2008-04-12, 15:46
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Att man inte kan leva utan mat ger inget svar på var själen sitter...

Man kan leva långa stunder utan någon hjärna (finns många människor utan någon fysisk hjärna), men kan man leva alls utan att ha någon pump?

Slutsats?

Just det, själen sitter vid hjärtchakrat...

Nja, man kan leva utan hjärta en kort stund men då det är hjärtat som pumpar blod så.....
Utan hjärna (hjärndöd) så klassas man som död och har inget medvetande längre.

Men för att gå tillbaka i diskusionen, jag fann inget bra svar på detta:

Om man använder en maskin istället för att använa ett hjärta, som vid operationer, fast man slänger det riktiga hjärtat, vad händer då med själen? lägger gud in den i maksinen eller finns det en reservplats nånstans i kroppen?
Eller blir han själlös?
Citera
2008-04-12, 16:56
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Man kan leva långa stunder utan någon hjärna (finns många människor utan någon fysisk hjärna), men kan man leva alls utan att ha någon pump?

...wait, what?
Citera
2008-04-12, 18:04
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Att man inte kan leva utan mat ger inget svar på var själen sitter...

Slutsats?

Just det, själen sitter vid hjärtchakrat...

Det finns folk som lever i flera månader med en syntetisk plastpump, dit argument faller.
Citera
2008-04-12, 18:05
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
...wait, what?

Han själv t.ex.
Citera
2008-04-13, 17:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Och på samma sätt så kan man se tv-programmet direkt inne i tv-studion, utan att se det genom en tv, precis som att man kan vara medveten utan en själ.

HELT FEL!

Medvetandet är själens perceptionsförmåga! Utan själ, inget medvetande!

Citat:
Är medvetslöshet ett tillstånd eller inte?

Bara för kroppen...själen är evigt medveten!
Citera
2008-04-13, 17:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Om man använder en maskin istället för att använda ett hjärta, som vid operationer, fast man slänger det riktiga hjärtat, vad händer då med själen? lägger gud in den i maksinen eller finns det en reservplats nånstans i kroppen?
Eller blir han själlös?

Själen är TRANSCENDENTALT belägen vid hjärtchakrat...själen är inte fastkilad vid det fysiska, alltså följer inte själen med hjärtat...
Citera
2008-04-13, 17:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
...wait, what?

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6329586&postcount=1344

Citera
2008-04-13, 17:24
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det finns folk som lever i flera månader med en syntetisk plastpump, dit argument faller.

Organisk eller syntetisk, själen är inte fastklistrad i pumpen...
Citera
2008-04-13, 17:50
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
HELT FEL!

Medvetandet är själens perceptionsförmåga! Utan själ, inget medvetande!

Det där är bara ett tomt påstående, du måste ha belägg för det också.

Belägg du inte bör använda:
1. Anden Ambres - Att påstå att en ande talar genom en bevisar inte att det är sant, men än om jag skulle påstå att jag är Napoleon.
2. Nära Döden Upplevelser - Det finns inga bevis på att det var just under tiden dem var hjärndöda som dem hade sin DNU, och inte före eller efter. Det är alltså detsamma som om jag skulle påstå att jag var Jultomten, trots att det inte finns bevis för att jag var det innan eller efter jag drömde, och inte endast när jag drömde (att jag var Jultomten endast i drömmen alltså).

Citat:
Bara för kroppen...själen är evigt medveten!

Har du inga bevis på att själen existerar till att börja med så är det där inget giltigt argument.

Och som jag visat här ovanför så är dina favorit-exempel inga hållbara bevis.

Du har ju t.o.m sagt själv att det andliga inte kan bevisas med fysiska metoder, så varför påstår du att NDU's bevisar själen?
Citera
2008-04-13, 18:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Nära Döden Upplevelser - Det finns inga bevis på att det var just under tiden dem var hjärndöda som dem hade sin DNU

Pam Reynolds upplevelser UTANFÖR KROPPEN medan hon var HJÄRNDÖD, utgör bara ett av tusentals dokumenterade fall världen över. Pam Reynolds-fallet BEVISAR att Reynolds under tillstånd av kliniskt död (60 min, bevakad av tre olika maskiner), lämnade sin egen fysiska kropp och gjorde detaljerade iakttagelser av sin egen operation samt fortsatte över till andra sidan där hon träffade avlidna släktingar och vänner, som hon efter operationen tydligt och detaljerat återgav:

http://www.near-death.com/experiences/evidence01.html

Dr Michael Sabom har studerat fallet grundligt och ser det som ett tungt BEVIS för NDU och att medvetandet kan fortsätta leva även utan sin fysiska kropp inklusive hjärnan. Detta är även ett bevis på att minnena inte sitter i hjärnan, eftersom patienterna minns dessa upplevelser trots att hjärnan varit död.

Time Magazine:

Forskningen kring Nära-Döden Upplevelser (NDU) är en vetenskap och inte fråga om hallucinationer; "The Science of Near-Death Experiences":

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1657919,00.html

Citat:
Har du inga bevis på att själen existerar till att börja med så är det där inget giltigt argument.

Vad skulle du godta som bevis för själen?

Citat:
Du har ju t.o.m sagt själv att det andliga inte kan bevisas med fysiska metoder, så varför påstår du att NDU's bevisar själen?

Med fysiska metoder har man kommit fram till att personer haft dessa upplevelser medan geléklumpen varit inaktiv...
Citera
2008-04-13, 18:25
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Massa drabbel

Och var är bevisen på att hon hade sin NDU när hon var kliniskt död och inte hade den före eller efteråt? Jag ser då inga.
Detta är vad sidorna säger, kort och gott: "Hennes hjärna stängdes av, när hon vaknade påstod att hon svävade över sin kropp under operationen" - Några bevis på när hon faktiskt hade och inte hade sin NDU? Nej.

Dessutom så har ingen av sidorna några källor.

Citat:
Dr Michael Sabom har studerat fallet grundligt och ser det som ett tungt BEVIS för NDU och att medvetandet kan fortsätta leva även utan sin fysiska kropp inklusive hjärnan.

Ge mig då ett bevis på att medvetandet inte är det medvetna tillståndet (det "kroppsliga" medvetna tillståndet, om det låter bättre).

Citat:
Detta är även ett bevis på att minnena inte sitter i hjärnan, eftersom patienterna minns dessa upplevelser trots att hjärnan varit död.

Kliniskt död är inte detsamma som död.
Minnerna sitter kvar i hjärnan, den är tillfälligt "avstängd" bara.

Citat:
Vad skulle du godta som bevis för själen?

Vad du än har som jag inte redan visat varför det inte håller.

Citat:
Med fysiska metoder har man kommit fram till att personer haft dessa upplevelser medan geléklumpen varit inaktiv...

Nej, finns inga bevis på vilken tid dessa upplevelser tog plats.
Citera
2008-04-13, 18:29
Medlem
Att folk forskar om saken betyder inte att det direkt är sanning och att det stämmer.. mer att man vill veta om det faktiskt stämmer.

Och vad kommer till bevis så är det väl någorlunda svårt att kunna bevisa vad en person upplever. Visst, man kan fråga personen efter dennes tillstånd av hjärndödhet vad denne upplevde, men man kan inte bevisa när. Så vitt jag förstår så finns det ingen hjärnaktivitet under hjärndödhet och därmed kan det ju inte bevisas att någon som helst aktivitet förekom just då, det är en fråga om att dra slutsatser.

Sedan vad som egentligen hände under Pam's operation (i en av länkarna du nämner) är även det svårt att bevisa. Även om hon kan beskriva vad som hände, är det inget man kan bevisa. Det betyder inte att man direkt kan börja tala om bevis för att själar osv finns. Det betyder bara att vi inte vet allt om människan.

Eftersom detta nu är inom filosofi, så ställer jag mig öppen till alla möjligheter, visst, det kan vara precis som du säger, men det kan också vara på andra sätt.

Om man vill prata om bevis för något måste man å andra sidan ha något mer än en persons berättelser till förfogande, och än så länge finns det inga själsdetektorer till förfogande, så vad som egentligen hände är en sak man bara kan fundera på.

Bara lite spontana tankar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in