2011-09-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Norge är otroligt vackert, jag har varit på ställen som får en att häpna, kan visa ett pyttelitet axplock av mina egna foton från jobbresor:

Sunndalsøra: http://imageshack.us/photo/my-images/834/sunndalsora.jpg/

Molde-Åndalsnes: http://imageshack.us/photo/my-images/263/aandalsnesveien.jpg/

Lærdaltunnelen (2,5 mil lång så de har installerat ljusoaser på tre platser): http://imageshack.us/photo/my-images/696/laerdal.jpg/

Gudvangen, min favoritplats: http://imageshack.us/photo/my-images/853/p1000160a.jpg/

Hemsedalsfjellet by night: http://imageshack.us/photo/my-images/40/p1000098n.jpg/

Tvindefossen: http://imageshack.us/photo/my-images/683/p1000139o.jpg/
Mycket fina bilder! ser lite ut som USA tycker jag. Visst finns det vissa dagar då du inte ångrar ditt val som lastbilschaufför?
Citera
2011-09-04, 13:45
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Mycket fina bilder! ser lite ut som USA tycker jag. Visst finns det vissa dagar då du inte ångrar ditt val som lastbilschaufför?

Tack. Jag har 0,5Gb bilder från turer så detta var som sagt bara ett litet urval. Har aldrig varit i USA men i jämförelse med alla de europeiska länder jag varit i har jag aldrig fått sån "WOW-känsla" när jag varit ute och kört som i Norge.

Jo, visst finns det dagar när jobbet känns helt underbart; sommartid på väg hem från Bergen eller Molde utan returlass, all tid i världen att bara slöa bakom ratten och njuta av fint väder och vacker natur. Eller när man får besked om att gå och ta ett par timmars rast för att vänta på varor som är på väg till samlast. Generellt sett är min körning helt underbar, men så är det det där med regelverket och lönen; att få uppleva vackra saker och ha en relativt fri arbetsdag är en klen tröst när man inte har råd att äta de sista dagarna före nästa lön eller tvingas låna pengar av föräldrarna pga oväntade utgifter på ett par tusen extra eller när en fjärdedel av nettolönen ryker för att man jobbat en halvtimme för länge bara så man kan komma hem och få sova...
Den dagen det blir ledigt jobb på terminalen så sticker jag omedelbart, men visst; somliga dagar kommer jag säkert att sakna vissa delar med jobbet.
Citera
2011-09-05, 20:08
Medlem
bastard.s avatar
Säkerhetskontroll av fordon. Är det någon här som kommer ihåg hur man gjorde denna och brukar ni någonsin göra en sådan innan ni hoppar in och kör, isf.. vad kollar ni?

En liten repitition så får vi se om jag minns... hum.. eh..

Öppnar huven och kollar; olja, servovätska, glykol.

Kollar blinkers, helljus, halvljus, sidoskydd, däckmönster, kollar så inget grus och skit finns mellan dubbelmontaget, kollar bromsljuset, dränerar lufttanken och kollar så ingen fukt eller olja finns i luften. Kollar lasten!

GAAAH!
Senast redigerad av bastard. 2011-09-05 kl. 20:15.
Citera
2011-09-05, 20:21
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Säkerhetskontroll av fordon. Är det någon här som kommer ihåg hur man gjorde denna och brukar ni någonsin göra en sådan innan ni hoppar in och kör, isf.. vad kollar ni?

En liten repitition så får vi se om jag minns... hum.. eh..

Öppnar huven och kollar; olja, servovätska, glykol.

Kollar blinkers, helljus, halvljus, sidoskydd, däckmönster, kollar så inget grus och skit finns mellan dubbelmontaget, kollar bromsljuset, dränerar lufttanken och kollar så ingen fukt eller olja finns i luften. Kollar lasten!

GAAAH!

Du har glömt en hel del tror jag, känns som att jag gick över mer än så på min uppkörning. Men det enda jag vet att du glömt på rak arm är lufttäthet i systemet (bromsa med motorn av under X tidsrum).

För min del kollar jag oljan en-två ggr/månad. That's it. Om det inte dyker upp som varning på instrumentpanelen så är det säkert inte så viktigt...
Citera
2011-09-05, 21:48
Medlem
sephines avatar
Jag har för vana att kolla olja och kylarvätska eftersom jag till skillnad från Dainea inte har samma bil hela tiden.
Hamrar lite på däcken -kollar chassi och påbyggnad.
Fyller på lite spolarvätska emellanåt. Märker jag att jag har nån trasig glödis så byter jag den under dagens lopp.

Ser efter så att det finns tillräckligt med spännband et.c.

Under tiden man håller på med detta så brukar man upptäcka om något inte är som det ska.

Ja, jag är inte g*ds bästa barn. Tyvärr upplever/erfar jag att det finns många som inte gör mer startcheck än vrider om nyckeln och drar i väg.
Citera
2011-09-05, 23:59
Medlem
Citat:
Nah, får snart ny bil, utan koppling, så det ska väl hålla mer än resten av min chaufförskarriär. Jag har bara aldrig förstått poänget med koppling på automatbilar; hela grejen med automat är ju att slippa koppla varenda gång man stoppar...
När man finlirar med 60 ton är kopplingen guld värd. Nu har jag visserligen bara kört en Man som hade nån datorstyrd koppling, men den var de värsta pisset jag någonsin rattat, efter lite backande mot en kaj ploppa det plötsligt upp i displayen att kopplingen är överbelastad och måste vila. Och varje gång man skulle ut i nån korsning, rondell osv fick man planera så att man började gasa nån sekund innan man skulle köra ut eftersom den var så jäkla slö.
Citera
2011-09-06, 06:00
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Du har glömt en hel del tror jag, känns som att jag gick över mer än så på min uppkörning. Men det enda jag vet att du glömt på rak arm är lufttäthet i systemet (bromsa med motorn av under X tidsrum).

För min del kollar jag oljan en-två ggr/månad. That's it. Om det inte dyker upp som varning på instrumentpanelen så är det säkert inte så viktigt...

Jo jag glömde en hel del, det vet jag. Och detta ska jag kunna om några veckor. Men det ska nog gå ann.. är bara att ta en nyckel på skolan och gå ut och göra en säkerhetskontroll på bilarna...
Citera
2011-09-06, 19:00
Medlem
bowlingjockes avatar
Hur många av er truckers har verkligen sett en personbilssläp kommer farande precis på sidan om lastbilen, för att sedan stöta till bilen, och efter en tvärnit fortsätta och stanna vid kanten på vägen?
Det fick jag uppleva idag
Som tur är så var det ett personbilssläp av modell mindre med endast två långa brädbitar på.

Tänkte bara på om det är ett "once in a lifetime"-moment eller ett "njaaa händer väl nån gång ibland"?
Citera
2011-09-06, 19:51
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Hur många av er truckers har verkligen sett en personbilssläp kommer farande precis på sidan om lastbilen, för att sedan stöta till bilen, och efter en tvärnit fortsätta och stanna vid kanten på vägen?
Det fick jag uppleva idag
Som tur är så var det ett personbilssläp av modell mindre med endast två långa brädbitar på.

Tänkte bara på om det är ett "once in a lifetime"-moment eller ett "njaaa händer väl nån gång ibland"?

Aldrig hänt mig, men har sett flera sådana fall längs E6 och E18. Var på din bil träffade den? Förresten; varför hälsar du inte tillbaka? Både jag och Gunders har vinkat till dig (jag på E18 utanför Holmen för en vecka sen ungefär) men du ser ut som om du är väldigt försjunken i tankar...

Vet inte om jag dragit denna förr i tråden, i sådana fall får ni ha överseende men vet ni vad det är för likheter mellan knark och chaufförsjobb/åkerinäringen?
-Det börjar ofta med att du känner någon som håller på med det, det verkar häftigt och du bestämmer dig för att prova, före du vet ordet av är du fast, ditt liv förvandlas till ett helvete och det tycks omöjligt att ta sig ur! När du väl grejat ett annat jobb så kan du berätta att "Det var resultatet av en lång och hård kamp!".

Och så får jag väl slänga in en liten låt till slut: http://www.youtube.com/watch?v=DsDv3gbMFEQ&feature=related
Citera
2011-09-06, 19:58
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Aldrig hänt mig, men har sett flera sådana fall längs E6 och E18. Var på din bil träffade den? Förresten; varför hälsar du inte tillbaka? Både jag och Gunders har vinkat till dig (jag på E18 utanför Holmen för en vecka sen ungefär) men du ser ut som om du är väldigt försjunken i tankar...

Vet inte om jag dragit denna förr i tråden, i sådana fall får ni ha överseende men vet ni vad det är för likheter mellan knark och chaufförsjobb/åkerinäringen?
-Det börjar ofta med att du känner någon som håller på med det, det verkar häftigt och du bestämmer dig för att prova, före du vet ordet av är du fast, ditt liv förvandlas till ett helvete och det tycks omöjligt att ta sig ur! När du väl grejat ett annat jobb så kan du berätta att "Det var resultatet av en lång och hård kamp!".

Och så får jag väl slänga in en liten låt till slut: http://www.youtube.com/watch?v=DsDv3gbMFEQ&feature=related
Haha antingen är jag helt i min egen värld eller så har jag för stor fokus på trafiken framför mig
Men ska försöka hålla mer utkik efter dig!

Den träffade precis under där containern börjar om man så säger.
Självklart hamnade man hos Romerike politidistrikt när jag ringde, så blev kopplad 100 gånger innan jag hamnade hos rätt person.
Släpet stod där ett par timmar innan den blev flyttad
Citera
2011-09-06, 20:17
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Haha antingen är jag helt i min egen värld eller så har jag för stor fokus på trafiken framför mig
Men ska försöka hålla mer utkik efter dig!

Den träffade precis under där containern börjar om man så säger.
Självklart hamnade man hos Romerike politidistrikt när jag ringde, så blev kopplad 100 gånger innan jag hamnade hos rätt person.
Släpet stod där ett par timmar innan den blev flyttad

Hehe, ja, det är onkel politi i ett nøtteskall.
Jag är förvisso lätt att missa; en vit Actros containerbil utan profilering smälter fort in i mängden, men jag ska blinka nästa gång om jag hinner. Gunders är något enklare, han kör för Stål og Spesialtransport, de vinröda dragbilarna.
Citera
2011-09-07, 06:04
Medlem
bastard.s avatar
Citat:

Skön låt. Blev lite småglad av den så här på morgonkvisten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in