2022-11-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Du ser ju inte heller vad du själv skriver!?

Först påstår du helt att några klipp på tuben inte är några bevis, sen ska jag kolla på dina klipp DU anser är bevis!?

Minns ett avsnitt där nåt ryckte och drog våldsamt i en dörr. Dörrhandtagen slog våldsamt.
Otrevligt om man vaknar av detta mitt i natten!

Gör dig inte dummare än du är.
Tips, sätt dig ner någonstans där du inte har en massa distraktioner runtomkring dig och läs igen vad det var jag skrev. Gärna flera gånger så kanske det går upp ett ljus tillslut. Jag skrev och förklarade den exakta anledningen till varför de båda situationerna inte är jämförbara och dina svar visar att du inte förstår ett jota av vad jag menade. Eller så trollar du bara, vet inte vilket som är värst.
Senast redigerad av Menlonson 2022-11-07 kl. 21:30.
Citera
2022-11-07, 21:23
Medlem
HermanSermans avatar
Varför har alla manliga medium i programmet en look och aura av att tillhöra KRIS (Kriminellas Revansch i Samhället)?
Citera
2022-11-07, 21:28
Medlem
Citat:
Om du baktalar nåt du aldrig prövat eller vet nåt om, är du bedragaren ingen skall lyssna på heller.

Jag anser mig vara ganska påläst när det kommer till hur vi kan luras av våra sinnen. Det finns mängder med exempel på när medium uppträder. Det är uppenbart att de bluffar, medvetet eller omedvetet, om man vet vad man ska leta efter. Jag har belägg för mycket av det jag påstår, som är kontrollerbara. Du har det inte.

Citat:
Jag har följt denna serien sedan den började.
Har du det?

Varför ska jag kolla på den bluffshowen? Jag har sett några avsnitt och det räcker. Fullkomligt uppenbart vad som pågår. Lägg din tid på att studera verkligheten istället eller håll dig till att kolla på underhållningsprogram som inte utnyttjar utsatta människor.
Citera
2022-11-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Varför har alla manliga medium i programmet en look och aura av att tillhöra KRIS (Kriminellas Revansch i Samhället)?

Haha, vem vet. De kanske har varit inblandade i andra ljusskygga verksamheter tidigare.

Jag kan ändå tänka mig att vissa medium faktiskt själva tror på det de håller på med, i alla fall delvis. Sen finns det ju en hel del som blivit påkomna med ganska uppenbara bluffar. Men för den sakens skull kanske de tror på vissa delar av det de gör. De kan ju faktiskt, delvis eller helt, lura sig själva på samma sätt som de lurar sina klienter.

Dock måste de ju hela tiden bortse från och ignorera all den kritik de får. Men de har nog med tiden blivit såpass insnöade i det de håller på med att deras kognitiva dissonans uppnår episka proportioner. Sen tror jag att det kan dölja sig en hel del psykologisk problematik hos de här människorna och de skulle säkert kunna få flertalet diagnoser fastställda ifall de lät sig undersökas. Då tänker jag på hela biten med att tro sig få information från "de döda". Om det är vad de faktiskt upplever, om det så är röster eller bilder, så finns det ju en förklaring till det. Men för dem som är rena bluffare och är helt medvetna om det kan ju å andra sidan bara hitta på rakt av.
Citera
2022-11-07, 22:40
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Haha, vem vet. De kanske har varit inblandade i andra ljusskygga verksamheter tidigare.

Jag kan ändå tänka mig att vissa medium faktiskt själva tror på det de håller på med, i alla fall delvis. Sen finns det ju en hel del som blivit påkomna med ganska uppenbara bluffar. Men för den sakens skull kanske de tror på vissa delar av det de gör. De kan ju faktiskt, delvis eller helt, lura sig själva på samma sätt som de lurar sina klienter.

Dock måste de ju hela tiden bortse från och ignorera all den kritik de får. Men de har nog med tiden blivit så pass insnöade i det de håller på med att deras kognitiva dissonans uppnår episka proportioner. Sen tror jag att det kan dölja sig en hel del psykologisk problematik hos de här människorna och de skulle säkert kunna få flertalet diagnoser fastställda ifall de lät sig undersökas. Då tänker jag på hela biten med att tro sig få information från "de döda". Om det är vad de faktiskt upplever, om det så är röster eller bilder, så finns det ju en förklaring till det. Men för dem som är rena bluffare och är helt medvetna om det kan ju å andra sidan bara hitta på rakt av.

Jag tror faktiskt att du har rätt i det mest du skriver. Inget att orda om. Jag tycker även att klippningen i en del program är usel - särskilt i de fall när "brevskrivarna" (eller de som anmält sig till programmet) syns skratta i bild, le och kika på någon kameraman eller någon ur teamet med gladlynt mimik. Personligen känns det mesta uppgjort, iscensatt och bluff, givetvis.

En annan fråga som dykt upp, är ju varför de aldrig (vad jag sett) är i storstäder, och dess centrala delar, utan besöker bara folk rejält ute på vischan, eller på mindre orter i någon halvsliten gammal villa? Trivs inte spöken, andar och väsen i storstäder eller i luggslitna gamla miljonprogram? Jag menar det kryllar ju av gamla lägenheter (som det rimligen har dött en hel drös med folk i som "vägrar gå till den ljusa sidan")? Det borde ju rimligen krylla av spöken i exempelvis Gamla Stan i Stockholm och andra storstäder? Misstänker även att de "andarna" är lite coolare och har varit med om skojigare saker än att hyvla trista bänkar, jobbat på bruk, varit en byfåne, dött i TBC eller odlat Hälsinglands godaste jordgubbar?

Och varför är det i princip alltid samma klientel som kontaktar "Det Okända"? Sällan några storstads hipsters, akademiker eller tiopoängare (förlåt) som dyker upp i programmet. Förlåt mina fördomar och eventuellt taskiga syn på folk, men det känns ju mest som det är bönder, lågutbildade, white trash, krockskadade 2-poängare, avdankade kristall-och-tarot-tanter och folk med lättare begåvningshandikapp som dessa "spökjägare" besöker? Jag tycker programmet är lite av lyteskomik tyvärr. Och är det hundra uppgjort, borde ju redaktionen rimligare betala mer kreddiga deltagare? Programmet som sådant är faktiskt mer mystiskt än själva innehållet!
Citera
2022-11-07, 23:01
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att du har rätt i det mest du skriver. Inget att orda om. Jag tycker även att klippningen i en del program är usel - särskilt i de fall när "brevskrivarna" (eller de som anmält sig till programmet) syns skratta i bild, le och kika på någon kameraman eller någon ur teamet med gladlynt mimik. Personligen känns det mesta uppgjort, iscensatt och bluff, givetvis.

En annan fråga som dykt upp, är ju varför de aldrig (vad jag sett) är i storstäder, och dess centrala delar, utan besöker bara folk rejält ute på vischan, eller på mindre orter i någon halvsliten gammal villa? Trivs inte spöken, andar och väsen i storstäder eller i luggslitna gamla miljonprogram? Jag menar det kryllar ju av gamla lägenheter (som det rimligen har dött en hel drös med folk i som "vägrar gå till den ljusa sidan")? Det borde ju rimligen krylla av spöken i exempelvis Gamla Stan i Stockholm och andra storstäder? Misstänker även att de "andarna" är lite coolare och har varit med om skojigare saker än att hyvla trista bänkar, jobbat på bruk, varit en byfåne, dött i TBC eller odlat Hälsinglands godaste jordgubbar?

Och varför är det i princip alltid samma klientel som kontaktar "Det Okända"? Sällan några storstads hipsters, akademiker eller tiopoängare (förlåt) som dyker upp i programmet. Förlåt mina fördomar och eventuellt taskiga syn på folk, men det känns ju mest som det är bönder, lågutbildade, white trash, krockskadade 2-poängare, avdankade kristall-och-tarot-tanter och folk med lättare begåvningshandikapp som dessa "spökjägare" besöker? Jag tycker programmet är lite av lyteskomik tyvärr. Och är det hundra uppgjort, borde ju redaktionen rimligare betala mer kreddiga deltagare? Programmet som sådant är faktiskt mer mystiskt än själva innehållet!

Ja, det är helt klart väldigt mycket som är oklart kring produktionen av det här programmet. Och det är som du säger, det är ganska lätt att hitta gemensamma nämnare hos de som är med i programmet och anlitar medium. Ja, ibland blir det oavsiktligt komiskt och lite lyteskomik över allt.

Jag undrar hur Caroline Giertz ställer sig till det hela, är det fortfarande hon som leder programmet? Hon måste ju ha en hel del insikter i hur allt går till. Men hon är väl så troende själv att mediumen lätt kan linda henne kring fingret och hon låter säkert mycket slippa igenom så länge det blir bra TV.
Senast redigerad av Menlonson 2022-11-07 kl. 23:05.
Citera
2022-11-07, 23:16
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Ja, det är helt klart väldigt mycket som är oklart kring produktionen av det här programmet. Och det är som du säger, det är ganska lätt att hitta gemensamma nämnare hos de som är med i programmet och anlitar medium. Ja, ibland blir det oavsiktligt komiskt och lite lyteskomik över allt.

Jag undrar hur Caroline Giertz ställer sig till det hela, är det fortfarande hon som leder programmet? Hon måste ju ha en hel del insikter i hur allt går till. Men hon är väl så troende själv att mediumen lätt kan linda henne kring fingret och hon låter säkert mycket slippa igenom så länge det blir bra TV.

Ja det är CG fortfarande. Jag skummade några program från nyare säsonger häromdagen, har även gjort så förr om åren. Hon har väl lett programmet i typ tjugo år. Otroligt att hon orkat, det är ju i princip samma program varje gång känns det som. Du har säkert rätt, eventuellt är hon torsk på spöken och andar, eller så är hon grymt högavlönad av produktionsbolaget och vet så klart att allt är bluff.
Citera
2022-11-08, 00:59
Medlem
Citat:
Ja det är CG fortfarande. Jag skummade några program från nyare säsonger häromdagen, har även gjort så förr om åren. Hon har väl lett programmet i typ tjugo år. Otroligt att hon orkat, det är ju i princip samma program varje gång känns det som. Du har säkert rätt, eventuellt är hon torsk på spöken och andar, eller så är hon grymt högavlönad av produktionsbolaget och vet så klart att allt är bluff.

Ja, eller lite grann av båda delarna. Har för mig jag sett henne snacka om programmet någon gång och att det då framgått att hon tror på spöken och jag har även sett henne försvara både programmet och de medium som medverkar. Hon tjänade säkert en hel del som programledare och i och med att hon varit med så länge så kommer hon ju alltid att bli förknippad med programmet och hon har säkert varit medveten om att det förmodligen minskat hennes chanser att få jobb inom mer seriösa sammanhang på TV och därför bara fortsatt. Hade varit kul att veta hur höga tittarsiffror det haft som mest.

Men det görs inga nya avsnitt längre va? Har inte sett någonting om det nämligen, 2019 verkar varit det senaste. Det är ju alltid nåt positivt iaf. Men undrar vad det beror på. Om det var så att det sakta men säkert fick lägre och lägre tittarsiffror? Eller att det var en äldre generation tittare som inte längre finns kvar och att det inte fyllts på av yngre tittare som kanske har lättare att genomskåda det av någon anledning? Eller så är det andra program som börjat sändas som rör liknande ämnen och konkurrerar såsom spökjägarprogram?

Skulle vara roligt ifall det kom något program som ser igenom och avslöjar sådana här bluffar typ som det som sändes i Norge eller om det var Danmark för några år sedan, kommer inte ihåg vad det hette just nu. För varje program såsom Det okända så borde det sändas 10 stycken program där man genomskådar bluffar och går igenom kritiskt tänkande och källkritik.
Citera
2022-11-08, 06:51
Medlem
Citat:
Jag lämnade ingen info överhuvudtaget före. Så nog arbetade jag för att inte bli lurad.

Vad tyckte du om avsnittet med den familjen där en pojke spökade runt i lägenheten?
Det lät som att nåt form av drunkningstillbud hänt i badrummet.

Trist var det. Dålig energi var det också där.
Intressant, eller hur!?

Definiera ”energi” din text ovan, kan du det…?
Citera
2022-11-08, 06:58
Medlem
Citat:
Det kanske var Nigeriabreven dina som vibrerade och spökade!?

Jag undrar mest vad du tycker om serien jag, särskilt intressant tycker jag det är när Terry är med. Han är ju helt otrolig!
Sala silvergruva avsnittet var häftigt!

Många hade gått bort där. I gruvras tex.
Tragiskt eller hur!?

Ja det är såklart ooootroligt starka bevis att kunna babbla luddigt runt händelser i och runt gruvan som vem som helst kan finna info på nätet om vid en enkel googling….

Kan upplysa dig om att jag långt före den nivån blev öppnad för visning (om den ens ännu är det…?) varit ner till en mycket djupare nivå i gruvan än som då var öppnad för visning. Detta var för över 30 år sedan då jag och en kompis kände två av de som jobbade som guider i gruvan på den tiden. De visade bl a rasställen där man visste att det låg kvar lämningar efter omkomna. Men några spöken etc eller annat märkligt märkte man inget alls av, inte ens hundarna vi hade med oss reagerade på annat än att det var svinkallt om tassarna.

Detta är såklart sant, för det är en anekdot.
Citera
2022-11-08, 09:06
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det är såklart ooootroligt starka bevis att kunna babbla luddigt runt händelser i och runt gruvan som vem som helst kan finna info på nätet om vid en enkel googling….

Kan upplysa dig om att jag långt före den nivån blev öppnad för visning (om den ens ännu är det…?) varit ner till en mycket djupare nivå i gruvan än som då var öppnad för visning. Detta var för över 30 år sedan då jag och en kompis kände två av de som jobbade som guider i gruvan på den tiden. De visade bl a rasställen där man visste att det låg kvar lämningar efter omkomna. Men några spöken etc eller annat märkligt märkte man inget alls av, inte ens hundarna vi hade med oss reagerade på annat än att det var svinkallt om tassarna.

Detta är såklart sant, för det är en anekdot.

Det trista med dig är att du pratar på dina egna tillgjorda regler.

Sen blir du sur när du får samma paket tillbaka.

Vad är det för fel på denna serien!? Den är ju kanon ju!
Citera
2022-11-08, 09:12
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Definiera ”energi” din text ovan, kan du det…?

Det kändes inte bra det. Till och med jag bakom tv:n förstod det.

Det är som att du går in på en arbetsplats där folk inte trivs och folk är ledsna. Det känns i fikarummet. Dålig energi.

Du är stängd för sådant här jag förstår det av vad du skriver.

Alla är inte så dock, det får du lov att förstå.

Serien speglar mycket saker som faktiskt händer många människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in