Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-06, 10:59
Medlem
Jag blev sjuk under tiden jag skrev kandidatuppsats, jag har sista chans att opponera i augusti. Jag har knappt skrivit något, men jag har gjort mycket förarbete. Min uppsats kommer att innehålla helt ny information, inte tidigare forskat på.

Det är massiva mängder statistik, men av intresse och den är central för uppsatsen. Hur borde jag på bästa sätt visa statistiken och informationen, svårt kanske att säga när man inte vet något om innehållet, men ge gärna förslag.

Jag funderar mycket över om det är möjligt att slutföra uppsatsen på så kort tid. Jag arbetar (lite mer än) heltid. Jag skulle behöva två veckor till för förarbetet, på heltid.

Jag och min handledare fungerar inte alls, och nu är jag inte ens säker på att han finns tillgänglig, har inte vågat kontakta honom pga att jag inte hört av mig på flera månader.
Citera
2019-05-06, 16:48
Bannlyst
Vår uppsats kommer typ ha en analys på 1-2 sidor. Kan man bli godkänd på det?
Citera
2019-05-06, 21:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet

Det låter otroligt lite. Det normala är att analysen upptar ca 20% av uppsatsen.
Citera
2019-05-06, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det låter otroligt lite. Det normala är att analysen upptar ca 20% av uppsatsen.
Alltså har sett en uppsats i samma skola och samma kurs från diva som har en analys på 3 sidor...

Vår handledare sa att empirin kan vara tunn och "illustrera en viss praktik" men att man då måste beskriva problemet mer i referensramen. Tror det är litteraturstudie han menar.
Citera
2019-05-06, 22:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Alltså har sett en uppsats i samma skola och samma kurs från diva som har en analys på 3 sidor...

Vår handledare sa att empirin kan vara tunn och "illustrera en viss praktik" men att man då måste beskriva problemet mer i referensramen. Tror det är litteraturstudie han menar.

Ibland skriver folk en egen rubrik / ett eget kapital i stil med "Resultat" eller liknande, och sedan sammanfattningen under "Analys", dvs. resultatkapitlet är själva utvärderingen och därmed en del av analysen. Att ha hela analysen, dvs. utvärdering av data, slutsatser etc. på endast 1-2 sidor låter extremt tunt.
Citera
2019-05-06, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ibland skriver folk en egen rubrik / ett eget kapital i stil med "Resultat" eller liknande, och sedan sammanfattningen under "Analys", dvs. resultatkapitlet är själva utvärderingen och därmed en del av analysen. Att ha hela analysen, dvs. utvärdering av data, slutsatser etc. på endast 1-2 sidor låter extremt tunt.
Den uppsatsen jag såg har ett empirikapitel och sedan analys. Analysdelen är 3 sidor. Sen slutsats på 1 sida.

Aja får se vad handledaren säger. Får nog försöka analysera lite om mina hypoteser i referensramen för att få en något köttigare analys.
Citera
2019-05-07, 03:10
Medlem
Citat:

Givetvis kan du bli godkänd på den analysen om du skriver den kortfattat och bra. Det är din text som avgör betyget och inte mängden sidor. Man ska försöka hålla sin C-uppsats till maximalt 20 sidor.
Citera
2019-05-07, 03:13
Medlem
Citat:

Skilj på resultat och analys! I resultatdelen redovisar du torrfakta utan någon som helst inverkan av värdering eller analys. I analysdelen analyserar du resultatet och knyter dina upptäckter med din teoretiska referensram. Att ha en analysdel på 3 sidor är rätt okej om man kan skriva.
Citera
2019-05-07, 03:14
Medlem
Citat:
Den uppsatsen jag såg har ett empirikapitel och sedan analys. Analysdelen är 3 sidor. Sen slutsats på 1 sida.

Aja får se vad handledaren säger. Får nog försöka analysera lite om mina hypoteser i referensramen för att få en något köttigare analys.

Nej, du ska inte utföra någon analys alls i referensramen! Där skall du bara presentera tidigare teorier kring ämnet.
Citera
2019-05-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis kan du bli godkänd på den analysen om du skriver den kortfattat och bra. Det är din text som avgör betyget och inte mängden sidor. Man ska försöka hålla sin C-uppsats till maximalt 20 sidor.

Vet inte vilket ämne ni skriver er uppsats i , men i företagsekonomi ska C-uppsatsen ligga på minimalt 35 sidor...

Håller med andra som säger att en analys på 3 sidor är alldeles för kort om inte din hela uppsats får högst bli 15 sidor...elr något..
Citera
2019-05-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carpedeim
Vet inte vilket ämne ni skriver er uppsats i , men i företagsekonomi ska C-uppsatsen ligga på minimalt 35 sidor...

Håller med andra som säger att en analys på 3 sidor är alldeles för kort om inte din hela uppsats får högst bli 15 sidor...elr något..

35 sidors ordbajsande i företagsekonomi är väldigt stort. Företagsekonomi är inte direkt ett empiriskt ämne så du behöver knappast så många sidor.

Som sagt, en bra C-uppsats är på 20-25 sidor oavsett ämne. 3 sidors analys är i underkant, men det fungerar om man vet hur man skriver.
Citera
2019-05-11, 21:02
Bannlyst
Om jag får underkänt på min uppsats, kan jag överklaga och be någon annan examinera den?

Troligen kommer jag få den överjävligaste examinatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in