DoÅ fundera på följande scenario (blatant stulet från
http://www.philosophersnet.com/)
Ett par hundra år in i framtiden så har ett nytt hemskt virus som angriper hjärnan dykt upp. Vad viruset gör är att den som drabbas förlorar alla sina minnen och färdigheter, men blir istället bra på något annat: En duktig programmerare glömmer hur man programmerar, men blir plötsligt istället bra på att snickra. Han glömmer alla sina vänner, familj, sin bakgrund etc, men ersätter sina minnen med falska sådana.
Tekniken har dock kommit så långt vid denna tiden att en den biologiska hjärnan kan ersättas med en kiselbaserad sådan. Med hjälp av denna tekniken byts den biologiska hjärnan helt enkelt ut mot kretskort och all information från hjärnan laddas över till kretskorten. Personligheten etc kan därmed behållas intakt.
Om du drabbades av viruset, vad skulle du då välja? En helt förändrad personlighet (kanske till och med till en ateistisk) eller att få ditt medvetande uppladdat i en konstgjord hjärna? Om man börjar byta ut fler delar av kroppen mot konstgjorda, vad händer då? Och inget mer snack om att "det går inte att transplantera en ryggrad", om resten av kroppen är mekanisk lär det inte vara några problem att rent elektriskt koppla in en mekanisk ryggrad heller.
Exakt när lämnar själen/jaget etc kroppen? När den sista delen av mänskligt material har bytts ut, eller lämnar den kroppen i etapper? Betyder det i så fall att jag har lite mindre jag än andra eftersom jag har titan som håller ihop mitt skelett och en mekanisk hjärtklaff? När mitt hjärta var stoppat under operationen, var fanns jaget då? I hjärt-lungmaskinen som försåg mina celler med syre?
Om vi i framtiden utvecklar artificiell intelligens till den nivån att maskiner har känslor, minnen, utvecklas, lär sig etc så pass bra att de inte går att skilja från människor, har dessa maskiner då ett jag?
Sen den mest självklara frågan: Var kommer alla dessa medvetanden ifrån? Antalet individuella medvetna organismer ökar kontinuerligt, således måste det ju tillkomma fler medvetanden hela tiden. Betyder detta att vissa medvetanden har funnits i cirkulation längre än andra? Och de som ännu inte är i bruk, men som enligt dig är eviga, vad gör de medan de väntar på sin tur? Vad avgör vilket medvetande som kommer flytta in i vilken kropp?
Slutligen måste jag bara kommentera följande:
Citat:
Ingenting kan uppstå från ingenting, för finns ingenting så kan det ju uppenbart inte uppstå något ur detta ingenting...ingenting i input, ingenting i output!
http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing
"Ex nihilo, nihil fit" - Av inget kommer inget
Detta påstående är helt och hållet felaktigt. Kvatfluktuationer innebär att virtuella par av materia och antimateria kan uppstå från ingenstans under en begränsad tidsrymd. Dessa par beter sig som verkliga par på alla sätt, men deras livslängd begränsas av den totala mängden energi i systemet de befinner sig i. Detta är också en av grundstenarna i inflationsteorin för universums uppkomst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_fluctuation