2008-03-23, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Och det är just det abnormaliska, och subjektiva, tänkandet du talar om som gör att dina bevis för andevärlden diskvalificeras.

En fråga till dig: vad kan INTE bevisas med samma metod?

Kommer du på något? Jag gör det inte.

Poängen som Streethouse vill få fram är att så fort något kan hittas på (oavsett sammanhang) så är det en möjlighet som måste tas på allvar.
Citera
2008-03-23, 23:40
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Poängen som Streethouse vill få fram är att så fort något kan hittas på (oavsett sammanhang) så är det en möjlighet som måste tas på allvar.

Nja, det är ju poängen han gärna inte vill få fram eftersom det skadar hans argumentation.

Men visst har du helt rätt. Om man ska tro på andevärlden utifrån dom premisserna måste man också tro på allt som någon någonsin fabulerat ihop.
Citera
2008-03-23, 23:44
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Nej men om sannolikhet och möjlighet finns så ska det tas i beaktande och får inte avfärdas. Det finns därför inga logiska eller på annat sätt relevanta skäl till att avfärda det hela.
Citera
2008-03-23, 23:45
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Nja, det är ju poängen han gärna inte vill få fram eftersom det skadar hans argumentation.

Men visst har du helt rätt. Om man ska tro på andevärlden utifrån dom premisserna måste man också tro på allt som någon någonsin fabulerat ihop.
Varför snacka en massa dravvel istället för att ta reda på hur det egentligen är? Vad är ni rädda för?
Citera
2008-03-23, 23:46
Medlem
Citat:

Jag var lite ironisk men ja. Du har helt rätt. Det mest skrämmande är att sånna som han sedan inte fattar varför folk tycker deras sk "bevis" är dåliga.
Citera
2008-03-23, 23:48
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Tror inte du förstår det hela eller vad bevisen i detta fallet innebär. Det är fullgoda bevis - sanning.

Att du säger att något är sant gör det inte sant.

Citat:
Eftersom du inte har en aning om vad det handlar om eller hur det hela fungerar tydligen så har du heller ingen rätt att diskvalificera eller förkasta något.

Du har ju hittills inte lyckats förklara hur något hänger ihop. Är du säker på att inte känsigheten försvinner och andevärlden blir blyg och förlägen när en skeptisker är närvarande?

Citat:
Hur skulle det se ut om jag tex klampade in i en operationssal och började tala om hur de ska operera när jag inte har en aning om sjukvård? Ja man blir utskrattad och utkastad.

Hur relaterar det här till ämnet? Du har ju fortfarande inte förklarat vare sig varför man behöver kunna något eller vad man ska kunna. Mängder av medier autodidakta enligt egen utsago, någon man knappast kan säga om läkare och kirurger.

Men du glömde svara på frågan:

vad kan INTE bevisas med samma metod som du använder för att bevisa andevärlden?
Citera
2008-03-23, 23:50
Medlem
Citat:
Varför snacka en massa dravvel istället för att ta reda på hur det egentligen är? Vad är ni rädda för?

Varje gång jag försöker ta reda på hur det är hamnar jag i verkligheten. Hur ska jag kunna ta reda på om det finns andevärldar när verkligheten hela tiden kommer och hindrar mig? Jag hittar på alla möjliga olika häftiga saker som kanske gäller men lik förbannat så är verkligheten där och säger "Nej SMA, en sten är egentligen inte en rosa sopsäck fylld med påskharar. Det är en sten." Detta trots att jag minsann var ganska säker att det fanns en chans att stenen var en rosa sopsäck.
Citera
2008-03-23, 23:56
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Varje gång jag försöker ta reda på hur det är hamnar jag i verkligheten. Hur ska jag kunna ta reda på om det finns andevärldar när verkligheten hela tiden kommer och hindrar mig? Jag hittar på alla möjliga olika häftiga saker som kanske gäller men lik förbannat så är verkligheten där och säger "Nej SMA, en sten är egentligen inte en rosa sopsäck fylld med påskharar. Det är en sten." Detta trots att jag minsann var ganska säker att det fanns en chans att stenen var en rosa sopsäck.

Alltså... men om nu vissa tycker att allt är så där öppet och härligt och obestämbart och osäkert, borde inte dom applicera det på sin vardag? Typ ta ut glödheta plåtar ur ungnen med bara händerna, för dom kanske egentligen är gjorda av moln?

Eller kanske har man bråttom till bussen på morgonen och orkar inte vänta på hissen, då seglar man ner med sitt Mary Poppins-paraply från tionde våningen och landar i sockervadd nere på gatan.

Jag tycker att alla som känner igen sig i beskrivningen ovan ska leva som dom lär

Ta steget ut från balkongen, skit i hissen, frigör er från "verklighetens" förtryck!
Citera
2008-03-24, 00:02
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Du har ju hittills inte lyckats förklara hur något hänger ihop. Är du säker på att inte känsigheten försvinner och andevärlden blir blyg och förlägen när en skeptisker är närvarande?
Vad menar du med hänger ihop? Förklarar gärna. Har försökt förklara en hel del här.
Citat:
Hur relaterar det här till ämnet? Du har ju fortfarande inte förklarat vare sig varför man behöver kunna något eller vad man ska kunna. Mängder av medier autodidakta enligt egen utsago, någon man knappast kan säga om läkare och kirurger.
Hmm... trodde det var uppenbart att liknelsen är att du och en del andra klampar in i ett ämne som ni har väldigt lite kunskap om.
Citat:
Men du glömde svara på frågan:

vad kan INTE bevisas med samma metod som du använder för att bevisa andevärlden?
Ingenting annat kan bevisas. Skapar du kontakt med andevärlden kan du få bevis för den. Försöker du på samma sätt försöka få kontakt med en kaffeburk så är det naturligtvis dömt att misslyckas.
Citera
2008-03-24, 00:04
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ja det är ju inte enkelt alla gånger att etablera en kontakt och det är ju inte du som bestämmer om kontakten ska etableras. Med rätt inställning och rätt metod så kommer du i kontakt. Man kan ha en skeptisk inställning men inte en förlöjigande.
Citera
2008-03-24, 00:08
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Vad menar du med hänger ihop? Förklarar gärna. Har försökt förklara en hel del här.

Nej, du springer runt och grinar om okunskap i bästa religösa anda utan att upplysa om någonting. Berätta istället varför vi har fel och vilka metoder vi bör använda för att kunna verifiera andevärlden och bjuda in resten av världen i gemenskapen.

Citat:
Hmm... trodde det var uppenbart att liknelsen är att du och en del andra klampar in i ett ämne som ni har väldigt lite kunskap om.

Läkarvetenskapen är konkret och det visas bland annat i att liv räddas och sjukdomar botas. Om detsamma kunde sägas om den mediala icke-vetenskapen hade du haft en adekvat liknelse. Nu verkar denna icke-vetenskap mest bestå av kvacksalveri och luft.

Citat:
Ingenting annat kan bevisas. Skapar du kontakt med andevärlden kan du få bevis för den. Försöker du på samma sätt försöka få kontakt med en kaffeburk så är det naturligtvis dömt att misslyckas.

Om någon hävdar att denne är i kontakt med en annan dimension, varför skulle denne då ha mindre bevis för det än du för andevärlden?
Citera
2008-03-24, 00:15
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Nej, du springer runt och grinar om okunskap i bästa religösa anda utan att upplysa om någonting. Berätta istället varför vi har fel och vilka metoder vi bör använda för att kunna verifiera andevärlden och bjuda in resten av världen i gemenskapen.
Är inte religiös men visst kan det liknas vid en religiös anda.
Ni har fel därför att ni vill och försöker få bevis enligt dagens vetenskapliga metoder vilket är som att försöka åka skridskor på grusväg. Fel väg och fel metod att gå. För att verifiera andevärlden måste du själv ta den kontakten och därmed sätta dig in hr man gör detta. Bjuda in världen kan du ju sedan försöka med men det fungerar förmodligen inte eftersom de bevis du får är dina bevis.

Citat:
Läkarvetenskapen är konkret och det visas bland annat i att liv räddas och sjukdomar botas. Om detsamma kunde sägas om den mediala icke-vetenskapen hade du haft en adekvat liknelse. Nu verkar denna icke-vetenskap mest bestå av kvacksalveri och luft.
Jag förstår att du tycker så och jag förstår att du tycker så pga okunskap.

Citat:
Om någon hävdar att denne är i kontakt med en annan dimension, varför skulle denne då ha mindre bevis för det än du för andevärlden?
Förstår inte frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in