2023-12-29, 01:07
Medlem
systems avatar
”Mästerverk” har jag hört ofta om denna film.

Visst, den är bra. Den är riktigt bra. Men inte är den ett mästerverk.
Citera
2023-12-29, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, såg precis om den. Och jag måste hålla med om att det är ett mästerverk. Deniro är riktigt bra här. Det säger visserligen alla om allt. Men det är nog min favoritinsats av deNiro.
Robert De Niro är oerhört bra liksom Christopher Walken.
Överlag är det skådespeleri av yppersta klass!
Inte bara skådespeleri av yppersta klass, allt är av yppersta klass, manus, musik, foto o.s.v.
Citera
2023-12-29, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Finns på SVT Play nu. https://www.svtplay.se/video/8M6Ek3o/deer-hunter

Citat:
Går på tv idag. Nu i jultider ser man ju om lite klassiker. Jag kollar ikväll även om det är 3e eller 4e gången.

Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag med!
Filmen är en av de allra bästa filmer som nånsin gjorts, ett riktigt mästerverk.
Fantastiska skådespelare, oerhört stark och gripande film. Mycket vackert foto, fantastisk musik ( Stanley Myers ledmotiv Cavatina).

Att vi får följa karaktärerna före , under och efter kriget är rätt speciellt , och bidrar verkligen till att ge hela bilden av krigets helvete.
Filmen har ett starkt budskap, vågar vara samhälls kritisk , har starka psykologiska skildringar också. Naket , berörande vackert, kort sagt ett odödligt mästerverk!

Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Passade också på att se om den idag och det är en oerhört bra film. Så helskotta tung att jag känner mig helt sänkt såhär efteråt. Det händer sällan.

Citat:
Ursprungligen postat av system
”Mästerverk” har jag hört ofta om denna film.

Visst, den är bra. Den är riktigt bra. Men inte är den ett mästerverk.

Såg filmen för första gången nu när den gick på SVT.

Tycker ni inte att det går lite för fort från att De Niro skjuter någon vietnames i kriget, i princip i nästa tagning sitter hela gänget fängslade? Vet att det inte är främst en krigsfilm, men någon scen där man får se att de blir tillfångatagna eller hur det gick till hade inte skadat. Gick lite väl fort där.

Varför har Walken negerns medalj runt halsen på sjukhuset?

Blev inte Walken vrickad rätt fort? Han letar ju efter De Niro och sedan blir han helt knas i skallen och vill börja köra rysk roulette på heltid en minut efter att han blivit förbannad på fransmannen och asiaterna som kör det för skojs skull och spelar pengar om det. Han fattar inte ens vem De Niro är när han kommer dit i början. Ändå är han så närvarande att han skickar pengar till Steven?
Senast redigerad av torkskap1 2023-12-29 kl. 02:09.
Citera
2023-12-29, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Passade också på att se om den idag och det är en oerhört bra film. Så helskotta tung att jag känner mig helt sänkt såhär efteråt. Det händer sällan.
Man blir oerhört berörd, filmen är oerhört stark.
Den är jobbig att se, det är som att skickas rakt ut i en främmande, skrämmande djungel utan karta och kompass.

Man blir ett med karaktärerna allt är så oerhört skickligt gjort, man sugs liksom med in i filmen som nån sorts betraktare, det känns nästan som man är där rent fysiskt .
Mycket få filmer har berört mig så väckt såna känslor.
Man känner sig golvad efter att ha sett den, det är dom ett knytnävsslag i solar plexus.
Citera
2023-12-29, 10:07
Medlem
nickoruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Man blir oerhört berörd, filmen är oerhört stark.
Den är jobbig att se, det är som att skickas rakt ut i en främmande, skrämmande djungel utan karta och kompass.

Man blir ett med karaktärerna allt är så oerhört skickligt gjort, man sugs liksom med in i filmen som nån sorts betraktare, det känns nästan som man är där rent fysiskt .
Mycket få filmer har berört mig så väckt såna känslor.
Man känner sig golvad efter att ha sett den, det är dom ett knytnävsslag i solar plexus.

Blir ju inte ett mindre slag i solar plexus av faktumet att John Cazale, som var förlovad med Merlyl Steep, spelade in filmen svårt sjuk i lungcancer och dog innan premiären.
Citera
2023-12-29, 12:03
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Såg filmen för första gången nu när den gick på SVT.

Tycker ni inte att det går lite för fort från att De Niro skjuter någon vietnames i kriget, i princip i nästa tagning sitter hela gänget fängslade? Vet att det inte är främst en krigsfilm, men någon scen där man får se att de blir tillfångatagna eller hur det gick till hade inte skadat. Gick lite väl fort där.

Varför har Walken negerns medalj runt halsen på sjukhuset?

Blev inte Walken vrickad rätt fort? Han letar ju efter De Niro och sedan blir han helt knas i skallen och vill börja köra rysk roulette på heltid en minut efter att han blivit förbannad på fransmannen och asiaterna som kör det för skojs skull och spelar pengar om det. Han fattar inte ens vem De Niro är när han kommer dit i början. Ändå är han så närvarande att han skickar pengar till Steven?
Nej jag tycker inte att det går för fort innan de befinner sig i action. Det är en lång film och man måste välja. Och regissören (och jag) ansåg att det var viktigare att visa bakgrund (arbetare, ryska immigranter, komplicerade kärleksförhållanden plus storslagna bilder från bergen och bröllopet) än utbildningen och transporten över där.

Filmen är ingen aktionfilm om vietnamkriget. Det är ett drama om människor som befann sig där.

Men jag är förvånad att någon som inte minns hur film och tv var innan NYPD slog igenom. Det finns alltså hopp.

Wikipedia: The Deer Hunter received acclaim from critics and audiences, with praise for Cimino's direction, the performances of its cast (particularly from De Niro, Walken, Cazale, and Streep), and its screenplay, realistic themes and tones, and cinematography.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2023-12-29 kl. 12:08.
Citera
2023-12-29, 13:03
Medlem
Citat:
Nej jag tycker inte att det går för fort innan de befinner sig i action. Det är en lång film och man måste välja. Och regissören (och jag) ansåg att det var viktigare att visa bakgrund (arbetare, ryska immigranter, komplicerade kärleksförhållanden plus storslagna bilder från bergen och bröllopet) än utbildningen och transporten över där.

Filmen är ingen aktionfilm om vietnamkriget. Det är ett drama om människor som befann sig där.

Men jag är förvånad att någon som inte minns hur film och tv var innan NYPD slog igenom. Det finns alltså hopp.

Wikipedia: The Deer Hunter received acclaim from critics and audiences, with praise for Cimino's direction, the performances of its cast (particularly from De Niro, Walken, Cazale, and Streep), and its screenplay, realistic themes and tones, and cinematography.

Det tar ju lång tid innan de är fängslade i kriget, det tycker jag inte gick för fort, snarare tvärtom i så fall.

Det jag syftar är från själva tillfället då det klipps till kriget. En vietnames slänger en granat bland civila, De Niro dödar honom. Sen klipps det plötsligt till att de sitter i bur när de ju nyss var ute i det fria. Det hade ju räckt med bara en minut som visar vad som skedde.
Citera
2023-12-29, 14:16
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Deer Hunter har ett för amerikansk film ovanligt perspektiv eftersom den handlar om industriarbetare. Jag kan inte påminna mig många amerikanska filmer inom någon genre som handlar om "vanligt folk".
Det är ju det som gör filmen dålig. Jag kan inte identifiera mig med de där högljudda idioterna. Jag såg de sista två timmarna av filmen igår, men den långa tråkiga bröllopsdelen i början har jag aldrig orkat se.
Citera
2023-12-29, 14:41
Medlem
Geomeisters avatar
Gällande delarna av filmen:

1. Jag gillar första delen med bröllopet och allt det "snälla". Det är möjligtvis lite väl långt.

2. Därefter kommer den hemska krigsdelen som är lagom längd.

3. Därefter blir det på tok för kort med saker som händer snabbt.

4. Sedan blir det bra långdraget då De Niro återvänder. Den här delen är den tråkigaste och de kunde lagt mer tid på det före och efter.

5. Sedan kommer slutet som är bra, men kunde varit lite längre.

Av filmens fem delar tycker jag de gjorde fel fokus. 3 kunde varit mycket längre. 4 borde varit kortare.
Citera
2023-12-29, 14:46
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Gällande delarna av filmen:

1. Jag gillar första delen med bröllopet och allt det "snälla". Det är möjligtvis lite väl långt.

2. Därefter kommer den hemska krigsdelen som är lagom längd.

3. Därefter blir det på tok för kort med saker som händer snabbt.

4. Sedan blir det bra långdraget då De Niro återvänder. Den här delen är den tråkigaste och de kunde lagt mer tid på det före och efter.

5. Sedan kommer slutet som är bra, men kunde varit lite längre.

Av filmens fem delar tycker jag de gjorde fel fokus. 3 kunde varit mycket längre. 4 borde varit kortare.

Om du i tankarna får slänga om dom olika styckena/kapitlen, i vilken följd hade du valt att lägga dom om du utgår i från bästa tittarupplevelse.
Citera
2023-12-29, 20:04
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickorut
Blir ju inte ett mindre slag i solar plexus av faktumet att John Cazale, som var förlovad med Merlyl Steep, spelade in filmen svårt sjuk i lungcancer och dog innan premiären.

Tydligen ville studion klippa bort honom på grund av detta.

Han var för övrigt bara med i 5-6 spelfilmer. Samtliga blev nominerade till Oscars för bästa film.
Citera
2023-12-30, 00:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Tydligen ville studion klippa bort honom på grund av detta.

Han var för övrigt bara med i 5-6 spelfilmer. Samtliga blev nominerade till Oscars för bästa film.
Såg även "Avlyssningen" härom kvällen med honom med gene hackman.

Deer hunter, avlyssningen, crazy hart och idag Gilbert Grape är omsedda filmer så långt (sett att även nyckeln till frihet och lasse åberg filmer gått). Alla filmer har varit bra fast jag redan sett dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in