2007-12-12, 17:46
Medlem
TheGoodDoctors avatar
The Deer Hunter är ett mästerverk för att den återspeglar verkligheten på ett poetiskt sätt utan att på något sätt försköna den. Enligt mig är detta utmärkande för många andra bra filmer från samma årtioende (70-talet).
Citera
2007-12-12, 17:50
Bannlyst
Deer Hunter

Deer Hunter är utan tvekan en amerikansk filmklassiker. Samtliga skådespelare gör fantastiska insatser och samspelet mellan dem är superbt. Detta är som sagt inte en film om vapen, krig och död. Detta är en film om karaktärsutveckling och hur personerna anpassar sig efter kriget.
Vissa anser att bröllopsscenen är alldeles för lång för filmens bästa, men personligen anser jag att den har en central del i filmens tema. Under bröllopet så kommer vi närmare personerna i filmen, vi lär oss känna dem och vi det känns nästan som om vi känner på på riktigt. Samma sak gäller scenen när de spelar biljard efter att ha varit ute och jagat. Nick dansar, de har kul och skrattar. Dessa scener är så verkliga och karaktärerna känns fängslande.

Att sedan se hur människornas liv slås i spillror av krigets verklighet gör verkligen ont. Steven blir av med sina ben och Nick tappar förståndet helt och hållet. Samtidigt försöker Michael hålla ihop gruppen men lider själv av skuldkänslor efter att ha lämnat Nick i Vietnam.

Filmen dräller av symbolik och en av de mest tydliga är när de spelar rysk roulette efter att de har blivit bortförda av vietnameserna. Även om rysk roulette inte försegick så försöker Cimino förmedla ödets totala makt över våra liv under krig.
Rätt som det är så träffas du av en kula från en kryppskyt och dör. Den totala hjälplösheten som vi inte kan bestämma över.

Eller ta till exempel när Michael kommer hem från Vietnam och åker upp i bergen för att jaga. När han har ett rådjur i sikte så lägger han geväret på axeln och skjuter. Men han skjuter upp i luften och rådjuret kommer undan oskadd. Eftersom att Michael har själv varit mitt i stridens hetta och blivit beskjuten så har han lärt sig att värdera livet mycket högre. Han vill inte skjuta eftersom att han känner medlidande för djuret, något han inte gjorde tidigare.
Citera
2007-12-12, 18:26
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Inlägget var menat till trådskaparen i och för sig

Visst ska du se om den, du måste komma in i känslan.
Se den en kväll när du är riktigt utvilad och filmsugen.
För 3 timmar film med en nästan 1 timme lång
bröllopsscen tär på krafterna.

Lycka till och återkom gärna med tankegångar.

Jag kände definitivt inte att den var för lång (vilket jag aldrig gör när jag ser en bra film), och jag kunde förstå det mesta av symboliken i filmen, det som Andrei Rublyov skriver här. Och som sagt håller jag med om att filmen håller mycket hög klass, skådespelar-, foto-, ljud- och handlingsmässigt. Ändå blev jag inte alls speciellt berörd av filmen, och det är inte som jag försöker "spela Allan". Finns andra filmer som jag har blivit betydligt mer "berörd" av, men detta är inte en av dem.

Ska dock ge den en andra chans helt klart, för om så många som ni är skriver att den är helt fantastisk så måste jag bara ha missat något. =)
Citera
2007-12-12, 18:31
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illbitting
Såg denna genialiska film (igen) för några dagar sedan och har inte förän nu förstått det lite smått dålda budskapet i filmen. Helt ärligt så blev jag nästan tårögd i slutet när Nick trycker av, det var så sjukt sorgligt.

Filmen har en helt egen klass för sig, kan inte komma på nån liknande film som efterliknar denna och håller samma standard, även fast den är från 78 så är den så sjuuukt välgjord.

Nå, vad säger ni om denna film? Finns en massa att diskutera!

Tack för spoiler, tönt.
Citera
2007-12-12, 18:32
Medlem
Illbittings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Tack för spoiler, tönt.

Vem sa hur det slutade sen?
Citera
2007-12-12, 18:34
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Vem sa hur det slutade sen?

Men Nick dör ju. OMG!

Provade se filmen en gång.... helvete vad tråkig den är.
Citera
2007-12-12, 19:06
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Du förstår nog inte hur jag tänker. På den tiden var skådespelarna okända, och de akterar förfarande likadant då som nu. Så jag tror att den hade fått den dubbla uppmärksamheten om den kom ut idag, än när den kom 1978 då hälften av Sverige inte ens hade råd att gå på bio. Den var före sin tid, mycket före. Den är gjord som dagens filmer. Förstår du poängen nu?
Jag tror snarare att biobesökandet på 70-talet var större i Sverige än vad det är idag (mätt i biobesök per invånare).

Citat:
Bilden är mycket bättre än de flesta filmer från den tiden.
Skådespeleriet är bättre.
"Kändisarna* är inte speciellt kända, men de är fortfarande lika bra som nu.

Så jag menar att filmen även idag hade kunnat mäta sig med nutidens filmer.
Lol, ja, i dina DivX-utgåvor du ser på datorn ja. Dessutom är väl skälja bildkvalitén inte särskilt relevant. Mer viktigt är väl hur filmen är filmad.
Citera
2007-12-12, 19:10
Medlem
Kuriosa:
Filmen gick fem år i sträck på Victoria (Götgatan, Stockholm).
När jag var liten gick jag förbi där ofta och undrade varför de aldrig bytte ut reklamskyltarna med De Niro i toppluva hållandes ett jaktgevär.
Citera
2007-12-12, 19:36
Medlem
Ruggieros avatar
Haha, oj, sorry. Det här skulle postas som en egen tråd. Jag ber om ursäkt, mod, radera gärna..
Citera
2007-12-12, 19:38
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Tack för spoiler, tönt.
Det är väl att vänta när folk diskuterar filmer med 29 år på nacken.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggiero
Tja!
Jag har på senare tid börjat intressera mig mer och mer för England, främst då London. Planer på att besöka denna spännande stad inom en snar framtid finns..

Jag eftersöker därmed filmer som skildrar livet i England på ett realistiskt sätt, hur det verkligen är att leva där, i storstadsmiljö..

Så, har ni några filmer att rekommendera som ni tror skulle passa?

MVH
Helt rätt tråd att skriva i dessutom!

Deer Hunter är för övrigt fantastisk, alla skådespelare är verkligen gjutna och på topp. Instämmer verkligen i allt Andrei Rublyov skriver.
Citera
2007-12-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggiero
Tja!
Jag har på senare tid börjat intressera mig mer och mer för England, främst då London. Planer på att besöka denna spännande stad inom en snar framtid finns..

Jag eftersöker därmed filmer som skildrar livet i England på ett realistiskt sätt, hur det verkligen är att leva där, i storstadsmiljö..

Så, har ni några filmer att rekommendera som ni tror skulle passa?

MVH

28 days later? .

Du är i fel tråd mannen http://www.flashback.org/showthread.php?t=405493
Citera
2007-12-12, 19:51
Medlem
Sheiks avatar
Filmmusiken till The Deer Hunter är fanemej det vackraste jag hört (delat med cannibal holocausts theme).

http://www.youtube.com/watch?v=G7iJC0VfxX4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in