Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-11, 12:20
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Nån här som råkat "tappat" bort sitt färdskrivarkort?
Sist jag körde så körde jag 30min över den lagliga tiden på 4.30,ja jag vet att det inte
är bra.Sträckan jag körde är en riktig apsträcka då man klarar den precis på håret
om man ligger och pressar på 89km/h.Och då får det inte bli nått hinder efter sträcka,och
det var precis det som hände mig med en klumpig felkörning.

Känns som att råka tappa bort sitt kort är det bästa nu,vill inte ens tänka på hur fan glad
en trafikpolis skulle bli om man blir stoppad med detta på kortet.Ett antal tusen i böter säkerligen och en riktig jävla lusläsning av kortet för att kunna sätta dit en på det mesta.

650kr känns mer attraktivt i detta läge,för det är väl vad ett nytt kort kostar...

700 kr.

Det går att "tappa" sitt går. Men det fungerar inte många gånger. Beställ ett nytt kort och sedan ett piratkort som du använder.

Får jag fråga vad det är för apsträcka du kör eftersom att du inte verkar ha så stora marginaler?
Citera
2011-12-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
700 kr.

Det går att "tappa" sitt går. Men det fungerar inte många gånger. Beställ ett nytt kort och sedan ett piratkort som du använder.

Får jag fråga vad det är för apsträcka du kör eftersom att du inte verkar ha så stora marginaler?

Det är en linje som ska läggas ner,hade jag haft numret till chauffören som jag skulle möta upp
så hade det vart en laglig tid.Men då jag trodde han väntade på mig så vart jag "tokstressad"
Men det var jag som fick vänta en bra stund..Men nu är det som det är

Apsträckan är på 37mil,kört den sällan.Så att hålla lagliga 80km/h är bara att glömma.
Men det blir ett nytt kort så får man hålla fint på allt sen,sen börjar det ju bli halt ute
och då tänker jag inte vara för glad på gasen precis,även om det bara handlar om ett par km/h.
Men skulle man orsaka en olycka så blir dom km/h jävligt dyra...
Citera
2011-12-11, 15:13
Medlem
Daineas avatar
En halvtimme en enda dag är inte så illa. Jag hade sparat beställning av nytt kort tills du verkligen behöver det...
Citera
2011-12-12, 11:10
Medlem
bastard.s avatar
Vem var det som körde mjölkbil här?

Har ett mejeriprecis 324 meter från min bostad. Och mjölkbilarna kör mycket med släp - vilket jag vill göra. Dock är problemet att jag är allergisk mot pälsdjur så som hundar & katter. Vet ej hur jag reagerar på kossor! Så ni som kört, vet eller kör mjölkbil kanske kan berätta på vilket sätt man utsäts för djuren när man lossar på gårdarna?

Har för mig att jag sätt någon här skriva att han kör mjölkbil - vem det var minns jag inte.
Citera
2011-12-12, 13:18
Medlem
Citat:

Har ett mejeriprecis 324 meter från min bostad. Och mjölkbilarna kör mycket med släp - vilket jag vill göra. .

Falköping????
Citera
2011-12-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
En halvtimme en enda dag är inte så illa. Jag hade sparat beställning av nytt kort tills du verkligen behöver det...

Jag tror eller nästan vet att jag även gjort vid byte av fordon,jag har bara satt i kortet
i den andra bilen och väntat dom ev minuterna som jag har haft kvar på rasten
och sen kört iväg.Men tydligen så ska man knappa in nått när man väl har bytt fordon.

En jävla djungel detta,blir att läsa på lite nu så att man inte trasslar till det ännu mera...
Citera
2011-12-12, 15:35
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Jag tror eller nästan vet att jag även gjort vid byte av fordon,jag har bara satt i kortet
i den andra bilen och väntat dom ev minuterna som jag har haft kvar på rasten
och sen kört iväg.Men tydligen så ska man knappa in nått när man väl har bytt fordon.

En jävla djungel detta,blir att läsa på lite nu så att man inte trasslar till det ännu mera...

Ställ dig på annat arbete när dy skiftar bil. Sedan på vila när du stoppar in kortet.
Citera
2011-12-12, 16:11
Medlem
Citat:
Vem var det som körde mjölkbil här?

Så ni som kört, vet eller kör mjölkbil kanske kan berätta på vilket sätt man utsäts för djuren när man lossar på gårdarna?

Nu har inte jag kört mjölkbil så jag kan ju ha helt fel Men tror du inte att du ska lasta på gårdarna?
Citera
2011-12-12, 20:14
Medlem
kan jag få några tips, har 2 dagars utbildning på ett mycket stort distributionsföretag imorn.

jag kan bara dragare och trailer

har inte fått lära mig backa med bil och släp, och hur man kopplar dem???
Citera
2011-12-12, 20:24
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
kan jag få några tips, har 2 dagars utbildning på ett mycket stort distributionsföretag imorn.

Backa hörn mot hörn när du ska koppla till. När du tror att du har 2 meter kvar så går du ut och kollar höjd på draget och avstånd. Dock behöver du inte göra detta, men det är på den säkra sidan så slipper man backa sönder ett drag.

Angående backning så kolla på förstället och hörnen på skåpen. Ratta med fina rörelser. Är lätt att man vrider fullt rattutslag och sen får man ratta som bara fan. Backa bara med fina, små rattutslag så ska du se att förstället går dit du vill. Glöm inte att trycka in brysselventilen när du ska åka. Eller klossa om den är utan bryssel.
Citera
2011-12-12, 20:25
Medlem
s.svenssons avatar
Citat:

om du inte har körkort eller utbildning på bil och släp så ska du fan inte framföra dom heller.
Citera
2011-12-12, 20:26
Medlem
2lkopps avatar
Citat:

Ta't lugnt. De kommer väl att visa dig.
Allt är ju nytt första gången.
Det är i mitt tycke mycket trevligare att koppla på/av ett släp än att hänga på/av en trailer.

Först gäller det att se till att draget är öppet och aktiverat (luftautomatik).
Träffa dragöglan med draget.
Var noga med att kolla så att höjden stämmer. Justera det antigen med bilens luftfjädring eller dragstångens vev.

När draget slagit till kan det hända att plunschen inte gått helt ned. Ska man vara petig så koppla då bara luften (duomaticen) lossa släpets parkeringsbroms (ta bort ev. kloss) och backa nån dec bakåt och se om draget slår igen helt.

Slår draget igen helt på en gång vid tillbackningen så koppla el och abs och sen luften. Koppla ur släpets parkeringsbroms. Kolla att det är klossfritt. Kör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in