2009-10-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Väljer att citera mig själv.

Som jag skrev så är värmeutvecklingen i en bränslecell marginell jämfört med avgaser 800 grader som uppstår i en Stirlingmotor när man förbränner LOX och Diesel, och som sedan i flera steg med havsvatten kyls ner och lämnar ubåtskrovet.

Det finns 2 olika system av bränsleceller tillverkade av Siemens och som används på 209/212/214.

Arbetstemperaturen för bränslecellen är 70-80 grader Celsius och cellerna är vattenkylda.
BZM-34 är den mista och är på 34 kW för varje cell, man använder 9 st celler som väger 650 kilo styck och levererar 52,3 volt och 650 A vardera.

De flesta av ubåtarna använder istället BZM-120 på 120 kW vardera, och där man använder 2 st på då totalt 240 kW. Varje cell väger 900 kilo och leverar 215 Volt och 560 A.

http://www.sea.siemens.com/us/internet-dms/Internet/MarineComm/General/Docs/Siemens%20Presents%20Fuel%20Cell%20at%20the%20Adva nce%20Naval%20Propulsion%20Symposium.pdf
Hur stor yta/volym ska man kyla på bränslecellen jämnfört med avgaserna och är arbetstemperaturen 70-80 efter att man kylt dom?

Men eftersom dom måste kylas så där ett ändå extra moment som inte nämnts tidigare
Citera
2009-10-03, 19:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur stor yta/volym ska man kyla på bränslecellen jämnfört med avgaserna och är arbetstemperaturen 70-80 efter att man kylt dom?

Men eftersom dom måste kylas så där ett ändå extra moment som inte nämnts tidigare
Att de kyls behöver inte betyda att man har ett system kylmedia som pumpas runt med pumpar mm.

Arbetstemperatur menas att det är vid den temperaturen som själva arbetet i cellen sker, runt cellen i kylmedian är det förmodligen svalare.

70-80 grader är även normal temperatur på en diesel eller bensinmotor, så vi kan nog utgå från att själva Stirlingmotorn birdrar en del till att höja temperaturen i maskinrummet ( och då i ubåten).

Men avgaser som är 800 grader varma och som måste ut ur ubåten är ett betydligt större problem då det krävs ett omfattande kylsystem med pumpar mm. När kylvattnet är ca 25 grader blandas det ännu en gång med havsvatten för att då lämna ubåten.

Bränslecell är då ett betydligt smidigare system.
Verkningsgraden för Siemens bränsleceller i 212/214 ligger även på 58-69% för att jämföras med KockumsStirling som ligger på 33% ( bensinmotor 30-35% och Diesel 40-45%).
Siemens bränslecellsystem har viss cirkulation och gör sig även av med spillvatten.

Edit,
Senast redigerad av krokodil 2009-10-03 kl. 19:22.
Citera
2009-10-03, 19:38
Medlem
Citat:
Inte 20 ubåtar, utan 20 system då de flesta använder 2 st vardera ( 8 ubåtar har systemet vad jag vet - är dock inte säker på Näckens status som ubåt i dagsläget, kanske hon har blivit rakblad).

Du säger att jag har fel och att du vet antalet men inte får säga något - varför då yttra sig.

Japan har för närvarande köpt 5 st system som då tillverkas på licens i Japan.

Okej pratar vi tillverkade system så är du verkligen fel ute med dina egenberäknade antal ...

Att jag yttrade mig var för att du själv valde att trycka på om "ATT JAG VET"...och då ville jag bara påpeka att du inte alls visste om antalet..

Men jag lovar ..Ska inte "regna något mer på din parad"...
Citera
2009-10-03, 19:44
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Okej pratar vi tillverkade system så är du verkligen fel ute med dina egenberäknade antal ...

Att jag yttrade mig var för att du själv valde att trycka på om "ATT JAG VET"...och då ville jag bara påpeka att du inte alls visste om antalet..

Men jag lovar ..Ska inte "regna något mer på din parad"...
Du sade att jag hade rejält fel när jag gissade på ca 20 system - dvs 15 på Kockums ubåtar + de 5 som Japan har köpt - men som visade sig vara licenstillverkade av Kawasaki.

Om du nu säger att jag har fel, och det har tillverkats "betydligt" fler system enligt dig så får du nog utveckla lite.

Jag har aldrig sagt "att jag vet" hur många system som byggts, men 15+5 verkade rimligt, men som visade sig vara 5 för mycket.

Men det är klart, du vet någon hemlig källa som ger dig information du inte får yttra....
Citera
2009-10-03, 19:50
Medlem
Citat:
Du sade att jag hade rejält fel när jag gissade på ca 20 system - dvs 15 på Kockums ubåtar + de 5 som Japan har köpt - men som visade sig vara licenstillverkade av Kawasaki.

Om du nu säger att jag har fel, och det har tillverkats "betydligt" fler system enligt dig så får du nog utveckla lite.

Jag har aldrig sagt "att jag vet" hur många system som byggts, men 15+5 verkade rimligt, men som visade sig vara 5 för mycket.

Men det är klart, du vet någon hemlig källa som ger dig information du inte får yttra....

Det räcker med att säga att jag vet...

Seså nu får t.o.m jag ha en egen parad.. coolt
Citera
2009-10-03, 20:14
Medlem
Hur är det med Sinagpore?

Citat:
De tekniska detaljerna har Kockums dock lovat Singapore att hemlighålla.

Men det är högst sannolikt att den tidigare elmotorn som drevs av batterier som laddades via två dieselmotorer nu får el av tystgående Stirlingmotorer
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article595311.ece?commentsort=1
Citera
2009-10-03, 20:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur är det med Sinagpore?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article595311.ece?commentsort=1
Det är väl redan officiellt att de båda Västergötland som Singapore köpte uppgraderades med Stirling på samma sätt som Södermanlandklass.
Citera
2009-10-04, 00:07
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Du måste vara riktigt sjuk.....

Du fortsätter att skriva saker som du enbart gissar, och där jag har motbevisat dig gång efter gång.

Även från Kockums sida som anger att deras Stirling är av typen förbränningsmotor med extern förbränning - som jag länkat till 2 gånger.

I Kockums stirlingmotormodul så förbränner man Diesel och Flytande syre, som då hettar upp den helium ( arbetsgas) som utför arbetsmomentet att driva kolven - som i sin tur driver vevaxeln konstant 2000 varv/minut för att drive en generator.
Extern förbränning kallas det därför att förbränningen inte sker inne i cylindern med kolven - utan på utsidan, det sker ändå i själva motormodulen.

Det är du som gissar och hittar på allt eftersom det passar dig.
Ditt vanliga tabellrunkande utan egentligt sammanhang.
Citera
2009-10-04, 00:14
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det är du som gissar och hittar på allt eftersom det passar dig.
Ditt vanliga tabellrunkande utan egentligt sammanhang.
Nej, nu pratar du om dig själv....

Det är du som säger att 212/214 är omoderna om 5-6 år.

Att A26 kommer att bli mer kapabel än 214.

Att 214 är en trimmad 209 osv.

Det är du som gissar, trots att du blir motbevisad.
Citera
2009-10-04, 21:53
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Nej, nu pratar du om dig själv....

Det är du som säger att 212/214 är omoderna om 5-6 år.

Att A26 kommer att bli mer kapabel än 214.

Att 214 är en trimmad 209 osv.

Det är du som gissar, trots att du blir motbevisad.

Det roliga är att när man använder din egen argumentationstaktik mot dig själv så blir du galen av ilska. Då borde du ha hjärna att förstå hur vi övriga känner oss.
Överbevisad om vad, 214 är en modifierad 209.
A26 blir med säkerhet med kapabel än 214.

212/214 kommer vara moderna, det uttalandet var medvetet provokativt för att hetsa dig ditt miffo.
Citera
2009-10-04, 22:00
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det roliga är att när man använder din egen argumentationstaktik mot dig själv så blir du galen av ilska. Då borde du ha hjärna att förstå hur vi övriga känner oss.
Överbevisad om vad, 214 är en modifierad 209.
A26 blir med säkerhet med kapabel än 214.

212/214 kommer vara moderna, det uttalandet var medvetet provokativt för att hetsa dig ditt miffo.
Nej, 214 är inte en modifierad 209, utan bygger på 212 - båda ubåtarna använder dock konstruktionserfarenheter från 209.
214 är en mer avancerad version av 212 - det kan du läsa på HDW: s hemsida som jag har förklarat för dig ett antal gånger tidigare.

Nej, A26 blir inte mer kapabel än 214 - om den ens blir verklighet.

Och här slutar vår diskussion, och du vet varför....
Citera
2009-10-04, 22:04
Medlem
Ska tilläggas att den förbränningsprincip som tillämpas till sterlingmotorn inte är som en konventionell motor med explosioner utan den är kontinuerlig vilket inte ger vibrationer.
Sterlingmotorn i sig har kolvar men där sker heller inga antändningar.

Detta gör den mycket tyst och vibrationsfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in