Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Klart det är bättre med fler torpedtuber, det är ju aldrig fel med mer vapen eller snabbare skottföljd. Frågan är hur ofta man har glädje av fler än fyra tuber och vad den förmågan är värd kontra den berömda slussen. Jag vet inte vilka skrymmande tingestar man tänker sig ska slussas ut som inte skulle få rum i en vanlig torpedtub och inte hur ofta man skulle behöva det men jag antar att ubåtskonstruktörer har någon vettig idé om det, de hittar väl inte på det för att djävlas.
Nej det är ju just det. Ingen vet vad för skrymmande tingestar som ska slussas ut. Hade kostruktörerna några konkreta planer på tex utbytbara moduler för olika typer av uppdrag hade de sagt det. I stället pratar marknadsavdelningen lyriskt om hur flexibelt det är med en stor sluss som man själv får komma på vad den ska vara bra för. En sluss
är ju bra, om man inte byter viktigare förmågor mot den.
Sanningen är att A26 är en produkt av den strategiska timeouten. Det fanns ingen marknad för traditionella ubåtar, i stället skulle de säljas in som piratjägare i FN-tjänst och liknande.
Det har faktiskt varit tal om att kunna skicka iväg en undervattensfarkost för minröjning. En ubåt. Som minröjer. Så... effektivt.
Hur ofta har vi behov av att i smyg landsätta SOG på fiendens kust eller inspektera hans undervattensutrustning vid hans kust? Jag gissar på "extremt sällan" till "aldrig". Är en sådan förmåga värd att byta mot försämrad eldkraft?