2007-12-12, 17:46
Medlem
TheGoodDoctors avatar
The Deer Hunter r ett msterverk fr att den terspeglar verkligheten p ett poetiskt stt utan att p ngot stt frskna den. Enligt mig r detta utmrkande fr mnga andra bra filmer frn samma rtioende (70-talet).
Citera
2007-12-12, 17:50
Bannlyst
Deer Hunter

Deer Hunter r utan tvekan en amerikansk filmklassiker. Samtliga skdespelare gr fantastiska insatser och samspelet mellan dem r superbt. Detta r som sagt inte en film om vapen, krig och dd. Detta r en film om karaktrsutveckling och hur personerna anpassar sig efter kriget.
Vissa anser att brllopsscenen r alldeles fr lng fr filmens bsta, men personligen anser jag att den har en central del i filmens tema. Under brllopet s kommer vi nrmare personerna i filmen, vi lr oss knna dem och vi det knns nstan som om vi knner p p riktigt. Samma sak gller scenen nr de spelar biljard efter att ha varit ute och jagat. Nick dansar, de har kul och skrattar. Dessa scener r s verkliga och karaktrerna knns fngslande.

Att sedan se hur mnniskornas liv sls i spillror av krigets verklighet gr verkligen ont. Steven blir av med sina ben och Nick tappar frstndet helt och hllet. Samtidigt frsker Michael hlla ihop gruppen men lider sjlv av skuldknslor efter att ha lmnat Nick i Vietnam.

Filmen drller av symbolik och en av de mest tydliga r nr de spelar rysk roulette efter att de har blivit bortfrda av vietnameserna. ven om rysk roulette inte frsegick s frsker Cimino frmedla dets totala makt ver vra liv under krig.
Rtt som det r s trffas du av en kula frn en kryppskyt och dr. Den totala hjlplsheten som vi inte kan bestmma ver.

Eller ta till exempel nr Michael kommer hem frn Vietnam och ker upp i bergen fr att jaga. Nr han har ett rdjur i sikte s lgger han gevret p axeln och skjuter. Men han skjuter upp i luften och rdjuret kommer undan oskadd. Eftersom att Michael har sjlv varit mitt i stridens hetta och blivit beskjuten s har han lrt sig att vrdera livet mycket hgre. Han vill inte skjuta eftersom att han knner medlidande fr djuret, ngot han inte gjorde tidigare.
Citera
2007-12-12, 18:26
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Inlgget var menat till trdskaparen i och fr sig

Visst ska du se om den, du mste komma in i knslan.
Se den en kvll nr du r riktigt utvilad och filmsugen.
Fr 3 timmar film med en nstan 1 timme lng
brllopsscen tr p krafterna.

Lycka till och terkom grna med tankegngar.

Jag knde definitivt inte att den var fr lng (vilket jag aldrig gr nr jag ser en bra film), och jag kunde frst det mesta av symboliken i filmen, det som Andrei Rublyov skriver hr. Och som sagt hller jag med om att filmen hller mycket hg klass, skdespelar-, foto-, ljud- och handlingsmssigt. nd blev jag inte alls speciellt berrd av filmen, och det r inte som jag frsker "spela Allan". Finns andra filmer som jag har blivit betydligt mer "berrd" av, men detta r inte en av dem.

Ska dock ge den en andra chans helt klart, fr om s mnga som ni r skriver att den r helt fantastisk s mste jag bara ha missat ngot. =)
Citera
2007-12-12, 18:31
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illbitting
Sg denna genialiska film (igen) fr ngra dagar sedan och har inte frn nu frsttt det lite smtt dlda budskapet i filmen. Helt rligt s blev jag nstan trgd i slutet nr Nick trycker av, det var s sjukt sorgligt.

Filmen har en helt egen klass fr sig, kan inte komma p nn liknande film som efterliknar denna och hller samma standard, ven fast den r frn 78 s r den s sjuuukt vlgjord.

N, vad sger ni om denna film? Finns en massa att diskutera!

Tack fr spoiler, tnt.
Citera
2007-12-12, 18:32
Medlem
Illbittings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Tack fr spoiler, tnt.

Vem sa hur det slutade sen?
Citera
2007-12-12, 18:34
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Vem sa hur det slutade sen?

Men Nick dr ju. OMG!

Provade se filmen en gng.... helvete vad trkig den r.
Citera
2007-12-12, 19:06
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Du frstr nog inte hur jag tnker. P den tiden var skdespelarna oknda, och de akterar frfarande likadant d som nu. S jag tror att den hade ftt den dubbla uppmrksamheten om den kom ut idag, n nr den kom 1978 d hlften av Sverige inte ens hade rd att g p bio. Den var fre sin tid, mycket fre. Den r gjord som dagens filmer. Frstr du pongen nu?
Jag tror snarare att biobeskandet p 70-talet var strre i Sverige n vad det r idag (mtt i biobesk per invnare).

Citat:
Bilden r mycket bttre n de flesta filmer frn den tiden.
Skdespeleriet r bttre.
"Kndisarna* r inte speciellt knda, men de r fortfarande lika bra som nu.

S jag menar att filmen ven idag hade kunnat mta sig med nutidens filmer.
Lol, ja, i dina DivX-utgvor du ser p datorn ja. Dessutom r vl sklja bildkvalitn inte srskilt relevant. Mer viktigt r vl hur filmen r filmad.
Citera
2007-12-12, 19:10
Medlem
Kuriosa:
Filmen gick fem r i strck p Victoria (Gtgatan, Stockholm).
Nr jag var liten gick jag frbi dr ofta och undrade varfr de aldrig bytte ut reklamskyltarna med De Niro i toppluva hllandes ett jaktgevr.
Citera
2007-12-12, 19:36
Medlem
Ruggieros avatar
Haha, oj, sorry. Det hr skulle postas som en egen trd. Jag ber om urskt, mod, radera grna..
Citera
2007-12-12, 19:38
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Tack fr spoiler, tnt.
Det r vl att vnta nr folk diskuterar filmer med 29 r p nacken.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggiero
Tja!
Jag har p senare tid brjat intressera mig mer och mer fr England, frmst d London. Planer p att beska denna spnnande stad inom en snar framtid finns..

Jag eftersker drmed filmer som skildrar livet i England p ett realistiskt stt, hur det verkligen r att leva dr, i storstadsmilj..

S, har ni ngra filmer att rekommendera som ni tror skulle passa?

MVH
Helt rtt trd att skriva i dessutom!

Deer Hunter r fr vrigt fantastisk, alla skdespelare r verkligen gjutna och p topp. Instmmer verkligen i allt Andrei Rublyov skriver.
Citera
2007-12-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggiero
Tja!
Jag har p senare tid brjat intressera mig mer och mer fr England, frmst d London. Planer p att beska denna spnnande stad inom en snar framtid finns..

Jag eftersker drmed filmer som skildrar livet i England p ett realistiskt stt, hur det verkligen r att leva dr, i storstadsmilj..

S, har ni ngra filmer att rekommendera som ni tror skulle passa?

MVH

28 days later? .

Du r i fel trd mannen http://www.flashback.org/showthread.php?t=405493
Citera
2007-12-12, 19:51
Medlem
Sheiks avatar
Filmmusiken till The Deer Hunter r fanemej det vackraste jag hrt (delat med cannibal holocausts theme).

http://www.youtube.com/watch?v=G7iJC0VfxX4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in