04:44.
Citera
2018-03-30, 10:26
  #7185
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Han har några - som jag förstår det - påtagliga AS-drag såsom

(1) en oförmåga att hantera sociala relationer som lätt kan ta formen av naivitet.
(2) begränsade intressen men en påfallande bredd inom dessa.
(3) repetitivt tal: upprepar banala iakttagelser samtalsvis utan att tillföra något nytt till dessa.
(4) ointresse för andra: orkar inte lyssna utan återför samtal till den egna personen.
(5) utvecklande av hoarding.
(6) vissa svårigheter att avläsa kroppspråk.
(7) viss motorisk klumpighet: har knyckiga rörelser och svårt för att t ex tända en cigarett.
(8) oförmåga att ändra stil och beteende: använder utslitna kläder och har bristfällig hygien.
(9) fantasilöshet och svårigheter att skilja på sak och person: tenderar att tänka i s/v.

Det där är jag i stora drag, men också nog de flesta av oss med diagnosen. Dock har jag inga som helst problem med att lyssna och ta del av diskussioner som andra för med mig, jag är ingen som skiter i vad andra säger och som älskar att höra min egen röst. Har dock problem att jag blir i tid och otid för ivrig i diskussioner och avbryter folk mitt i meningar. Försöker att bryta det mönstret och tänka efter innan jag öppnar käften.
Citera
2018-03-30, 15:16
  #7186
Medlem
Jag har diagnosen Assburger även fast jag bara uppfyller 2 av 10 kriterier, & snart är väl ett av dom att man brukar drömma om luftballonger & äger mer än 1 pingis racket.
Citera
2018-03-31, 23:25
  #7187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Jag har en god vän som fått denna diagnos. Emellertid är jag skeptisk till att den skulle vara riktig medan personen ifråga i hög grad har identifierat sig med den.

Han har några - som jag förstår det - påtagliga AS-drag såsom

(1) en oförmåga att hantera sociala relationer som lätt kan ta formen av naivitet.
(2) begränsade intressen men en påfallande bredd inom dessa.
(3) repetitivt tal: upprepar banala iakttagelser samtalsvis utan att tillföra något nytt till dessa.
(4) ointresse för andra: orkar inte lyssna utan återför samtal till den egna personen.
(5) utvecklande av hoarding.
(6) vissa svårigheter att avläsa kroppspråk.
(7) viss motorisk klumpighet: har knyckiga rörelser och svårt för att t ex tända en cigarett.
(8) oförmåga att ändra stil och beteende: använder utslitna kläder och har bristfällig hygien.
(9) fantasilöshet och svårigheter att skilja på sak och person: tenderar att tänka i s/v.

Han har dock motsatta drag såsom

(1) påfallande narcissism och pompöst beteende.
(2) tendens att se ned på omgivningen.
(3) manipulativt beteende och förkärlek för t ex anonym brevskrivning.
(4) psykotiskt beteende som ofta har formen av rättshaveri.
(5) utnyttjande av diagnosen för personliga förmåner.
(6) paranoia och emellanåt undvikande beteende.
(7) impulsivitet och maniska drag.
(8) aggressivt beteende: har lätt för konflikter och har förlorat många vänner.
(9) perfektionism: har mycket svårt att avsluta projekt eller ens påbörja dem.

Till det positiva hör dock att han har

(1) humor om än ofta sarkastisk.
(2) lätt för att anta nya intressen: blir ofta snabbt "expert" på nya områden som t ex vin.
(3) spontan läggning: kan boka in möten omgående.
(4) lätt för att skänka bort saker.
(5) stort behov av kontakt med personer som han kan fördra.
(6) språklig talangfullhet: är kvick och bra på att sammanfatta.

Sedan han fick diagnosen använder han den som generell förklaring till excentriskt beteende. Han har också "lagt sig till med" hyperakusi som han tidigare inte verkade lida av.

Vad kan man säga om denna typ av personlighet?

Får jag fråga vad det spelar för roll för er relation om du tycker att han har diagnosen eller inte?
Citera
2018-04-01, 15:16
  #7188
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Får jag fråga vad det spelar för roll för er relation om du tycker att han har diagnosen eller inte?

Nä, det får du inte!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback