2018-04-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus

En väldigt relevant fråga som jag undrar: har du kört något tyngre fordon med en högre totalvikt än 3,5?

Har vi otur är gubbskrället en sådan där person som råkar ha behörighet för PBII och sitter då och kör sin husbil på 7,5 ton som om det vore en personbil.
Citera
2018-06-25, 00:54
Medlem
sebbolitos avatar
Någon som vet vad nya chaufförer på renova tjänar per timme?
Citera
2018-06-27, 15:56
Medlem
kaffemeddropps avatar
Nu på måndag så börjar jag en 25 veckor lång vuxenyrkesutbildning "Yrkesförare lastbil" som kommer att ge mig:

• C+E
  • YKB
  • ADR + tank
  • Truck A, B, C2
  • Kran <18 ton
  • Bakgavellyft
  • HLR

Under 6 veckor kommer jag få göra APL hos ett åkeri så förhoppningsvis får jag anställning där efter avslutade studier men om så inte skulle ske, hur lätt, eller svårt, tror ni att det är att som ny i branschen hitta något som inte är att köra ut paket till privatpersoner Schenker, DHL, PostNord eller på annat vis göra många stopp?

Har tittat på en massa klipp på YouTube och hittat ett där en norsk kille lastar och kör spannmål samt pellets och det är denna typ av körning jag vill göra. Köra till plats A och lasta på och sedan köra till plast B en bra bit bort och last av. Alternativet är utlandsförare.

Den killen har det jobbet jag vill ha men har dock efter bara ett år i yrket gett upp och gått tillbaka till att vara, som han skriver, "kemist" och att hålla på med "crypto mining och trading". Att han ger upp verkar bero på en blandning av att han varit nära att krocka ett par gånger och att han låter uttråkad när han kör då han suckar ofta. Yrkes passar tydligen inte alla men jag är säker på att det passar mig.
Citera
2018-06-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemeddropp
Nu på måndag så börjar jag en 25 veckor lång vuxenyrkesutbildning "Yrkesförare lastbil" som kommer att ge mig:

• C+E
  • YKB
  • ADR + tank
  • Truck A, B, C2
  • Kran <18 ton
  • Bakgavellyft
  • HLR

Under 6 veckor kommer jag få göra APL hos ett åkeri så förhoppningsvis får jag anställning där efter avslutade studier men om så inte skulle ske, hur lätt, eller svårt, tror ni att det är att som ny i branschen hitta något som inte är att köra ut paket till privatpersoner Schenker, DHL, PostNord eller på annat vis göra många stopp?

Har tittat på en massa klipp på YouTube och hittat ett där en norsk kille lastar och kör spannmål samt pellets och det är denna typ av körning jag vill göra. Köra till plats A och lasta på och sedan köra till plast B en bra bit bort och last av. Alternativet är utlandsförare.

Den killen har det jobbet jag vill ha men har dock efter bara ett år i yrket gett upp och gått tillbaka till att vara, som han skriver, "kemist" och att hålla på med "crypto mining och trading". Att han ger upp verkar bero på en blandning av att han varit nära att krocka ett par gånger och att han låter uttråkad när han kör då han suckar ofta. Yrkes passar tydligen inte alla men jag är säker på att det passar mig.

Det beror på var i landet du bor. Vissa typer av transporter dominerar på vissa platser. Tex tankbilar och bulkbilar. Dessa går mycket längst kusten, så om du bor i Orsa (eller någonstans långt upp och långt in i landet) så kanske dessa jobb är färre, än om du bor utmed kusten, t.ex. Nyköping.

Spannmålsekipage verkar vara vanligare i Skåne och västra Götaland än i Lappland.

Själv är jag lite som dig, men kör för ett åkeri som transporterar gods via schenker. Då kör jag de bilar som på natten går helsvängar mellan A & B. Tar mitt ekipage lastad och klar, kör 60-70 mil, parkerar, lägger mig i åkeriets lägenhet och sover. 11-12 timmar senare är bilen tillbaka med nytt gods och sedan kör jag samma sträcka tillbaka. Ibland får jag lossa något på vagnen, men det är i så fall bara 3-4 pall. Många åkerier kör på detta vis istället för att chauffören bor i lastbilen. Alternativt kör man byten efter vägen.
Citera
2018-06-27, 19:22
Medlem
kaffemeddropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Det beror på var i landet du bor. Vissa typer av transporter dominerar på vissa platser. Tex tankbilar och bulkbilar. Dessa går mycket längst kusten, så om du bor i Orsa (eller någonstans långt upp och långt in i landet) så kanske dessa jobb är färre, än om du bor utmed kusten, t.ex. Nyköping.

Spannmålsekipage verkar vara vanligare i Skåne och västra Götaland än i Lappland.

Själv är jag lite som dig, men kör för ett åkeri som transporterar gods via schenker. Då kör jag de bilar som på natten går helsvängar mellan A & B. Tar mitt ekipage lastad och klar, kör 60-70 mil, parkerar, lägger mig i åkeriets lägenhet och sover. 11-12 timmar senare är bilen tillbaka med nytt gods och sedan kör jag samma sträcka tillbaka. Ibland får jag lossa något på vagnen, men det är i så fall bara 3-4 pall. Många åkerier kör på detta vis istället för att chauffören bor i lastbilen. Alternativt kör man byten efter vägen.

Okej, då vet jag. Men hur vanligt är det att man som ny kan få något av dess körningar så man inte får sitta och köra hem tunga paket till privatpersoner och liknande? Bor i Västra Götalands län.
Citera
2018-06-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemeddropp
Okej, då vet jag. Men hur vanligt är det att man som ny kan få något av dess körningar så man inte får sitta och köra hem tunga paket till privatpersoner och liknande? Bor i Västra Götalands län.

Flisbil då? Nä men det är inte helt omöjligt. Mitt tips är att åka till lite olika truckstops runt länet och skriva ner reg-nr på svenska ekipage som kör det du önskar köra. Kolla vem som äger fordonen så har du några att kontakta. Så har jag gjort när jag letat jobb. Noterat bilar som frekvent syns i området och sedan har jag ringt respektive företag och sökt jobb.
Citera
2018-06-27, 23:41
Medlem
kaffemeddropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Flisbil då? Nä men det är inte helt omöjligt. Mitt tips är att åka till lite olika truckstops runt länet och skriva ner reg-nr på svenska ekipage som kör det du önskar köra. Kolla vem som äger fordonen så har du några att kontakta. Så har jag gjort när jag letat jobb. Noterat bilar som frekvent syns i området och sedan har jag ringt respektive företag och sökt jobb.

Flisbil är också intressant. Allt är nog intressant så länge som det inte innebär det jag tagit upp tidigare.

Tack för tipset, det var riktigt smart gjort. Har inte alls tänkt i dessa banor.
Citera
2018-06-29, 00:51
Medlem
Välj praktikplats med omsorg... många som får sitt första lastbilsjobb på det viset. Som nån nämnde tidigare kolla upp åkerier som kör bulktransporter, typ cement, kalk, foder eller mjölk (ej adr tank då de oftast kräver några års erfarenhet). Lättast att få jobb är ju tyvärr inom distribution av styckegods/livsmedel. Men om du inte får drömjobbet med en gång så kan du ju alltid köra lite paket/styckegods till att börja med, då hinner du skapa kontakter inom branschen och helt plötsligt får du tips om nåt intressant. Finns alltid nån som känner nån som behöver en chaufför på en fjärrbil eller flisbil osv. Det var så jag gick från distribution till fjärr till anläggning till tankbil på ca 2,5 år.
Senast redigerad av helrak 2018-06-29 kl. 00:54.
Citera
2018-06-29, 16:03
Medlem
kaffemeddropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helrak
Välj praktikplats med omsorg... många som får sitt första lastbilsjobb på det viset. Som nån nämnde tidigare kolla upp åkerier som kör bulktransporter, typ cement, kalk, foder eller mjölk (ej adr tank då de oftast kräver några års erfarenhet). Lättast att få jobb är ju tyvärr inom distribution av styckegods/livsmedel. Men om du inte får drömjobbet med en gång så kan du ju alltid köra lite paket/styckegods till att börja med, då hinner du skapa kontakter inom branschen och helt plötsligt får du tips om nåt intressant. Finns alltid nån som känner nån som behöver en chaufför på en fjärrbil eller flisbil osv. Det var så jag gick från distribution till fjärr till anläggning till tankbil på ca 2,5 år.

Kan inte välja vilket åkeri jag praktiserar på då det bara finns ett. Det är kommunen jag bor i som köper utbildningen från det lokala åkeriet där man också får praktisera. Tyvärr blir man inte garanterad en anställning utan om det är så att åkeriet inte behöver personal så försöker man ordna detta med andra åkerier.

Jag har pratat med kommunen och fått informationen att utbildningen har funnits i 3 år och under dessa åren har 18 personer utbildats varvid 13 har fått arbete direkt på utbildande åkeri eller andra åkerier. 5 st har fått ordna det på egen hand.
Citera
2018-06-30, 09:53
Medlem
Suger med vanlig stycke körning, men bättre än inget ifall du inte hittar något annat. Du får iallafall lite erfarenhet då blir det lättare att hitta något mer vettigt.
Citera
2018-07-01, 17:53
Medlem
kaffemeddropps avatar
Hur många av er som kör i dag har någon form av vapen med er i självförsvarssyfte? Finns tråkigt nog en hel del att läsa på nätet om rån och överfall både här hemma men också i utlandet där det verkar vanligare.

På tal om utlandet så har jag läst en del om hur korrupta vissa utländska poliser är, bl.a. i Italien. Här finns ett klipp där en chaufför från Irland berättar att korrupta poliser (främst i södra Italien) som endast stoppar utländska chafförer och hittar på fel och brister som inte finns, allt för att göra den egna plånboken större. Man tar ditt körkort, pass och andra dokument och ger dig ett val, betala nu kontant eller så lämnar man dig där vid vägkanten.

Vet inte sanningshalten i detta men har läst att chaufförer som kör för Eddie Stobart fick €300 i "mutpengar" när man körde till Kroatien.
Citera
2018-07-03, 19:01
Medlem
kaffemeddropps avatar
Jag har i dag gått den andra dagen på min utbildning och det är fantastiskt roligt. Har redan fått prova på lite kort att köra en Volvo FH12 (6x2) både med och utan treaxligt släp runt området. Vi fick även prova på att backa in mellan två uppställda koner utan några instruktioner för han ville se hur vi hanterade ekipaget. Jag var den enda som klarade det på första försöket. Läraren frågade om jag verkligen inte hade kört lastbil tidigare för han tyckte att jag hanterade det galant för att vara helt grön. Jag sa som det var att jag inte kört tidigare utan endast tittat på klipp på Youtube och lärt mig den vägen hur man backar med släp. Morgondagen kan inte komma snabbt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in