2007-12-10, 20:13
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhc
Jaja men han pratar bara om det inledande skottet, vilket är praktiskt att sätta i bålen.

Men frågan är varför man inte tar den 1-2 sekunder det tar att avsluta med ett definitivt skott i huvet? då ligger målet still och alla nackdelar med ett huvudskott är då borta (litet,rörligt osv) då du kan utan problem träffa.

Om man går så långt att skjuta en statsminister så ser man fan till att det blir gjort ordentligt.
Problemet med att ett huvud är litet och rörligt har man inte heller om man som i detta fallet kommer upp bakom på nära håll utan att offret vet om det.
Citera
2007-12-10, 20:39
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora
"Det enda man med säkerhet kan säga är att det inte var ett proffs som sköt."

Det definerar jag som ett tvärsäkert påstående Nå, jag vill i alla fall påstå att man kan vrida på det hur man vill utan att kunna styrka vare sig det ena eller det andra.

Visst kan det ha varit ett proffs men det är trots allt otroligt osannolikt. Kanske en chans på hundra, om ens det.

Citat:
Snabb fråga då du verkar insatt, på vilket sätt skulle ett eventuellt skott mot huvudet beteckna ett professionellt tillvägagångssätt? Då vissa i tråden verkar avfärda gärningsmannen som "amatör" utifrån faktumet att så inte skedde. Vid jakt siktar man ju mot bålen på bytet. Träffytan vid huvudet är ju relativt liten, och en träff där behöver inte nödvändigtvis säkerställa att offret dör. Siktar då "proffs" mot huvudet eller är det en Hollywoodvillfarelse?

Ett proffs eftersträvar givetvis att träffa i huvudet. Hur man skjuter djur har ingenting med saken att göra men om vi för nöjes skull ändå gör jämförelsen så föredrar givetvis varje van jägare att skjuta viltet i huvudet om skjutavståndet är 10 cm.

Citat:
Kan ju kanske också vara lämpligt att, i diskussionssyfte, definiera vad man menar med "hitman" eller "proffs". En människa som dödat förut? En människa som dödar för betalning? Vapenvana i sig är ju ingen garant för att man klarar av att agera kyligt vid skarpt läge.

I min begreppsvärld så är ett proffs antingen en kriminell yrkesmördare eller en statsanställd (säkerhetstjänst, militär etc) operatör med gedigen erfarenhet och/eller omfattande träning som står i paritet med den förväntade arbetsinsatsen.

Citat:
Visst är det mindre lämpligt att ljuddämpa en revolver, men det går. Att det är fastställt att så inte skedde stämmer inte. Däremot talar mycket för att ljuddämpare inte användes. Återigen får man vara försiktig med att dra tvärsäkra slutsatser.

Vadå "mycket talar för att en ljuddämpare inte användes"? Om det smäller av bara fan så kan man väl lugnt påstå att det inte gjorde det. Har du skjutit med ett riktigt ljuddämpat vapen någon gång? Det låter ingenting. Om du stod i ett provrum på HM och någon blev skjuten med ett ljuddämpat vapen i båset intill så hade du inte reagerat. Jämför det med de åskknallar som alla i omgivningen av Sveavägen uppfattade.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Du låter som en riktig proffsmördare

Antar att detta bara är spekulationer från din sida? Så jag sätter nog min tro till en rättsläkare före en glad amatör om uttrycket tillåts.

Du låter som en foliehatt som avfärdar allt som inte direkt bekräftar dina egna snurriga teorier. Och baserat på vad som står skrivet i citatet från rättsläkaren så ja - jag vet betydligt mer om hur man effektivt tar någon av daga än vad hon ger sken av att göra. Att ens antyda att ett bålskott skulle vara mer dödande än ett huvudskott är befängt. Majoriteten av alla som blir skjutna i bålen överlever...
Citera
2007-12-10, 20:40
Medlem
scoremaxs avatar
@russinkungen:

Tja uttalandet av rättssläkaren är inte ur medicinsk synpunkt motstridigt mot det någon har sagt om huvudskott.

Grejen är följande:

A. rättsläkaren säger att "Även vad bredden angår så har man mer än 10 cm att gå på. fast senare anger han/hon/whatever alla mått som inom 3-4 cm från mitten..visst, skottet var bra..men så vaddå?? att jämföra ett perfekt kroppsskott med ett hypotetiskt/eventuellt dåligt huvudskott..ja då kan man ju bevisa det mesta. det är övht inte säkert att det andra skottet hade suttit bra..(oops, det missade ju), och ja, då är det generellt betydligt bättre chanser att överleva ett kroppsskott.

B. skytten sköt inget huvudskott ÖVHT, inte ens på den liggande Palme, ingen kan väl säga att det skulle varit ett "för svårt mål" då?
Och det borde han gjort..av jäkligt goda anledningar..Hjärnan är nämligen det organ (med hjärnstammen) som får alla andra organ att fungera.
En skadad övre halva av hjärnan kan ibland tillåta att man överlever som vegetativ..men nedre halvan styr istort sett allt man behöver (t,ex. sinusknutans impulser och diafragmans kontraktion) stäng ner allt så överlever du inte..och hjärnan styr allt.
Är man riktigt snitsig så sätter man kulan i retikulära systemet..detta eftersträvades under många år av polisiära prickskyttar..men nu har man lämnat detta till förmån för ett generellt "cranial vault" skott.
Det anses ge all effekt man behöver..undrar om ingen talat om för dom att det är bättre att skjuta kroppsskott??

Personligen grundar jag min uppfattning på avlivning och jakt av några hundra tamdjur och vilt i viktklass från ca 0,05-8/900 kg..
Dessa har skjutits/dödats med hagel, gevärskalibrar,pistolkalibrar, jaktpilar, eggvapen, trubbvapen, och i enstaka fall utan vapen. med helmantel och expanderande kulor..huvudskott och kroppskott.Har i många fall mätt inträngning och expanderad diameter på kulorna också..
Så nej, jag tittar inte bara på actionfilmer..
Citera
2007-12-10, 20:48
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Du låter som en foliehatt som avfärdar allt som inte direkt bekräftar dina egna snurriga teorier.

Har jag en teori nu också? Då kanske du kan säga vilken min teori är då jag inte ens visste att jag hade en sådan. Det enda jag vill säga är att om man sätter sig in i palmeutredningen, alltså annat än att läsa Aftonbladet eller kolla på dokumentärer gjorda av Gert Fylking, så inser man rätt fort att det inte kunde ha varit Christer Pettersson.

Vilka böcker har du läst om mordet om jag får fråga?

Du kan ju börja med att plöja igenom den här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1244

Så kan du återkomma sen så får vi se om du fortfarande tror att det var CP.
Citera
2007-12-10, 20:51
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Majoriteten av alla som blir skjutna i bålen överlever...

Tydligen inte Sveriges statsminister som dog innan han slog i backen. Men jag antar att du tycker att det var mer tur än skicklighet?
Citera
2007-12-10, 20:57
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Har jag en teori nu också? Då kanske du kan säga vilken min teori är då jag inte ens visste att jag hade en sådan. Det enda jag vill säga är att om man sätter sig in i palmeutredningen, alltså annat än att läsa Aftonbladet eller kolla på dokumentärer gjorda av Gert Fylking, så inser man rätt fort att det inte kunde ha varit Christer Pettersson.

Vilka böcker har du läst om mordet om jag får fråga?

Du kan ju börja med att plöja igenom den här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1244

Så kan du återkomma sen så får vi se om du fortfarande tror att det var CP.

En rätt lustig detalj i sammanhanget är att polisen anser att brottet (inofficiellt sett) är löst, CP blev utpekad och stämmer in på resten av det hela också, dvs inget alibi att tala om och har tidigare tagit livet av folk etc.
Citera
2007-12-10, 20:57
Medlem
scoremaxs avatar
Har jag en teori nu också?
Och sen:
så inser man rätt fort att det inte kunde ha varit Christer Pettersson.

Där är din teori..
Citera
2007-12-10, 21:06
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Men jag antar att du tycker att det var mer tur än skicklighet?

Ja, givetvis.
Citera
2007-12-10, 21:07
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
En rätt lustig detalj i sammanhanget är att polisen anser att brottet (inofficiellt sett) är löst, CP blev utpekad och stämmer in på resten av det hela också, dvs inget alibi att tala om och har tidigare tagit livet av folk etc.

Fast jag tycker nog allt att det är mer som talar mot CP som gärningsman än för. I Tingsrätten som bestod i majoritet av politiskt tillsatta nämndemännen så fälldes han, de två lagfarna domarna ville fria men dom var i minoritet så han fälldes. Lyckligtvis så var inga politiskt tillsatta nämndemän med och bestämde i Hovrätten, då CP friades med sju röster mot noll. Rättvisan segrade till slut. Tyvärr så har väl CP utnyttjat det här för att tjäna pengar genom att mata skrupelfria journalister med halvavslöjanden. Och jag förstår varför allmänheten tror att det var CP som mördade OP. Dom vill sätta punkt för det här och gå vidare vilket är förståligt.

Men som sagt, läs igenom http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1244 och bilda dig en egen uppfattning.
Citera
2007-12-10, 21:09
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Har jag en teori nu också?
Och sen:
så inser man rätt fort att det inte kunde ha varit Christer Pettersson.

Där är din teori..

Ja okej min teori är att det inte var CP.
Citera
2007-12-10, 21:10
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ja, givetvis.

Okej, det är ett fritt land, du får tro vad du vill.

Men åter, vilka böcker har du läst angående mordet på OP?
Citera
2007-12-10, 21:12
Medlem
Azraels avatar
Lägg ner snacket om Palmemordet i stort - här diskuterar vi själva skjutningen. Allt foliehatts-svammel härefter kommer att raderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in