Citat:
Massor!
Ett övertygande cold reading-knep är att be någon att i efterhand kolla upp något sannolikt. Den sannolika effekten blir då: "Huuur kunde han veta det? Inte ens vi visste ju om det ..."
Här har du ett sentida exempel i Det okända. Du kan också räkna antalet gånger som Terry Evans säger "check it" under denna storseans.
Fast Calle, nu argumenterar du ju emot fel sak. Jag vet att Cold Reading är din "grej", och att du tycker allt är cold reading. Men mitt inlägg handlade ju inte om det, utan om trådens huvudfråga, som i vanlig ordning perverterats till ännu ett jäkla tjafs om
hur medierna fuskar. Vad den här tråden handlade om, ursprungligen, var huruvida redaktionen bakom det Okända medvetet fuskar och ger medierna manus, förhandsinformation, och researchar i förväg, och jag säger att, nej, det gör de inte.
Mitt exempel var inte ett motbevis mot cold reading, utan ett exempel på hur de som anser att TV-teamet fuskar kan kolla upp detta, eftersom hur mycket cold reading det än är, så hade inte Terry informationen i förväg, och researchen i sig diarieförs av landsarkivet. Jämför sedan med inspelningsdatum.