2015-10-02, 16:31
Medlem
libbens avatar
Mitt första råd är att fota i Av läget, och scrolla med hjulet mellan olika nivåer. Sedan gör du samma sak i Tv läget.

När du lärt dig dem två och valt vilken du favoriserar mest så är du en bra bit på väg att fota!
Citera
2015-10-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Alla kameror duger i princip.

Vad för objektiv följer med?

Så länge den inte är synbart slaktad med repor och misshandlad.

En 18-55 mm lins, laddare och minneskort på 1 och 8 gb
Citera
2015-10-02, 19:32
Medlem
libbens avatar
Bara köpa ifall du är intresserad av att börja fota med dslr.
Citera
2015-10-13, 06:01
Medlem
Behöver lite hjälp här, även om jag googlat en del, men vill ju inte köpa fel..
Har en Canon eos m, standardobjektiv, 18-55 mm.
Det jag mestadels fotar är natur, porträtt och norrsken MEN det objektivet ger inte natthimlen sitt rätta utseende på bild, får tex inte med alla stjärnor och inte heler vintergatan trots rätt fokus, slutartid och ISO.
Vad för objektiv bör jag ha? Om någon vet
Citera
2015-10-13, 13:34
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qessica
Behöver lite hjälp här, även om jag googlat en del, men vill ju inte köpa fel..
Har en Canon eos m, standardobjektiv, 18-55 mm.
Det jag mestadels fotar är natur, porträtt och norrsken MEN det objektivet ger inte natthimlen sitt rätta utseende på bild, får tex inte med alla stjärnor och inte heler vintergatan trots rätt fokus, slutartid och ISO.
Vad för objektiv bör jag ha? Om någon vet

M är kompakta systemkametan va?

Ska du fota vintergatan t.ex. så vill man ha vidvinkel oftast och f/2.8 som lägst typ.

När jag skapade en time lapse med 2.8 på vidvinkel mitt i natten hade jag slutartid 23 sekunder.

Så hur lång slutartid har du testat?

Testa med högre slutartid, men vill du köpa nya objektiv så vill du ju helst ha 2.8 eller starkare.

Rekomenderar canons 50 glugg på 1.4 eller 1.8, de är billiga och ger dig mycket bra bild. Men det är ju inte vidvinkel, så de är inte bra att fota vintergatan med direkt om du nu inte vill få den där beskärda känslan i motiv/bakgrunder.

Men för att svara på din fråga, vidvinkel 11-16 typ och ljusstarkt. Vad du väljer att köpa är upp till dig, men sådant objektiv kostar mer än ditt kamerahus.

Dra på 18mm på ditt nuvarande hus och testa 30 sekunder på natten och se hur långt det tar dig.
Citera
2015-10-14, 01:09
Medlem
Citat:
M är kompakta systemkametan va?

Ska du fota vintergatan t.ex. så vill man ha vidvinkel oftast och f/2.8 som lägst typ.

När jag skapade en time lapse med 2.8 på vidvinkel mitt i natten hade jag slutartid 23 sekunder.

Så hur lång slutartid har du testat?

Testa med högre slutartid, men vill du köpa nya objektiv så vill du ju helst ha 2.8 eller starkare.

Rekomenderar canons 50 glugg på 1.4 eller 1.8, de är billiga och ger dig mycket bra bild. Men det är ju inte vidvinkel, så de är inte bra att fota vintergatan med direkt om du nu inte vill få den där beskärda känslan i motiv/bakgrunder.

Men för att svara på din fråga, vidvinkel 11-16 typ och ljusstarkt. Vad du väljer att köpa är upp till dig, men sådant objektiv kostar mer än ditt kamerahus.

Dra på 18mm på ditt nuvarande hus och testa 30 sekunder på natten och se hur långt det tar dig.

Ska definitivt prova tipset först och se!

Har provat slutartid som max på 20 sekunder tror jag, så får prova längre
Tack så mycket!

Och ja, M är den kompakta systemkameran
Citera
2015-10-14, 18:30
Medlem
diHibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag har en massa bra Minolta MD och Olympus OM glas. Om jag köper en Alpha 7 Mk 2 fullformatare, kan någon beskriva hur upplevelsen blir? Jag antar att man får köra nedbländat när man fokuserar? Hur går det till att välja bländare och få kameran att fatta vilken bländare man ställt in, hur är det att fokusera manuellt med t ex bländare 8 eller så? Jag fotar mest stadsvyer och landskap så 60-70% av mina bilder tas med typ 35mm och jag kan nog fokusera på oändligt. Men hur funkar ljusmätningen?

Skit att Sony bara har adapter för A-mount men inte för OM och MD. Skulle lätt lägga ett par tusen för en adapter som gav fullbländarmätning/fokusering och som kunde tala om i sökaren vilken bländare som var inställd. Syna att ingen ser en nisch. Men antar att marknaden är för liten. Drömmer dock om att det en dag kommer en match needelversion av Alpha 7 Mk 2 med fönster för bländarringen. Kan ju vara lite svårt på OM där bländarringen är längst fram men ändå...

Jag har ingen Mk2 men en Mk1 och kör bara manuella objektiv med adapter och tycker det funkar kanon! Dock som du redan konstaterat funkar inte bländarstyrning och man får inte med vare sig vald bländare eller brännvidd i exif datan vilken är lite irriterande och kan vara svårt att komma ihåg i efterhand vad man hade för inställning på respektive bild. Manuell fokusering är enkelt med focus peaking och förstoring. Sökarbilden blir lika ljus vilken bländare du än valt förutom i extrema fall som mörka miljöer och liten bländare eller med kraftigt ND filter (men i de flesta fall ser man bättre genom sökaren än med blotta ögat när det är mörkt) dock ställer jag nästan alltid ändå fokus på största bländaren för att få bättre koll på exakt vart fokus sitter och bländar sedan ner innan bilden tas. Ljusmätningen funkar också bra nerbländat men jag brukar nästan alltid få exponeringskompensera lite för att inte bränna ut högdagrar och lyfta skuggor i efterbehandlingen men detta har inget med vald bländare att göra.
Citera
2015-10-14, 23:54
Medlem
libbens avatar
Skapade dessa två timelapse med tokina 11-16 f/2.8 och canon 550d, sjukt bra hus. Som fortfarande levererar. Finns ju nya efterföljare som är grymma och väldigt prisvärda.

Stjärnhimmel:
https://www.youtube.com/watch?v=YQhRotugq3o

bilfärd:
https://www.youtube.com/watch?v=YGmFA6nAXkw

Stjärnhimmeln hade massa fukt under natten så jag avbröt efter någon timme på grund av för mycket vatten överallt

Den i bilen var en test bara för att se vilken effekt man kunde få till och vad som var vettigt inställningsmässigt. Takmonterad med sugfot i solluckan. Fungerade riktigt bra, men nästa gång skulle jag vinklat om backspelgen lite eller tagit bort, något att tänka på ifall man gör själv.

Nästa gång jag sätter upp time lapse för stjärnhimmel så gör jag det med påse/skydd över huset/objektivet så inte fukten dras till på samma sätt. Sedan i POST så fixar man lite bättre övergångar. Dessa timelapse är i princip bara rakt intryck i Adobe Premiere utan något speciellt. Ja, batchskript i PS då för lite korrigering. Sedan intryck i premiere.
Senast redigerad av libben 2015-10-14 kl. 23:59.
Citera
2015-10-15, 00:33
Medlem
systems avatar
Citat:
Skapade dessa två timelapse med tokina 11-16 f/2.8 och canon 550d, sjukt bra hus. Som fortfarande levererar. Finns ju nya efterföljare som är grymma och väldigt prisvärda.

Stjärnhimmel:
https://www.youtube.com/watch?v=YQhRotugq3o

bilfärd:
https://www.youtube.com/watch?v=YGmFA6nAXkw

Stjärnhimmeln hade massa fukt under natten så jag avbröt efter någon timme på grund av för mycket vatten överallt

Den i bilen var en test bara för att se vilken effekt man kunde få till och vad som var vettigt inställningsmässigt. Takmonterad med sugfot i solluckan. Fungerade riktigt bra, men nästa gång skulle jag vinklat om backspelgen lite eller tagit bort, något att tänka på ifall man gör själv.

Nästa gång jag sätter upp time lapse för stjärnhimmel så gör jag det med påse/skydd över huset/objektivet så inte fukten dras till på samma sätt. Sedan i POST så fixar man lite bättre övergångar. Dessa timelapse är i princip bara rakt intryck i Adobe Premiere utan något speciellt. Ja, batchskript i PS då för lite korrigering. Sedan intryck i premiere.
Kul! Jag blir sugen på att skaffa ett trevligt objektiv nu.
Citera
2015-10-16, 00:16
Medlem
Citat:

Fotat stjärnor med 50 F1,4, blev Massor med Coma Abberation
Googlad exempelbild
Citera
2015-11-05, 21:08
Medlem
MajorMajoness avatar
Tjena!
Nu är det såhär att jag tänkte införskaffa mig en systemkamera då min videokamera börjar bli rätt gammal och behöver någonting som jag både kan fota och filma skoteråkning med i vinter. Kommer även att fota annan extremsport och bilar. Har hört många som använt Canon EOS 550D och blev sugen på en själv. Hittade denna på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Eos_....htm?ca=10&w=2
och undrar om det främst är en vettig kamera till mitt endamål men även om det är rätt pris? hade tänkte att bjuda 3000kr.

Mvh
Citera
2015-12-09, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerleken
Okej, jag har fotat en del med min pappas gamla kompakt kamera. Nu har jag eget jobb och råd att köpa en systemkamera.

På grund av bristande kunskaper om vad man ska ha så ställer jag frågan rakt ut. Jag vill ha en bra allround systemkamera som med all "nödvändig" kringutrustning inte får kosta mer än, låt säga 8500 spänn. Jag har sneglat lite på Canon EOS 400D. Är den något att ha, eller är jag ute och cyklar.

Många frågor och inga svar, hoppas det ändras lite nu. Tack på förhand.

Jag skulle vilja föreslå den nya Canon M3, bra kvalitet, lätt att bära med sig, tar alla Canons objektiv, och alldeles tilläcklig kvalitet. Jag använder även Canon 5D, men M3 har blivit favoriten numera. Själv är jag yrkesfotograf med lång internationell erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in