2012-06-14, 17:39
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Jo.. så är det väl. Sen kanske det inte ser så bra ut att "Knut-Ivars hejdundrade bussresor AB" jämt söker efter chaufförer.

Jo, men dær hade du garanterat søkt jobb ændå, eller hur?
Citera
2012-06-14, 17:42
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Jo, men dær hade du garanterat søkt jobb ændå, eller hur?
NEJ DU, då sitter jag hellre och kör shuttlebuss på Gardermoen i 20 år.
Citera
2012-06-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Det gäller väl att åtminstone försöka framstå som en god chaufför... att ha lite stå på-humör, och inte bara sitta där som en zombie, skaka och vänta på svar. Tror faktiskt man kan tjäna mycket på att kallsnacka litegrann. (är givetvis beroende på vilken person man får, vissa tycker väl att man ska vara helt tyst och göra det man ska göra).

Jo.. så är det väl. Sen kanske det inte ser så bra ut att "Knut-Ivars hejdundrade bussresor AB" jämt söker efter chaufförer.

Försökte kallprata lite när jag körde upp för CE, men han var inte lätt att få igång. Ställde en fråga precis när vi åkt, fick ett mummel tillbaka och i slutet av uppkörningen utbrister svaret utan att jag är berädd på det; "JO MEN VISST SERRU JAG SÅG JU SKIDÅKNINGEN Å FRUGAN SÅG DET LIVE" - på grov norrlänska.

Fick även välja var jag skulle köra - och glömde blinka på den avfart jag hade tänkt - så jag tog den svårare vägen hem där jag lika gärna kunde ha fastnat så halt som det var. Men men, bättre det än att tvärnita, blinka för sent och bli kuggad. Bara iskallt låtsas som ingenting och ta nästa alternativ
Citera
2012-06-14, 19:15
Medlem
Nu vill jag inte förstöra Daineas kväll, men jag hörde ryktesvägen idag att Tjörns bilservice bara kör med polacker uppe i norr (med sina svenskregistrerade fordon).

Vart är världen påväg
Citera
2012-06-14, 20:17
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Nu vill jag inte förstöra Daineas kväll, men jag hörde ryktesvägen idag att Tjörns bilservice bara kör med polacker uppe i norr (med sina svenskregistrerade fordon).

Vart är världen påväg

Inget nytt under solen dær. Jag tar det hela med jæmnmod då vi skandinaver ændå åker ut 2014 med de nya cabotagereglerna. Jag ræknar med att køra tills dess oavsett, sen får væl NAV betala før mig en stund...
Citera
2012-06-14, 21:29
Medlem
Det är inte utan att man blir lite sugen på att söka jobb i Norge. Jag har för avsikt att bosätta mig i Värmland. Nära och bra.
Citera
2012-06-14, 21:38
Medlem
Anonymous-Ferrums avatar
Citat:
men om det mot all förmodan skiter sig med det och du vill prova på godsbil så skicka ett PM så ska jag nog guida dig förbi de värsta minfälten...

Tack det skall jag komma i håg , vem vet kanske pm:ar när jag klar

Läste i denna tråd > https://www.flashback.org/t1887962

att det finns en hel del att göra uppe i Norr i gruvorna , rätt bra kulor med men inget socialt liv där i norr. Något som jag alf har ögonen på.

Kanske ses vi där när polackerna tagit över ditt Norge

Citat:
Ah, härligt att höra att den inte var så hemskt.
Ska verkligen plugga på frågorna från torrentlänken. Den kommer komma mycket väl till användning. Vi har även fått titta i en stor pärm med exempel på frågor.
Det jag känner att jag nog nästan har svårast för är att hålla reda på alla intygen. (rosa, blåa, waybill och allt vad dom heter).

Det kan jag säga direkt till dig att plugga på för dom frågorna kommer ang intygen.
Plugga dom , kommer minst 2 frågor om dom , samt om cabotage och kör och vilotider.

Samt lite frågor om brandsläckaren vilken typ och kilon på den.

Samt stolen inställning 110 % kommer garanterat.
Citat:
Det var väl precis som teoriprovet, eller? Kryssa-frågor alltså?

Japp exakt samma ...

Citat:
Sen angående den bristen man hela tiden hör att det är (speciellt på buss då vad jag förstår).
Jag kan inte slita mig från att hela tiden undra; Varför finns det inte fler jobbannonser ute? Främst på buss-sidan då, men även lastbil.
På arbetsförmedlingens hemsida finns det 8 (!) busschaufför-jobbannonser. Nobina i Karlstad, Nettbuss i Strömstad och Keolis i Värmdö bland annat.
Det är ju inte för inte man börjat undra om det verkligen är brist, eller om bussföretagen inte pallar lägga ut annons även fast de behöver folk. Eller täcker alla nyutbildade busschaufförer behovet ganska bra?
I Norge har jag dessutom sett ännu mindre bussförarannonser.
(ja, med undantaget Nobina som sökte 160 st till buss för tåg nu i sommar).

Buss Jobb behöver du inte oroa dig för allafall inte om du bor eller vill flytta ner till Sveriges framsida
Göteborg.

Biltullarna kommer upp 1 Jan 2013 och dom behöver ca 200 buss Chaufförer och det finns det inte på långa vägar , folk kommer ställa bilen och bolagen har beställt in mer bussar och tätare turer ect

Det fanns en sån undersöknings enkät dom gjorde och det var from till 2020 tror jag det var behöver bara Göteborg ensamt skaka fram 5-600 nya busschaufförer.

Själv är jag i stort sett erbjuden två jobb från två olika bolag INNAN jag ens är helt klar med kortet.

Kommer du till GBG kan jag hjälpa dig personligen om du så vill om du inte helt snöat in dig på NORGE och deras CASH ( Vill själv dit med ) men tänkte börja här nere under tiden jag skaffar C kort.

Fattar inte direkt vad folk allmänt yrar om att c kort är dyrt ect okej om man tar CE och har problem med backning förstår jag att det kan rinna i väg ..

Själv räknar jag med att min kort kommer kosta ca 13.000 :- sen fortbildningen på YKB 35 tim kommer en "liten" kostnad på med. Men har sett i trådar där folk säger att CE kostar 80-90.000 är det blindstyren eller ?
Citera
2012-06-14, 23:13
Medlem
Var hittar jag den där torrentlänken? Jag skriver på måndag.
Citera
2012-06-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Inget nytt under solen dær. Jag tar det hela med jæmnmod då vi skandinaver ændå åker ut 2014 med de nya cabotagereglerna. Jag ræknar med att køra tills dess oavsett, sen får væl NAV betala før mig en stund...

http://www.dtl.eu/~/media/Files/Webnyheder/Webnyheder%202012/noedbremse_svensk_brev.ashx

Om jag förstått det rätt så ska de förbjuda cabotage tillfälligt för att sedan begränsa och kontrollera transporterna över gränsen?

Blev lite glad när jag läste det - att de börjat tänka på att den inhemska transporterna är påväg att utrotas.

På ett sätt tycker jag att det helt borde förbjudas med utländska transporter på svensk mark. Men å andra sidan borde ju då även de svenska transporterna över till Norge förbjudas - vilket drabbar mig då de är väldigt välbetalda jobb. vi svenskar är ju trots allt konkurrerande då vi är mycket billigare än de norska priserna, men ändå inte så låg som 80% som de polska är...
Citera
2012-06-15, 04:26
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
http://www.dtl.eu/~/media/Files/Webnyheder/Webnyheder%202012/noedbremse_svensk_brev.ashx

Om jag förstått det rätt så ska de förbjuda cabotage tillfälligt för att sedan begränsa och kontrollera transporterna över gränsen?

Blev lite glad när jag läste det - att de börjat tänka på att den inhemska transporterna är påväg att utrotas.

På ett sätt tycker jag att det helt borde förbjudas med utländska transporter på svensk mark. Men å andra sidan borde ju då även de svenska transporterna över till Norge förbjudas - vilket drabbar mig då de är väldigt välbetalda jobb. vi svenskar är ju trots allt konkurrerande då vi är mycket billigare än de norska priserna, men ändå inte så låg som 80% som de polska är...

Det du læste ær en begæran från branschorganisationerna, dessa har nog insett allvaret en stund nu. Om politikerna bifaller den ær en helt annan fråga som vi inte sett svaret på ænnu, men jag har inga førvæntningar på att dom faller till føga; er regering har ett ideologiskt intresse før en øppen arbetsmarknad med størst møjlig lønedumpning och vår tycks mest vilja mjølka branschen på intækter medans den ænnu existerar utan større mål eller plan før morgondagen. Så om jag skulle satsa pengar i frågan så blir det till att reglerna upphør efter planen 2014. Och OM någon lyckas få en ændring på EUs idiotier så ær det vare sig timida svenskar eller naiva norrmæn utan hellre vrålførbannade fransoser och spanjacker som hæller ut matvaror direkt på motorvægarna i protest...

Well, dags att gå på jobb iaf, sålænge det nu varar, ska en tur till Telemark och hæmta någon dyr teknisk skit. Ha en god dag på vægen!
Citera
2012-06-15, 09:54
Medlem
Anonymous-Ferrums avatar
Citat:
Var hittar jag den där torrentlänken? Jag skriver på måndag.

https://thepiratebay.se/torrent/6488610/YKB_FrA_A_gor_fA_A_r_kA_A_rkort_Buss_D_och_Lastbil
Citera
2012-06-15, 13:13
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous-Ferrum
Fattar inte direkt vad folk allmänt yrar om att c kort är dyrt ect okej om man tar CE och har problem med backning förstår jag att det kan rinna i väg ..

Själv räknar jag med att min kort kommer kosta ca 13.000 :- sen fortbildningen på YKB 35 tim kommer en "liten" kostnad på med. Men har sett i trådar där folk säger att CE kostar 80-90.000 är det blindstyren eller ?
Går du hela YKB-kursen ligger den ju på 140/280 (?) timmar och där rinner det iväg en jävla massa pengar. Jag har ingen koll men har hört att enbart YKB:n ligger på runt 30K. Om man lägger till det till dina 13K är vi redan uppe i 43K, sen tillkommer ett par tusenlappar till för CE i form av ytterligare körlektioner. Om man inte klarar uppkörningen på första försöket drar väl ett par tusenlappar till iväg etc. etc.

50K får nog anses vara det billigaste man kan komma undan med om man ska ta CE-behörighet privat (från grunden). Lägg dessutom till några fina tusenlappar om du vill ha digitalt förarkort (ett måste), ADR (även det nästan ett måste) eller andra "tillbehör".

Varför har du valt att enbart ta C-behörighet? CE är väldigt meriterande och åkeriet jag arbetar på anställer t.ex. inte personer utan E, även om de så bara ska köra distributionsturer med singelbil, och vad jag förstår är det relativt vanligt att man har E-behörighet som krav även om det inte behövs för det aktuella jobbet.

Varför ska du förresten bara gå fortbildningen? Har du YKB för buss sen tidigare? Eller har du haft C-behörighet tidigare och blivit av med körkortet? Jag förstår inte hur du kan få ner det till 13K om vi utgår från att du aldrig har kört lastbil förut. Jag googlade lite snabbt och ett paket med tio körlektioner ligger bara det på 10-15K, sen tillkommer åtminstone 3K för avgifter relaterade till uppkörningen/tillverkning av körkort etc. Då har jag ändå inte räknat med priset för YKB:n.

Hur har du räknat...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in