2007-12-21, 18:37
Medlem
silbersteins avatar
Om jag förstått dig rätt, en del av personligheten/jaget följer med vid hjärttransplanation, medans en hjärntransplantation lämnar mottagaren opåverkad? Det var ett lustigt resonemang. Vad händer föresten i så fall med personer som får ett mekaniskt hjärta?
Citera
2007-12-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Vad händer föresten i så fall med personer som får ett mekaniskt hjärta?
Dom blir robotar.
Citera
2007-12-21, 19:27
Medlem
omgplzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Dom blir robotar.
Det heter cyborgs.
Citera
2007-12-21, 19:31
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Dom blir robotar.

Hehe, ja det är ju den logiska slutsatsen. Vet inte om den gruppen människor är beredda att hålla med om saken
Citera
2007-12-22, 04:45
Medlem
Hela trådskaparens tes bygger ju på att en halvdöd gammal gubbes svammel är sant eller inte. Hur vet du att han verkligen såg skiten han säger sig ha sett? Inga empiriska bevis går att frambringa i fallet, whatsoever. Jag är mer inne på den odödliga själen, tror buddhismen har mycket att säga till om där.
Citera
2007-12-23, 15:28
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Hela trådskaparens tes bygger ju på att en halvdöd gammal gubbes svammel är sant eller inte. Hur vet du att han verkligen såg skiten han säger sig ha sett? Inga empiriska bevis går att frambringa i fallet, whatsoever. Jag är mer inne på den odödliga själen, tror buddhismen har mycket att säga till om där.
Det är dock viktigt att påpeka att den buddhistiska synen på själen inte syftar på en personlig själ i varje människa. Det är en odödlig världssjäl som var person är skild ifrån (pga egot.) Genom att förinte sitt ego blir man ett med denna själ igen.

Det vi kallar personlighet är således bara ett ego, alltså en samling drifter. Så om mottagaren av hjärnan kunde ärva alla dessa drifter så visst skulle det bli donatorns personlighet i mottagarens kropp.

Dock tror jag inte att sådant experiment någonsin kommer att äga rum och lyckas.
Citera
2007-12-23, 22:34
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej, man kan inte få en ny hjärna, men man kan - teoretiskt - tänka sej att någon gång i framtiden - få en ny kropp.

Jaget är som de flesta numera vet - en funktion av hjärnans processer.
Va? Nu beror det visserligen en del på hur man definerar en "ny hjärna", men givetvis är det teoretiskt (och i framtiden troligtvis även praktiskt) möjligt att kopiera informationen som finns i hjärnan, byta ut hjärnan och till sist lägga till informationen man sist lagrade i den nya hjärnan (givetvis kräver detta en del modifikation av den biologiska hjärnan i sig). Kanske lite överdrivet, men visst går det.
Citera
2007-12-28, 14:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Då existerar alltså inte mitt inlägg? Elektriska impulser i ett RAM-minne utgör detta inlägg, men du menar att det inte existerar eftersom elektriska impulser inte kan skapa någonting förutom just elektromagnetiska fält. Alltså borde du inte kunna läsa det jag skriver, eller hur? Det är ju bara ett elektromagnetiskt fält.
Det medvetna Jaget, själen, dvs subjektet i kroppen, läser dessa ord som du skrivit...

Citat:
Så om du intar en psykoaktiv drog så är du i grund och botten fullt nykter, men "tänker" i helt skeva banor. Dvs ens "jag" är opåverkat men
ens hjärna gör diverse misstag? Har du någonsin använt droger? Är en schizofren person helt medveten och inte ett dugg sjuk - det är bara hans objekt som spelar honom ett spratt?
Psyket blir sjukt, men inte det eviga Jaget/själen som betraktar och upplever de fysiska och psykiska skeendena...

Citat:
Nu kanske det medvetna räknas ihop med andra av hjärnans funktioner, t.ex. känslor, korttidsminne, inlärningsförmåga, automatiska muskelsammandragningar (hjärta) etc. Dock tänkte jag att man bör separera själva "medvetandet" från dessa simplare funktioner.

Medvetandet är grunden till allt psykiskt och fysiskt...medvetandet är själens perceptionsförmåga och en av själens 3 grundegenskaper (evigt, medvetet, lycksaligt) och det är just själen som genererar medvetandet!
Citera
2007-12-28, 14:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
såvitt jag förstår menar doå att själen stannar i kroppen och använder den nya hjärnan som kontrollpanel?

En intressant fråga som antagligen bara han kan förklara:
Vad måste transplanteras för att själen ska följa med?
Det är tydligen inte hjärnan, så vilket organ är det?

Bytet av en hjärna (överför signaler mellan sinnesorganen och medvetandet) kan jämföras med bytet av ett modem...

Själen följer aldrig med till någon annan kropp, utan stannar kvar i kroppen tills det är dags att kila vidare, enligt ens karmakonto...
Citera
2007-12-28, 14:59
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Men "Död o återfödd" menar alltså att om man förflyttar hjärnan till en annan person så skulle personligheten inte förflyttas?
Givetvis inte, eftersom Jagets temporära personlighet sitter i sinnet, subtilkroppen, den finfysiska kroppen som för själen vidare till nästa grovfysiska kropp...

Citat:
Personligheten beror dels på genetik och dels på ens upplevelser. Korttidsminne, logisk förmåga, social kompetens, alla minnen, alla känslor, allt du någonsin lärt dig sitter i hjärnan.

Minnen, känslor, talanger hör sinnet till...

Citat:
Kombinationen av alla hjärnans funktioner är du. Hjärnan är dina upplevelser, dina minnen, ditt språk, ditt sätt att agera. Om hjärnan inte skulle ha dessa funktioner (vilket den beviserligen har), vad skulle isåfall vara hjärnans uppgift?
Jaget är inte några funktioner i hjärnan, Jaget är det upplevande subjektet, själen som lever och upplever den fysiska omvärlden via den fysiska hjärnan...

Hjärnan är bara en grå geléklump, ett objekt, ett biologiskt modem, som överför signaler mellan sinnesorganen och medvetandet...

Citat:
Om jag transplanterar min hjärna till din kropp så kommer din kropp och min personlighet bli ett. Jag kommer ha kvar samma minnen som jag har idag, men kommer styra din kropp istället för min. Svårare än så är det inte.

Som sagt, minnena sitter inte fastklistrade i geléklumpen...

Citat:
Eller menar du att om jag skulle få någon annans hjärna så skulle jag fortfarande ha kvar alla upplevelser, minnen, förmågor och känslor jag hade innan hjärntransplantationen? Var lagras isåfall dessa minnen etc?

Givetvis!

Minnena lagras i ditt undermedvetna, som hör själen till!

Försök förstå att HJÄRNAN bara är ett fysiskt OBJEKT, ett INSTRUMENT, som Jaget/själen (subjektet, den levande medvetna individen) lever och verkar genom!

Ska det behöva vara så svårt att förstå..???
Citera
2007-12-28, 15:09
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euclid
DoÅ: Vad är det enligt dig som får själen att stanna kvar i kroppen?

Om medvetandet/själen inte är ett resultat av processer i vår hjärna (eller någon annan stanns i kroppen), varför "väljer" då själen att stanna i kroppen medans man lever för att sedan lämna kroppen när man dör (=alla organ, däribland hjärnan, slutar fungera)?

Ens tid inne i kroppen beror helt och hållet på karmat vi ska gå igenom i kroppen, vilket är ödesbestämt!

Hjärnan är ett resultat av det eviga medvetandet och inte tvärtom...materia är kristalliserade tankar...medvetandetillståndet vi hade när vi "dog" i vårt föregående liv processade fram, materialiserade vår nuvarande fysiska kropp, inklusive geléklumpen...
Citera
2007-12-28, 15:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Nja....Deng Xiapong skulle ha vaknat i en ny kropp och ångrar nog att han tog den där sista groggen på den där skumma krogen...
Samtidigt så skulle han nog glädjas åt att ha fått en normalstor penis.
Ja, ny kropp fick han, han reinkarnerade (han dog när hjärnan plockades bort och hjärtat stannade) och återföddes in i en ny mänsklig kropp hos en ny mamma, helt beroende på karmakontot han hade i sitt liv som Deng Xiapong...

Citat:
"din" käresta och barnen skulle aldrig varit där, då läkaren sedan länge förklarat dig hjärndöd och frågat om "du" fyllt i något donationskort. Vilket i det här fallet "du " tydligen gjort.
Fick en ny hjärna...och eftersom hjärtat inte dog, så fanns ju livet kvar i kroppen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in