2008-08-14, 07:47
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Pundhuvud och Hjärndöd/TS borde dra ner på drogkonsumtionen och smileymissbruket.

Att själens odödlighet, guds existens och allt liknande nonsens är påhittat och uppdiktat går t.o.m. att bevisa matematiskt. Den som vill trösta sig med sagor för att slippa konfrontera verkligheten är fri att göra det, men den som föredrar att använda hjärnan för tankeverksamhet istället för att blott vandra runt med den mestadels passiv kan du nog inte vänta dig något stöd av.

Kan jag få ta del av den matematiska uträkningen?
Citera
2008-10-05, 22:36
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Vilken förvirrande tråd.
Jag tror;
Om hjärntransplation nu skulle fungera, så tror jag att personen som får sin hjärna transplanterad i en annans kropp/huvud så visst,- det fungerar nog. Han mår bra. Men hans "jag" existerar nog inte, inte till samma mån som innan. Han känner sig nog jävligt tom, då jaget togs bort från honom, men hans minnen och så vidare följde med hjärntransplationen.

Teoretiskt sätt så tror jag att det skulle fungera, men jag tror dock att "jaget/själen" stannar kvar i första kroppen.

Minnena behåller du alltid själv!

Minnena följer med Jaget/själen när man reinkarnerar från kropp till kropp, och vi får en ny hjärna med varje kropp!
Citera
2008-10-05, 22:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0rsk
Om det hade varit teoretiskt möjligt att flytta hjärnor till andras kroppar, skulle "jag" vara på samma ställe som min hjärna, eftersom "jag" är, som RuskigBuss sa, en funktion av hjärnans processer.

Alltså, om jag flyttar min hjärna till en kines skalle (min nya skalle), och hans till "min" gamla skalle (hans nya skalle), skulle "jag" vara "mig" i hans kropp och vice versa. Jag skulle prata svenska genom min nya käft, och han kinesiska genom sin nya.

Man kan även se det på följande sätt; Jag ligger på ett bord och får alla mina kroppsdelar, förutom hjärnan, ersatta med andra människors kroppsdelar. Vem kommer "jag" att vara? Samma jävla person med andra kroppsdelar såklart!

På vilket sätt tycker du att det är absurt?

Man han aldrig transplantera ryggraden!

Hjärnan har absolut ingenting med vårt medvetna Jag att göra!

Jaget/själen är medveten, medan hjärnan är omedveten, alltså kan inte vårt Jag likställas med geléklumpen, vilket ju även bevisas av att människor kan minnas tidigare liv, då de hade andra hjärnor!
Citera
2008-10-05, 22:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Pundhuvud och Hjärndöd/TS borde dra ner på drogkonsumtionen och smileymissbruket.

Att själens odödlighet, guds existens och allt liknande nonsens är påhittat och uppdiktat går t.o.m. att bevisa matematiskt. Den som vill trösta sig med sagor för att slippa konfrontera verkligheten är fri att göra det, men den som föredrar att använda hjärnan för tankeverksamhet istället för att blott vandra runt med den mestadels passiv kan du nog inte vänta dig något stöd av.

Du kallar denna mörka gudsförgätna temporära materiella värld, en skuggvärld, en perverterad reflektion av den eviga andliga världen, för den verkliga världen?
Citera
2008-10-05, 23:35
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du kallar denna mörka gudsförgätna temporära materiella värld, en skuggvärld, en perverterad reflektion av den eviga andliga världen, för den verkliga världen?
Så allt vi ser omkring oss, finns inte?
Citera
2008-10-05, 23:55
Medlem
Vaporwares avatar
Citat:
Ja.

Fortsatt diskussion är onödig då varken din "eviga andliga värld" eller dess motsats (vår värld) kan bevisas vara den enda sanningen.
Onödigt att ägna sitt liv åt att spekulera och tro på sån skit om svaret ändå kommer fram när man dött.
Citera
2008-10-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaporware
Ja.

Fortsatt diskussion är onödig då varken din "eviga andliga värld" eller dess motsats (vår värld) kan bevisas vara den enda sanningen.
Onödigt att ägna sitt liv åt att spekulera och tro på sån skit om svaret ändå kommer fram när man dött.
Så du tror att du kommer att komma ihåg något av det som händer när du dör? Det är ett ganska stort steg från bevis till tro.
Citera
2008-10-06, 01:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Så allt vi ser omkring oss, finns inte?

Jo, den finns!

Men ytterst sett är den lika "verklig" som drömmen under natten...
Citera
2008-10-06, 01:31
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaporware
Ja.

Man får vägledas av Herren i sitt hjärta och sitt logiska tänkande!
Citera
2008-10-06, 02:20
Medlem
DoÅ fundera på följande scenario (blatant stulet från http://www.philosophersnet.com/)

Ett par hundra år in i framtiden så har ett nytt hemskt virus som angriper hjärnan dykt upp. Vad viruset gör är att den som drabbas förlorar alla sina minnen och färdigheter, men blir istället bra på något annat: En duktig programmerare glömmer hur man programmerar, men blir plötsligt istället bra på att snickra. Han glömmer alla sina vänner, familj, sin bakgrund etc, men ersätter sina minnen med falska sådana.

Tekniken har dock kommit så långt vid denna tiden att en den biologiska hjärnan kan ersättas med en kiselbaserad sådan. Med hjälp av denna tekniken byts den biologiska hjärnan helt enkelt ut mot kretskort och all information från hjärnan laddas över till kretskorten. Personligheten etc kan därmed behållas intakt.

Om du drabbades av viruset, vad skulle du då välja? En helt förändrad personlighet (kanske till och med till en ateistisk) eller att få ditt medvetande uppladdat i en konstgjord hjärna? Om man börjar byta ut fler delar av kroppen mot konstgjorda, vad händer då? Och inget mer snack om att "det går inte att transplantera en ryggrad", om resten av kroppen är mekanisk lär det inte vara några problem att rent elektriskt koppla in en mekanisk ryggrad heller.

Exakt när lämnar själen/jaget etc kroppen? När den sista delen av mänskligt material har bytts ut, eller lämnar den kroppen i etapper? Betyder det i så fall att jag har lite mindre jag än andra eftersom jag har titan som håller ihop mitt skelett och en mekanisk hjärtklaff? När mitt hjärta var stoppat under operationen, var fanns jaget då? I hjärt-lungmaskinen som försåg mina celler med syre?

Om vi i framtiden utvecklar artificiell intelligens till den nivån att maskiner har känslor, minnen, utvecklas, lär sig etc så pass bra att de inte går att skilja från människor, har dessa maskiner då ett jag?

Sen den mest självklara frågan: Var kommer alla dessa medvetanden ifrån? Antalet individuella medvetna organismer ökar kontinuerligt, således måste det ju tillkomma fler medvetanden hela tiden. Betyder detta att vissa medvetanden har funnits i cirkulation längre än andra? Och de som ännu inte är i bruk, men som enligt dig är eviga, vad gör de medan de väntar på sin tur? Vad avgör vilket medvetande som kommer flytta in i vilken kropp?

Slutligen måste jag bara kommentera följande:

Citat:
Ingenting kan uppstå från ingenting, för finns ingenting så kan det ju uppenbart inte uppstå något ur detta ingenting...ingenting i input, ingenting i output!

http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing

"Ex nihilo, nihil fit" - Av inget kommer inget

Detta påstående är helt och hållet felaktigt. Kvatfluktuationer innebär att virtuella par av materia och antimateria kan uppstå från ingenstans under en begränsad tidsrymd. Dessa par beter sig som verkliga par på alla sätt, men deras livslängd begränsas av den totala mängden energi i systemet de befinner sig i. Detta är också en av grundstenarna i inflationsteorin för universums uppkomst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_fluctuation
Citera
2008-10-06, 10:46
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Ponera att det gick att utföra hjärntransplantationer
och att just du fick hjärnan av en kines... inopererad skulle du då plötsligt börja tala flytande kinesiska?

Svaret är enkelt: med dig skulle det vara slut medan kinesen bara tog över din kropp i övrigt. Självklart skulle han fortsätta tala kinesiska - vad trodde du?

Om du tror att det finns något speciellt i ditt hjärta som skulle överföras på kinesen, annat än pumpfunktionen, så får du väl fortsätta tro det. Mer intressant är vad du tror skulle hända med den personlighet ("själen"), som fanns i din hjärna. Vertikal transport uppåt eller nedåt?
Citera
2008-10-06, 16:50
Medlem
5starGs avatar
Citat:
Man får vägledas av Herren i sitt hjärta och sitt logiska tänkande!
hur går det ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in