Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Det är bara att titta på AMS eller Monster.
Var femte utannonserat arbete är C/CE Chaufför.
Det tyder på en personalbrist.
Naturligtvis, men det var inte personalbristdelen jag tänkte på, utan hellre grunden till bristen. Om jag skulle få sätta upp två punkter som jag anser vara de största anledningarna till att ingen människa med halva förnuftet i behåll och en tillstymmelse av valmöjlighet vill jobba i denna branschen så skulle de vara:
1) Lönenivån. Många av oss (inte alla) jobbar idag med platt timlön som inte förändrats på 6-7 år. För varje år slackar vi efter mer och mer medans samlastare och åkare prispressar som besatta och skär ner ytterligare på den redan tunna vinstmarginalen (och därmed också löneförhandlingsutrymmet).
2) Lagverket och bötesnivåerna. Vid hur många andra jobb riskerar man att betala 5000,- för att du jobbat en halvtimma mer än du hade lov till bara för att få avslutat det du höll på med? Vid hur många andra jobb riskerar du att få övernatta i bilen 3 mil hemifrån bara för att du inte har lov att köra den sista biten efter en lång dag? Vilka andra jobb kan du bli ekonomiskt ansvarig för en materiell olycka på arbetsplatsen (en kollega fick ett krav på 60 000,- för en förstörd maskin när laststroppen rök)?
Sen ställer naturligtvis åkarna höga krav i tillägg; du ska förstås helst inte ha varit sjuk mer än någon enstaka dag i löpet av de sista åren, du ska köra försiktigt (men fort och effektivt samtidigt som du ska tänka på bränsleekonomin), du ska vara social och trevlig, du ska också vara beredd att riskera ovan nämnda böter för att få jobbet gjort.
Därför är det en skriande personalbrist i vårt yrke: låg lön, stora personliga risker och höga krav på den anställde. De som är beredda att godta de första två uppfyller inte alltid den tredje, och omvänt.
Citat:
Ursprungligen postat av Uroy
Det är en sak man ha klart för sig som ny i branchen, det är stressigt, tungt och kräver god självdiciplin eftersom du ska klara allt själv. Men med egna rutiner och is i magen så klarar de flesta att
kana baklänges ner för en brant, glashal och krokig backe utan kalsongbyte, ibland iaf.

Åh herregud! Det där bringar till liv minnen som jag helst försökt förtränga! Det var en lång och brant backe från en skola, kom nästan helt upp före bakhjulen började spinna (och självklart hade jag inte lagt kätting mitt nöt). Det gick ju som det gick; sidlängs, rät, snabbare och snabbare medans jag förtvivlat satte på varningsblinkers för att få de idioterna i personbilar i botten av backen som just släppt av sina barn att förstå att jag inte gled bakåt för att jag tyckte det var så jävla kul! En av dom flyttade sig till slut men inte den andre, lyckligtvis lyckades jag hamna i en snöhög istället för en VW Touran, och spärrade därmed enda utfarten till ett helt bostadsområde. En karl försöker komma ut med sin bil när jag då sitter med 2m av bilen djuuupt planterad i en snöhög och resterande 8,5m tvärs över utfarten. Han går ur bilen och säger "Hade du tänkt att stå där länge?"...