2011-11-16, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Nå? Finns det någon Yrkesutbilning/komvuxkurs som ger C/CE-kort i Skåne-trakten?

Tycker ni snackat en aning om detta här o var i tråden? Men det är så att jag råkat göra av med mitt svarta bälte i googling...

Skåne vet jag inte men vi hade folk från Malmö osv när jag gick i Alvesta. På Allbo Lärcenter
Citera
2011-11-16, 06:57
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
hade uppkörning nyss

klarade inte funken

fick frågor på dragare + trailer last

ngn som vet hur man räknar ut på dragare och trailer?

Lär väl vara framaxel på bil till bakaxel på släp. Man ska egentligen inte få några frågor på en uppkörning på andra fordon än det man kör upp med på provet. Förarprövaren ska inte be dig redogöra för pivåtapp och kingpin och dess låsningar på trailer när du kör upp för ett vanligt 24 meters ekipage.
Citera
2011-11-16, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Lär väl vara framaxel på bil till bakaxel på släp. Man ska egentligen inte få några frågor på en uppkörning på andra fordon än det man kör upp med på provet. Förarprövaren ska inte be dig redogöra för pivåtapp och kingpin och dess låsningar på trailer när du kör upp för ett vanligt 24 meters ekipage.
asså, jag körde upp med bil och trailer, så han frågade på just det. problemet är att jag kan inte räkna på bil och trailer, jag kan bara på bil och släp...
Senast redigerad av evreka 2011-11-16 kl. 07:54.
Citera
2011-11-16, 17:57
Medlem
Citat:
vad ska man kunna till ce funk?
Egentligen...varför ens orka svara?
Men hur som helst, så om du nu är i farten och tar CE-kort så har du väl ändå teoriboken?
Där står precis allt du behöver veta för att kunna svara på frågorna. Där står klart och tydligt vad som kan komma på funktionsbeskrivningen. Dessutom brukar körskoleläraren dra det mesta.
Citera
2011-11-16, 18:34
Medlem
Semestervikaries avatar
Ni som håller på med körkort. Tar alla privat eller har ni inga lärare att fråga? Måste ju vara lättare att fråga läraren på lektionen än att fråga på ett forum om massa grejor...
Citera
2011-11-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Egentligen...varför ens orka svara?
Men hur som helst, så om du nu är i farten och tar CE-kort så har du väl ändå teoriboken?
Där står precis allt du behöver veta för att kunna svara på frågorna. Där står klart och tydligt vad som kan komma på funktionsbeskrivningen. Dessutom brukar körskoleläraren dra det mesta.
tungboken är jävligt svårfattad, det står inte alls allt där, tex det här med att dra av på överhänger står inte?
Citera
2011-11-17, 06:58
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
tungboken är jävligt svårfattad, det står inte alls allt där, tex det här med att dra av på överhänger står inte?

Läs det lilla häftet du fått som heter funktionsbeskrivning. Där har dom komprimerat det viktigaste ur tungboken och gjort det till ett häfte på 25-30 sidor. Läs den om och om igen. Är det några andra frågor så fråga din lärare.
Citera
2011-11-17, 12:49
Medlem
Ratis avatar
Finns det att köpa några teoriböcker för C och CE-kort? Typ som körkortsboken för B-kortet. Tänkte att det kan vara kul att läsa in sig lite innan man bestämmer sig...
Citera
2011-11-17, 15:04
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Finns det att köpa några teoriböcker för C och CE-kort? Typ som körkortsboken för B-kortet. Tänkte att det kan vara kul att läsa in sig lite innan man bestämmer sig...

Ja, STR ger ut tungboken. http://www.str.se/Korkort/E-butik/C-CE-D-DE-behorighet/
Citera
2011-11-17, 16:09
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Ansök om körkortstillstånd nu med det samma och ta en testlektion på körskola istället. Samma kostnad dessutom! Då kommer du antingen känna "detta vill jag göra" eller "Fy vad trist"
Citera
2011-11-17, 18:09
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Ansök om körkortstillstånd nu med det samma och ta en testlektion på körskola istället. Samma kostnad dessutom! Då kommer du antingen känna "detta vill jag göra" eller "Fy vad trist"

Försök praktisera på ett åkeri så du får se verkligheten. Att vara yrkesförare innebär så mycket mer än att bara köra lastbil. Inte mycket man får lära sig på yrkesutbildningen som man har nytta av i verkliga livet, tyvärr...
Citera
2011-11-17, 18:39
Medlem
Psyknalles avatar
Tänkte fråga er lastbilschaufförer.

Har för nuvarande stadigt jobb, men börjar bli redigt trött på det. Har länge varit sugen på att skaffa CE-kort och börja jobba med det. Så jag tänkte att jag skulle betala CE-kortet, ykb, adr mm själv. Detta pga att jag då kan fortsätta och försörja mig med mitt gamla jobb medans jag tar kortet. Tror ni det är tillräckligt för att kunna börja jobba i branschen, eller krävs det mer kunskaper, sådana man tex får om man går yrkesförarutbildning på komvux eller liknande?

Kom gärna med era tankar och förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in