Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-11, 23:21
Medlem
Slevberts avatar
Om uppsatsen är godkänd som den är och betyget inregistrerat, och du är nöjd med det så tror jag knappast att något speciellt behöver göras.
Citera
2017-01-11, 23:40
Medlem
Observera att jag är novis, första året på uni. (inte SU) och har aldrig åkt fast för fusk/plagiat/urkund:

Jag vet inte vad SU har för system för plagiat/urkund, men liknande script visar konventionellt källan om det skulle vara aktuellt med plagiat. Om det är en rationell människa som har hand om detta ärende i förhandenvarande fall, bör denna rimligtvis lägga märke till att du är författaren då det rimligtvis borde dokumenteras och jämföras i deras register. Dina två versioner skulle då ha väldigt hög procentuell liknelse (med förutsättning att dina finjusteringar inte är totala revideringar, vilket i och för sig inte hade spelat någon roll då du fortfarande är ursprungsförfattaren till "båda" verken).

Dock skulle jag aldrig räkna med att du går därifrån utan "konflikt", vilket man kan tycka inte borde vara fallet i situationer likt din. Du bör och förtjänar dock, med förutsättning att du har och göra med en rationell individ, få någon typ av seriös upplysning/poängterande varför du lade upp två olika versioner av din kandidatuppsats och att det utreds snarast.

Jag skulle personligen ta kontakt snarast (imorgon) och förklara situationen. Du har inget att noja dig över eftersom du har författat båda uppsatserna, med förutsättning att du inte har plankat/korrigerat tidigare plankning (vilket du inte kan ha gjort eftersom du fått godkänt av din lärare).
Citera
2017-01-11, 23:42
Medlem
Oh shit, läste tråden helt fel. Du ville ha det högre betyget, trodde du oroade dig för självplagiat (om det nu finns, som sagt novis).

Ignorera mitt inlägg....
Citera
2017-01-11, 23:57
Medlem
Mellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Oh shit, läste tråden helt fel. Du ville ha det högre betyget, trodde du oroade dig för självplagiat (om det nu finns, som sagt novis).

Ignorera mitt inlägg....
Nope du läste nog rätt från början. Bryr mig ej om det högre betyget utan vill bara vara säker på att mitt misstag inte kommer ställa till problem!

I vilket fall som helst har jag valt att kontakta min handledare ang. detta för att vara säker.
Citera
2017-01-13, 00:26
Medlem
RonHowards avatar
Vad hade ni gjort annorlunda om ni skrev er kandidatuppsats igen?

Vad önskar ni att ni visste så här i efterhand? Hade ni gjort något annorlunda?

Personligen hade jag förmodligen skrivit den själv istället för med en kurskamrat. All heder åt honom men efter många sena kvällar så kändes det som att han var den där jobbiga storebrodern.

Jag hade förmodligen valt en roligare ämne som låg mig mer varmt om hjärtat än det jag valde.

Vad säger ni?
Citera
2017-01-13, 00:43
Medlem
Har inte själv börjat med min kandidatuppsats (eller någon annan stor uppsats i den bemärkelsen), men kan tänka mig att det är viktigt att man verkligen kommer överens med sin kurskamrat. Har själv klickat riktigt bra med några kamrater, som jag gärna hade velat skriva X-uppsatsen med.

Ska följa denna tråd och se om det är något viktigt jag måste tänka på nu i förhand!
Citera
2017-01-13, 10:40
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Nu fick jag ju visserligen VG på min kandidatuppsats, men hade jag inte haft en bra handledare som vägledde mig lite i processen att strukturera upp arbetet, sålla mellan relevant och icke-relevant material, osv, så vet jag inte hur det hade blivit. I slutändan var det ju jag som gjorde jobbet, men jag kan ju nu i efterhand ge mig själv följande tips:

- Välj ämne med omsorg och försök ha en rätt så tydlig bild av vad du ska skriva om och hur det ska se ut redan innan uppsatsskrivandet börjar. Helst redan i början av kandidatkursen, i god tid innan det är dags för själva uppsatsdelen av kursen. En ytlig skiss av arbetets struktur skadar inte att ha som förberedelse. Själv var hade jag ingen struktur alls på textmassorna i början och enbart en diffus, lite otydlig bild av vad jag skulle skriva om. Jag kunde ha besparat mig själv massvis med onödigt arbete om jag hade sett till att förbereda mig mer här.
- Införskaffa och läs in dig på textmaterialet i god tid innan du börjar skriva. Vetenskapliga artiklar, tidigare forskning, etc. Läs noggrant, sålla och planera. Akta dig för att använda dig av andrahandskällor, gå direkt till ursprungsmaterialet eller leta upp information, som du skulle kunna finna sammanfattad i t. ex. en faktabok om ett ämne, själv.
Citera
2017-01-13, 13:58
Medlem
VonFanderblads avatar
Jag hade valt något som låg närmare forskningsfronten.
Citera
2017-01-14, 17:03
Medlem
Skrivit 2 stycken och fått B på båda. Något jag kunde gjort bättre på båda var nog att vara lite öppen med frågeställningen och utforma den mer utifrån tidigare forskning/teori, snarare än att vara fixerad på en specifik sådan.

La ner rätt lite tid på båda eftersom jag valde ämne främst utifrån genomförbarhet snarare än utifrån hur spännande det verkar. Något jag noterade på båda uppsatskurserna var det att de som redan från start bestämt sig för ett ämne som främst är spännande ofta får mer problem med t.ex. att hitta data, motivering till syfte (dvs. tidigare studier och teori) osv.

Därför rekommenderar jag folk som vill ha så högt betyg som möjligt med så lite nerlagd möda som möjligt tittar på vad tidigare forskning gjort och sedan gör något liknande med någon typ av twist.

Det är min erfarnhet från uppsats i FEK och NEK i alla fall, annat kan jag inte uttala mig om.
Citera
2017-01-22, 20:12
Medlem
Skriva C-uppsats och opponenten inte kommer. Vad händer då?

Hej!
Jag har skrivit en C-uppsats och alla andra studenter har hoppat av. jag är alltså ensam student kvar. Hur blir det med opponeringen? Hur löser universitetet det? Jag måste ha dom här 15 hp för att studera vidare i höst!! HJÄLP JAG HAR PANIK!!
Citera
2017-01-22, 20:14
Medlem
Vad läser du och hur många studenter var ni från början?
Citera
2017-01-22, 20:15
Medlem
Universitet brukar förbehålla sig rätten att stänga ner kurser/program ifall antalet studenter inte uppfyller en viss mängd. I ditt fall är det kanske lite knepigt ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in