2015-02-01, 16:24
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är ju inte gud som är problemet, utan de som följer honom och inte kan hålla sin religion för sig själva!

Har man nåt gott att komma med, så ska man dela med sig!
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-02-01 kl. 16:28.
Citera
2015-02-01, 16:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
De skulle ju aldrig få för sig att lägga ner tid och energi på att debattera emot jultomten eller påskharen...
Jo, om galningar oavbrutet skulle påstå att de visste att dessa existerar....
Citera
2015-02-01, 16:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och naturligvis åta sig sin egen bevisbörda.
Citera
2015-02-01, 17:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Vad som kan uppfattas som gott i den enas ögon, kan uppfattas som ont i den andras.
Citera
2015-02-01, 17:58
Bannlyst
Citat:
Nej, inte om det handlar om att värva medlemmar till "Gud". Intresserar inte alla och det är aningen osocialt och i vissa fall störande.
Citera
2015-02-01, 19:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Såvitt vi vet så är vår verklighet en gigantisk kedjereaktion som agerar utifrån naturlagar. Isen som smälter, månen som snurrar runt jorden, solen som lyser, vinden som blåser, ja allting som sker överallt händer pga dessa naturlagar och jag ser ingen bra anledning att tro att "big bang" var något som hände pga en någon, istället för att bara vara ytterligare en process som skedde pga någon typ av naturlag.

Allt du upplever, även det du kallar för "andlighet" är någonting du upplever pga fysiska processer i din skalle. Så är det för alla. Att du upplever och fantiserar om andlighet betyder inte att det faktiskt existerar något ickefysiskt andligt plan så som du beskriver det. Det spekuleras dock om ytterligare dimensioner inom fysiken (11 har jag hört, eller oändligt).

Hur man än vänder och vrider på det så är det svårt att komma fram till någon annan slutsats än att någonting måste ha varit först, även fast det också verkar logiskt omöjligt eftersom detta första också borde ha uppstått med hjälp av någon slags materia. Jag förstår dock inte hur det kan låta rimligt för någon att detta första skulle varit någon slags intelligent supervarelse (Gud).

För övrigt har man inom fysiken upptäckt något som kallas för "virtuell partikel" som uppstår och försvinner i vakuum utan någon förklaring idag. Hur skapas dom? Ingen vet.

1. Vem stiftade naturens strikta, obändiga naturlagar?

2. Belägg för att din big bnag överhuvudtaget har hänt, tack. Slumpartade IQ-befriade hokuspokus-explosioner kan nämligen inte skapa någonting annat än förödelse och allmän villervalla...

3. Belägg för att andliga upplevelser bara är fysikaliska senaps processer i geléklumpen, tack.

4. Det första uppstått av någon slags materia? Hur uppstod då denna materia?

Hur du än vänder och vrider på det så är det svårt att komma fram till någon annan slutsats än att källan till universum måste vara evigt, eftersom materia inte kan skapa sig själv, eller hur?

Givetvis måste det vara en levande, medveten, intelligent supervarelse som ligger bakom allt, för hur i Herrens Namn skulle det kunna uppstå liv, medvetande och intelligens ur något som är livlöst, medvetslöst och IQ-befriat? Fullständigt bakvänt och ologiskt!

Det metafysiska, utomvärldsliga, utgör grunden för det fysiska, inomvärldsliga. Det fysiska står nämligen under, i beroendeställning till, det metafysiska.

Eller hur?

”Matematik är det språk, med vilket Gud skapade universum.”

- Galileo Galilei

”Det finns en fullkomlig hjärna bakom fysikens alla lagar.”

”Jag vill veta hur Gud skapade denna värld. Jag är inte intresserad av de olika fenomenen, de olika ämnenas spektrum. Jag vill veta Hans tankar, allt annat är bara detaljer.”

- Albert Einstein

”Gud skapade allting med nummer, vikt och mått.”

”I avsaknad av någon annan bevisning, skulle tummen ensamt övertyga mig om Guds existens.”

”Gravitationen förklarar planeternas rörelser, men den kan inte förklara vem som satte planeterna i rörelse. Gud regerar över allting och vet allt som gjorts eller kan göras.”

”Detta det mest storslagna system av sol, planeter och kometer, kan endast ha härrört från en intelligent och mäktig varelses styrning och vägledning.” (Principia Mathematica)

- Isaac Newton

Senast redigerad av Död o återfödd 2015-02-01 kl. 19:34.
Citera
2015-02-01, 19:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
När ska du fatta att ateism inte "är emot gud" ?

Citera
2015-02-01, 19:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jo, om galningar oavbrutet skulle påstå att de visste att dessa existerar....

Så om det fanns sinnesförvirrade människor som skulle skapa trådar om att jultomten och påskharen
finns, då skulle du på samma sätt som nu offra timtal i veckan på att förneka tomtens och påskharens existens?
Citera
2015-02-01, 19:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
När ska du fatta att ateism inte "är emot gud" ?

Norstedts Svenska Ordbok:

Ateist = Person som förnekar Guds existens

Ateism = Gudsförnekelse
Citera
2015-02-01, 19:58
Medlem
guderis avatar
Citat:
1. Vem stiftade naturens strikta, obändiga naturlagar?

Det finns ingen som stiftat några naturlagar. Naturlagarna är nedskrivna av människor utefter på det sätt vi människor uppfattar verkligheten.

Citat:
2. Belägg för att din big bnag överhuvudtaget har hänt, tack. Slumpartade IQ-befriade hokuspokus-explosioner kan nämligen inte skapa någonting annat än förödelse och allmän villervalla...

Det finns inga klara belägg för att big bang inträffat, däremot pekar allt vi vet om universum och fysik idag på att så är fallet.
Eftersom du inte förstår hur big-bang teorin ser ut så behöver du inte försöka argumentera mot den. Du skapar enbart strawmen.

Citat:
3. Belägg för att andliga upplevelser bara är fysikaliska senaps processer i geléklumpen, tack.

Att du har senapsprocesser i hjärnan är fullkomligt uppenbart.

Citat:
4. Det första uppstått av någon slags materia? Hur uppstod då denna materia?

Hur du än vänder och vrider på det så är det svårt att komma fram till någon annan slutsats än att källan till universum måste vara evigt, eftersom materia inte kan skapa sig själv, eller hur?

Givetvis måste det vara en levande, medveten, intelligent supervarelse som ligger bakom allt, för hur i Herrens Namn skulle det kunna uppstå liv, medvetande och intelligens ur något som är livlöst, medvetslöst och IQ-befriat? Fullständigt bakvänt och ologiskt!

Det metafysiska, utomvärldsliga, utgör grunden för det fysiska, inomvärldsliga. Det fysiska står nämligen under, i beroendeställning till, det metafysiska.

Eller hur?

Nej, du har fel, du får nog lov att komma med lite bevis på att det du påstår är sant.
Det finns ingen lag som säger att liv inte kan uppstå ur icke-liv
Citera
2015-02-01, 20:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Så om det fanns sinnesförvirrade människor som skulle skapa trådar om att jultomten och påskharen
finns, då skulle du på samma sätt som nu offra timtal i veckan på att förneka tomtens och påskharens existens?
Ja, om argumenten för dess existens är lika infantila som dina "argument" för guds existens.
Skulle du acceptera påståenden om tomtens och påskharens existens?
Jag ser ingen skillnad, vad gäller sinnesförvirring, angående guds, tomtens eller påskharens existens.

Jag "offrar" inte "timtal i veckan", sluta hitta på lögner om mig.
Citera
2015-02-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shantideva
Exakt! Därför måste någon ha skapat Gud också.

Olé!

Hur skapades Big Bang? Det sägs att det skapades innan tid och rum, och skaparen är Gud. De kan man ej svara på.

Vem skapa Big Bang?
- Jo Gud
Hur uppstod Gud?
- Han har alltid funnits

Det finns inga konkreta bevis vare sig Han finns eller inte och därför kallas det att "TRO" på Gud. Jag väljer att tro på Gud för att allt verkar skräddarsytt för oss, evolutionen och allting hör samman. Så om den smarta ateisten säger "Bevisa att Gud finns" så är svaret naturligtvist "Bevisa att Gud inte finns". Vi har kommit så långt i utvecklingen, men ännu har teknologin inte kunnat ge liv eller förhindra död, och det anser jag är största beviset på att Gud finns. Det finns ingen som kan ge livsgnistan, och ingen som kan leva förevigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in