Citat:
Ursprungligen postat av
Menlonson
Haha, vem vet. De kanske har varit inblandade i andra ljusskygga verksamheter tidigare.
Jag kan ändå tänka mig att vissa medium faktiskt själva tror på det de håller på med, i alla fall delvis. Sen finns det ju en hel del som blivit påkomna med ganska uppenbara bluffar. Men för den sakens skull kanske de tror på vissa delar av det de gör. De kan ju faktiskt, delvis eller helt, lura sig själva på samma sätt som de lurar sina klienter.
Dock måste de ju hela tiden bortse från och ignorera all den kritik de får. Men de har nog med tiden blivit så pass insnöade i det de håller på med att deras kognitiva dissonans uppnår episka proportioner. Sen tror jag att det kan dölja sig en hel del psykologisk problematik hos de här människorna och de skulle säkert kunna få flertalet diagnoser fastställda ifall de lät sig undersökas. Då tänker jag på hela biten med att tro sig få information från "de döda". Om det är vad de faktiskt upplever, om det så är röster eller bilder, så finns det ju en förklaring till det. Men för dem som är rena bluffare och är helt medvetna om det kan ju å andra sidan bara hitta på rakt av.
Jag tror faktiskt att du har rätt i det mest du skriver. Inget att orda om. Jag tycker även att klippningen i en del program är usel - särskilt i de fall när "brevskrivarna" (eller de som anmält sig till programmet) syns skratta i bild, le och kika på någon kameraman eller någon ur teamet med gladlynt mimik. Personligen känns det mesta uppgjort, iscensatt och bluff, givetvis.
En annan fråga som dykt upp, är ju varför de aldrig (vad jag sett) är i storstäder, och dess centrala delar, utan besöker bara folk rejält ute på vischan, eller på mindre orter i någon halvsliten gammal villa? Trivs inte spöken, andar och väsen i storstäder eller i luggslitna gamla miljonprogram? Jag menar det kryllar ju av gamla lägenheter (som det rimligen har dött en hel drös med folk i som "vägrar gå till den ljusa sidan")? Det borde ju rimligen krylla av spöken i exempelvis Gamla Stan i Stockholm och andra storstäder? Misstänker även att de "andarna" är lite coolare och har varit med om skojigare saker än att hyvla trista bänkar, jobbat på bruk, varit en byfåne, dött i TBC eller odlat Hälsinglands godaste jordgubbar?
Och varför är det i princip alltid samma klientel som kontaktar "Det Okända"? Sällan några storstads hipsters, akademiker eller tiopoängare (förlåt) som dyker upp i programmet. Förlåt mina fördomar och eventuellt taskiga syn på folk, men det känns ju mest som det är bönder, lågutbildade, white trash, krockskadade 2-poängare, avdankade kristall-och-tarot-tanter och folk med lättare begåvningshandikapp som dessa "spökjägare" besöker? Jag tycker programmet är lite av lyteskomik tyvärr. Och är det hundra uppgjort, borde ju redaktionen rimligare betala mer kreddiga deltagare? Programmet som sådant är faktiskt mer mystiskt än själva innehållet!