2022-11-10, 09:13
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast kan du minnas att det uttalat varit med en demon på det okända? Är ju alltid samma sak med en person som avlidit men blivit kvar som spöke. Ibland är dock dessa väldigt starka och fysiska och ber ju i efterhand om ursäkt då man inte visste bättre. Man har ju inte heller hört något om naturväsen som ställt till det.

Kommer inte ihåg det, vet dock att han den blonda killen med långt hår fick svettas lite när en familj hållit på med brädan.
De hade tydligen bjudit in en massa tråkigheter. Om det var spöke eller demon vet jag inte. Hade det varit en demon hade han förmodligen inte klarar det själv.

När de boende kom hem var alla skåpluckor och garderobsdörrar öppna om jag inte minns rätt.
Citera
2022-11-10, 09:21
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Giertz har ju också berättat hur spöken gett sig på folk i hennes omgivning när hon sysslade med programmet och då undrar man ju hur platsbundna spöken är. Var väl också flera fall där spöken fastnat i t ex gruvor tidigare institutioner osv. Nästan som någon form av lokalt spökekosystem som livnär sig på varandra.

Du kan dra med dig dessa när du besöker platser.
Nåt jag ser är dem som är psykiskt svaga verkar mer vara utsatt, men det behöver inte vara så. Därför är jag emot de här spökjägarna och vad de håller på med. Rätt som det här har du tagit med dig nåt otrevligt hem.
Jag brukar säga till folk när de sett tex gungor svinga av sig själv, lampkronor tex eller annan aktivitet att avlägsna sig illa kvickt.
Citera
2022-11-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Du kan dra med dig dessa när du besöker platser.
Nåt jag ser är dem som är psykiskt svaga verkar mer vara utsatt, men det behöver inte vara så. Därför är jag emot de här spökjägarna och vad de håller på med. Rätt som det här har du tagit med dig nåt otrevligt hem.
Jag brukar säga till folk när de sett tex gungor svinga av sig själv, lampkronor tex eller annan aktivitet att avlägsna sig illa kvickt.

Ja i Giertz fall verkar det ha varit att hon drog med sig spöken som satte sig på en annan person. Verkar ha varit ett väldigt fysiskt spöke. Lite märkligt ändå men mediumen kan ju inte plocka upp allt och i områden som t ex sala silvergruva var det ju hur många spöken som helst som fastnat. Egentigen är det ju ganska så tragiskt om folks själar blir fast i 100-tals år man undrar ju lite hur det funkar. Var väl också något fall i Nora med någon katolsk präst som blivit kvar och det var ju sedan medeltiden.
Citera
2022-11-10, 12:24
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ja i Giertz fall verkar det ha varit att hon drog med sig spöken som satte sig på en annan person. Verkar ha varit ett väldigt fysiskt spöke. Lite märkligt ändå men mediumen kan ju inte plocka upp allt och i områden som t ex sala silvergruva var det ju hur många spöken som helst som fastnat. Egentigen är det ju ganska så tragiskt om folks själar blir fast i 100-tals år man undrar ju lite hur det funkar. Var väl också något fall i Nora med någon katolsk präst som blivit kvar och det var ju sedan medeltiden.

Precis jo så kan det vara.

Vet av en begravningsentreprenör som fick med sig saker hem.
Sen de där ”funeralhomes” i USA, där blir det ofta konstigheter. Entreprenören bor i samma hus som han jobbar med det där.

Ofta ser man aktivitet i sådana gamla hus.
Citera
2022-11-10, 12:53
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Precis jo så kan det vara.

Vet av en begravningsentreprenör som fick med sig saker hem.
Sen de där ”funeralhomes” i USA, där blir det ofta konstigheter. Entreprenören bor i samma hus som han jobbar med det där.

Ofta ser man aktivitet i sådana gamla hus.

Lite märkligt att det ska finnas så mycket påstådda spöken och ses så mycket aktivitet så ofta och på så många platser, men ännu har ingen någonsin klarat att få det ordentligt dokumenterat och bekräftat…
Varför är det så…..? Borde det inte ha kunnat fixas ordentliga bevis på detta för länge sedan, men fortfarande är det endast fantasifulla anekdoter ni kommer med….

Att de sen ska spöka extra mycket på platser de flesta helt spontant kan tycka känns lite kusliga, som gruvor t ex, är lite lustigt i sig. För i ett modernt samhälle så är det ju så att det dött folk på nästan alla platser nån gång genom tiderna, i de flesta lägenheter etc etc. Varför är det då så extremt få som inbillar sig att de ser eller upplever spöken…..?

Serien DO körs ju av ett vinstdrivande företag så varför har inte då de själva sett till att en gång för alla få fram riktiga seriösa bevis för något paranormalt, det skulle ju lätt ge dem betydligt mer klirr i kassan och berömmelse än de får nu av reklamen…. Men istället för att sätta upp ordentliga tester etc för att ordentliga bevis en gång för alla, på paranormalt, så väljer de att ha Giertz som lallar runt och lite kreativa filmningar och sen klippningar med spooky ljudpålägg för försöka skapa en för ändamålet givande stämning.

Så, för att koka ner det. Så om alla de bevis ni troende påstår finns, verkligen fanns om så bara ett enda, så skulle ju ingen normalt funtad person eller företag missa chansen att få det slutgiltigt bevisat, bekräftat att nåt paranormalt existerar. Men så sker alltså icke och inte verkar man från de troendes sida särskilt intresserade av att få det bevisat heller, ja med tanke på hur ni istället väljer att tramsa och fly från sådana frågor.

Det är rätt talade för att ni helt enkelt inte har nåt annat att klamra er fast vi än era egna fantasier vanföreställningar och påhittade anekdoter…
Citera
2022-11-10, 13:29
Medlem
Hittills har ju ingen lyckats bevisa nåt paranormalt trots feta erbjudanden över lång tid.

Här ett som pågått i många år utan lycka från Australien:

https://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Skeptics#$100,000_Prize

Här kanske det mest kända som pågick under några år, James randi i usa:

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Mi...rmal_Challenge

Det finns fler.
Kan det vara så att det helt enkelt är humbug?
Citera
2022-11-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Hittills har ju ingen lyckats bevisa nåt paranormalt trots feta erbjudanden över lång tid.

Här ett som pågått i många år utan lycka från Australien:

https://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Skeptics#$100,000_Prize

Här kanske det mest kända som pågick under några år, James randi i usa:

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Mi...rmal_Challenge

Det finns fler.
Kan det vara så att det helt enkelt är humbug?

Hej på dig.

Ja det är ju lite det som jag menar inte bara är intressant, utan ett bastant förödande slag mot alla de påståenden om att det (enligt vissa…) formligen kryllar av tomtar troll andar demoner och fan och hans moster av allehanda övernaturliga fenomen, som ingen kan förklara (fast det kan ju vetenskapen…) och ändå har alltså absolut ingen hittills klarat att klämma fram ett enda litet hållbart bevis på att något som helst paranormalt ens existerar…. Trots att det erbjudits ära berömmelse och mångmiljonbelopp i en massa år till den som kan få fram ett sådant bevis.

Vetenskapen har dessutom varit väldigt öppen (det är ju vetenskapens grundsignum…) och gjort en massa forskning försök och tester genom åren, med totalt fiasko, inte minsta indikation på att det ens skulle kunna existera något paranormalt har framkommit.

Då ligger det vid handen att det finns många många andra extremt mer sannolika förklaringar till alla dessa påstådda paranormala fenomen, från att det bara är allt från misstolkningar, sömnparalyser, felmedicinering, drogmissbruk, psykiskt sjukdom, avsiktliga bluffar till rena lögner och påhitt för en stunds uppmärksamhet. Vilket då betyder att man inte funnit någon anledning att tro att nåt paranormalt ens kan existera.

För annars är det som sagt extremt märkligt (eller egentligen talande…) varför TV4 eller vilken kanal det nu är, nöjer sig med att ha tramsiga påstådda medium lallande runt och låtsas få kontakt i vartenda avsnitt. Istället för att om det verkligen fanns andrar/spöken etc på alla de platser de besökt genom åren, bestämt sig för att verkligen bevisa dess förekomst, fånga det på riktigt, få det obestridligt dokumenterat och slå världen och vetenskapen med häpnad. Gissa om de skulle skopa in ära berömmelse och pengar på det…
Citera
2022-11-10, 18:33
Medlem
CompressorVanes avatar
Har någon av er varit till Borgvattnets prästgård? Jag var dit på 80 talet.

Det gjordes ett program ifrån det okända där för en massa år sedan.
Citera
2022-11-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Lite märkligt att det ska finnas så mycket påstådda spöken och ses så mycket aktivitet så ofta och på så många platser, men ännu har ingen någonsin klarat att få det ordentligt dokumenterat och bekräftat…
Varför är det så…..? Borde det inte ha kunnat fixas ordentliga bevis på detta för länge sedan, men fortfarande är det endast fantasifulla anekdoter ni kommer med….

Att de sen ska spöka extra mycket på platser de flesta helt spontant kan tycka känns lite kusliga, som gruvor t ex, är lite lustigt i sig. För i ett modernt samhälle så är det ju så att det dött folk på nästan alla platser nån gång genom tiderna, i de flesta lägenheter etc etc. Varför är det då så extremt få som inbillar sig att de ser eller upplever spöken…..?

Serien DO körs ju av ett vinstdrivande företag så varför har inte då de själva sett till att en gång för alla få fram riktiga seriösa bevis för något paranormalt, det skulle ju lätt ge dem betydligt mer klirr i kassan och berömmelse än de får nu av reklamen…. Men istället för att sätta upp ordentliga tester etc för att ordentliga bevis en gång för alla, på paranormalt, så väljer de att ha Giertz som lallar runt och lite kreativa filmningar och sen klippningar med spooky ljudpålägg för försöka skapa en för ändamålet givande stämning.

Så, för att koka ner det. Så om alla de bevis ni troende påstår finns, verkligen fanns om så bara ett enda, så skulle ju ingen normalt funtad person eller företag missa chansen att få det slutgiltigt bevisat, bekräftat att nåt paranormalt existerar. Men så sker alltså icke och inte verkar man från de troendes sida särskilt intresserade av att få det bevisat heller, ja med tanke på hur ni istället väljer att tramsa och fly från sådana frågor.

Det är rätt talade för att ni helt enkelt inte har nåt annat att klamra er fast vi än era egna fantasier vanföreställningar och påhittade anekdoter…
Det Okända består av bedragare oavsett om de är det medvetet eller inte.

Alla saker har vetenskapliga förklaringar. Jag blir själv vidskeplig men gör alltid en hyfsat bra beräkning av vad som skett. Det är samspelet som intresserar mig.

Finns i ha skäl till att spöken skulle klamra sig fast. Ungefär som när ett helt hus brakade mer eller mindre och blev totalt värdelöst som boende efter att jag bott i det. Var i samband med någon film kom ut. Paranormal activity? (Minns inte vad den hette) och när de skulle elda för att vi skulle få värme kom den jag hyrde upp förbryllad då han hittat ett dagiskort på mig när jag var 3-4 år (ett stort som man brukade göra tavlor av) och undrade om det var mitt och om det verkligen var något som skulle brännas upp bland skräpet (kartonger). På något märkligt vis måste det ha åkt med även om de andra tyckte det var obehagligt. Annars så är det ju någon som stulit det och lagt ner det.

Vi ser mönster i efterhand där de inte finns och även medan de sker. Det är naturligt och ett måste för vår överlevnad
Citera
2022-11-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hej på dig.

Ja det är ju lite det som jag menar inte bara är intressant, utan ett bastant förödande slag mot alla de påståenden om att det (enligt vissa…) formligen kryllar av tomtar troll andar demoner och fan och hans moster av allehanda övernaturliga fenomen, som ingen kan förklara (fast det kan ju vetenskapen…) och ändå har alltså absolut ingen hittills klarat att klämma fram ett enda litet hållbart bevis på att något som helst paranormalt ens existerar…. Trots att det erbjudits ära berömmelse och mångmiljonbelopp i en massa år till den som kan få fram ett sådant bevis.

Vetenskapen har dessutom varit väldigt öppen (det är ju vetenskapens grundsignum…) och gjort en massa forskning försök och tester genom åren, med totalt fiasko, inte minsta indikation på att det ens skulle kunna existera något paranormalt har framkommit.

Då ligger det vid handen att det finns många många andra extremt mer sannolika förklaringar till alla dessa påstådda paranormala fenomen, från att det bara är allt från misstolkningar, sömnparalyser, felmedicinering, drogmissbruk, psykiskt sjukdom, avsiktliga bluffar till rena lögner och påhitt för en stunds uppmärksamhet. Vilket då betyder att man inte funnit någon anledning att tro att nåt paranormalt ens kan existera.

För annars är det som sagt extremt märkligt (eller egentligen talande…) varför TV4 eller vilken kanal det nu är, nöjer sig med att ha tramsiga påstådda medium lallande runt och låtsas få kontakt i vartenda avsnitt. Istället för att om det verkligen fanns andrar/spöken etc på alla de platser de besökt genom åren, bestämt sig för att verkligen bevisa dess förekomst, fånga det på riktigt, få det obestridligt dokumenterat och slå världen och vetenskapen med häpnad. Gissa om de skulle skopa in ära berömmelse och pengar på det…

Hej själv,

Ja det är nog så att de gör samma bedömning som vi nog gör. Det finns inget sånt alltså ingen berömmelse att vinna. Kan inte randi och alla andra organisationer med intelligent folk visa detta trots många försök så finns det ingen möjlighet för dem att visa det. Bättre då att tjäna pengar på att utnyttja folks godtrohet.

Det enda som finns av detta är nåt i bemärkelsen troll, och då troll på nätet. Men det är ju en annan sak.
Citera
2022-11-14, 16:47
Medlem
vonDys avatar
Har själv upplevt saker jag inte förklara rationellt.Är heller inte vetenskapsmän eller esoteriker.
Dock tycker jag att Det Okända är lite "manna åt folket" - ungefär som en hemanent på 70-talet,en Carpe Diem-kylskåpsmagnet på 80-talet.Något självklart.Självklart är det "något" i gemene mans och kvinnas väggar idag?
Såväl i höghus som i stuga.

Dessutom tycker jag att de (flesta) som utger sig för att vara medium och påstår sig besitta denna "gåva" att kommunicera över gränser,är förmätna - och med disrespekt för det vi verkligen inte kan förklara.
En del tjänar t.o.m pengar på det.
Charlataner.
Citera
2022-11-17, 16:47
Medlem
Tindraindras avatar
Jag har sett några avsnitt av Det okända de senare dagarna och har noterat att det är vaga påståenden medierna kommer med. Jag tänker att det inte skulle kunna vara svårare för mig själv att här hemma lunkra fram saker som "människorna som levde här tidigare hade det tufft och de drack mycket" "i närheten har ett barn omkommit och det har skett en olycka med häst och vagn". Informationen är väldigt generell och stämmer nog överens med de flesta områden och hushåll förr. Det är aldrig någon som ger konkret Information som att "Det bodde en ensam kvinna vid namn Katarina här". "Hon födde tre barn, dog år 1788 och begravdes på närmsta kyrkogård."

Det jag dock tycker är lite underligt är när flera människor tror sig uppleva paranormal aktivitet på samma ställe, i vissa fall har även tidigare husägare konstaterat samma. Sedan är det även lite förunderligt att den mediala lyckas träffa "rätt" hela tiden. Min spontana tanke är att personen vid iallfall något tillfälle borde försäga sig. Nu tänker jag på när medium spår någon personligen.

Jag tycker ändå att det är nonsens och tar man exempelvis tio medium till samma plats vid olika tillfällen lär de ge olika utsagor.
Angående cold reading så finns det ett jätteroligt spådoms test gjort av skeptiker för att avslöja hur lätt det är att ge någorlunda tillförlitlig information till människor.
Testa, på mig stämde det ganska bra

https://www.google.com/url?sa=t&sour...CCvOwuEJFqHv9s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in