Igår, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Alternativ 1/ isåfall men det fick nog inte plats i bildtexten.

Du ska nog inte oroa dig så mycket för bildtexten.
Och hurvida läsare nu tror att de är gifta med samma efternamn.
För det framgår tydligt i artikeln när man sedan läser den,
att Måns presenterar henne som Elin, min flickvän.

Det man vill undvika är ju missuppfattningen att de är exempelvis kusiner. Även om kusinäktenskap är tillåtna och många framstående människor härstammar från sådana förbindelser* har det på senare år blivit mindre uppskattat av den så kallade allmänheten.

* exempelvis nyligen avlidne kung Harald, liksom hans far Olav
Citera
Igår, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Gift i julas?! I helvete heller, du menar EFTER rättegången, EFTER att Måns tagit barnens pass, hennes hemnycklar, bilnycklar, varit otrogen med 706754 kvinnor och män, ignorerat henne i 9 år osv?
Efter att han redan knullat hela BaraVara?

Ja herregud vad du tar i JA man är gift om ens skilsmässa inte har gått igenom.

Hänger du med i något överhuvudtaget?

MZ var ju i förhandling i England senast i slutet på augusti för att avgöra var skilsmässan skulle avgöras Sverige eller England.

Sverige var ju det som stod i Äktenskapsförordet men Ciara ville ju förstås kringgå det för att kunna få mer pengar.

Men jag är ganska övertygad om att denna gång gick det MZ väg vilket glädjer mig.
Citera
Igår, 23:26
Medlem
Citat:
Så du är en yrkesskadad lingvist. Ja, det kan ju inte vara lätt i ett samtalsforum.
Jag talar med spetsiga U och I. Var i Skåne hör jag hemma?

Som lingvist undviker jag att beskriva ljud som "spetsiga". Om du menar att dina korta /u/ har samma vokalkvalitet som dina långa /u:/*, det vill säga [ʉ] och inte det förväntade [ɵ]** föreslår jag Helsingborg, även om draget är utbrett i nästan hela den nordvästra fjärdedelen av Skåne.

*// används som bekant för att beteckna fonem
** [] används som bekant för att beteckna språkljud
Citera
Igår, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det man vill undvika är ju missuppfattningen att de är exempelvis kusiner. Även om kusinäktenskap är tillåtna och många framstående människor härstammar från sådana förbindelser* har det på senare år blivit mindre uppskattat av den så kallade allmänheten.

Så klart att Måns o Elin är kusiner! De har ju samma form på sina näsor.
Så det är därför de har äktenskapstycke. Då har vi löst det! Bravo!
Senast redigerad av ottoplommon Igår kl. 23:33.
Citera
Igår, 23:31
Medlem
Citat:
Som lingvist undviker jag att beskriva ljud som "spetsiga". Om du menar att dina korta /u/ har samma vokalkvalitet som dina långa /u:/*, det vill säga [ʉ] och inte det förväntade [ɵ]** föreslår jag Helsingborg, även om draget är utbrett i nästan hela den nordvästra fjärdedelen av Skåne.

*// används som bekant för att beteckna fonem
** [] används som bekant för att beteckna språkljud
Bingo! Men du slösar nog bort dina lingvist talanger i den här tråden.
Spetsiga vokaler och breda dialekter passar för vanligt folk.
Om man vill bli förstådd.
Senast redigerad av ottoplommon Igår kl. 23:36.
Citera
Igår, 23:34
Medlem
Citat:
Bingo! Men du slösar nog bort dina lingvist talanger i den här tråden.

Det är aldrig bortslösat att sakupplysa där sakupplysning behövs. Det vore mig däremot fjärran att sjunka så lågt att jag påpekade särskrivningar.

Nu drager jag mig emellertid tillbaka för kvällen med en god bok och tillönskar samtliga läsare en god natt.
Citera
Igår, 23:35
Medlem
Citat:

Tror du får börja läsa på lite innan dina tvärsäkra inlägg annars kommer du göra bort dig.

Det är ganska jobbigt att försöka spela besserwisser i tråden när man inte ens själv har koll på de mest grundläggande lagarna.

Att påstå att kusinäktenskap fortfarande är tillåtna i Sverige är direkt felaktigt. Jag tycker likt dig att man inte ska sprida lögner i tråden folk kan ju få för sig att det du säger är sanningen. Eller hur?

Riksdagen har fattat beslut om ett undantagslöst totalförbud som trädde i kraft den 1 juli 2026. Det är alltså numera helt olagligt för kusiner att gifta sig i Sverige, och äktenskap ingångna utomlands efter detta datum erkänns inte heller i landet.

Där är vi överens 😉

"Det är aldrig bortslösat att sakupplysa där sakupplysning behövs."
Senast redigerad av subtleoak Igår kl. 23:48.
Citera
Igår, 23:59
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/noje/nya-bilderna-pa-mans-zelmerlow-och-nya-karleken-elin/

nytagna fina bilder på paret från bokmässan.

Måns ser konstig ut.
Citera
Idag, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Tror du får börja läsa på lite innan dina tvärsäkra inlägg annars kommer du göra bort dig.

Det är ganska jobbigt att försöka spela besserwisser i tråden när man inte ens själv har koll på de mest grundläggande lagarna.

Att påstå att kusinäktenskap fortfarande är tillåtna i Sverige är direkt felaktigt. Jag tycker likt dig att man inte ska sprida lögner i tråden folk kan ju få för sig att det du säger är sanningen. Eller hur?

Riksdagen har fattat beslut om ett undantagslöst totalförbud som trädde i kraft den 1 juli 2026. Det är alltså numera helt olagligt för kusiner att gifta sig i Sverige, och äktenskap ingångna utomlands efter detta datum erkänns inte heller i landet.

Där är vi överens 😉

"Det är aldrig bortslösat att sakupplysa där sakupplysning behövs."

Tack för upplysningen, jag hade missat att förslaget hade kommit så långt som till beslut. Tur att man själv hann gifta sig innan det trädde i kraft.
Citera
Idag, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Måns ser konstig ut.

Tycker du varför då?

Jag tycker de är jättefina båda två, de ser naturliga och avslappnade ut.
Citera
Idag, 00:25
Medlem
Citat:
Tack för upplysningen, jag hade missat att förslaget hade kommit så långt som till beslut. Tur att man själv hann gifta sig innan det trädde i kraft.

Varsågod. Ok jag förstår men jag hade det i bakhuvudet, det kan ju hända den bäste att man missar alltså, men tur att du hann innan lagändringen, blev det en hen över eller under 172 cm?

Bara en vild gissning😊

Längd verkar ju vara en av de viktigaste parametrarna i tråden.
Citera
Idag, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Måns ser konstig ut.
Surt sa räven om rönnbären.
Jag tycker Måns ser väldigt frisk och sund ut.
Samt lycklig och glad ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in