2007-12-17, 21:59
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Ja, men är det ett grundlöst antagande, eller finns det något hopp att kunna verifiera huruvida du har rätt? Hur ska vi kunna mäta upp subjektivt medvetande objektivt? Ens i princip? Vilka mätvärden ska vi leta efter?
Besök första bästa trafikskadeavdelning och se hur de som slagit i huvet ordentligt är.
Citera
2007-12-18, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Ja, men är det ett grundlöst antagande, eller finns det något hopp att kunna verifiera huruvida du har rätt? Hur ska vi kunna mäta upp subjektivt medvetande objektivt? Ens i princip? Vilka mätvärden ska vi leta efter?

Men, det är ju det som är förutsättningen för alla observationer. Du kan ju inte känna till någonting utan ditt medvetande. Så medvetandet är alltså nödvändigt för allting annat.

Det är ett oerhört grundat antagande.
Jag kan ge länkar till 100-år av neurovetenskap.
Vad har du för forskning som tyder på att vårt beteende inte styrs av hjärnceller?

Hjärncellers aktivitet går utmärkt att simulera med datorhjälp.
Vissa anser att det är något magiskt som styr vårt beteende, men mindre pekar åt det hållet för varje år neurovetenskapen avancerar.

Det finns ingen vettig definition av medvetande såvitt jag känner till.
Citera
2007-12-18, 04:30
Medlem
Det är inte en själv som får en ny hjärna; det är kinesen som får en ny kropp.
Citera
2007-12-18, 16:57
Medlem
marcus90_kungs avatar
Enligt din "logik" så har ju allting alltid funnits eftersom saker enligt dig inte kan skapas, så jag måste fråga vart alla bilar stod parkerade under stenåldern, och helt ärligt så hade det ju underlättat om "Noak" hade några finlandsfärjor att packa på alla djuren på istället för en eka.

Sedan så måste jag passa på att fråga vart den där jesus håller hus? Jamenar, är det verkligen så tråkigt så han håller undan sig i 2000 år? men alla vet ju att han förr eller senare dyker upp

För övrigt så undrar jag var gud kommer in i bilden när alla redan vet att allting alltid har existerat. Nu är jag förvirrad, var det gud som skapade allt eller har de med lögner i bibeln?

En annan facsinerande fenomen är att folk med hjärta av sten (ett väldigt stelt material) ändå lyckas pumpa ut blod till hela kroppen. Men det är ju förståss så att själen(som vi redan vet sitter i hjärtat) styr hela blodcirkulationen i kroppen, annars så skulle det ju vara omöjligt att rodna när man blir kär.

"Arbete har en bitter rot och en söt frukt." Av detta ordspråket så får jag ut att arbetet måste vara ett slags fruktträd med rötter som gnäller och klagar mycket och frukt som ser sexig ut..
Eller var inte detta tråden där vi filosoferar runt ordspråk? Av någon konstig anledning så fick jag för mig det.

För övrigt så funderar jag på att göra parkettgolv till mitt vardagsrum av arbetsträ, någon som vet om det funkar bra med vita golvlister?

Detta kanske inte hör hit, men enligt en säker källa så vet jag att jesus var allergisk mot vatten (han drack ju som alla redan vet) och hade såpass starkt immunförsvar (han healade ju folk med händerna, det står ju i bibeln om någon inte tror mig) så att när han skulle bada så stötte immunförsvaret bort vattnet för att skydda jesus hälsa (på så vis så gick han på vattnet).

Jesus var inte heller snickare om någon tror det, han var smed. För att kunna styra världens härskare (på den tiden) så smidde han sju ringar (har jag för mig) som världens sju mäktigaste män skulle bära (är ganska säker på att det var snövits dvärgar) sedan så tillverkade han en ring som man med hjälp av kunde styra över de andra sju. Eftera att kapten Barbossa och hans anhängar gjort myteri mot kapten Jack Sparrow så stal de dessa ringar och fick således en förbannelse över sig. Det är dessa ringar som inspirerat kungar, shejker och presidenter världen över att bära smycken, för att visa sin makt helt enkelt.

Allt detta är helt sant, för jag har läst det i diverse böcker och har även källor på internet som säger samma sak.

Sist så undrar jag hur du lyckas hålla så många trådar vid liv utan att svara på en enda fråga, tröttnar inte folk på dig din pajas?
Citera
2007-12-18, 18:58
Medlem
omgplzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Enligt din "logik" så har ju allting alltid funnits eftersom saker enligt dig inte kan skapas, så jag måste fråga vart alla bilar stod parkerade under stenåldern, och helt ärligt så hade det ju underlättat om "Noak" hade några finlandsfärjor att packa på alla djuren på istället för en eka.
Jag är inte så inne på det här men är det inte så att all materia åtminstonde har funnits sedan big bang, för "saker" är ju bara olika konfigurationer av allt som skapades vid big bang? Och det är väl helt okej att tro att allt existerat före big bang, bara i andra former.
Citera
2007-12-18, 20:40
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omgplz
Jag är inte så inne på det här men är det inte så att all materia åtminstonde har funnits sedan big bang, för "saker" är ju bara olika konfigurationer av allt som skapades vid big bang? Och det är väl helt okej att tro att allt existerat före big bang, bara i andra former.
Givetvis, men jag pekar inte på en molekyl och säger att jag ska käka chokladkakan. Vad det gäller själ, så tror jag inte det existerar, all min personlighet ligger i hjärnan, men man kan ju alltid hoppas att man har en själ och kan reinkarneras, men risken för det är ungefär lika stor som att harry potter skulle flyga genom rummet med bill gates i arslet...
Citera
2007-12-20, 14:07
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.
Det är inte en själv som får en ny hjärna; det är kinesen som får en ny kropp.

Håller med, det kan inte vara på något annat sätt.
Citera
2007-12-21, 01:07
Bannlyst
Ibland inser jag att allt skulle vara så mycket enklare om man var riktigt naiv och inte kunde tänka allt för mycket själv.
Citera
2007-12-21, 03:23
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
Ibland inser jag att allt skulle vara så mycket enklare om man var riktigt naiv och inte kunde tänka allt för mycket själv.
Fan vad enkelt allt skulle vara, man skulle fan varit dum istället
Citera
2007-12-21, 10:38
Medlem
Mad monks avatar
Nu orkar jag inte läsa allt som skrivits men om du byter hjärna så är det klart som fanken att du inte längre finns i denna kropp. Möjligtvis om man skapar en hjärna som är identiskt med din egen samt att man överför alla dina minnen och känslor till denna geléklump.
Citera
2007-12-21, 10:40
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Hjärndöd och född, du verkar en aning fäst vid mänskliga, språkliga skapelser.

Det är även illustrerad vetenskap som påstår att själen sitter bakom ögonen.

Grekerna trodde själen satt i magen av någon anledning.
Citera
2007-12-21, 13:57
Medlem
Giorgis avatar
Neurologen säger:

Om man nu skulle överföra en hjärna från en kropp till en annan så är det kroppen man "transplanterar" och inte hjärnan. Hjärnans originella "ägare" skulle helt enkelt få en helt ny kropp.

Om man skulle ta en bit av hjärnan för att reparera en skadad hjärna, tja då, ehm, man skulle nog vara ganska kluven. Men jag tvivlar på att det någonsin kommer vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in