2008-08-12, 00:26
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är inte universum som expanderar!

Det är galaxernas strålning som förskjuts mot större våglängder.
Detta kallas rödförskjutning och är strålningsenergins (entropi)förskjutning mot termisk jämvikt.

Samma naturlag men med olika förskjutnings- (entropi-) konstanter gäller för hydrodynamik, elektrodynamik (ljus) och air-dynamik (ljud).

Nej, nej vännen.
Ta och läs på om rödförskjutning, vet jag.
Den beror på hastigheten hos objektet som ger ifrån sig ljus. Dopplereffekten även kallad.

Stå en bit ifrån en stillastående ambulans med sirenerna på. Ljudet förändras inte. Stå kvar när ambulansen kör mot dig i hög hastighet och våglängden blir kortare (ljusare ljud), och när den kört förbi dig och fortsätter bort ökar våglängden (mörkare ljud).

PS. Vad i helvete är air-dynamik? DS.
Citera
2008-08-12, 00:28
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Universum skapades inte i en Bang Bang, utan ur det Kosmiska Ägget!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=724294

Det kosmiska ägget är en gammal teori som avfärdades när en ny teori bättre förklarade de fenomen man hittat. Du vet, big bang?
Citera
2008-08-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
PS. Vad i helvete är air-dynamik? DS.
Det är ingen mening med att fråga DoÅ om det, för han har ingen aning om vad det han skrev betyder. Han har bara varit inne på S.Ingvars hemsida och kopierat nästan ordagrant vad som står där:

http://www.geocities.com/theuniphysics/swedish.htm
Citera
2008-08-12, 00:51
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Det är ingen mening med att fråga DoÅ om det, för han har ingen aning om vad det han skrev betyder. Han har bara varit inne på S.Ingvars hemsida och kopierat nästan ordagrant vad som står där:

http://www.geocities.com/theuniphysics/swedish.htm

Hehe, vilken idiot.

Man kanske ska se till att veta vad saker handlar om innan man häver ur sig sånt skitsnack?

Aerodynamik (inte airdynamik, notera detta, DoÅ) handlar om luftrörelser, inte ljud. Läran om ljud heter AKUSTIK.

Vad gäller herr Ingvar... vilket fån.

"Det är inte rymden som expanderar utan strålningen, vars våglängder kontinuerligt förlängs och därmed accelererar." Vad var det Einstein sa? Just det ja, ljusets hastighet är KONSTANT. Och vänta nu... just det, det är BEVISAT. Många gånger. I vakum är ljusets hastighet 299702458 m/s. Alltid. Varken mer eller mindre.

Vad jag tycker är otroligt är att DoÅ, trots att han motbevisas gång på gång oförtrutet fortsätter klämma ur sig ordbajs. Det tyder på enorm envishet... och troligtvis en rätt saftig dos svagsinthet.
Citera
2008-08-12, 03:17
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Belägg för det, tack!

Det finns vetenskapliga bevis på att universum utvidgas och att det går fortare och fortare. (läs om rödförskjutning)
Om det hade varit oändligt hade det givetvis inte fortfarande kunnat utvidgas, då expansion innebär övergåendet från ett läge till ett annat. Det var alltså si och så stort då, och si och så stort då.

Edit:
Du påstår att det är galaxernas strålning som går över till längre våglängder ser jag.

1. Varför tror du det? Jag accepterar endast vetenskapliga förklaringar, såklart.
2. Galaxerna skulle behöva ändra våglängd på sin strålning EXTREMT kraftigt för att det skulle ge utslag.
Senast redigerad av Gunja 2008-08-12 kl. 03:27.
Citera
2008-08-12, 03:22
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Universum skapades inte i en Bang Bang, utan ur det Kosmiska Ägget!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=724294

Intressant, om du tror på den teorin så tror du också på 33 miljoner halvgudar.
Avgudadyrkan ger en direktbiljett till helvetet. Du är körd, polarn.
Citera
2008-08-12, 03:29
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Bevisa att det inte finns liv på andra planeter, som inte vi kan uppfatta med våra fett begränsade sinnen!

Du svarade inte på min fråga, du pratar om nåt helt annat. Svara på frågan.
Edit: Av god vilja ska jag svara på din först:
Jag har aldrig påstått att det inte finns liv på andra planeter, det tror jag att det finns. Liv uppstår antagligen spontant under gynnsamma förhållanden. Och det råder inga tvivel om att det finns hundratals planeter som har nästan exakt likadana förhållanden som jorden i vårt enorma universum.
Senast redigerad av Gunja 2008-08-12 kl. 03:32.
Citera
2008-08-12, 03:36
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Vi är ju skapade till Hans avbild!

Slutsats?

Just det, Han är också en egen individ!

Hört talas om Guds anlete?

Hur kan du dra slutsatsen att han är en individ bara för att vi är skapade till hans avbild? Ser inte sammanhanget.

Ungefär som om jag skulle säga:

Vi firar jul till minne av jesus.

Slutsats

Gud hatar oss!
Citera
2008-08-12, 05:14
Medlem
Citat:
Vi är ju skapade till Hans avbild!
Även bögar, feminister och sekulära?
Citera
2008-08-14, 04:44
Medlem
t0rsks avatar
Om det hade varit teoretiskt möjligt att flytta hjärnor till andras kroppar, skulle "jag" vara på samma ställe som min hjärna, eftersom "jag" är, som RuskigBuss sa, en funktion av hjärnans processer.

Alltså, om jag flyttar min hjärna till en kines skalle (min nya skalle), och hans till "min" gamla skalle (hans nya skalle), skulle "jag" vara "mig" i hans kropp och vice versa. Jag skulle prata svenska genom min nya käft, och han kinesiska genom sin nya.

Man kan även se det på följande sätt; Jag ligger på ett bord och får alla mina kroppsdelar, förutom hjärnan, ersatta med andra människors kroppsdelar. Vem kommer "jag" att vara? Samma jävla person med andra kroppsdelar såklart!

På vilket sätt tycker du att det är absurt?
Senast redigerad av t0rsk 2008-08-14 kl. 04:48.
Citera
2008-08-14, 04:49
Medlem
Fittfittas avatar
Varför ens diskutera med en dum troende? Har ni inte lärt er att det inte tjänar någonting till?
Citera
2008-08-14, 07:02
Medlem
Balle Ankas avatar
Pundhuvud och Hjärndöd/TS borde dra ner på drogkonsumtionen och smileymissbruket.

Att själens odödlighet, guds existens och allt liknande nonsens är påhittat och uppdiktat går t.o.m. att bevisa matematiskt. Den som vill trösta sig med sagor för att slippa konfrontera verkligheten är fri att göra det, men den som föredrar att använda hjärnan för tankeverksamhet istället för att blott vandra runt med den mestadels passiv kan du nog inte vänta dig något stöd av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in