Citat:
Ursprungligen postat av
Unity
Problemet är att de har bytt en funktion (fler torpedtuber) mot en sluss med oklart syfte.
Stämmer, A26 projekterades i en tid då Sverige enligt våra världsfrånvända politiker var inne i den eviga freden och i stort sett det enda den skulle göra var utlandsmissioner, därav slussen.
A26 är inte projekterad för att i första hand möta "Stormakt X" som är teknologiskt jämbördig utan tänkt att ingå i fredsbevarande operationer i lågtekniska miljöer.
Sverige ska ha en ubåt som är en fulländad, nästa generationens undervattensmördare tänkt att användas mot en högteknologisk opponent, inte ännu ett dyrt fiaskoprojekt från tiden då all sunt förnuft var slängd överbord i försvarsplaneringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Att slussluckan inte skulle gå att stänga igen efter att ha öppnats då ubåten ligger på botten pga. grus och lera tror jag inte på. Eller för att vara mer specifik så tror jag inte att man lägger sig där dyn är så tjock och mjuk att luckan hamnar nära geggan.
Nog fan har de förstånd nog att placera den så högt att den inte riskerar problem med sådant i första taget. Jag tycker det låter som krystad orealistisk kritik.
Det finns sterlingsilver och stirlingmotorer. Stiiiiiiiiiiirlingmotor alltså för att vara övertydlig.
Kritiken går ut på att det finns onödiga risker i operativ miljö med den, inte att den alltid skulle krångla vid bruk.
Detta är förutom det faktumet att den tar onödig plats från vapensystem.