Jag är helt ny inom området och min kunskap är otroligt begränsad än så länge!
Jag hade en Xperia Z2 som ökade intresset för bilder/filmer en hel del. Jag kommer förmodligen köpa den nya Xperia Z3 nu när den kommer i september. Men har en del frågor...
Hur stor är skillnaden mellan Xperia Z2 och en systemkamera/kompakt systemkamera i prisklassen 4000kr-6000kr, och vad är skillnaden? Bildkvalité? Fokusen? För er som inte testat Z2 så förstår jag att det låter löjligt att jag ber om en jämförelse mellan en mobiltelefon och en systemkamera, men blev förvånansvärt imponerad av bilderna som Z2 skapade och ännu mer av 4k filmerna. Men går det fortfarande inte att jämföra mellan en systemkamera i tidigare nämn prisklass?
Z2 klarar av 4k videos, vad jag vet så är det ingen systemkamera i den prisklassen som klarar av det. Hur står Z2's filminspelning upp emot en systemkamera med 1080p? Vilka fler faktorer ska man jämföra vid kameror gällande filminspelning?
Såg ett test på youtube där Canon 60D DSLR skulle stå upp emot Z2. Fokusen hos Z2 blev satt över hela bilden, både i längre och kortare avstånd till föremålen. Samtidigt som Canon bara fokuserade på just ett föremål av bilden. Likadant resultat vid fotografering så som filminspelning. Säkert en amatörfråga som kommer skapa mycket irritationer bland er på flashback men är man nybörjare så är man. Är detta bara en inställning som fotografen gör? Eller är det en typ av lins?
Är det någon skillnad mellan spegellös och spegelreflex systemkamera i bildkvalité? Vad är skillnaden bortsett från att man måste se på skärmen i en spegellös och att den blir mindre i storlek?
Ska ut och resa mycket framöver och kommer fotografera/filma allt från natur, storstad, människor, surfing, djur m.m. Hur tycker ni jag skall göra? Om skillnaden är är stor nog att jag borde köpa både Z2 och en systemkamera, vilken kamera skulle ni rekommendera för mitt bruk inom den prisklassen?
Tacksam för svar