Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Men "Död o återfödd" menar alltså att om man förflyttar hjärnan till en annan person så skulle personligheten inte förflyttas?
Givetvis inte, eftersom Jagets temporära personlighet sitter i sinnet, subtilkroppen, den finfysiska kroppen som för själen vidare till nästa grovfysiska kropp...
Citat:
Personligheten beror dels på genetik och dels på ens upplevelser. Korttidsminne, logisk förmåga, social kompetens, alla minnen, alla känslor, allt du någonsin lärt dig sitter i hjärnan.
Minnen, känslor, talanger hör
sinnet till...
Citat:
Kombinationen av alla hjärnans funktioner är du. Hjärnan är dina upplevelser, dina minnen, ditt språk, ditt sätt att agera. Om hjärnan inte skulle ha dessa funktioner (vilket den beviserligen har), vad skulle isåfall vara hjärnans uppgift?
Jaget är inte några funktioner i hjärnan,
Jaget är det upplevande
subjektet, själen som lever och upplever den fysiska omvärlden via den fysiska hjärnan...
Hjärnan är bara en grå geléklump, ett objekt, ett biologiskt
modem, som överför signaler mellan sinnesorganen och medvetandet...
Citat:
Om jag transplanterar min hjärna till din kropp så kommer din kropp och min personlighet bli ett. Jag kommer ha kvar samma minnen som jag har idag, men kommer styra din kropp istället för min. Svårare än så är det inte.
Som sagt, minnena sitter
inte fastklistrade i geléklumpen...
Citat:
Eller menar du att om jag skulle få någon annans hjärna så skulle jag fortfarande ha kvar alla upplevelser, minnen, förmågor och känslor jag hade innan hjärntransplantationen? Var lagras isåfall dessa minnen etc?
Givetvis!
Minnena lagras i ditt undermedvetna, som hör själen till!
Försök förstå att
HJÄRNAN bara är ett fysiskt
OBJEKT, ett
INSTRUMENT, som Jaget/själen (subjektet, den levande medvetna individen) lever och verkar genom!
Ska det behöva vara så svårt att förstå..???