@russinkungen:
Tja uttalandet av rättssläkaren är inte ur medicinsk synpunkt motstridigt mot det någon har sagt om huvudskott.
Grejen är följande:
A. rättsläkaren säger att "Även vad bredden angår så har man mer än 10 cm att gå på. fast senare anger han/hon/whatever alla mått som inom 3-4 cm från mitten..visst, skottet var bra..men så vaddå?? att jämföra ett perfekt kroppsskott med ett hypotetiskt/eventuellt dåligt huvudskott..ja då kan man ju bevisa det mesta. det är övht inte säkert att det andra skottet hade suttit bra..(oops, det missade ju), och ja, då är det generellt betydligt bättre chanser att överleva ett kroppsskott.
B. skytten sköt inget huvudskott ÖVHT, inte ens på den liggande Palme, ingen kan väl säga att det skulle varit ett "för svårt mål" då?
Och det borde han gjort..av jäkligt goda anledningar..Hjärnan är nämligen det organ (med hjärnstammen) som får alla andra organ att fungera.
En skadad övre halva av hjärnan kan ibland tillåta att man överlever som vegetativ..men nedre halvan styr istort sett allt man behöver (t,ex. sinusknutans impulser och diafragmans kontraktion) stäng ner allt så överlever du inte..och hjärnan styr allt.
Är man riktigt snitsig så sätter man kulan i retikulära systemet..detta eftersträvades under många år av polisiära prickskyttar..men nu har man lämnat detta till förmån för ett generellt "cranial vault" skott.
Det anses ge all effekt man behöver..undrar om ingen talat om för dom att det är bättre att skjuta kroppsskott??
Personligen grundar jag min uppfattning på avlivning och jakt av några hundra tamdjur och vilt i viktklass från ca 0,05-8/900 kg..
Dessa har skjutits/dödats med hagel, gevärskalibrar,pistolkalibrar, jaktpilar, eggvapen, trubbvapen, och i enstaka fall utan vapen. med helmantel och expanderande kulor..huvudskott och kroppskott.Har i många fall mätt inträngning och expanderad diameter på kulorna också..
Så nej, jag tittar inte bara på actionfilmer..