Flashback bygger pepparkakshus!
2006-11-30, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
hej filofax
ang varningstecken.

oftast när man passerat en snutkontroll, så brukade iaf jag, blinka med hel lyset
och sätta upp v-tecknet,i rutan mot de buss och lb chaufförer som jag mötte de närmaste 2-3 milen.
ibland fick man tack hälsning tillbaka, andra fattade inget, och mer kunde man inte göra för att hjälpa sina kollegor.
visste man att åkeriets gubbar var i närområdet så slog man en signal på telefon o varnade dom oxå..
oftast gällde det ju hastigheten,, men dom senaste åren gällde det även kör och vilo-tiderna.
vissa hade oxå överlass, dom kunde man bara beklaga.

mvh mondobaby

Det har jag märkt att lastbilar ofta gör, även till privatpersoner.
Man ser ett par blink med helljuset och sänker farten
Citera
2006-11-30, 16:47
Medlem
weiskorvs avatar
Även om man inte behöver E kort i sin dagiga tjänst så kan det vara bra att ha. Vem skulle du själv anställa? en med bara C eller en med CE?

Edit:
Har man CE kan man ju i princip köra vadsomhelt med. Inte minst Trailer.
Citera
2006-12-02, 00:25
Bannlyst
Hur fungerar det att gå en utbildning via komvux\komlär?
det är ju utan tvekan billigare än att köpa en utbildning på trafikskola.
men frågan är, är det gratis eller är det någon typ av terminsavgift?
Citera
2006-12-02, 15:33
Medlem
Muskedunders avatar
Måste peta in en sak ang hälsningar.

Svenska tankbilschaffisar hälsar på varandra. Oavsett vad det är för åkerier.

Men, styckegods
Citera
2006-12-03, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Även om man inte behöver E kort i sin dagiga tjänst så kan det vara bra att ha. Vem skulle du själv anställa? en med bara C eller en med CE?

Edit:
Har man CE kan man ju i princip köra vadsomhelt med. Inte minst Trailer.

Jag har varken C eller CE
men jag tror att jag som chef skulle tänka ungefär "nu får vi se, en med gymnasieutbildning och en med högskoleutbildning..."
Citera
2006-12-03, 10:46
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
Jag har varken C eller CE
men jag tror att jag som chef skulle tänka ungefär "nu får vi se, en med gymnasieutbildning och en med högskoleutbildning..."
Glöm det, när folk anställer i den här branchen är det raka rör och man träffas över en kaffekopp. Betyg spelar ingen roll. Dessutom har du fördelen att få jobba i en branch där man aktivt inte försöker kvotera in blattar och andra etniska minoriteter. Långa ansökningar där det är en merit att ha drivit kårhuset, eller att vara ordförande i schacklubben kan du glömma... osv.

Högskoleutbildning skulle snarare få mig att fundera en gång extra..
Citera
2006-12-03, 12:09
Medlem
Muskedunders avatar
Precis. Visa att du är en "bra" människa som tar ansvar.

Poängtera att du inte har några som helst problem att klara dig själv.

Min far hade åkeri under 40år tills han pensionerade sig.
Favoritgrejen var när han anställde en kille som var småbarnsfar som efter 3 månader sa upp sig med skälet, "Jag kan inte vara borta från familjen så länge - jag saknar dom".
Killen låg ute måndag till fredag. Och, det fanns inte mycket annat att göra än att släppa honom. Killen började efter det hos en föredetta kollega till min far med att köra schaktbil i Göteborg så han kunde vara hemma varje kväll.

Jag vet inte om det är talande om min far, eller om det är generellt så i branschen - men förklara saker och ting och berätta varför du gör si och så, då kommer du att kunna få jobb i framtiden med.

Men, visa att du är en halvskum jävel som inte går att lita på, och det enda stället du kan jobba hos är Andreassons i Veddige....
Citera
2006-12-03, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Precis. Visa att du är en "bra" människa som tar ansvar.

Poängtera att du inte har några som helst problem att klara dig själv.

Min far hade åkeri under 40år tills han pensionerade sig.
Favoritgrejen var när han anställde en kille som var småbarnsfar som efter 3 månader sa upp sig med skälet, "Jag kan inte vara borta från familjen så länge - jag saknar dom".
Killen låg ute måndag till fredag. Och, det fanns inte mycket annat att göra än att släppa honom. Killen började efter det hos en föredetta kollega till min far med att köra schaktbil i Göteborg så han kunde vara hemma varje kväll.

Jag vet inte om det är talande om min far, eller om det är generellt så i branschen - men förklara saker och ting och berätta varför du gör si och så, då kommer du att kunna få jobb i framtiden med.

Men, visa att du är en halvskum jävel som inte går att lita på, och det enda stället du kan jobba hos är Andreassons i Veddige....

Jag antar att ärlighet varar längst oavsett bransch; men visst kan det vara trevligt att belysa med exempel från verkliga livet.
Citera
2006-12-03, 12:48
Medlem
Om man har kontakter, som kan ut o övningsköra med en gratis.
Skulle det vara möjligt att fixa C körkort på <2månader om man hade klarat av C teori tidigare?
Citera
2006-12-03, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av timbah
Glöm det, när folk anställer i den här branchen är det raka rör och man träffas över en kaffekopp. Betyg spelar ingen roll. Dessutom har du fördelen att få jobba i en branch där man aktivt inte försöker kvotera in blattar och andra etniska minoriteter. Långa ansökningar där det är en merit att ha drivit kårhuset, eller att vara ordförande i schacklubben kan du glömma... osv.

Högskoleutbildning skulle snarare få mig att fundera en gång extra..

Du har rätt angående det du säger
dock så missuppfattade du mig
jag gjorde en jämförelse

C: Gymnasieutbildning
CE: Högskoleutbildning

Det var så min tanke var
Citera
2006-12-03, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Om man har kontakter, som kan ut o övningsköra med en gratis.
Skulle det vara möjligt att fixa C körkort på <2månader om man hade klarat av C teori tidigare?

jag har tänkt precis samma sak
det är väl inte så svårt att hitta någon att övningsköra med egentligen, jag tror att många lastbilschaufförer tycker om ifall dom har någon med sig som kan ta över ratten
Citera
2006-12-03, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
jag har tänkt precis samma sak
det är väl inte så svårt att hitta någon att övningsköra med egentligen, jag tror att många lastbilschaufförer tycker om ifall dom har någon med sig som kan ta över ratten

Dock måste du ha ett utbildningsbevis tror ja det heter utfärdat av nån behörig människa för att få köra/skruva upp för C/ce etc... alltså kan man inte ta tunga kortet som "privatist"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in