2008-03-23, 22:42
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Nej inte alls så. Jag har många tvivel och funderingar och saker jag tycker är märkligt och inte förstår när det gäller andevärlden. Jag menar inte att man måste läsa in en massa kunskaper men någon sort bas är bra att stå på så man vet hur man hanterar en pendel eller pekare tex, hur man mediterar effektivt mm. De allra flesta kan få kontakt oavsett om de tror eller ej det är därför jag anser att det kan vara värt besväret innan man dömer ut det hela.

Lustigt att ingen har lyckats knipa Randis miljon måste jag säga. Varför fallerar alltid det här så fort det finns en TV-kamera i närheten som inte tillhör TV4+?

Aschberg åskådliggjorde ju med all önskvärd tydlighet hur förvirrade "mediala" förmågor rantade runt med en pendel och letade currykryss med skrämmande spridning på resultaten.

Varför är den s.k. mediala världen paniskt rädd för empiri?
Citera
2008-03-23, 22:45
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Lustigt att ingen har lyckats knipa Randis miljon måste jag säga. Varför fallerar alltid det här så fort det finns en TV-kamera i närheten som inte tillhör TV4+?

Aschberg åskådliggjorde ju med all önskvärd tydlighet hur förvirrade "mediala" förmågor rantade runt med en pendel och letade currykryss med skrämmande spridning på resultaten.

Mysticismen...den måste hållas i topp!
Citera
2008-03-23, 22:47
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jodå jag vet vad objektivt och subjektivt är. Ett subjektivt bevis kan dock vara ett fullgott bevis i den meningen att enbart du själv som får beviset och beviset är sådant att det utan tvivel är sanning. Vad jag menade var att sanning är ett bättre ord i sammanhanget. Om någon inte kan eller lyckas ge dig bevis så är alternativet att inhämta det själv. Som jag tidigare sagt.

En schizofren människa kan få bevis för att ödlemänniskor från jordens inre är ute efter att styra honom med elektromagnetiska vågor genom att köpa ett mätinstrument och notera att det finns elektromagnetiska vågor i luften omkring honom. Är det bevis för hans tes?

Eller om ett barn säger till sina föräldrar att hon önskade att de var döda, och föräldrarna minuterna senare blir överkörda... drar barnet en sann slutsats att de dog för att hon önskade livet ur dem?
Citera
2008-03-23, 22:49
Medlem
Streethouses avatar
Citat:

Randi är ju ett skämt. Inte vetenskaplig eller objektiv. Hans mål är ju att förlöjliga allt sådant här. Tar inte hänsyn till alla faktorer som kan påverka experimenten mm. Aschberg har om möjligt en ännu mer icke objektiv hållning och sammaledes gör allt för att förlöjliga det hela och blandar hej vilt mellan seriösa medium och bluffmakare och utan att veta något om healing, medialitet osv förkastar allt som har med detta att göra. Naturligtvis vinklar han bilden som ges i tv på för honom önskvärt sätt.
När det gäller experiment så har det ju visat sig att många lyckas enl vetenskapliga premisser men ändå döms ut av olika skäl. Många experiment misslyckas därför att faktorer spelar in som påverkar det hela under experimentella former.
Citera
2008-03-23, 22:52
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
En schizofren människa kan få bevis för att ödlemänniskor från jordens inre är ute efter att styra honom med elektromagnetiska vågor genom att köpa ett mätinstrument och notera att det finns elektromagnetiska vågor i luften omkring honom. Är det bevis för hans tes?

Eller om ett barn säger till sina föräldrar att hon önskade att de var döda, och föräldrarna minuterna senare blir överkörda... drar barnet en sann slutsats att de dog för att hon önskade livet ur dem?
Naturligtvis inte. Det är inte sådant det handlar om. Tyder på din okunnighet om ämnet.
Citera
2008-03-23, 22:54
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
logik behöver inte vara objektiv

Logik är väl ändå det enda som någonsin kan betraktas som objektivt då den stödjer sig på atomära satser och ur detta kan framtvinga universella giltiga slutsatser oavsett om objektivitet råder eller ej, bara premisserna är sanna?
Citera
2008-03-23, 22:58
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Randi är ju ett skämt. Inte vetenskaplig eller objektiv. Hans mål är ju att förlöjliga allt sådant här.

Ja, det var ju din åsikt. Förse mig gärna med belägg för att han inte är vetenskaplig eller objektiv. Att du tror att hans mål är att förlöjliga är kanske för att mediala superstjärnor ofta förlöjligar sig själva när dom testas.

Citat:
Tar inte hänsyn till alla faktorer som kan påverka experimenten mm. Aschberg har om möjligt en ännu mer icke objektiv hållning och sammaledes gör allt för att förlöjliga det hela och blandar hej vilt mellan seriösa medium och bluffmakare och utan att veta något om healing, medialitet osv förkastar allt som har med detta att göra. Naturligtvis vinklar han bilden som ges i tv på för honom önskvärt sätt.

Uh? Aschberg anlitade ett antal medier att möblera ett rum optimalt utifrån currykryss eller kraftnoder eller något sådant. I rummet fanns en dold kamera. Att Aschberg inte är expert på healing innebär knappast att resultaten ska diskrepera så mycket. Det här är alltså folk som tar betalt för att utföra en tjänst. Det kan jämföras med att gå till en läkare med magont. Den ena amputerar benet på dig och den andra tar bort blindtarmen.

Citat:
När det gäller experiment så har det ju visat sig att många lyckas enl vetenskapliga premisser men ändå döms ut av olika skäl. Många experiment misslyckas därför att faktorer spelar in som påverkar det hela under experimentella former.

Det skulle vara löjligt enkelt att testa mediala. Dessa brukar dock vara ytterst ovilliga, speciellt när det rör stora test med långa serier och låg varians.
Citera
2008-03-23, 23:06
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ja, det var ju din åsikt. Förse mig gärna med belägg för att han inte är vetenskaplig eller objektiv. Att du tror att hans mål är att förlöjliga är kanske för att mediala superstjärnor ofta förlöjligar sig själva när dom testas.

Uh? Aschberg anlitade ett antal medier att möblera ett rum optimalt utifrån currykryss eller kraftnoder eller något sådant. I rummet fanns en dold kamera. Att Aschberg inte är expert på healing innebär knappast att resultaten ska diskrepera så mycket. Det här är alltså folk som tar betalt för att utföra en tjänst. Det kan jämföras med att gå till en läkare med magont. Den ena amputerar benet på dig och den andra tar bort blindtarmen.

Det skulle vara löjligt enkelt att testa mediala. Dessa brukar dock vara ytterst ovilliga, speciallt när det rör stora test med långa serier och låg varians.
Har du sett och hört Randi så kan du inte ha missat att han förlöjligar. Han säger dessutom själv att han är en "tvivlare". Dessa saker gör honom knappast objektiv. Vetenskapligt är de inkorrekta på samma vis som Aschbergs att de inte tar med alla variabler - faktorer som påverkar. De har bevisat att det hela inte fungerade vid testtillfället. Inget annat. Tyvärr är det inte löjligt enkelt att testa mediala just pga att det dels finns en ovilja från andevälrlden att låta sig bevisas och dels därför att mediumens känslighet ofta försämras vid tester och experiment. Naturligtvis låter det som bortförklaringar i era öron men beklagligt nog sanning.
Citera
2008-03-23, 23:18
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Har du sett och hört Randi så kan du inte ha missat att han förlöjligar. Han säger dessutom själv att han är en "tvivlare". Dessa saker gör honom knappast objektiv.

Nej, nu har du helt missat poängen här. Skeptisism är utgångspunkten för precis allt. Utan skeptisism hade vi inte haft det samhälle vi har idag. Presentera gångbara bevis för Randi så ska du se att han ändrar sig. Och du har fortfarande inte svarat på vad som skulle falsifiera din ogrundade hypotes om andevärlden.

Citat:
Vetenskapligt är de inkorrekta på samma vis som Aschbergs att de inte tar med alla variabler - faktorer som påverkar. De har bevisat att det hela inte fungerade vid testtillfället. Inget annat.

Ja, det är klart att han inte kunde ta med alla fiktiva variabler du vill ha med eftersom han var tvungen att köra med old kamera. Givetvis skulle det vara bäst om medierna frivilligt gick med på att bli exponerade men då skulle det nog vara svårare att lura pengar av folk.

Citat:
Tyvärr är det inte löjligt enkelt att testa mediala just pga att det dels finns en ovilja från andevälrlden att låta sig bevisas och dels därför att mediumens känslighet ofta försämras vid tester och experiment. Naturligtvis låter det som bortförklaringar i era öron men beklagligt nog sanning.

Men lyssna på dig själv.... Andevärlden vill inte.... Mediernas känslighet försämras...

Jag tycker nog ditt sista stycke talar för sig själv. Vi förflyttar oss till domstolen. Jag har mordvapnet men det vill inte komma fram och hälsa just nu... jag har DNA-bevis men känsligheten har tyvärr temporärt försämrats under just den tid rättegången äger rum.

OCH DET ÄR SANNINGEN. HALLE - FUCKING - LULJA. DEN - BEKLAGLIGA -SANNINGEN. I EVIGHET

amen
Citera
2008-03-23, 23:23
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Nej, nu har du helt missat poängen här. Skeptisism är utgångspunkten för precis allt. Utan skeptisism hade vi inte haft det samhälle vi har idag. Presentera gångbara bevis för Randi så ska du se att han ändrar sig. Och du har fortfarande inte svarat på vad som skulle falsifiera din ogrundade hypotes om andevärlden.
Absolut. Skeptisism och kritiskt tänkande måste vi ha precis som logiska resonemang och rationellt tänkande. Jag har förklarat för dig och tidigare här, hur det hela fungerar och att man inte kan tänka i samma vetenskapliga termer när det gäller andevärlden som man gör normalt annars. Förstår du inte det hela så är det bara att beklaga. Svaren finns framför dig. Kontakta andevärlden. Svårare än så är det inte.
Citera
2008-03-23, 23:27
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Absolut. Skeptisism och kritiskt tänkande måste vi ha precis som logiska resonemang och rationellt tänkande. Jag har förklarat för dig och tidigare här, hur det hela fungerar och att man inte kan tänka i samma vetenskapliga termer när det gäller andevärlden som man gör normalt annars. Förstår du inte det hela så är det bara att beklaga. Svaren finns framför dig. Kontakta andevärlden. Svårare än så är det inte.

Och det är just det abnormaliska, och subjektiva, tänkandet du talar om som gör att dina bevis för andevärlden diskvalificeras.

En fråga till dig: vad kan INTE bevisas med samma metod?

Kommer du på något? Jag gör det inte.
Citera
2008-03-23, 23:34
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Och det är just det abnormaliska, och subjektiva, tänkandet du talar om som gör att dina bevis för andevärlden diskvalificeras.

En fråga till dig: vad kan INTE bevisas med samma metod?

Kommer du på något? Jag gör det inte.
Tror inte du förstår det hela eller vad bevisen i detta fallet innebär. Det är fullgoda bevis - sanning. Eftersom du inte har en aning om vad det handlar om eller hur det hela fungerar tydligen så har du heller ingen rätt att diskvalificera eller förkasta något. Hur skulle det se ut om jag tex klampade in i en operationssal och började tala om hur de ska operera när jag inte har en aning om sjukvård? Ja man blir utskrattad och utkastad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in