2012-09-11, 04:32
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Fyfan för dessa tider. Jobbar dagtid denna vecka och det ger ju inga pengar för min del tycker jag. Så därför väljer jag att börja två timmar tidigare för att få ta del av OB-tillägget. Alltså börjar min dag 04.00!

Jag vill ha Ob dygnet runt, helst helg Ob

Ett 'idiottillägg' för de gånger man börjar innan 06 hade varit bra med.
Man är ju skapligt trött när man sätter sig bakom ratten vid den här tiden.
Citera
2012-09-11, 08:18
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Kört fullsmockad stadsbuss idag också för första gången. Det var en speciell känsla.
Man har börjat få in linjerna här nu. Bara biljettförsäljning kvar, eftersom det ju är gratis i denna kommun. Folk går bara på och av.
En av de få gånger man känner på både motorn och bromsarna att man ha skapligt lass när man har drygt 100 personer i ledbussen

Var glad att du slipper ta betalt! Det är inte så kul när någon pundare drar kniv för att denne inte vill betala och inte vill kliva av bussen. På våran firma har det varit ett antal knivningar mot chaufförer under bara det här året
Citera
2012-09-11, 11:45
Medlem
Tips på expanderande timmeråkarier i Kalmar med omnejd (ja, hela Småland) tas tacksamt emot. Eller bara tips på timmeråkerier, expanderande eller ej.
Citera
2012-09-11, 12:32
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det sker redan idag. Vad vi tänker på är frisläppet av cabotagen 1/1-2014. Från det datumet är EES-området öppet för fri konkurrens. Öststatsåkerierna kan då fritt köra vad dom vill så länge dom vill i vilket EES-land som helst med sina lettlandsreggade bilar och chaufförer, med sina egna trafiktillstånd och betala skatter och avgifter i sina hemländer.
Som jag tidigare sagt tror jag inte direkt att det kommer att påverka oss särskilt mycket, de som redan idag anlitar utländsk arbetskraft kommer nog att göra det i större utsträckning i framtiden men seriösa åkerier sysslar inte med sådant då de har ett visst rykte att måna om. Vad är det som gör dig så orolig för just åkerinäringen?

Man får ju redan idag arbeta fritt inom EU men det innebär ju inte att vi har rumäner, polacker och letter som väller in över gränserna och tar våra jobb. På sin höjd används de väl som låglöneslavar i form av bärplockare, diskare eller andra småjobb. Här i Sverige har vi ju dessutom ingen lagstadgad minimilön så enligt ditt resonemang borde det knappt finnas några arbetande svenskar kvar idag.
Citera
2012-09-11, 13:19
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Sen så finns det vissa som inte får in tekniken på en livstid. Jobbar själv med några av den kalibern.
För mig tog det en tid att liksom få det att sitta i ryggmärgen. Därmed inte sagt att det går smärtfritt vid varenda backning. Just det här att slippa fundera alltför mycket är dock guld värt, äh, det funkade i den den vinkeln, provar en annan.
Det gäller att vara bestämd innan. Use the force eller vad Dainea brukar skriva. Där ska släpet stå, så ska ekipaget stå!
En vanlig nybörjarmiss är att inte utnyttja all yta man har på sig. Både vid en felfri backning och även om det blir fråga om omtag eller att rätta upp bil och släp.
Jag dammade av tungboken för några dagar sen och bläddrade lite i den för skojs skull och kom till kapitlet rörande backning. Det stod om döda vinkeln, att man ska ordna uppställning till vänster etc. men något jag reagerade på var deras lösning om vänsterbackning ej är möjlig.

"Om du någon gång måste använda alternativ B för att få släpet på plats (och inte kan få hjälp med uppsikten), då kan du vända bilen och frontkoppla släpet. Då behöver du ju inte backa alls utan kan köra in släpet." What the fuck...?
Citera
2012-09-11, 15:17
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Som jag tidigare sagt tror jag inte direkt att det kommer att påverka oss särskilt mycket, de som redan idag anlitar utländsk arbetskraft kommer nog att göra det i större utsträckning i framtiden men seriösa åkerier sysslar inte med sådant då de har ett visst rykte att måna om. Vad är det som gör dig så orolig för just åkerinäringen?

Man får ju redan idag arbeta fritt inom EU men det innebär ju inte att vi har rumäner, polacker och letter som väller in över gränserna och tar våra jobb. På sin höjd används de väl som låglöneslavar i form av bärplockare, diskare eller andra småjobb. Här i Sverige har vi ju dessutom ingen lagstadgad minimilön så enligt ditt resonemang borde det knappt finnas några arbetande svenskar kvar idag.

Jag tror att vi talar förbi varandra om detta. Varför får jag känslan av att du talar om svenska åkerier och utländska förare? Detta handlar inte om svenska åkerier, det är fritt spelrum för utländska åkerier som skattar, betalar avgifter och är verksamhetsregistrerade i sina respektive hemländer som vid 2014 får köra fritt inom EES, utan cabotageregler. Den situationen har vi inte idag på transportmarknaden; idag är det bara chaufförerna (oavsett om dom är f-skattare eller anställda) som har den fria rörligheten, inte bilägarna.

@Jocke: när nekade Roger dig att köra i skjorta och slips?
Citera
2012-09-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Tips på expanderande timmeråkarier i Kalmar med omnejd (ja, hela Småland) tas tacksamt emot. Eller bara tips på timmeråkerier, expanderande eller ej.

Fråga på truckers paradise på Facebook. Tror nog du kommer få ett tiotal förslag.
Citera
2012-09-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Ett 'idiottillägg' för de gånger man börjar innan 06 hade varit bra med.
Man är ju skapligt trött när man sätter sig bakom ratten vid den här tiden.

Vi borde ha liknande Ob-tillägg som Posten: 22 kr på förkvällen och 38 kr på natten. Fast vi på transport får då 27 på kvällen och 54 på natten. Alltså det dubbla Ob när man börjar före 6 på morgonen

Börja 7 på morgonen är lyxtider!!
Citera
2012-09-11, 15:26
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Fråga på truckers paradise på Facebook. Tror nog du kommer få ett tiotal förslag.

Plus ett hundratal kommentarer om huruvida Scania eller Volvo passar bäst som skogabil:-)

Men du har rätt, där lär det finnas någon som vet.
Citera
2012-09-11, 15:29
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Vi borde ha liknande Ob-tillägg som Posten: 22 kr på förkvällen och 38 kr på natten. Fast vi på transport får då 27 på kvällen och 54 på natten. Alltså det dubbla Ob när man börjar före 6 på morgonen

Börja 7 på morgonen är lyxtider!!

Jag skrattar alltid när jag lyssnar på morgonradio och det släntrar in en gäst vid 8:30 som direkt klagar på att det är jättetidigt!

'Käften jävla amatör' är det enda jag kan tänka i det läget.
Citera
2012-09-11, 16:26
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
"Om du någon gång måste använda alternativ B för att få släpet på plats (och inte kan få hjälp med uppsikten), då kan du vända bilen och frontkoppla släpet. Då behöver du ju inte backa alls utan kan köra in släpet." What the fuck...?

Man får ju inte köra påverkad men hur är det med att skriva läromedel påverkad?!
Citera
2012-09-11, 16:43
Medlem
Citat:

Förstod du tipset i boken?? Rätt bra tanke faktiskt, dom menar ju att du ska koppla dragstången i bogser- öglan som du använder när du blir bogserad och då funkar det ju att "köra in" släpet på plats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in