2023-12-31, 02:33
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Om du i tankarna får slänga om dom olika styckena/kapitlen, i vilken följd hade du valt att lägga dom om du utgår i från bästa tittarupplevelse.

Intressant fråga!

På en nivå skulle jag vilja ha slutscenen i starten.. För att väcka liv i folk, men frågan är om den är lika effektiv utan kontext? Kommer inte folks intresse bara sänkas efter det?

Jag skulle kanske kasta in folk från starten av Vietnam. Låta de följa med tills allt går fel. Sen hoppa till starten med det glada livet. Därefter Robert De Niros återkomst och slutet. Skulle möjligtvis klippa några av de långa delarna och kasta runt!
Citera
2024-03-02, 06:22
Medlem
WordWarriors avatar
Deer Hunter med Robert De Niro - vacker och poetisk kultrulle

The Deer Hunter med Robert De Niro och Christoffer Walken i huvudrollerna. Djup, poetisk skildring av ett gäng arbetare som drar ut i krig och märks djupt av upplevelsen. Mörkt, subtilt och maskulint.

Deer Nature Scene:

https://www.youtube.com/watch?v=9Bbm-7vdlbs

I Love You Baby Bar Scene:

https://www.youtube.com/watch?v=iPaYTZp4bUc

Topic:

Feedback på filmen och favoritklipp?
Citera
2024-03-02, 06:37
Medlem
oldtimedrunks avatar
Jag älskar den filmen, så vemodig och vacker.
Citera
2024-03-02, 06:43
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Hela 68-vänstern gick upp i affekt över att kommunisterna i filmen (FNL) framställdes som "lögnaktigt" barbariska och grymma. Protesterna tog sig uttryck i stora demonstrationer utanför svenska biografer. Man krävde minst att filmen censurerades.

Ungefär samma som vi ser nu fast de bytt mordiska vietnameser till dito palestinier.

Dessa vänstermänniskor alltså
Citera
2024-03-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Hela 68-vänstern gick upp i affekt över att kommunisterna i filmen (FNL) framställdes som "lögnaktigt" barbariska och grymma. Protesterna tog sig uttryck i stora demonstrationer utanför svenska biografer. Man krävde minst att filmen censurerades.

Ungefär samma som vi ser nu fast de bytt mordiska vietnameser till dito palestinier.

Dessa vänstermänniskor alltså
Har du en länk eller så? Ingen vänstermänniska jag nånsin träffat ha haft något ont att säga om den filmen. Varken ideologiskt eller konstnärligt.
Citera
2024-03-02, 09:30
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Har du en länk eller så? Ingen vänstermänniska jag nånsin träffat ha haft något ont att säga om den filmen. Varken ideologiskt eller konstnärligt.

I DN av den 5 mars 1979 recenserades filmen av Hanserik Hjertén som bl.a, menade att filmen var "ytterst osmaklig".

Citat:
...Ciminos version av den vietnamesiska befrielsekampen kunde inte ha överträffats av den grällaste krigspropaganda. Huvudnumret är ett fientligt fångläger vid en flod, där den amerikanska trion tvinga spela rysk roulett med varandra medan hånskrattande gulingar satsar pengar och den som vägrar delta kastas i en sump som även innehåller råttor. Det är ett avsnitt som får spela länge och omsorgsfullt på publikens nerver och som i sin brist på motvikt hör till det mest utspekulerat brutala jag sett ifråga om rasskildringar på bio. Man får de nazistiska judefilmerna i tankarna.

En separat nyhetsnotis i samma nummer, "Ny protest mot filmen 'Hjortjägaren'", förtäljer att Sovjetunionen och flera andra östeuropeiska länder dragit sig ur filmfestivalen i Berlin i protest mot att Deer Hunter visades där, att skådespelerskan och jurymedlemmen Julie Christie beskrev filmen som "rasistisk" och att den därför visades utom tävlan på festivalen, samt att en svensk aktionsgrupp delat ut flygblad under filmens svenska premiär och "polisanmält den svenska distributören och JO-anmält statens biografbyrå, som godkänt filmen för visning".
Citera
2024-03-02, 11:15
Medlem
Som ung tyckte jag om den här filmen. Jag var förberedd på att jag skulle tycka om den, för det var vad kritikerna gjorde.

Idag tycker jag att den är för svulstig och melodramatisk. Den är bra men överskattad i tyngd av sin framgångsrika historia.

Filmskaparmässigt pekar den också åt helt fel håll, med Cimino som för alltid skulle förstöra regissörers möjligheter att göra artistiska filmer, i och med att han fick obegränsad budget och total kontroll över Heaven's Gate, under vilken han tömde studion på pengar som han förskingrade och stoppade i egen ficka som lön för att ha misskött sitt jobb. Bara fransmännen kunde i någon mån uppskatta filmen, som är så uppblåst och patetisk att den är sin egen filmhistoriska skam.

Efter Ciminos förvirrade rofferi och kleptomani, tog producenterna över både "line" och "content", för alltid, hos alla studior och för alla projekt, och när mellanbudgetfilmsmarkanden dog efter 90-talet är det bara små billiga independentfilmer som ger utrymme för artisteri.

I Deer Hunter minns somliga James Woods mest tragiska scener, ikoniska i filmhistorien, andra tar ett större grepp om de Niros finessrika gestaltning. Jag minns mest det enormt långa judiska bröllopet som ger inblick i Ciminos roll inom hans kultur, och som fungerar som en markör om hur det är att leva som främling i de fientliga gojernas hotfulla land, och faran i att beblanda sig med gojerna: Det leder till katastrof.

Deer Hunter hade turen och marknadsföringen att lyckas kommersiellt, men den pekar åt samma håll som en av de mest formidabla filmkatastroferna i historien, Heaven's Gate, alltså.

Jag kan fortfarande komma ihåg Deer Hunter som en givande film, men jag kommer aldrig att orka se om den. Den är som en alltför lång och tråkig men hyllad opera med svulstig orkester och feta tanter som gal med tunga vibrati, men som man "måste" hylla som ett mästerverk, för det gör kulturvetarna.
Senast redigerad av ZweiLife 2024-03-02 kl. 11:20.
Citera
2024-03-02, 11:36
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
I DN av den 5 mars 1979 recenserades filmen av Hanserik Hjertén som bl.a, menade att filmen var "ytterst osmaklig".

En separat nyhetsnotis i samma nummer, "Ny protest mot filmen 'Hjortjägaren'", förtäljer att Sovjetunionen och flera andra östeuropeiska länder dragit sig ur filmfestivalen i Berlin i protest mot att Deer Hunter visades där, att skådespelerskan och jurymedlemmen Julie Christie beskrev filmen som "rasistisk" och att den därför visades utom tävlan på festivalen, samt att en svensk aktionsgrupp delat ut flygblad under filmens svenska premiär och "polisanmält den svenska distributören och JO-anmält statens biografbyrå, som godkänt filmen för visning".

Deer Hunter rörde upp samma korkade känsloyttringar då som nu i palestinarörelsen. Exakt samma retorik och missriktade hat mot USA. Fascinerande är de, vänstermupparna
Citera
2024-03-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Deer Hunter rörde upp samma korkade känsloyttringar då som nu i palestinarörelsen. Exakt samma retorik och missriktade hat mot USA. Fascinerande är de, vänstermupparna

Ja, det är nog sant, men det missriktade hatet mot USA kom inte minst — kanske mest — inifrån USA, där lobbyister, oligarker typ George Soros och skattebefriade organisationer (NGOs och GONGOs) hetsade mot utrikespolitiken. Det hat mot USA från USA som spreds via de stora Democrat-nyhetsbolagen, från bla WaPo till deras lydmedier i Europa, och motståndet mot Vietnamkriget blev på modet även här, inte minst i vänsterkantrade Sverige.

Det är, vad jag vet, enda gången en massiv proteströrelse mot USAs krig har tillåtits i USA, och det beror på att de som arrangerade anti-USA-kampanjerna inte tyckte om att man gav sig på ett kommunistiskt land; då många Democrats på vänsterkanten ansåg att bolsjevikismen var "deras" ideologi, och det var inget fel på den, tyckte de, inklusive användbara aktivister som Noam Chomsky, som också tillhör samma sfär.

Att under andra världskriget protestera mot kriget mot Tyskland och Japan var detsamma som att göra sig till föremål för hetsjakt, liksom krigen efter Vietnam, vilka samtliga har ansetts vara antipatriotiska och subversiva att protestera emot; som invasionen av Q8, Irak, Syrien, mm. Kriget mot (för) global terror efter 2001 får inte ifrågasättas, då blir man föremål för förföljelse. Det är delvis syftet med Patriot Act. Till och med "konflikten" mellan Sovjet och USA beträffande Afghanistan fick i stort passera bland de "fredsaktivister" som tidigare hade betalats för att vara högljudda i protesterna mot Vietnamkriget, eftersom den konflikten inte hotade kommunistmakten i Sovjetunionen.

Men i fråga om Vietnam skulle man protestera, för det kriget gick emot vänsteretablissemangets ideologi. Därför finns massor av anti-Vietnamfilmer, som i många fall marknadsfördes hårt och tilldelades (ideologiska) filmpriser. Som Deer Hunter.

Till och med pacifistfilmer som den övermelodramatiska Johnny Got His Gun, är när allt kommer omkring i sin filmversion den store manusförfattaren Dalton Trumbos protestfilm mot Vietnamkriget, fast den "handlar om" första världskriget (som man heller inte "fick" vara emot). Så han återanvände sin egen roman skriven 1938 som snart blev en lämplig varningsskrift mot att dra in USA i andra världskriget (som man heller inte fick vara emot) och som föregick "grålistningen" av honom.

Jag är osäker på om "vänstermupparna" skiljer sig från andra. Jag tycker det verkar som om folk helt enkelt lyder SVT genom att tycka som de. Eftersom SR var emot Vietnamkriget, var nyhetskonsumenterna det.

Eftersom SVT länge har sagt att "Israel har rätt att försvara sig mot Hamas" och till och med ger sig på sin gulliga Greta när hon uttrycker stöd för palestinier genom att "ifrågasätta" Gretas position, stöder folket även Israels "diplomati", även om det för SVT har blivit svårare under de senaste veckorna. Därför börjar folket också tycka lite annorlunda idag, jämfört med i höstas.

Men de ändrar sig nog snart igen.
Citera
2024-03-02, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
The Deer Hunter med Robert De Niro och Christoffer Walken i huvudrollerna. Djup, poetisk skildring av ett gäng arbetare som drar ut i krig och märks djupt av upplevelsen. Mörkt, subtilt och maskulint.

Deer Nature Scene:

https://www.youtube.com/watch?v=9Bbm-7vdlbs

I Love You Baby Bar Scene:

https://www.youtube.com/watch?v=iPaYTZp4bUc

Topic:

Feedback på filmen och favoritklipp?

Naturscenen är min favoritscen i filmen även om den är för romantiskt svulstig, ungefär i stil med "I run to the hills with the Sound of Music". När jag var ung berodde det kanske mest på att jag var så förtjust i juden Stanley Myers gitarrlåt Cavatina, det är bland det bästa Myers har skrivit. Idag tycker jag illa om låten, jag har åldrats lika mycket som den, särskilt i detta smöriga arrangemang för John Williams (gitarristen, inte Star Wars-kompositören) och med stråkar. Den var fin med Göran Söllscher. Tillsammans med naturvidderna blir det jättemaffigt, om än för romantiserat.

I love you baby-scenen funkar för den utgör den maximala kontrasten till hemskheterna senare, och även till de rätt hysteriskt glada/otäcka bröllopsekvenserna som är de jag minns mest från filmen, men barscenen är "over the top", som om Cimino har gjort den bara för att han gillar låten så mycket. Cimino lägger för mycket emfas på den scenen vilket också gör att mottagarna gör det, på bekostnad av helheten. Men scenen fungerar som en "hook" i en modern hitlåt på Spotify.
Citera
2024-03-02, 17:20
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Naturscenen är min favoritscen i filmen även om den är för romantiskt svulstig, ungefär i stil med "I run to the hills with the Sound of Music". När jag var ung berodde det kanske mest på att jag var så förtjust i juden Stanley Myers gitarrlåt Cavatina, det är bland det bästa Myers har skrivit. Idag tycker jag illa om låten, jag har åldrats lika mycket som den, särskilt i detta smöriga arrangemang för John Williams (gitarristen, inte Star Wars-kompositören) och med stråkar. Den var fin med Göran Söllscher. Tillsammans med naturvidderna blir det jättemaffigt, om än för romantiserat.

I love you baby-scenen funkar för den utgör den maximala kontrasten till hemskheterna senare, och även till de rätt hysteriskt glada/otäcka bröllopsekvenserna som är de jag minns mest från filmen, men barscenen är "over the top", som om Cimino har gjort den bara för att han gillar låten så mycket. Cimino lägger för mycket emfas på den scenen vilket också gör att mottagarna gör det, på bekostnad av helheten. Men scenen fungerar som en "hook" i en modern hitlåt på Spotify.

Intressant analys! Tack för den.
Citera
2024-03-02, 18:06
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife

"I run to the hills"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in