2009-02-07, 19:15
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
1. Vad menar du då med kanske sändare/mottagare?

Jag är inte alltid så självsäker i mina resonemang, det blir ju inget skoj om man inte lämnar något åt sin med-debattör att gissa?

Citat:
Förvisso sker kommunikationen direkt mellan hjärnor (vilket var vad jag trodde du for efter), men räknar man bort öron och ögon så är det väl självklart att hjärnan sänder och tar emot information?
Precis som en dator gör via modem eller nätverkskort.

Inte säker på vad du menar där. Mellan hjärnor, som i mellan hjärnhalvor? Alltså om man räknar bort ögon och öron, hur är det då självklart att hjärnan sänder och tar emot information? Menar du genom det elektromagnetiska som man använder sig av vid mätningar? De experiment du pekar på antyder ju att man kan skicka information till hjärnan med externa hjälpmedel som inte är droger eller något direkt vardagligt.

Citat:
2. LCD var ett dubbelfel. Jag menade LSD, och flummade ihop det med tryptaminen du tidigare nämnde. Antagligen för att det gjorts många studier på hur LSD "öppnar sinnet" också.

Ja, denna märkliga substans.

Citat:
3. Inte riktigt den sortens inducerad hallucination jag menar, även om den är häftig.
Jag menar när man med yttre stimuli påverkar hjärnan att bete sig annorlunda, alltså genom kemikalier eller elektromagnetiska fält... det är nog de enda två sätt jag kan komma på iaf.

Ja man kan ju göra skillnad på dessa två sorters hallucinationer, externa och interna. Frågan är vad det har med Gud att göra, eller ateisters barnsliga argument?

Senast redigerad av Kapla 2009-02-07 kl. 19:18.
Citera
2009-02-07, 19:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
1. Jag är inte alltid så självsäker i mina resonemang, det blir ju inget skoj om man inte lämnar något åt sin med-debattör att gissa?

2. Inte säker på vad du menar där. Mellan hjärnor, som i mellan hjärnhalvor? Alltså om man räknar bort ögon och öron, hur är det då självklart att hjärnan sänder och tar emot information? Menar du genom det elektromagnetiska som man använder sig av vid mätningar? De experiment du pekar på antyder ju att man kan skicka information till hjärnan med externa hjälpmedel som inte är droger eller något direkt vardagligt.

3. Ja man kan ju göra skillnad på dessa två sorters hallucinationer, externa och interna. Frågan är vad det har med Gud att göra, eller ateisters barnsliga argument?

1. Ah.

2. Sorry, missade ett "inte" där. Kommunikationen sker inte direkt mellan hjärnor. Sen är resten rätt klart, va?

3. Väldigt lite, misstänker jag. Rätt rejäl tangent det här.
Citera
2009-02-07, 19:22
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanity
Gud kommer till dig och förklarar vem han är - sedan är det bara din Gud - Som religoner försöker pracka på dig att deras Gud är den som du ska ge pengar till i den kyrka som dem har satt upp för att dem ska kunna ha dem öppettider som dem bestämt - Is BullShit.

Jesus levde - men om har var Guds son, det är bara dem som skrivit den ursprungliga bibeln som vet det - Det är min tro - om det är sant får du leta upp själv.

Gud är vad du gör det till - En annan dimension kan man säga - Leta upp hur du själv fungerar först - sedan kan du koncentrera dig på Gud. - Det är mitt råd.

Försök inte övertyga att Gud finns - Om ni tror på en Gud som bestämmer så har ni inte insett VALET men om den Guden som bestämmer finns så kommer den Guden att komma till den människan när Gud vill att den ska tror - Du som människa behöver inte övertyga ngn annan - - En människa är ateist för att han har skapats som en ateist - Kan en troende acceptera det? Jag som troende på min Gud gör det. Om du kommer och säger att din Gud är den enda - då har du inte läst din bibel.
"Du skall inte ha några gudar vid sidan av mig" - menas att du kan bara lyssna til din egen Gud - Inte att det finns bara en Gud uppe i alltet som många uppfattar det som. Moses var en klok man - Om han hade kontakt med Gud? - Han kände sig själv iaf, det är jag övertygad om.

Om ni som skriver här: Tro FAN vad ni vill, men djävulen finns inte, det är bara påhittat av ngn som ville skapa en motsats till existens.
Knulla, fitta, hora skickar dig inte till ngt helvete så länge du inte gör det helvetet för dig självt och för andra.

RESPEKT för andra, det vill jag att alla ska ha. Så åt helvete med era tankar om det finns en Gud eller inte.

Jag brukar inte ta till kraftutryck som detta, men alltså fan: Word!

Citat:
1. Ah.

2. Sorry, missade ett "inte" där. Kommunikationen sker inte direkt mellan hjärnor. Sen är resten rätt klart, va?

3. Väldigt lite, misstänker jag. Rätt rejäl tangent det här.

Tror vi rätade ut de berörda frågetecknen som fanns i frågan än så länge, åtminstone för min egen del. Tack för en trevlig diskussion.
Citera
2009-02-07, 19:27
Bannlyst
Kul att folk tror att det finns en skäggig gubbe i himelen som sitter å tittar på dig 24/7. Kul att folk tror att denna gubben har en lista på vad du får göra och inte får göra. Kul att folk som tror på denna skäggiga gubben säger att denna skäggiga gubben har gett dig en fri vilja. Kul att denna skäggiga gubben som gett dig en fri vilja kommer att skicka dig till helvetet om du inte lyder hans vilja. det måste betyda att den skäggiga gubben där uppe som gett dig en fri vilja har en ännu starkare vilja över din vilja vilket gör att du nästan ingen vilja alls har eftersom hans vilja kommer i första hand. Men skulle det vara så att du inte följer hans vilja så hamnar du på ett ställe långt där nere där eld och ångest och rök och ondska finns........men han älskar dig.

Det är även kul att folk tar till religion när det handlar om krig. Det är ännu roligare att religion drar in mer pengar än vad cancer,aids,svält,etc drar in i forskningssyfte.
Citera
2009-02-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Jag är inte alltid så självsäker i mina resonemang, det blir ju inget skoj om man inte lämnar något åt sin med-debattör att gissa?

Inte säker på vad du menar där. Mellan hjärnor, som i mellan hjärnhalvor? Alltså om man räknar bort ögon och öron, hur är det då självklart att hjärnan sänder och tar emot information? Menar du genom det elektromagnetiska som man använder sig av vid mätningar? De experiment du pekar på antyder ju att man kan skicka information till hjärnan med externa hjälpmedel som inte är droger eller något direkt vardagligt.

Ja, denna märkliga substans.

Ja man kan ju göra skillnad på dessa två sorters hallucinationer, externa och interna. Frågan är vad det har med Gud att göra, eller ateisters barnsliga argument?

Låt mig säga min mening om droger och religion.

Människan i naturen har alltid propat i sig saker som den inte känner till.
Detta har skapat att människan har börjat lyssna på sidor inom sig själv som inte ser ut att vara av den värld som han/hon känner till.

Är det drogerna som gör Gud eller är det Gud som gör dem hallucinogena efekterna är då frågan?

Jag har en utmaning till den som tror starkt på en Gud och samtidigt säger sig vara emot droger. Ta droger och testa. Gud skulle ju inte skada dig, eller hur?

Jag rekommenderar svamp, direkt från naturen. Det flesta andra drogerna är bara försök till att komma närmare denna Gud men det var svamp vi hittade först. Sedan kanske den mest gudtrogna också börjar inse var denna kunskap om människan (tex Darwins lära) och om Gud kommer från.

"Knarkare får också barn" - Citat av Sanity
Citera
2009-02-07, 23:51
Medlem
"Ingenting kan skapa sig själv!"

Nej, ingenting kan skapa sig själv. Men det betyder inte att "någon" har gjort det.

Saker skapas utav ORSAKER.

Gud finns inte.
Citera
2009-02-08, 21:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ja, men de flesta ateister är rationella människor och vet att abort inte är ett mord.

Så ett barn som har bragts om livet timmarna innan förlossningen är inte något mord, medan om barnet däremot har bragts om livet timmarna efter förlossningen är ett mord...?
Citera
2009-02-08, 21:39
Medlem
Kaplas avatar
Abort funkar inte så. Skaffa en susning!

http://susning.nu/Abort
Citera
2009-02-08, 22:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Vi utgår ifrån, enligt vår generella uppfattning, att ingen kan ges rätt att skada andra för sin egen vinnings skull. Vi mår inte bra av det. En enskild individs motsatta uppfattning väger inte upp mot det.

Och ändå slaktas och styckmördas miljoner djur per år bara i Sverige...
Citera
2009-02-08, 22:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Vi har ju evolverat fram tillsammans, som flockdjur, och behövde en moralisk grund för att minska friktion inom flocken.

Kunde du utveckla det där lite, med tanke på att människan de facto funnits på Jorden i hundratals miljoner år...
Senast redigerad av Död o återfödd 2009-02-08 kl. 22:47.
Citera
2009-02-08, 22:12
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Kunde du utveckla det där lite, med tanke på att människan de facto funnits på Jorden i hundratals miljoner år...

Källa på det som inte är att tid är en illusion, tack!
Citera
2009-02-08, 22:20
Medlem
MUFCFelixs avatar
Och varför låter då Jehova folk dö i krig och varför finns då lidande i världen? Är det för att Jehova är en grym jävel som gillar att låta folk lida?

Finns det något som verkligen säger att gud är vår mästare utom att man hävdar att Jesus dog på korset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in