2014-07-19, 22:14
Medlem
JoeyJrs avatar
Hej flashback!
Nu ska en systemkamera inskaffas och det står mellan Nikon d5100 och Nikon d5200. Har erbjudande om att köpa en D5100 med ett Nikon VR 18-105mm objektiv, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636 för 3700 kr.
Det andra alternativet är en Nikon D5200 med följande objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=385208 för 4500kr.
Mitt intryck är helt klart att jag får ett bättre objektiv på det första alternativet. Viktigt för mig är HD filmning så tror ni att det blir en väldigt stor skillnad mellan D5100 och 5200?

Tack på förhand
Citera
2014-07-20, 02:57
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyJr
Hej flashback!
Nu ska en systemkamera inskaffas och det står mellan Nikon d5100 och Nikon d5200. Har erbjudande om att köpa en D5100 med ett Nikon VR 18-105mm objektiv, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636 för 3700 kr.
Det andra alternativet är en Nikon D5200 med följande objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=385208 för 4500kr.
Mitt intryck är helt klart att jag får ett bättre objektiv på det första alternativet. Viktigt för mig är HD filmning så tror ni att det blir en väldigt stor skillnad mellan D5100 och 5200?

Tack på förhand

Om du inte är en ordentligt vass fotograf kommer du inte att märka så stor skillnad mellan de kamerorna.

Dessutom är inte något av de objektiven speciellt fantastiska, om du pillar mycket med foto och video i något år har du snart växt ur de objektiven, så om jag Bore du hade jag köpt den billigare varianten, och sparat pengar till ett bättre objektiv längre fram. Objektiven är långt viktigare än kamerorna.
Citera
2014-07-20, 02:58
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Om du inte är en ordentligt vass fotograf kommer du inte att märka så stor skillnad mellan de kamerorna.

Dessutom är inte något av de objektiven speciellt fantastiska, om du pillar mycket med foto och video i något år har du snart växt ur de objektiven, så om jag Bore du hade jag köpt den billigare varianten, och sparat pengar till ett bättre objektiv längre fram. Objektiven är långt viktigare än kamerorna.

Och fy fan vad dåligt jag skriver idag. Syftningsfel, upprepningar, inga punkter.... Trött i huvudet.
Citera
2014-07-20, 13:43
Medlem
JoeyJrs avatar
Hur tror ni annars att en D7000 är att filma med. Självklart ska jag fota också men viktigt för mig är att filma när jag spelar fotboll osv. Ska även användas på resor så hållbarheten och robustheten är också viktig då den i stort sett endast ska användas i utomhusmiljöer, och förflyttas och klara långa resor osv. Planerar att kunna ha kameran i ca 2-3 år i alla fall.

Canon Eos 60D är också en kandidat då jag hört mycket gott om den när det gäller att filma. Plus att det är en mer robust modell. Har blivit erbjuden en 2 år gammal 60D kamerahus för 4000kr. Borde jag slå till på det?
Citera
2014-07-20, 14:52
Medlem
RedGooses avatar
Tjena!

Har tänkt införskaffa mig en kompakt systemkamera men det är sjukt svårt att veta vad man ska leta efter. Användningsområdet är på resor osv. så vill inte ha någon stor kamera.

Jag har hittat två stycken jag är intresserad av; Canon EOS M och Nikon 1 J3.
Fördelen med J3 är att den känns smidigare med sin inbyggda blixt. Fördelen med EOS M är att denna har bildstabilisator vilket J3 saknar men detta kanske inte är något man som amatör märker av?

Så, J3 eller EOS M? Lutar åt J3 än så länge
Citera
2014-07-20, 15:33
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedGoose
Tjena!

Har tänkt införskaffa mig en kompakt systemkamera men det är sjukt svårt att veta vad man ska leta efter. Användningsområdet är på resor osv. så vill inte ha någon stor kamera.

Jag har hittat två stycken jag är intresserad av; Canon EOS M och Nikon 1 J3.
Fördelen med J3 är att den känns smidigare med sin inbyggda blixt. Fördelen med EOS M är att denna har bildstabilisator vilket J3 saknar men detta kanske inte är något man som amatör märker av?

Så, J3 eller EOS M? Lutar åt J3 än så länge
Är nog ingen som kan välja åt dig,det är lite upp till dig själv också.
Gällande stabilisator så är det bara nödvändigt om du inte har tillräckligt snabb slutartid men ändå i närheten,detta gäller om du fotar handhållet och håller kameran så stabilt du kan.
Citera
2014-07-20, 16:03
Medlem
RedGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Är nog ingen som kan välja åt dig,det är lite upp till dig själv också.
Gällande stabilisator så är det bara nödvändigt om du inte har tillräckligt snabb slutartid men ändå i närheten,detta gäller om du fotar handhållet och håller kameran så stabilt du kan.
Jo, jag har ju egentligen bestämt mig för J3:an men ville se om det fanns någon anledning att kanske ändra mitt val.
Detta är trots allt min första kamera (förutom den på mobilen) så jag tror inte att jag kommer märka någon större skillnad mellan mina två val.
Citera
2014-07-20, 22:38
Medlem
evilbeavers avatar
Vilken är den bästa kameran(hela kitet, objektiv osv) som jag kan få idag under 5000 kr?
Citera
2014-07-21, 16:52
Medlem
libbens avatar
Mest för pengarna är beggade hus.

Titta om du kan hitta 550d på fotosidans köp o sälj,

Sedan jaga några objektiv.

Typ canons 50mm f1.8

Sigma 18-50 allround objektiv.

Med mera. Man får mer för pengarna ifall man tar och handlar lite beggat på nätet.

550d levererar som 7d i princip bildmässigt. Svårt att se skillnad, den syns mest vid högre isovärden runt 1600 och uppåt.
Citera
2014-07-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

550d levererar som 7d i princip bildmässigt. Svårt att se skillnad, den syns mest vid högre isovärden runt 1600 och uppåt.

Hur kan du ens nämna dessa två kameror i samma mening? Ja de kanske båda har POTENTIAL att ta samma kvalitet men även en mobilkamera har potential att ta en bra bild under rätt förhållanden. Men 7D har ju en prestanda som utklassar 550d och alla dessa variabler gör ju 7D till en betydligt mer kvalificerad kamera.

Till att börja med så är 550d en LITEN kamera som inte ens har två rattar för bländare och slutare. (Detta är ju skäl nog att inte välja 550D om man är intresserad av foto på lite högre nivå) 10 fler autofokuspunkter, dubbla ISO, 25 bilder i RAW serie jämfört med 6, mer än dubbelt så snabb sekvenstagning (8 kontra 3.7!!! STORT + för 7D), dubbelt så kort slutartid 1/8000 mot 1/4000, ingen sökarförstoring och full sökarteckning, allvädersskydd, aluminium-skal, batteri som klarar dubbelt så många bilder, separat infodisplay.

Nej det går inte att se skillnad i två stycken lyckade bilder för respektive kamera. Men testa först att få en lyckad bild med 55D i en situation där något går fort. 7D smattrar av 25 RAW-bilder på drygt 4 sek medan 55D lyckas skrapa ihop 6 under samma tid för att sedan stå och buffra. Sen ska man stå där och fippla med 550d genom att hålla in dubbla knappar för att ändra exponeringen... nä du.

Om man just summerar ihop allt detta så kan man inte ens jämföra kamerorna. Men visst må 550D vara en prisvärd kamera och jag kan absolut hålla med om att man får mer för pengarna än man kan tro. En nybörjare behöver inte så mycket tuffare grejer såvida man inte är säker på att man kommer utvecklas och lära sig foto på djupet.
Senast redigerad av dloow 2014-07-21 kl. 19:59.
Citera
2014-07-21, 20:31
Medlem
evilbeavers avatar
Nikon d3200, vad tror ni om den?
Citera
2014-07-21, 20:48
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver
Nikon d3200, vad tror ni om den?

Bra grejor. Lägg till en 35mm1.8 så har du kamera som är lätt att ta med sig, perfekt för att lära sig, och med kanonbra prestanda. Något att växa i/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in