Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-05, 10:41
  #1
Medlem
miklons avatar
Med tekniskt ämne menar jag ett ämne som kan ingå som huvudämne i en ingenjörsexamen eller en teknologie kandidat/magister. Frågeställningen är även intressant för naturvetenskapliga ämnen, även om de normalt leder till fil kand/mag.

Som sagt, är det tillåtet att använda litteraturstudie som metod när man gör ett exjobb eller skriver en c-uppsats inom ett tekniskt ämne? Jag har aldrig hört talas om någon som gjort det, de flesta brukar väl köra någon empirisk variant, men å andra sidan har jag inte kollat runt så mycket. Om det är tillåtet, är det något som brukar vara svårt att få igenom?

Anledningen till att jag undrar är att jag har en högskoleexamen i kemiteknik och jag saknar i runda slängar 30 p (45 HP i det nya systemet), inklusive det självständiga arbete på C-nivå som krävs för en kandidat- eller ingenjörsexamen (dvs exjobb eller c-uppsats). Jag har lite lösa funderingar på att någon gång styra upp det där, men att plugga på heltid lockar inte. Däremot tänker jag mig att man kanske skulle kunna klara av att skriva en 10p (15 HP) C-uppsats på deltid om man kör en litteraturstudie.
Citera
2008-01-05, 11:00
  #2
Medlem
Sartres avatar
1. Det beror på vilket ämne, är det någon variant på industriell ekonomi eller någon annan dyl lök, så går det nog bra. Är det någon mer praktiskt tillämpad grej är det nog betydligt svårare. Men det finns alternativ, återkommer till det i slutet.

2. litteraturstudie är ok, ifall du hittar ett sådant exjobb. Det finns sådana kandidat-arbeten på chalmers, dock nästan alltid förbehållna civilingenjörer.

3. Litteraturstudier såvitt jag förstått när jag diskuterat med folk verkar innehålla 80% litteratur och kanske 20% labb här och där. Jag tror nog att du skulle nog kunna klara av att ta ledigt då och då för att utföra en labb va? Dessutom är rena litteraturstudier sjukt teoretiska och jävligt svåra.

Alternativet är helt enkelt att du gör en simulering hemma på kammaren, dock krävs det att man är duktig på matematik, programmering samt matlab för en sådan sak. Speciellt viktigt är det med "matematisk modellering inom X-ämne"-kurser.
Citera
2009-10-23, 12:10
  #3
Medlem
C-uppsats

15 av de 30 poäng man tar sista terminen (om man ska ta en examen) ska vara en c-uppsats. Men hur funkar det med uppsatsen, är det lektioner man måste gå på eller kan jag redan nu (ett halvår innan) börja skriva på en uppsats och bara lämna in den sen när det är dags?

Ni som redan skrivit era uppsatser får gärna dela med er om hur det fungerar!
Citera
2009-10-23, 15:33
  #4
Medlem
Tlagnojs avatar
Många skriver sina kandidatuppsatser på order från företag vilket jag kan rekommendera starkt. Alltså företag har ett problem som de vill att du undersöker och skriver en kandidatuppsats ifrån. Producerar du ett bra resultat så har man ofta sitt på det torra hos det företaget.
Citera
2009-10-23, 15:36
  #5
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightningKid
15 av de 30 poäng man tar sista terminen (om man ska ta en examen) ska vara en c-uppsats. Men hur funkar det med uppsatsen, är det lektioner man måste gå på eller kan jag redan nu (ett halvår innan) börja skriva på en uppsats och bara lämna in den sen när det är dags?

Ni som redan skrivit era uppsatser får gärna dela med er om hur det fungerar!

Det beror helt på hurdan din handledare är. Vissa gillar att ha schemalagda seminarier för att stämma av med studenterna, andra planerar in möten under uppsatsens gång. Så du kan inte lämna in något du skrivit för längesen, jag kan nästan garantera att handledaren vill vara med under processens gång. Vilket är en stor del av arbetet.
Citera
2009-10-23, 16:24
  #6
Medlem
rayraviolis avatar
Det ser ju väldigt olika ut beroende på ämnesområde, lärosäte med mera. Vad är det för ämne du studerar?

Att skriva hela uppsatsen innan själva c-kursen drar igång verkar vanskligt om du inte har nån slags förankring hos handledaren innan.
Citera
2009-10-24, 14:45
  #7
Medlem
tigertompas avatar
I Göteborg på lärarutbildningen på en visst ställe. Där hade jag det så att man skrev något först och sedan kollade handledaren det. Därefter skrev man lite till och bestämde tid när man skulle ses och då skulle man har skickat de man hade skrivit innan, så handledaren hade chans att kommentera det man hade skrivit. Vi hade 10h handledning på oss att få hjälp med det, men vi hade en vänlig snäll handledare, så när vi ringde och mailade när vi körde fast. Då tog han sig tid.
Citera
2009-10-24, 22:13
  #8
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightningKid
15 av de 30 poäng man tar sista terminen (om man ska ta en examen) ska vara en c-uppsats. Men hur funkar det med uppsatsen, är det lektioner man måste gå på eller kan jag redan nu (ett halvår innan) börja skriva på en uppsats och bara lämna in den sen när det är dags?

Ni som redan skrivit era uppsatser får gärna dela med er om hur det fungerar!
vad du än gör, skriv INTE en c-uppsats helt på eget bevåg. främst på grund av att det kommer att bli fel.
Citera
2010-04-26, 17:23
  #9
Medlem
Hjälp, jag har fastat med min C-uppsats. Vad göra? [/mod]

Jag har läst mina 3 år, men har c-uppsatsen kvar. Jag började med den i tid, men har sedan dess gått fram och tillbaka med den. Nu har det gått mer än ett år sedan dess (alltså har jag hållit på med den i mer än ett år utan några framsteg). Så fort jag ser på mina papper slutar min hjärna att fungera och min hanledare har bett mig att jobba med det material jag redan fått in och inte börja om från början. Nu skäms jag och vet inte hur jag ska göra för att gå vidare eftersom min handledare vill inte hjälpa mig mer (har inte bett henne mycket om hjälp, utan hon menar på att min handledartid är slut). Jag har missat hela poängen med c-uppsats och känner mig bara allmänt lost nu. Just nu vill jag bara att någon talar om för mig vad jag gör.

Någon som har tips på hur jag reser mig ur skiten? Jag vill ju ha mitt diplom!

/En ledsen ledsen student
Citera
2010-04-26, 17:51
  #10
Medlem
Ordning och reda.
Sätt dig ner och fundera på vad du vill ha ut av uppsatsen.
Rensa därefter upp i pappershögen, så informationen blir lättare att hitta.

Vad vet jag, är ingen student. Men lycka till
Citera
2010-04-26, 18:24
  #11
Medlem
Midnights avatar
C-uppsats är det något man gör på gymnasiet eller är det högre studier?
Citera
2010-04-26, 18:41
  #12
Medlem
namgrebs avatar
Lösningen: https://www.flashback.org/t1176076
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback