2014-08-08, 21:01
Medlem
rollthedices avatar
Nikon D3300 eller D5300?
Är sugen på en systemkamera, men har noll och nada erfarenhet. Har dock kommit fram till att köpa någon av ovanstående kameror, och nu sitter jag inne på två snabba frågor. Jag är rookie, ha överseende!
  • Båda är bra nybörjarkameror har jag fattat. Det skiljer ca 2000 kr mellan D3300 och D5300. Är det värt att lägga några tusenlappar extra? Kamerorna känns väldigt likartade, men D5300 kanske med en del extra?
  • D5300 finns med två olika objektiv. 18-55/3,5-5,6 G VR samt 18-105/3,5-5,6 VR. Jag betalar gärna någon tusing extra (som det sistnämnda kostar) om det kvalitetsmässigt faktiskt är stor skillnad?
Citera
2014-08-08, 21:12
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollthedice
Nikon D3300 eller D5300?
Är sugen på en systemkamera, men har noll och nada erfarenhet. Har dock kommit fram till att köpa någon av ovanstående kameror, och nu sitter jag inne på två snabba frågor. Jag är rookie, ha överseende!
  • Båda är bra nybörjarkameror har jag fattat. Det skiljer ca 2000 kr mellan D3300 och D5300. Är det värt att lägga några tusenlappar extra? Kamerorna känns väldigt likartade, men D5300 kanske med en del extra?
  • D5300 finns med två olika objektiv. 18-55/3,5-5,6 G VR samt 18-105/3,5-5,6 VR. Jag betalar gärna någon tusing extra (som det sistnämnda kostar) om det kvalitetsmässigt faktiskt är stor skillnad?

D5300 har vikbar skärm och annat som inte gör dig till bättre fotograf. D3300 duger gott, spara pengarna till objektiv det kommer du behöva...
Citera
2014-08-08, 21:17
Medlem
rollthedices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
D5300 har vikbar skärm och annat som inte gör dig till bättre fotograf. D3300 duger gott, spara pengarna till objektiv det kommer du behöva...

Tack för tipset, det behövs! Har du någon tanke om objektiven, 18-55/3,5-5,6 G VR samt 18-105/3,5-5,6 VR? Är det värt att lägga någon tusing extra på det sistnämnda?
Citera
2014-08-08, 21:19
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollthedice
Nikon D3300 eller D5300?
Som helt grön spelar det ingen roll vilket du väljer om det nu är budget eller proffs,det funkar bra för nybörjare i vilket fall som helst.
Frågan är vad ska du fota för nåt,vissa motiv som vilda djur och insekter kräver ju specialobjektiv men annars duger kitzoomen till det mesta,tänk på att gluggarna har stor betydelse för bildkvaliten,vill du ha bra superskarpa bilder så kostar objektiven massor.
Citera
2014-08-08, 21:35
Medlem
rollthedices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Som helt grön spelar det ingen roll vilket du väljer om det nu är budget eller proffs,det funkar bra för nybörjare i vilket fall som helst.
Frågan är vad ska du fota för nåt,vissa motiv som vilda djur och insekter kräver ju specialobjektiv men annars duger kitzoomen till det mesta,tänk på att gluggarna har stor betydelse för bildkvaliten,vill du ha bra superskarpa bilder så kostar objektiven massor.

Tackar & bockar för infon! Då lutar det nog åt en D3300 och det lite dyrare objektivet.
Efterhand kan man ju köpa fler objektiv, allt eftersom man lär sig och pengarna trillar in
Citera
2014-08-08, 23:44
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Hur kan du ens nämna dessa två kameror i samma mening? Ja de kanske båda har POTENTIAL att ta samma kvalitet men även en mobilkamera har potential att ta en bra bild under rätt förhållanden. Men 7D har ju en prestanda som utklassar 550d och alla dessa variabler gör ju 7D till en betydligt mer kvalificerad kamera.

Till att börja med så är 550d en LITEN kamera som inte ens har två rattar för bländare och slutare. (Detta är ju skäl nog att inte välja 550D om man är intresserad av foto på lite högre nivå) 10 fler autofokuspunkter, dubbla ISO, 25 bilder i RAW serie jämfört med 6, mer än dubbelt så snabb sekvenstagning (8 kontra 3.7!!! STORT + för 7D), dubbelt så kort slutartid 1/8000 mot 1/4000, ingen sökarförstoring och full sökarteckning, allvädersskydd, aluminium-skal, batteri som klarar dubbelt så många bilder, separat infodisplay.

Nej det går inte att se skillnad i två stycken lyckade bilder för respektive kamera. Men testa först att få en lyckad bild med 55D i en situation där något går fort. 7D smattrar av 25 RAW-bilder på drygt 4 sek medan 55D lyckas skrapa ihop 6 under samma tid för att sedan stå och buffra. Sen ska man stå där och fippla med 550d genom att hålla in dubbla knappar för att ändra exponeringen... nä du.

Om man just summerar ihop allt detta så kan man inte ens jämföra kamerorna. Men visst må 550D vara en prisvärd kamera och jag kan absolut hålla med om att man får mer för pengarna än man kan tro. En nybörjare behöver inte så mycket tuffare grejer såvida man inte är säker på att man kommer utvecklas och lära sig foto på djupet.

Haha, du gav mig ett gott skratt såhär en fredagskväll efter ett par öl. Ska man inte fota proffsidrott eller vilda djur på avstånd så finns ingen större vinst i en 7D, bildkvalieten är mer eller mindre identisk (har aldrig ägt någon Canon kamera själv men är rätt säker på att det är samma sensor i bägge kamerorna). Sjukt ovanligt att man behöver använda vare sig 1/8000 eller 8 bilder i sekunden, i vardagen. Jag jobbar professionellt med foto och använder ganska ofta en Nikon D5100 som är jämförbar med 550D, trots att jag har dyrare och "bättre" kameror. Den är liten och smidig trots att det bara finns en inmatningsratt, det tar inte längre tid att ändra inställningarna sett till verkligheten.

Jag skulle inte rekommendera så många att köpa en 7D före en 550D, det är helt enkelt bara pengar i sjön för 90% av köparna. Man får ut lååångt mycket mer av ett roligt objektiv tex.
Citera
2014-08-19, 13:07
Medlem
Söker en bra kamera för amatör fotografering, inget fancy men inget skräp heller.

Budgeten ligger runt 7000, och helst ska jag kunna ta det på 2-3 månader räntefritt.(Komplett ska ha den typ av betalning.)

Den kameran jag har i intresset är;

Nikon 5200 https://www.komplett.se/nikon-d5200-hus/768353

Men jag vet inte vilket objektiv jag ska ha. Jag har läst att om objektivet är för långt kan det vara i vägen för den inbyggda blixten.

Men det står i mellan dessa två;

Tamron AF 18-200 F3.5-6.3 XR Di-II LD Ni https://www.komplett.se/tamron-af-18...3#!tab:reviews

Nikon AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1.8G https://www.komplett.se/nikon-af-s-d...mm-f18g/437512

Den första varianten har endast AF, då får man väl den där segare auto fokusen plus att den låter lite, jämfört med AF-S som har en inbyggd och snabbare.
Men det första har ju zoom, så jag vet inte vilken riktigt. Kanske finns det en bättre för nån hundring extra?

Det finns en lista här som jag kikar på, kanske har ni något bättre alternativ?
https://www.komplett.se/search?bn=10480&category=10480_Digital+spegelrefle x&q=*%3A*&sort=Price%3AASCENDING&subcategory=10198 _Objektiv
Citera
2014-08-19, 14:14
Medlem
Jag har fått ihop en inköpslista, men jag undrar om allt passar ihop eller om det finns något annat som är mer prisvärt? Eller ser det bra ut för amatörbilder?

Nikon D5200 Hus - 4990 kr
Nikon AF-S DX Nikkor 55-300 f/4,5-5,6G E - 2389 kr
Transcend Secure Digital 32GB SDHC(Class 10) - 249 kr
gestobags väska til SLR - 249 kr

Allt på komplett.se
Citera
2014-08-19, 17:08
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Jag har fått ihop en inköpslista, men jag undrar om allt passar ihop eller om det finns något annat som är mer prisvärt? Eller ser det bra ut för amatörbilder?

Nikon D5200 Hus - 4990 kr
Nikon AF-S DX Nikkor 55-300 f/4,5-5,6G E - 2389 kr
Transcend Secure Digital 32GB SDHC(Class 10) - 249 kr
gestobags väska til SLR - 249 kr

Allt på komplett.se

Det duger som ett startpaket med brasklappen att det objektivet har en så liten bländaröppning att det endast duger utomhus under fullt dagsljus. Den inbyggda blixten är värdelös så den använder jag aldrig, gå på större bländare eller köp en blixt för bra prestanda i dåligt ljus. Du kan komplettera med ett 35 eller 50/1,4 om du vill ta porträttbilder inomhus, kostar ca en tusenlapp och uppåt. Du får också vara beredd på en viss efterbehandling i datorn om du vill skriva ut bilderna då superzooms ger en del distortioner och vinjettering. Känn dig inte avskräckt då kompromisslös utrustning kostar långt mer än många är beredda att betala på ett bräde. Du får se fotograferingen som en långsiktig hobby då man uppgraderar sig efterhand.
Citera
2014-08-31, 11:40
Medlem
Jag är helt ny inom området och min kunskap är otroligt begränsad än så länge!
Jag hade en Xperia Z2 som ökade intresset för bilder/filmer en hel del. Jag kommer förmodligen köpa den nya Xperia Z3 nu när den kommer i september. Men har en del frågor...

Hur stor är skillnaden mellan Xperia Z2 och en systemkamera/kompakt systemkamera i prisklassen 4000kr-6000kr, och vad är skillnaden? Bildkvalité? Fokusen? För er som inte testat Z2 så förstår jag att det låter löjligt att jag ber om en jämförelse mellan en mobiltelefon och en systemkamera, men blev förvånansvärt imponerad av bilderna som Z2 skapade och ännu mer av 4k filmerna. Men går det fortfarande inte att jämföra mellan en systemkamera i tidigare nämn prisklass?

Z2 klarar av 4k videos, vad jag vet så är det ingen systemkamera i den prisklassen som klarar av det. Hur står Z2's filminspelning upp emot en systemkamera med 1080p? Vilka fler faktorer ska man jämföra vid kameror gällande filminspelning?

Såg ett test på youtube där Canon 60D DSLR skulle stå upp emot Z2. Fokusen hos Z2 blev satt över hela bilden, både i längre och kortare avstånd till föremålen. Samtidigt som Canon bara fokuserade på just ett föremål av bilden. Likadant resultat vid fotografering så som filminspelning. Säkert en amatörfråga som kommer skapa mycket irritationer bland er på flashback men är man nybörjare så är man. Är detta bara en inställning som fotografen gör? Eller är det en typ av lins?

Är det någon skillnad mellan spegellös och spegelreflex systemkamera i bildkvalité? Vad är skillnaden bortsett från att man måste se på skärmen i en spegellös och att den blir mindre i storlek?

Ska ut och resa mycket framöver och kommer fotografera/filma allt från natur, storstad, människor, surfing, djur m.m. Hur tycker ni jag skall göra? Om skillnaden är är stor nog att jag borde köpa både Z2 och en systemkamera, vilken kamera skulle ni rekommendera för mitt bruk inom den prisklassen?

Tacksam för svar
Citera
2014-09-06, 21:23
Medlem
d
Citera
2014-09-06, 21:48
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Gunners
Jag är helt ny inom området och min kunskap är otroligt begränsad än så länge!
Jag hade en Xperia Z2 som ökade intresset för bilder/filmer en hel del. Jag kommer förmodligen köpa den nya Xperia Z3 nu när den kommer i september. Men har en del frågor...

Hur stor är skillnaden mellan Xperia Z2 och en systemkamera/kompakt systemkamera i prisklassen 4000kr-6000kr, och vad är skillnaden? Bildkvalité? Fokusen? För er som inte testat Z2 så förstår jag att det låter löjligt att jag ber om en jämförelse mellan en mobiltelefon och en systemkamera, men blev förvånansvärt imponerad av bilderna som Z2 skapade och ännu mer av 4k filmerna. Men går det fortfarande inte att jämföra mellan en systemkamera i tidigare nämn prisklass?

Z2 klarar av 4k videos, vad jag vet så är det ingen systemkamera i den prisklassen som klarar av det. Hur står Z2's filminspelning upp emot en systemkamera med 1080p? Vilka fler faktorer ska man jämföra vid kameror gällande filminspelning?

Såg ett test på youtube där Canon 60D DSLR skulle stå upp emot Z2. Fokusen hos Z2 blev satt över hela bilden, både i längre och kortare avstånd till föremålen. Samtidigt som Canon bara fokuserade på just ett föremål av bilden. Likadant resultat vid fotografering så som filminspelning. Säkert en amatörfråga som kommer skapa mycket irritationer bland er på flashback men är man nybörjare så är man. Är detta bara en inställning som fotografen gör? Eller är det en typ av lins?

Är det någon skillnad mellan spegellös och spegelreflex systemkamera i bildkvalité? Vad är skillnaden bortsett från att man måste se på skärmen i en spegellös och att den blir mindre i storlek?

Ska ut och resa mycket framöver och kommer fotografera/filma allt från natur, storstad, människor, surfing, djur m.m. Hur tycker ni jag skall göra? Om skillnaden är är stor nog att jag borde köpa både Z2 och en systemkamera, vilken kamera skulle ni rekommendera för mitt bruk inom den prisklassen?

Tacksam för svar
Är ju fan omöjligt för en sketen mobilkamera att filma i 4k med superbra kvalite,kanske om man skalar ner till 480p i så fall men i full upplösning så nja.
Köp en systemkamera om du ska fota seriöst,den har större sensor vilket ger lägre brus,du kan byta objektiv osv,gluggarna är nåt du bör lägga mycket pengar på om det ska vara nåt vettig särskilt om du ska fota vilda djur och behöver mycket brännvidd,köp inte nåt billligt skräp.
Nej det är ingen skillnad i bildkvalite mellan spegellöst eller med spegel,det hänger ju mer på sensor och gluggarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in