2016-05-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Kockums säger ju själva att man kan stoppa dit både "missiler och torpeder" så någon plan finns nog allt i bakgrunden.
Precis vad jag anat, man kan med andra ord anpassa ubåten efter uppdraget.
För att stoppa ett invasionsföretag utrustar man den med extra torpedtuber och inte en sluss för dykare.
Citera
2016-05-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Har man övat på att släppa ut attackdykare genom torpedtuberna på svenska ubåtar helt i onödan i alla dessa år då? Är det bara något man gjort på skoj utan någon tanke på att använda skarpt?

De tar sig väl ut bakom tornet (eller var det nu är)? Det låter annars som ganska smala attackdykare...

Citat:
Den nya slussen är ju mycket större och tillåter utslussning av mer skrymmande materiel. Frågan är väl hur stor nackdel det är med fyra istället för sex torpedtuber. Hur många gånger har en ubåt behövt avfyra så många torpeder i tät följd?

Helt riktig fråga. Det är bara att titta lite närmare på de något äldre ubåtarna så inses det direkt. Det behövs inte så många torpedtuber eftersom träffsannolikheten numera är ganska hög. Det går ju att ladda om dessutom.

Det skulle nog kunna gå att om inte dykare ska ut genom den stora luckan att ha förberett laddbord eller förvaring av torpeder exempelvis där dykutrymmet är, och ladda de ordinarie torpedtuberna med torpeder lagrade på den platsen. Att förvandla den stora luckan till torpedtub/er tror jag visar sig omöjligt dvs hopplöst tekniskt. Eller rättare sagt, en sådan lösning tror jag skulle bli ett hopplöst sorgebarn.
Citera
2016-05-06, 21:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
De tar sig väl ut bakom tornet (eller var det nu är)? Det låter annars som ganska smala attackdykare...

Helt riktig fråga. Det är bara att titta lite närmare på de något äldre ubåtarna så inses det direkt. Det behövs inte så många torpedtuber eftersom träffsannolikheten numera är ganska hög. Det går ju att ladda om dessutom.

Det skulle nog kunna gå att om inte dykare ska ut genom den stora luckan att ha förberett laddbord eller förvaring av torpeder exempelvis där dykutrymmet är, och ladda de ordinarie torpedtuberna med torpeder lagrade på den platsen. Att förvandla den stora luckan till torpedtub/er tror jag visar sig omöjligt dvs hopplöst tekniskt. Eller rättare sagt, en sådan lösning tror jag skulle bli ett hopplöst sorgebarn.

Trycksatt laddautomat? Det behöver kanske inte gå till som i "Das Boot" med kättingar, traverser och svettiga överkroppar?

Edit: Kan man inte ha ett ställ med torpedtuber inne i slussen? Bara man inte glömmer att öppna luckan innan man skjuter så borde väl detta funka?
Senast redigerad av Eerieye 2016-05-06 kl. 21:25.
Citera
2016-05-06, 22:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Kraven förändras, fler önskvärda förmågor tillkommer. En modern ubåt är mycket farligare om den kan avfyra en salva sjömålsrobotar. Även luftvärnsrobot kan skjutas från en tub. Och när man skjuter tunga torpeder mot ytmål kan man vilja ha lätta ubåtstorpeder för självförsvar redo.

Sammanfattning: Fler tuber är bättre än färre tuber, det ger mer eldkraft, flexibilitet och överlevnadschans.

Följdfråga: Hur ofta behöver en ubåt slussa ut skrymmande materiel?
Klart det är bättre med fler torpedtuber, det är ju aldrig fel med mer vapen eller snabbare skottföljd. Frågan är hur ofta man har glädje av fler än fyra tuber och vad den förmågan är värd kontra den berömda slussen. Jag vet inte vilka skrymmande tingestar man tänker sig ska slussas ut som inte skulle få rum i en vanlig torpedtub och inte hur ofta man skulle behöva det men jag antar att ubåtskonstruktörer har någon vettig idé om det, de hittar väl inte på det för att djävlas.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
530 mm torpedtub är inte så lite, de har använts för att slussa ut och in dykare i många år. Här har vi en gosig film där norska marinejeger slussas ut via torpedtub, fyra killar åt gången i varje tub, inget för den klaustrofobiske: https://youtu.be/uSubMSJu-rU?t=1225

Jag älskar ubåtar men det där skulle jag aldrig göra, fy fan!
Citera
2016-05-06, 22:37
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Klart det är bättre med fler torpedtuber, det är ju aldrig fel med mer vapen eller snabbare skottföljd. Frågan är hur ofta man har glädje av fler än fyra tuber och vad den förmågan är värd kontra den berömda slussen. Jag vet inte vilka skrymmande tingestar man tänker sig ska slussas ut som inte skulle få rum i en vanlig torpedtub och inte hur ofta man skulle behöva det men jag antar att ubåtskonstruktörer har någon vettig idé om det, de hittar väl inte på det för att djävlas.
Nej det är ju just det. Ingen vet vad för skrymmande tingestar som ska slussas ut. Hade kostruktörerna några konkreta planer på tex utbytbara moduler för olika typer av uppdrag hade de sagt det. I stället pratar marknadsavdelningen lyriskt om hur flexibelt det är med en stor sluss som man själv får komma på vad den ska vara bra för. En sluss är ju bra, om man inte byter viktigare förmågor mot den.

Sanningen är att A26 är en produkt av den strategiska timeouten. Det fanns ingen marknad för traditionella ubåtar, i stället skulle de säljas in som piratjägare i FN-tjänst och liknande.

Det har faktiskt varit tal om att kunna skicka iväg en undervattensfarkost för minröjning. En ubåt. Som minröjer. Så... effektivt.

Hur ofta har vi behov av att i smyg landsätta SOG på fiendens kust eller inspektera hans undervattensutrustning vid hans kust? Jag gissar på "extremt sällan" till "aldrig". Är en sådan förmåga värd att byta mot försämrad eldkraft?
Citera
2016-05-07, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Nej det är ju just det. Ingen vet vad för skrymmande tingestar som ska slussas ut. Hade kostruktörerna några konkreta planer på tex utbytbara moduler för olika typer av uppdrag hade de sagt det. I stället pratar marknadsavdelningen lyriskt om hur flexibelt det är med en stor sluss som man själv får komma på vad den ska vara bra för. En sluss är ju bra, om man inte byter viktigare förmågor mot den.

Sanningen är att A26 är en produkt av den strategiska timeouten. Det fanns ingen marknad för traditionella ubåtar, i stället skulle de säljas in som piratjägare i FN-tjänst och liknande.

Det har faktiskt varit tal om att kunna skicka iväg en undervattensfarkost för minröjning. En ubåt. Som minröjer. Så... effektivt.

Hur ofta har vi behov av att i smyg landsätta SOG på fiendens kust eller inspektera hans undervattensutrustning vid hans kust? Jag gissar på "extremt sällan" till "aldrig". Är en sådan förmåga värd att byta mot försämrad eldkraft?

Har svårt att se vad det är som kräver en sluss i fören jämfört med de lösningar som används av andra

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/02/c4/60/02c4606434f6b8494fd3bcee484380e6.jpg
http://img.thesun.co.uk/aidemitlum/archive/01941/SNN2206GX1---_1941572a.jpg

Knappast idealt för att släppa ut dykare heller då djupet där porten är placerad blir för stort för att dykarna ska kunna använda vanliga oxygenrebreathers.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Precis vad jag anat, man kan med andra ord anpassa ubåten efter uppdraget.
För att stoppa ett invasionsföretag utrustar man den med extra torpedtuber och inte en sluss för dykare.

"Kan göras" och "kommer att göras" är som vanligt två olika saker. Powerpoint presensationer är billiga, verklig förmåga dyrt.
Citera
2016-05-07, 05:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Har svårt att se vad det är som kräver en sluss i fören jämfört med de lösningar som används av andra

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/02/c4/60/02c4606434f6b8494fd3bcee484380e6.jpg

Knappast idealt för att släppa ut dykare heller då djupet där porten är placerad blir för stort för att dykarna ska kunna använda vanliga oxygenrebreathers.

"Kan göras" och "kommer att göras" är som vanligt två olika saker. Powerpoint presensationer är billiga, verklig förmåga dyrt.
Läste någonstans att en Virginiaubåt är 115 meter lång och 10 meter bred. Antar att A26 bli aningen mindre.
Citera
2016-05-07, 05:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hvis Sverige ikke får solgt A26 til noen andre land høres det ut som det kan bli en dyr affære for det svenske forsvaret.

En dold klausul i det svenska ubåtskontraktet ser ut att bli kostsam. I värsta fall fördubblas prislappen.
http://www.fokus.se/2016/04/forsvarets-nya-sanke/
Så länge vi slipper ha med norrmän att göra blir det nog bra ska du se.
Sverige slösar miljarder varje vecka på att mata muslimer, bättre lägga några extra miljarder på försvarsmtrl och finansiera projektet själva.
Citera
2016-05-07, 09:33
Medlem
Citat:

Har man slussat dykare via ordinarie torpedtuber sedan "stenåldern"lär det inte bli problem med nya slussen på A26.

Om en försvarsmakt har råd och resurser att ha ett ubåtsvapen har man råd och resurser att modulera om en ubåt.
Citera
2016-05-07, 12:46
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Nu behöver man dock inte använda rebreather hela vägen.
Och ska man in och ut via torpedtuberna, så blir problemet med djupet ännu större.

Vad gäller Virginia, så ska de nya båtarna f.ö. ersätta de 12st VLS-tuberna,
med 2st större tuber, liknande de på A26 fast vertikala.
Tuberna kommer att har samma diameter som de på Ohio, fast de blir kortare.
Detta innebär alltså dels att man kan bära 14st kryssningsrobotar i.s.f. 12st som på äldre Virginia,
men det innebär även att man kan få med sig mera skrymmande gods i dessa tuber
och att samma gods, även kan användas på Ohioubåtarna (både SSBN och SSGN).
Citera
2016-05-07, 16:36
Moderator
Eerieyes avatar
Någon mer än jag som liksom fått känslan att undervattensoperationer håller på att utvecklas till att bli mycket mera än att jaga ytfartyg med torpeder?

Jag tror nog att jag vill ha den stora slussen. A26 ska ju vara i drift i flera decennier och om utvecklingen byter riktning så kan man väl göra en halvtidsmodifiering på A26. D v s svetsa porten och sätta dit ett par extra tuber.

Edit: A26 är ju tydligt konstruerad för kustnära operationer och då ska man ju dra det fullt ut. Annars blir det ju bara en halvmesyr som inte är bra vare sig i Östersjön eller på Atlanten.
Senast redigerad av Eerieye 2016-05-07 kl. 16:40.
Citera
2016-05-07, 18:08
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Någon mer än jag som liksom fått känslan att undervattensoperationer håller på att utvecklas till att bli mycket mera än att jaga ytfartyg med torpeder?

Jag tror nog att jag vill ha den stora slussen. A26 ska ju vara i drift i flera decennier och om utvecklingen byter riktning så kan man väl göra en halvtidsmodifiering på A26. D v s svetsa porten och sätta dit ett par extra tuber.

Edit: A26 är ju tydligt konstruerad för kustnära operationer och då ska man ju dra det fullt ut. Annars blir det ju bara en halvmesyr som inte är bra vare sig i Östersjön eller på Atlanten.

Och som vapenbärare, så kan vi mycket väl få se
helt obemannade ubåtar, inom en inte alltför avlägsen framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in