Nu på måndag så börjar jag en 25 veckor lång vuxenyrkesutbildning "Yrkesförare lastbil" som kommer att ge mig:
- C+E
- YKB
- ADR + tank
- Truck A, B, C2
- Kran <18 ton
- Bakgavellyft
- HLR
Under 6 veckor kommer jag få göra APL hos ett åkeri så förhoppningsvis får jag anställning där efter avslutade studier men om så inte skulle ske, hur lätt, eller svårt, tror ni att det är att som ny i branschen hitta något som inte är att köra ut paket till privatpersoner Schenker, DHL, PostNord eller på annat vis göra många stopp?
Har tittat på en massa klipp på YouTube och hittat ett där en
norsk kille lastar och kör spannmål samt
pellets och det är denna typ av körning jag vill göra. Köra till plats A och lasta på och sedan köra till plast B en bra bit bort och last av. Alternativet är utlandsförare.
Den killen har det jobbet jag vill ha men har dock efter bara ett år i yrket gett upp och gått tillbaka till att vara, som han skriver, "kemist" och att hålla på med "crypto mining och trading". Att han ger upp verkar bero på en blandning av att han varit nära att krocka ett par gånger och att han låter uttråkad när han kör då han suckar ofta. Yrkes passar tydligen inte alla men jag är säker på att det passar mig.