2007-12-16, 12:56
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
..Fastän så tar ni precis allt som ett tecken på att det var någon ultra-space-marine som höll i revolvern..

Vem har påstått det? Bara för att man inte tror att det var en påtänd alkis så tror man per automatik att det var James Bond som gled förbi på Sveavägen?
Citera
2007-12-16, 12:58
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fastän det finns vana skyttar, militärer och jägare i forumet som säger att ammunitionsvalet INTE var särskilt smart,att vapenvalet var mindre bra, och fastän dom säger att skjutmetodiken sög lök...

Jag har för vana att tillämpa källkritik, jag stöder mina åsikter på fakta och vittnesmål, inte vad några anonyma skribenter skriver på ett internetforum, tycker du att det är fel?
Citera
2007-12-16, 13:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Jag har för vana att tillämpa källkritik, jag stöder mina åsikter på fakta och vittnesmål, inte vad några anonyma skribenter skriver på ett internetforum, tycker du att det är fel?

Nej, det är inte fel.
Och du håller dessutom en högre nivå än dom jag väljer att kalla kretinösa, det är därför jag "Attar: russinkungen" separat i inläggen.
Citera
2007-12-16, 13:13
Medlem
Man tror ju att det antingen var CIA eller Christer Pettersson, men inte en skotte. Var har trådskaparen fått det ifrån?
Citera
2007-12-16, 15:37
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Du ska nog inte lägga allt för mycket vikt på vad Uddis säger, denna omvända skottordning är på inget sätt bevisat. LP säger att hon hör ett skott och vänder sig mot OP som segnar ner samtidigt som LP hör ytterligare en smäll och hon känner då hur det bränner till på ryggen. Påstår du att LP ljuger om detta?
Det roliga är ju att du spenderat en del tid i denna tråden på att få LP att framstå som ett totalt värdelöst vittne, och att hon blandat ihop allt och alla, men när det stämmer med dina teorier så blir hon plötsligt pålitlig?

Inte för att jag hävdar att första skottet sköts mot LP istället för mot OP, jag bara tycker det är roligt att påpeka hur snabbt du kan byta fot när saker passar eller inte passar med dina teorier. Ett beteende som för övrigt är ganska tydligt hos just foliehattar.
Citera
2007-12-16, 15:54
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det roliga är ju att du spenderat en del tid i denna tråden på att få LP att framstå som ett totalt värdelöst vittne, och att hon blandat ihop allt och alla, men när det stämmer med dina teorier så blir hon plötsligt pålitlig?

Inte för att jag hävdar att första skottet sköts mot LP istället för mot OP, jag bara tycker det är roligt att påpeka hur snabbt du kan byta fot när saker passar eller inte passar med dina teorier. Ett beteende som för övrigt är ganska tydligt hos just foliehattar.

Nej nu missförstår du mig, det är en sak att vara ett dåligt vittne, det är en helt annan sak att medvetet ljuga om de faktiska omständigheterna.

Och det här med att första skottet skjöts mot OP och det andra mot LP framgår ju med rätt stor tydlighet att det inte är "min" teori, läs granskningskommisionens utlåtande, finns att läsa här; http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1244, samt kan du läsa om de båda rättegångarna mot Christer Pettersson, bl a kan du läsa Claes Borgströms bok "Rättegången om mordet på Olof Palme", finns säkert att låna på biblioteket.

Skulle vara intressant om du kunde komma med något konkret istället för att kalla mig för "foliehatt" och anklaga mig för att snabbt "byta fot", du får gärna mosa mina teorier och slå mig hårt i huvudet med fakta istället för att komma med personangrepp.
Citera
2007-12-16, 17:17
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
För den som satt sig in i fakta i målet och lagt lite vikt vid tekniska bevis framträder en klar bild och Christer Pettersson passar inte den minsta in där. Har använt mig av det internationella nätverket av experter (firearmsid) där följande bild framstår klart. Palme sköts med en 357 Magnum med ca 2" pipa då kulorna uppvisar alla tecken på sk uppsvampning....

...Den som har minsta kunskap om dessa vapen vet att det vid tiden var tämligen svåra att få licens för och att inga kända sådana var på vift i undre världen. Av skotten eller händelsen kan inte utläsas säkert om detta var en van skytt eller inte. Skytten har dock agerat synnerligen lungt och metodiskt varför man kan säga att det dels var överlagt dels inte skedde i vredesmod. Målet var enbart OP.

Oavsett vilket "internationellt nätverk av experter" du kontaktat så är den information du sitter på helt felaktig som gode scoremax redan påpekat. Kulorna ger vid en okulärbesiktning inga som helst tecken på det som normalt kallas uppsvampning och det stämmer också med vad man kan förvänta sig av kultypen. Den är nämligen specialkonstruerad för att inte svampa upp. Dessutom så blir som sagt uppsvampningen, i förekommande fall, mer påtaglig ju längre pipa vapnet har.

Att du sedan skriver att den typen av vapen (kortpipiga revolvrar) inte förekom på den svarta marknaden vid tidpunkten för mordet ger oss genuint kunniga en bra bild av hur pass inkompetent du själv är. Din kunskap om vapen, ballistik (jag frestades att skriva "ballestik") och den svarta samt legala vapenmarknaden ligger på samma nivå som en vandrande pinnes.
Citera
2007-12-16, 17:25
Medlem
Azraels avatar
Citat:

Rent hypotetiskt; om du skulle få träffa en icke-anonym oberoende expert med riktigt tunga kunskaper på området likvideringar, vapen, taktik osv som verifierar det vi säger om själva mordet, skulle du då vara beredd att omvärdera hela din uppfattning om saken? Att det var en amatör som sköt?

Vad jag menar är att man inte måste stirra sig blind på Christer Pettersson kontra ninjamördare från frimurarna. Bara för att man kan konstatera (vilket jag anser att man kan) att det inte var någon proffsmördare som klippte Palme så betyder ju inte det per automatik att det var ett fyllo från Rotebro.
Citera
2007-12-16, 17:47
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Nej nu missförstår du mig, det är en sak att vara ett dåligt vittne, det är en helt annan sak att medvetet ljuga om de faktiska omständigheterna.

Och det här med att första skottet skjöts mot OP och det andra mot LP framgår ju med rätt stor tydlighet att det inte är "min" teori, läs granskningskommisionens utlåtande, finns att läsa här; http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1244, samt kan du läsa om de båda rättegångarna mot Christer Pettersson, bl a kan du läsa Claes Borgströms bok "Rättegången om mordet på Olof Palme", finns säkert att låna på biblioteket.

Skulle vara intressant om du kunde komma med något konkret istället för att kalla mig för "foliehatt" och anklaga mig för att snabbt "byta fot", du får gärna mosa mina teorier och slå mig hårt i huvudet med fakta istället för att komma med personangrepp.
Jag har inget intresse av att läsa dessa böcker då jag inte är särskilt intresserad av Palmemordet. Jag är intresserad av vapen och militär, vilket är skälet till att jag är i detta forumet och inte konspirationsforumet.

Och om man utgår från kända fakta, så har jag och andra med kunskap om saker som dessa, hävdat att palmemördarens beteende inte tyder på en professionell mördare, utan detta tillsammans med val av vapen och ammunition snarare tyder på en vem-som-helst med troligen kriminell bakgrund och lite kontakter i undre världen (för att ha fått tag på vapnet).
Citera
2007-12-16, 18:37
Medlem
Herr Åbbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora
Inte heller vapenvalet i sig behöver diskvalificera ett "proffs" i sammanhanget, notera också att det aldrig har fastställts om vapnet var försett med ljuddämpare eller ej.

Bara jag som reagerade? Ljuddämpad revolver? För det var väll en sexskjutare som användes? Visst, ryssarna experimenterade lite, men hallå?!?
Citera
2007-12-16, 18:39
Medlem
Det enda jag tycker verkar vara proffsigt med

den där skjutningen är hur mördaren gjorde sig av med vapnet efteråt. Den delen av operationen får vi konstatera har skötts med fullt tillräcklig grad av professionalism.

Det finns vittnen på att Chrille eldade upp sin blåa ytterrock en tid efter mordet. Också det ett klokt omintetgörande av bevisning.

Nu till tramset (vafan, man vill ju inte ha det i registret att man lämnat ett helt igenom seriöst inlägg efter sig på flashback!!):

Vi närmar oss jul och vad kan då passa bättre än följande lilla poetiska dramatisering av händelsförloppet. Att sjungas till en känd julmelodi.

Olof Palme gick på bio
Tja-la lalla laa la laa la laa
Han kom ut strax efter tio
Lisbeth såg pistolen blänka
Strax därefter blev hon änka

Skottet brann
Blodet rann
Olof Palme han försvann

PKK,
trettitvå,
Christer P. blev fri ändå

Olof Palme gick på bio

Citera
2007-12-16, 20:29
Bannlyst
Citat:
Stopp och belägg, Exakt vad är det som tyder på att det var det andra skottet som dödade OP? Både vittnesmål och teknisk bevisning tyder ju på att det var tvärtom? Eller?

Läs på Russinkungen... flera vittnen hör det första skottet och ser därefter andra skottet varvid OP omedelbart faller (vilket är effekten av ett sådant skott). Det råder inga som helst tvivel om saken! Uppfinningen att första skottet var mot Palme är en konstruktion baserade enbart på LP:s senare märkliga uttalanden i samband men CP rättegången och för att kunna få polisens fantasifulla teori om värmeutveckling i pipan (aldrig konstaterad vare sig förr eller senare) som förklaring till den i själva verket tydliga uppsvampningen av kulorna och avvikelserna mellan dem vilket ändå skulle betyda ett långpipigt vapen. Vid uppsvampning däremot expanderar kulorna slumpvis. Den som studerat fallets fakta och inte skrönorna som spritts i samband med CP kan inte komma till andra slutsatser än värdens främsta experters bedömning håller. Inte konstigt då det i samband med åtalet mot CP förvanskades då gott som alla fakta och vittnesmål. Som polisprofessorn jag och alla andra som satt oss in i fakta hävdar är det rent befängt att ens CP åtalades. Inget stämmer där!

Den som kan dessa vapen och som liksom jag rört sig i Magnumkretsar sedan tonåren vet också hur svårtillgängliga och ovanliga de kortpipiga var vid denna tid. Frågan är om det bara var häpnadsväckande inkompetens eller ren mörkläggning och manipulation från polisens och åklagarnas sida. Fakta håller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in