2012-06-11, 23:14
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
men... vad är det för jävla inställning, din kärring, Chaufförer som kör vinter i Norge är hårdingar utan jämlike, vill du ha nåt att berätta för barnbarnen när du sitter på hemmet så ska du köra där uppe helt enkelt!!

Kalla å hårda som isbjörnspittar
Citera
2012-06-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Kalla å hårda som isbjörnspittar

...nu pirrade det allt till i bäret va?!!!
Citera
2012-06-12, 12:23
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
...nu pirrade det allt till i bäret va?!!!

Säger inget...

Fast det skulle vara intressant att hinna med att prova att köra ett tag i Norge. Just nu går det inte pga att jag har barn hemma. Om 10 år kanske. Iofs kan mycket hända innan dess. Just nu är jag bara chaufför på halvtid fast jag har heltidsanställning på åkeriet.
Citera
2012-06-12, 16:31
Medlem
Om vi har någon värmländsk chaufför som besöker den här tråden så tar jag tacksamt emot tips på åkerier kring Hagfors, Munkfors, Sunne, Filipstad med omnejd. Ja, alltså större delen av Värmland, men det är Hagfors kommun jag ska bosätta mig i, så det hade ju varit mitt i prick. Jag söker givetvis också själv, men tips är alltid välkommet. Skriv gärna kort vad respektive åkerier sysslar med.

Tills jag får något napp i Värmland så kör jag på här i Småland.

Sen undrar jag även vad det kan tänkas kosta att kran-utbilda sig privat? Det ingick nämligen inte i utbildningen, och jag är sugen på att söka timmerjobb i framtiden.
Citera
2012-06-12, 18:16
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Om vi har någon värmländsk chaufför som besöker den här tråden så tar jag tacksamt emot tips på åkerier kring Hagfors, Munkfors, Sunne, Filipstad med omnejd. Ja, alltså större delen av Värmland, men det är Hagfors kommun jag ska bosätta mig i, så det hade ju varit mitt i prick. Jag söker givetvis också själv, men tips är alltid välkommet. Skriv gärna kort vad respektive åkerier sysslar med.

Sen undrar jag även vad det kan tänkas kosta att kran-utbilda sig privat? Det ingick nämligen inte i utbildningen, och jag är sugen på att söka timmerjobb i framtiden.

Hær kostar bilkran runt 15. Så jag antar att du kan rækna på strax under 10 i Sverige.
Citera
2012-06-12, 18:20
Medlem
Bra att veta. Tack!
Citera
2012-06-12, 20:48
Medlem
Stoppad av Polisen i Norge idag. Fick en härlig bot på 500 rixdaler! Tur att man inte betalar skiten för egna pengar....
Citera
2012-06-12, 20:51
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Stoppad av Polisen i Norge idag. Fick en härlig bot på 500 rixdaler! Tur att man inte betalar skiten för egna pengar....
Det var billigt. Vad var det på då? 5 sekunder för mycket körtid?
Citera
2012-06-12, 21:03
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke

Det låter næstan som en mangellapp før dåligt mønstrade boggidæck. Det ær væl det enda jag på rak arm kan komma på ligger i den prisklassen...
Citera
2012-06-13, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke

Det var fel på ett papper jag hade med mig. Visste ju hur det skulle ligga till med papperet men tanken hade aldrig slagit mig att dubbelkolla om det verkligen var så. Utgick helt enkelt från att alla papper var i sin ordning.

I övrigt fick bilen som vägde sig före mig ställa av trailern. Han körde betongelement, långa jäkla pelare av något slag. Sedan har vi en lettisk chaufför som fick smisk av konstapel för att han inte hade lastsärkrat ordentligt, bland annat för mycket mellanrum framåt och åt sidorna för att det ska räknas som förstängt. Sedan hade han en hel del gods som han bara slängt upp upp i taket.

I övrigt tyckte jag Norska Polisen var mycket trevligare och lugnare än den Svenska. De tog ut mitt färdskrivarkort och kollade det också. Men de sa aldrig något om överhastighet och att jag kört över tiden med 3 minuter och 6 minuter vid två tillfällen de senaste två veckorna.
Citera
2012-06-13, 07:02
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz

Kollade själv med en firma här nere på västkusten och de räknar med runt 7000:- (ink moms) för kran över 18 ton och då är det ett praktiskt och ett teoretiskt prov, om det var å att man behövde mer praktiskt övning så tog de 1200kr/timmen (ink moms) för att köra deras kran.

Vanligvis så räknade de med två extra timmar praktisk övning och sen proven så 9500 för allt ungefär
Citera
2012-06-13, 08:55
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
I övrigt tyckte jag Norska Polisen var mycket trevligare och lugnare än den Svenska. De tog ut mitt färdskrivarkort och kollade det också. Men de sa aldrig något om överhastighet och att jag kört över tiden med 3 minuter och 6 minuter vid två tillfällen de senaste två veckorna.

3 och 6 minuter ær nærmast exemplariskt hær. Toleransen ligger på runt 15-20 minuter sålænge det bara ær någon gång ibland. Och øverhastighet ær inte straffbart på kortet.
Fattar inte hur ni orkar køra i Sverige med era stela kontrollmyndigheter. Chefen ville sætta mig på sverigekørning men jag tackade nej på rak arm av den anledningen. Hade væl kørt som jag gør hemma och blivit inburad på tio år eller något...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in