2008-12-04, 23:59
Medlem
sephines avatar
Lastbilschaufför är ett så vitt begrepp.
Turligt verkar det finnas personer att trivas med de olika slags körningarna.

Visst, man kan säkert med lite flyt hitta sin drömstyrning med en gång. Dock är det så att många får gå omvägar för att hitta dit.

Det ser inte så där jätteljust ut med lediga arbeten just nu.
Finns i princip inget. Många som tillbringar dagar och nätter i hytten anar oråd.

Jag halkade in i yrket på ett bananskal.
Som så ofta i mitt fall så har jag en tendens att snöa in på det jag arbetar med. Har kört c:a 3 år nu och anser mig själv vid det här laget vara en rätt duglig chaufför.
Till det vill jag säga att jag till läggningen är en väldigt självkritisk persona.
Jag vill något.

Många kollegor vill inget, de vill helst göra så lite som möjligt.
De ser lågkonjunkturen som nån slags semester.
Det skulle inte förvåna mig ifall de bara passivt konstaterade att de blivit varslade.
Lågkonjunktur må vara den sämsta tiden att slapona av på.
Här gäller det att vara helskärpt och tacksam för vilket skituppdrag man än får.

Vad tror ni?, har jag rätt eller fel i det?

Jag kör bud/distribution. Tänker ta till E-behörigheten innan den 10:e september nästa år.
Efter 10:e sep. 2009 kommer det enligt nya direktiv ett nytt upplägg för yrkeskompetensbeviset.

Nu vet jag ju inte om en uppgradering från C till CE efter sep. 2009 pliktar att genomföra den 140 timmar långa kursen.
Ändock, likväl har jag det datumet uppsatt som deadline.

Läs mer om de nya reglerna;
http://www.vv.se/filer/45851/89116_yrkeskompetens_utg2_0804.pdf
Citera
2008-12-05, 00:08
Bannlyst
tur att man har den löjliga yrkeskompen
Citera
2008-12-05, 08:04
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Lastbilschaufför är ett så vitt begrepp.
Turligt verkar det finnas personer att trivas med de olika slags körningarna.

Visst, man kan säkert med lite flyt hitta sin drömstyrning med en gång. Dock är det så att många får gå omvägar för att hitta dit.

Det ser inte så där jätteljust ut med lediga arbeten just nu.
Finns i princip inget. Många som tillbringar dagar och nätter i hytten anar oråd.

Jag halkade in i yrket på ett bananskal.
Som så ofta i mitt fall så har jag en tendens att snöa in på det jag arbetar med. Har kört c:a 3 år nu och anser mig själv vid det här laget vara en rätt duglig chaufför.
Till det vill jag säga att jag till läggningen är en väldigt självkritisk persona.
Jag vill något.

Många kollegor vill inget, de vill helst göra så lite som möjligt.
De ser lågkonjunkturen som nån slags semester.
Det skulle inte förvåna mig ifall de bara passivt konstaterade att de blivit varslade.
Lågkonjunktur må vara den sämsta tiden att slapona av på.
Här gäller det att vara helskärpt och tacksam för vilket skituppdrag man än får.

Vad tror ni?, har jag rätt eller fel i det?

Jag kör bud/distribution. Tänker ta till E-behörigheten innan den 10:e september nästa år.
Efter 10:e sep. 2009 kommer det enligt nya direktiv ett nytt upplägg för yrkeskompetensbeviset.

Nu vet jag ju inte om en uppgradering från C till CE efter sep. 2009 pliktar att genomföra den 140 timmar långa kursen.
Ändock, likväl har jag det datumet uppsatt som deadline.

Läs mer om de nya reglerna;
http://www.vv.se/filer/45851/89116_yrkeskompetens_utg2_0804.pdf

Lågkonjunktur eller inte så finns det alltid människor osm inte vill göra mer än nödvändigt.
Och inte bara inom chaufförsyrket.
Många av dessa är människor som ser det "bara" som ett jobb.
Speciellt de som har haft samma inrutade körningar i åratal verkar extra slöa faktiskt.
Men istället för att jobba sig upp väljer många att lugna ner sig istället.

Men även tradare kan vara lite väl arbetsskygga ibland, hr ofta sett hur förare sitter och lunchar i flera timmar trots att de har fullt upp, enda anledningen är att de vill sitta på tradarfiken och jämföra hästkrafter, godsmängd osv.
Citera
2008-12-05, 11:11
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Lågkonjunktur eller inte så finns det alltid människor osm inte vill göra mer än nödvändigt.
Och inte bara inom chaufförsyrket.
Många av dessa är människor som ser det "bara" som ett jobb.
Speciellt de som har haft samma inrutade körningar i åratal verkar extra slöa faktiskt.
Men istället för att jobba sig upp väljer många att lugna ner sig istället.

Men även tradare kan vara lite väl arbetsskygga ibland, hr ofta sett hur förare sitter och lunchar i flera timmar trots att de har fullt upp, enda anledningen är att de vill sitta på tradarfiken och jämföra hästkrafter, godsmängd osv.

Jo, även om man bara ser det som ett jobb, vilket jag för övrigt inte har något negativt att säga om så kunde man ju åtminstone byta ut trasiga glödlampor.
De som inte gör det de har nog inte insett vad jobbet innebär.
Kan ju iofs skyllas på att den rådande kulturen där jag jobbar absolut ingen bryr sig, inte ens ägaren.

Vadå tvätta!?, men det är ju "bara" en trasig glödlampa!?.

Vore jag inte så begränsad av att deras arbetstider passar mig samt att det ligger bra till geografiskt hade jag nog dragit vidare redan.
Citera
2008-12-05, 11:13
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penlopez
tur att man har den löjliga yrkeskompen

Har du den som är på 140/280 timmar?

Den som infördes för alla som tagit D-kompetenser efter
10:e september 2008.
Den som införs för alla som tar C-kompetenser efter 10:e
september 2009.
Citera
2008-12-05, 11:17
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Jo, även om man bara ser det som ett jobb, vilket jag för övrigt inte har något negativt att säga om så kunde man ju åtminstone byta ut trasiga glödlampor.
De som inte gör det de har nog inte insett vad jobbet innebär.
Kan ju iofs skyllas på att den rådande kulturen där jag jobbar absolut ingen bryr sig, inte ens ägaren.

Vadå tvätta!?, men det är ju "bara" en trasig glödlampa!?.

Vore jag inte så begränsad av att deras arbetstider passar mig samt att det ligger bra till geografiskt hade jag nog dragit vidare redan.
På vårt åkeri hade vi en incident förra året på temat "inte bry sig".
En av killarna som kör en FL6:a märkte att bilen börjat låta konstigt under ett tag. En morgon låter det lika illa som vanligt, under dagen blir det värre och han åker ut till verkstaden, där ena meken som första koll kontrollerar oljestickan.

SNUSTORR.
Motorn hade gått utan olja, hur länge vet ingen.
Föraren hadeinte själv kollat nivån sedan förra bytet för näsan ett år sedan, det har ju aldrig behövts tidigare.
Summa 50.000 kronor.

Då anser jag att man inte har i branschen att göra, en fordoskoll tar 5 minuter på morgonen och då har man gjort sitt som chaufför för att se att bilen är i ordning.
Klarar man inte ens det så ska man inte h ansvar för en lastbil.
Citera
2008-12-05, 12:47
Bannlyst
Citat:
Har du den som är på 140/280 timmar?

Den som infördes för alla som tagit D-kompetenser efter
10:e september 2008.
Den som införs för alla som tar C-kompetenser efter 10:e
september 2009.
tog den via komvux allt man behövde göra var att läsa en lärobok och göra sju prov .och så var det klart
Citera
2008-12-08, 16:44
Medlem
uppkörning idag, gick åt skogen.

Dålig planering och ej ekonomisk körning blev min dom. kuwken också.

På testprotokollet fick jag ett kryss på punkt 2 "funktionsbeskrivning", trots att han godkände mig på denna (bromssystemet) längre ned på pappret. Varför? För att jag var osäker på lufttorkens dräneringsventil? Dubbla budskap på pappret liksom..varför?

Han sa även en konstig grej efter körningen "numera kan man inte få sparken så nu säger jag precis vad jag tycker".. bla bla bla.. Vad fan menade han med det? Har inspektörerna jobb-immunitet eller vad?

edit: Inser nu mitt misstag. "Kunskapsprov Godkänd" var det som var ikryssat. På funkisen underkände den JÄVLA FITTAN MIG!!

Svarade rätt på typ 11 av 12 frågor ang. bromssystemet och ändå så underkänner han mig? Ska det vara så jävla petigt?
Senast redigerad av wattford 2008-12-08 kl. 17:09.
Citera
2008-12-08, 22:45
Medlem
Funktionsbeskrivningen är ju muntlig och de e klart att det är olika svårt beroende på vilken "del" man får. Svårt att plugga på alla delar. Gjorde själv så att jag la ner all tid på de större, som färdskrivaren, lastsäkring och bromsar. Blev glad när det för min del blev däck och allt som hör den biten till. inte svårt direkt. Då det är ett område jag kunde det mesta inom.
Min lärare ställde frågorna på så sätt att man ibland kunde ge luddigt svar och ändå med hjälp av honom "ledas" in på fullständigt rätt svar.
Man kan säga att vi på någon enstaka fråga hjälptes åt.
Riktigt schysst kille. Fick igång en bra dialog under hela uppkörningen och det är ju inte fel. Allt går ju så mycket bättre när nervositeten lättar.
Enda missnöje han visade va när jag lite väl noggrannt gjorde säkerhetskontrollen.
Tror inte funken handlar om att svara exakt rätt på si och så många frågor, utan istället ha en bred totalbild/kunskap!?
Framgick inte om du wattford även kuggade själva uppkörningen eller om det enbart va funken? Funken är ju både billigt och snabbt att göra om.
Citera
2008-12-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Funktionsbeskrivningen är ju muntlig och de e klart att det är olika svårt beroende på vilken "del" man får. Svårt att plugga på alla delar. Gjorde själv så att jag la ner all tid på de större, som färdskrivaren, lastsäkring och bromsar. Blev glad när det för min del blev däck och allt som hör den biten till. inte svårt direkt. Då det är ett område jag kunde det mesta inom.
Min lärare ställde frågorna på så sätt att man ibland kunde ge luddigt svar och ändå med hjälp av honom "ledas" in på fullständigt rätt svar.
Man kan säga att vi på någon enstaka fråga hjälptes åt.
Riktigt schysst kille. Fick igång en bra dialog under hela uppkörningen och det är ju inte fel. Allt går ju så mycket bättre när nervositeten lättar.
Enda missnöje han visade va när jag lite väl noggrannt gjorde säkerhetskontrollen.
Tror inte funken handlar om att svara exakt rätt på si och så många frågor, utan istället ha en bred totalbild/kunskap!?
Framgick inte om du wattford även kuggade själva uppkörningen eller om det enbart va funken? Funken är ju både billigt och snabbt att göra om.

Låter som om att du hade en schysst snubbe då. Min var tvärtom, kritisk till allt jag sa, ifrågasatte så jag själv blev osäker. Som det ser ut kuggade han mig på funkisen för att jag blandade ihop vad som dränerades ut ur lufttorkaren och om man själv aktivt behövde lufta den. Taskigt om du frågar mig. Kuggades på körningen också, men det kan jag ta. Däremot inte funkisen...vad kostar det att göra om den då? Och bokar man separat tid med vägverket enbart för detta om man säg..skulle vilja göra det vid separat tillfälle innan en ny uppkörning?
Citera
2008-12-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Låter som om att du hade en schysst snubbe då. Min var tvärtom, kritisk till allt jag sa, ifrågasatte så jag själv blev osäker. Som det ser ut kuggade han mig på funkisen för att jag blandade ihop vad som dränerades ut ur lufttorkaren och om man själv aktivt behövde lufta den. Taskigt om du frågar mig. Kuggades på körningen också, men det kan jag ta. Däremot inte funkisen...vad kostar det att göra om den då? Och bokar man separat tid med vägverket enbart för detta om man säg..skulle vilja göra det vid separat tillfälle innan en ny uppkörning?

tyvär du måste göra en ny funktionsbeskrivning vid nya uppkörningen...
jag kuggade i trafiken vid ett rödlyse på ce kortet, fick göra om exakt hela provet, backningen och funkisen.
fick dragstången första gången och bromsarna andra gången.

men om du kuggar enbart på funktionsbeskrivningen ska du slippa undan och göra om bara denna. fast då kan du få ett annat ämne tror jag
Citera
2008-12-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Som ovan sa, så måste du göra om hela provet igen, dvs säkerhetskontroll, funk och uppkörning.
Det viktigaste när man tar c och ce är att klara själva körningen för tex funken kan man kugga för att senare mot en tvåhundring gör nytt försök på.
Lite skillnad att betala 200:- och 2000:-!
Åxå sant som frippelund säger att det är inte säkert man får samma delområde på funken vid omprov! Så tipset är läs på ordentligt, eller se iaf till och klara körningen nästa gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in