2007-12-12, 00:05
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illbitting
Såg denna genialiska film (igen) för några dagar sedan och har inte förän nu förstått det lite smått dålda budskapet i filmen. Helt ärligt så blev jag nästan tårögd i slutet när Nick trycker av, det var så sjukt sorgligt.

Filmen har en helt egen klass för sig, kan inte komma på nån liknande film som efterliknar denna och håller samma standard, även fast den är från 78 så är den så sjuuukt välgjord.

Nå, vad säger ni om denna film? Finns en massa att diskutera!
Den bästa krigsfilmen tillsammans med Apocalypse Now, Full Metal Jacket och Thin Red Line, i mitt tycke. De Niro och Walken spelar så in i helvette bra, tillsammans med ett i det närmaste perfekt manus.

Vad menar du med "även fast den är från 78 [...]"? Att filmerna idag på något sätt skulle hålla en högre standard än från 70-talet?
Citat:
Ursprungligen postat av D3ath-D3aler
Kan vara allt från Sagan om ringen, The man from earth, terminator 2, Full metal jacket, Rescue dawn, Black hawk down osv osv... Kan se nästan alla sorters filmer och det finns som sagt mycket att uppskatta i alla klasser men jag anser att Deerhunter är en seg mörk tråkig film.
Ledsen om jag låter överlägsen och elitistisk, men din filmsmak verkar vara så gott som obefintlig.
Citera
2007-12-12, 00:20
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Den bästa krigsfilmen tillsammans med Apocalypse Now, Full Metal Jacket och Thin Red Line, i mitt tycke.
Plutonen måste väll ändå hållas högre än Tunna röda linjen. Värre sömnpiller för man leta efter.
Citera
2007-12-12, 00:47
Bannlyst
Vet inte vad jag skall skriva förutom att det är ett mästerverk.
Otroligt sorglig film.
Citera
2007-12-12, 01:07
Medlem
Whipsticks avatar
John Cazale

Citat:
Trevligt att det finns folk som tycker detsamma. Blev ärligt talat besvärad när många i min vänkrets aldrig ens hört talas om filmen.
"deer hunter... jagar dem hjort i den eller? låter kass"

Och ja, soundtracket är ett måste att ha. Någon som vet vad melodin heter som den där lite tjocka killen som jobbar på krogen spelar på pianot? Den ger mig gåshud. Scenen när dem kommer hem från bergen, går in på baren, så börjar han spela trudelutten på pianot.

The Deer Hunter är en stor film, den största behållningen för mig är John Cazale som dog kort efter det att filmen färdigställdes. Han led av cancer (vilket syns ganska tydligt) och skulle egentligen inte fått vara med då försäkringsbolaget inte ville försäkra honom under produktionen. Meryl Streep och Cimino slogs för att få ha kvar honom. Det visar också prov på vänskap.

Stycket som spelas efter de har varit och jagat är en komposition av Frédéric Chopin, det är Nocturne i G-moll, opus 15, nr 3.

En intressant notering är att alla större filmer Cazale var med i finns på IMDB:s topp 250-lista. Gudfadern 1, Gudfadern 2, En satans eftermiddag och The Deer Hunter.

Jag har lättare och lättare för att börja böla för filmer nuförtiden och när de tar upp hur en hjortjägaren endast skall skjuta ett skott i slutet på filmen... Det är vackert.
Citera
2007-12-12, 01:27
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3ath-D3aler
Kan vara allt från Sagan om ringen, The man from earth, terminator 2, Full metal jacket, Rescue dawn, Black hawk down osv osv... Kan se nästan alla sorters filmer och det finns som sagt mycket att uppskatta i alla klasser men jag anser att Deerhunter är en seg mörk tråkig film.

Seg skitfilm är väl rent definitionsmässigt Sagan om Ringen. Resten av filmerna som du nämnt, förutom Full Metal Jacket som är en fantastisk film, är ju inte så värst mycket att hänga i granen.
Citera
2007-12-12, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whipstick
En intressant notering är att alla större filmer Cazale var med i finns på IMDB:s topp 250-lista. Gudfadern 1, Gudfadern 2, En satans eftermiddag och The Deer Hunter.

Han var en bra skådespelare, indeed.
Citera
2007-12-12, 01:47
Medlem
DDKs avatar
The Deer Hunter är klart på min Top 40-lista. De Niro gör en av sina bästa rolltolkningar.
Citera
2007-12-12, 10:01
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Seg skitfilm är väl rent definitionsmässigt Sagan om Ringen.
Nej.
Citera
2007-12-12, 11:02
Medlem
Illbittings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Vad menar du med "även fast den är från 78 [...]"? Att filmerna idag på något sätt skulle hålla en högre standard än från 70-talet?

Bilden är mycket bättre än de flesta filmer från den tiden.
Skådespeleriet är bättre.
"Kändisarna* är inte speciellt kända, men de är fortfarande lika bra som nu.

Så jag menar att filmen även idag hade kunnat mäta sig med nutidens filmer.
Citera
2007-12-12, 12:11
Medlem
boba fetts avatar
Citat:

Så jag menar att filmen även idag hade kunnat mäta sig med nutidens filmer.
Det är väl snarare nutidens filmer som inte kan mäta sig med den tidens filmer, tex. Deer Hunter, Gudfadern, Apocalypse N, Barry Lyndon, Clockwork Orange etc..

Vad har vi nuförtiden som kan mäta sig med den tiden? American Gangster? Meh..
Citera
2007-12-12, 13:34
Medlem
j0h2ns avatar
Citat:

Rätt kul att du anser dig ha bra filmsmak. Gör dig själv en tjänst och se dig som någon med vanlig filmsmak, man behöver inte digga alla filmer alla cineaster diggar bara för att ha smak.

Bortsett från The man from earth (som är hyffsat ny och lite smal) är restern av filmerna du nämner såna som mer eller mindre alla smågillar, tack vare att de är bra/haft stor budget/kända skådespelare etc.

The man from earth var cool, T2 är en klassiker, Full metal jacket likaså, Black hawk är katastrofalt osevärd.

The Deer Hunter är såklart en klassiker, även om den inte rör sig i ultrarapid hela filmen igenom. Biljardscenen är läskigt bra, som flera tidigare nämnt. De är verkligen kompisar :-)
Citera
2007-12-12, 15:01
Medlem
Illbittings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det är väl snarare nutidens filmer som inte kan mäta sig med den tidens filmer, tex. Deer Hunter, Gudfadern, Apocalypse N, Barry Lyndon, Clockwork Orange etc..

Vad har vi nuförtiden som kan mäta sig med den tiden? American Gangster? Meh..

Du förstår nog inte hur jag tänker. På den tiden var skådespelarna okända, och de akterar förfarande likadant då som nu. Så jag tror att den hade fått den dubbla uppmärksamheten om den kom ut idag, än när den kom 1978 då hälften av Sverige inte ens hade råd att gå på bio. Den var före sin tid, mycket före. Den är gjord som dagens filmer. Förstår du poängen nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in