Citat:
Ursprungligen postat av
Macbajs
Såvitt vi vet så är vår verklighet en gigantisk kedjereaktion som agerar utifrån naturlagar. Isen som smälter, månen som snurrar runt jorden, solen som lyser, vinden som blåser, ja allting som sker överallt händer pga dessa naturlagar och jag ser ingen bra anledning att tro att "big bang" var något som hände pga en någon, istället för att bara vara ytterligare en process som skedde pga någon typ av naturlag.
Allt du upplever, även det du kallar för "andlighet" är någonting du upplever pga fysiska processer i din skalle. Så är det för alla. Att du upplever och fantiserar om andlighet betyder inte att det faktiskt existerar något ickefysiskt andligt plan så som du beskriver det. Det spekuleras dock om ytterligare dimensioner inom fysiken (11 har jag hört, eller oändligt).
Hur man än vänder och vrider på det så är det svårt att komma fram till någon annan slutsats än att någonting måste ha varit först, även fast det också verkar logiskt omöjligt eftersom detta första också borde ha uppstått med hjälp av någon slags materia. Jag förstår dock inte hur det kan låta rimligt för någon att detta första skulle varit någon slags intelligent supervarelse (Gud).
För övrigt har man inom fysiken upptäckt något som kallas för "virtuell partikel" som uppstår och försvinner i vakuum utan någon förklaring idag. Hur skapas dom? Ingen vet.
1. Vem stiftade naturens strikta, obändiga naturlagar?
2. Belägg för att din big bnag överhuvudtaget har hänt, tack. Slumpartade IQ-befriade hokuspokus-explosioner kan nämligen inte skapa någonting annat än förödelse och allmän villervalla...
3. Belägg för att andliga upplevelser bara är fysikaliska senaps processer i geléklumpen, tack.
4. Det första uppstått av någon slags materia? Hur uppstod då denna materia?
Hur du än vänder och vrider på det så är det svårt att komma fram till någon annan slutsats än att källan till universum måste vara evigt, eftersom materia inte kan skapa sig själv, eller hur?
Givetvis måste det vara en levande, medveten, intelligent supervarelse som ligger bakom allt, för hur i Herrens Namn skulle det kunna uppstå liv, medvetande och intelligens ur något som är livlöst, medvetslöst och IQ-befriat? Fullständigt bakvänt och ologiskt!
Det metafysiska, utomvärldsliga, utgör grunden för det fysiska, inomvärldsliga. Det fysiska står nämligen under, i beroendeställning till, det metafysiska.
Eller hur?
”Matematik är det språk, med vilket Gud skapade universum.”
-
Galileo Galilei
”Det finns en fullkomlig hjärna bakom fysikens alla lagar.”
”Jag vill veta hur Gud skapade denna värld. Jag är inte intresserad av de olika fenomenen, de olika ämnenas spektrum. Jag vill veta Hans tankar, allt annat är bara detaljer.”
-
Albert Einstein
”Gud skapade allting med nummer, vikt och mått.”
”I avsaknad av någon annan bevisning, skulle tummen ensamt övertyga mig om Guds existens.”
”Gravitationen förklarar planeternas rörelser, men den kan inte förklara vem som satte planeterna i rörelse. Gud regerar över allting och vet allt som gjorts eller kan göras.”
”Detta det mest storslagna system av sol, planeter och kometer, kan endast ha härrört från en intelligent och mäktig varelses styrning och vägledning.” (Principia Mathematica)
-
Isaac Newton